reklama

reklama

GIANT Stance E+ (Pro) & LIV Embolden E+ (Pro) – TECH NEWS

Ve světě moderních elektrokol skáče vývoj poslední dobou po poměrně slušných a významných blocích vpřed. Motory se zmenšují, výkony mnohdy rostou, stejně jako kapacity baterií! Přestože jsou výkladní skříní nejnovějších inovací obvykle vrcholné řady a nejvyšší modely, nemusí to platit vždy a všude… Jak třeba dokazuje třeba Giant / LIV s aktuálními novinkami Stance E+ / Embolden E+.

Skutečně! Giant překvapivě nevsází jen na prestižní a věhlasné modely jako jsou Trance (X) E+ nebo Reign E+, ale dostatek péče, úsilí a hlavně inovace koncentruje i do vstupní třídy elektrických biků s plným odpružením, tedy do modelů Giant Stance E+ (Pro) a jeho dámské obdoby LIV Embolden E+ (Pro).

Ostatně určité přelomové technologie byly koncem roku představeny také na netradičním SUV mezi koly, u modelu Giant Stormguard E+. Ten byl jako první stroj této značky vybaven zcela novým druhem baterie – EnergyPak Smart 800 – s novými a odlišně koncipovanými články. K tomu se ještě vrátíme o něco později.

reklama

(Ne)přehlédnutelná evoluce

Zaměřme se ale zatím obecně na novou podobu modelu Giant Stance E+, model 2023, který v obecných parametrech navazuje na svého současného předchůdce, vícero věcí řeší jinak a také jinak vypadá. Alespoň v určitých partiích. Pokud jde o celkový koncept, tak Giant Stance E+ zůstává všestranným elektro trail-bikem postaveným na 29“ kolech.

Drobný posun lze zaznamenat v hodnotách zdvihu, kdy se z původní sestavy 130/120 mm dostáváme na nově lehce posílenou skladbu 140/125 mm (P/Z). Zatím by se mohlo zdát, že jsou mezigenerační úpravy spíše kosmetické, když ale zaostříme na samotný rám, zjistíme, že jeho úpravy mají ke kosmetice docela daleko.

Už jen to rameno!

Na jedné straně je u této řady stále přítomná zadní stavba FlexPoint, která zaskakuje za giantovsky tradiční „virtuál“ Maestro. Oproti němu nemá FlexPoint spodní vahadlo, ale funguje v zásadě na principu klasického čtyřčepu (spíš jednočep s přepákováním), se specifikem v podobě nahrazení čepu na zadních vzpěrách pružností materiálu.

I to už tady samozřejmě bylo, kde je tedy onen posun? Stačí se podívat blíže na zadní stavbu a nejspíš vám to dojde. Jak se totiž starší generace snažila vzhledově co nejvíce přiblížit systému Maestro, nový Stance E+ a jeho FlexPoint působí moderním a zajímavě agresivním stylem.

Nápadné je zejména horní rameno (vahadlo), které svým tvarem i sklonem výrazně vybočuje z dosavadního stylu plně odpružených strojů Giant a LIV. Nové horní rameno nabízí atraktivní tvar a pro Giant nezvyklé umístění (sklon), díky čemuž plynule navazuje na vzpěry zadní stavby. Elegantní, zajímavé a věřím, že i funkční.

Zároveň je zadní stavba již od pohledu výrazně mohutnější, pevnější a jistě i tužší. Přítomnost pevné osy snad ani zdůrazňovat nemusíme, ne?

*Jedna technická drobnost. Oproti dražším kolům Giant se systémem Maestro se u řady Stance E+ nepoužívají tlumiče s přímým uchycením (trunnion), ale s klasickými oky nahoře i dole. Řešení je to jednodušší, levnější a zřejmě poskytuje i větší prostor pro instalaci různých cenově dostupnějších tlumičů u základních modelů.

Technologicky vybroušená šlechta

Podobně jako u současné generace bude i nová podoba strojů Giant Stance E+ ( LIV Embolden E+) nabízena v luxusním provedení PRO a v dostupnějších podobách pouze s číselným označením. Na našem trhu bude dostupný pouze jeden model z vyšší třídy – Giant Stance E+ 1 Pro –, následně 3+1 modely v nižší úrovni. Jaké jsou mezi nimi největší rozdíly?

Předně v pohonu a baterii. Vrcholný model Giant Stance E+ 1 Pro totiž nabídne špičkový motor Giant SyncDrive Pro 2. generace s točivým momentem 85 Nm a podporou až 400% k síle jezdce (hmotnost motoru jen 2,7 kg). Zároveň bude vybaven novým druhem akumulátoru EnergyPak Smart 800 (kapacita 800 Wh), který ve svém nitru skrývá 40 článků nového typu 22700.

Abychom měli srovnání, tak další modely (bez označení „Pro“) budou osazeny motory Giant SyncDrive Sport 2. generace s točivým momentem 75 Nm a podporou až 400%. Baterie u těchto kol už nebude ona „revoluční“, ale aktuálně známá a běžně používaná EnergyPak Smart 625 (625 Wh), alternativně EnergyPak Smart 500.

*Zapomenout bychom neměli na specifický model Giant Stance E+ EX (LIV Embolden E+ EX) vybavený blatníky, nosičem a kvalitním osvětlením. Tedy kola určená na dojíždění za prací či do školy apod.

reklama

Nové články, nové možnosti – baterie EnergyPak Smart 800

Již jsme si již řekli, top model Giant Stance E+ 1 Pro (LIV Embolden E+ 1 Pro) nabídne nejnovější pohonnou jednotkou GIANT SyncDrive Pro 2 (by Yamaha). Té nebude chybět ani sada dnes již obvyklých šesti senzorů SmartAssist mapujících celou škálu parametrů a inteligentně rozhodujících o vhodném a přirozeném dávkování síly motoru.

Druhou zásadní novinkou je již vícekrát vzpomínaná baterie EnergyPak Smart 800. Její zásadní předností je nejen luxusní kapacita 800 Wh, ale především použití nového typu článků 22700 – čísla v označení obvykle reprezentují fyzické rozměry jednotlivých článků. V čem vyniká novinka 22700 oproti doposud nejčastěji používaným článkům 18650?

Tím zcela zásadním je vyšší energetická hustota, díky čemuž se šetří prostor, hmotnost a zároveň se zlepšuje chlazení článků – teplotní management. A také roste kapacita, samozřejmě! Dobrou zprávou je rovněž skutečnost, že jsou nové akubloky, přesněji jejich úchyt, zpětně kompatibilní se staršími modely EnergyPak 500 a EnergyPak 625. Proto není problém použít v novém rámu starší baterie, jak je tomu třeba u levnějších modelů.

Co jistě stojí také za připomenutí je skutečnost, že jsou nové baterie EnergyPak Smart 800 vyráběny v továrně s CO₂ neutrální bilancí, čímž se GIANT snaží naplnit svoje závazky týkající se udržitelné výroby a zároveň se stává leaderem zelených technologií v našem oboru.

Barevné ovládání, propojení a dotažená integrace

Z technických zajímavostí nového modelu bych rád vypíchl ještě dva zajímavé prvky. Z předchozího modelu je kupříkladu převzaté dálkové ovládání RideControl Dash kombinující klíčové ovládací prvky a přehledný barevný displej. Vše v těsné blízkosti levého gripu, aby bylo vše při ruce.

Připomenout můžeme i možnost připojit další doplňky pomocí protokolu ANT+, ale také Bluetooth propojení s aplikací Giant RideControl, kde lze kupříkladu individuálně ladit jednotlivé režimy asistence.

Poslední technickou specialitou je nově, přesněji prvně u MTB kol Giant, použitá integrace kabeláže do rámu nové generace. Zapomeňte na klasické boční otvory v rámu, ty jsou nyní nahrazeny jednotným vstupem vedoucím kabeláž přímo do útrob hlavové trubky před a pod představcem.

Giant Stance E+ | geometrie

Líbí / nelíbí?

Osobně vlastně nevím, zda mám tomuto řešení tleskat, nebo nad ním kroutit hlavou? Nutno uznat, že se z integrace kabeláže přímo do hlavového složení stává jeden z výrazných trendů současné doby, proto určitě poklona, že Giant toto řešení nasadil poprvé právě u kola tohoto ražení a této kategorie.

Nakolik bude toto řešení praktické či oblíbené u mechaniků, ukáže až čas. Minimálně podle fotek ale vypadá jeho zpracování zajímavě a vcelku prakticky řešené. Už třeba jen v tom, že nebude problém měnit výšku představce, nebo díly kokpitu tak, jak jsme byli doposud zvyklí – představec i podložky jsou klasické, snadno zaměnitelné.

Giant Stance E+ & LIV Embolden E+

Poslední kratší odstavec věnujme sesterské řadě LIV Embolden E+, ač z textu uvedeného výše a z vícero záměrných poznámek je snad jasné, že jsou modely Stance E+ a Embolden E+ hodně blízcí příbuzní. Fakticky tak LIV Embolden E+ přebírá veškerou techniku a všechny základní specifikace jaké najdeme u řady Giant Stance E+. Počínaje 29“ koly, zdvihy 140/125 mm, použitými motory, bateriemi apod.

Výrazněji odlišná je tedy zejména geometrie, skladba velikostí, vzhled jednotlivých modelů, nebo třeba komponentové uzpůsobení ženské postavě a dámským požadavkům a preferencím. Naopak třeba skladba modelů a jejich ceny, jak je vidět níže, jsou prakticky stejné.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant Bicycles

GIANT Stance E+ (2023) – ceny

Giant Stance E+ 1 Pro – 127 999 Kč
Giant Stance E+ 1 – 115 999 Kč
Giant Stance E+ 2 625 – 104 999 Kč
Giant Stance E+ 2 – 99 999 Kč
Giant Stance E+ EX – 112 999 Kč

LIV Embolden E+ (2023) – ceny

LIV Embolden E+ 1 Pro – 127 999 Kč
LIV Embolden E+ 1 – 115 999 Kč
LIV Embolden E+ 2 625 – 104 999 Kč
LIV Embolden E+ 2 – 99 999 Kč
LIV Embolden E+ EX – 112 999 Kč

GIANT Stance E+ & LIV Embolden E+ | novinky a přednosti

  • Hliníkový rám „ALUXX SL“
  • 29“ kola (Maxxis 29×2,5“ / 29×2,4“)
  • Zdvihy: 140/125 mm (P/Z)
  • Odpružení: Giant Flex Point
  • Nový motor SyncDrive Pro 2. generace (85 Nm, podpora 400 %) | *pouze modely Pro
  • Nový motor SyncDrive Sport 2. generace (75 Nm, podpora 400 %)
  • Nová baterie EnergyPak Smart 800 (40 článků nového typu 22700) | *pouze modely Pro
  • Baterie EnergyPak Smart 625 nebo EnergyPak Smart 500 | *dle stupně výbavy
  • Kompatibilita s přídavnou baterií EnergyPak Plus 250 Wh
  • Dálkové ovládání s barevným displejem RideControl Dash
  • Integrace vedení přímo do hlavového složení
  • Více informací: giant-bicycles.com / liv-cycling.com