NOVÝ GIANT Reign E+ | Enduro Electrified! (tech news)
Testovacích kol Giant jsem letos v rukách mnoho neměl, avšak, vzhledem k množství průběžně představovaných novinek, by se snad tato situace mohla začít pomalu vylepšovat. Nicméně třeba elektrický Reign E+ je kolem, které v mém seznamu recenzí zatím chybí, nyní přitom přichází nová, v mnoha směrech vylepšená verze, ta už mi, doufám, neuteče!
Nebudeme asi příliš daleko od pravdy, když zmíníme, že se Giant poslední dobou dost soustředí na své elektrifikované stroje… Ostatně jako snad valná většina významných výrobců kol! Zkraje července jsme si kupříkladu představili zbrusu nový e-gravel Giant Revolt E+, který, světe div se, vyměnil pohon „made in Yamaha“ za Shimano EP8!
Další spojení se značkou Giant v tomto roce představoval v zimě testovaný GIANT Trance X E+ Pro 2, který měl svou premiéru loni v září. Abychom ale nevzpomínali jen na elektrické stroje, připomeňme ještě minulý podzim testovaný Giant Trance X 29 2, který se představoval v podobném termínu jako jeho elektrický bráška. To je ale vlastně jen takový lehounký a snadno stravitelný „úvod do tématu!“
Nový motor! Nové ovládání! Jiné průměry! Větší baterka! Kde, sakra, začít?!
Nyní skočme rovnou po nohách k novému přírůstku, který samotný, alespoň podle jeho jména, na první dojem asi nepoznáte. Jediný zřejmý rozdíl proti jeho současníkům je vypuštění slovíčka „Pro“ na konci názvu. Jinak prostě Giant Reign E+!
Co je u něj nového? Už jen z mezititulku by vám mohlo být jasné, že docela dost věcí! Ono to vlastně na první pohled není až tak viditelné, ale jen co maličko poodkryjete závoj tajemství nového stroje, zjistíte, že novinek a mezigeneračních vylepšení je slušný seznam!!!
Co bylo kupříkladu zachováno, je základní charakteristika a hodnota zdvihů. Jiné jsou ale již průměry kol, kdy se z konceptu 27,5 Plus přechází na „MX“, tedy „Mixed wheels“ či také mullet. 29“ vepředu a 27,5“ vzadu. Každopádně krok vidlice (170 mm) i zadní stavby (160 mm) je shodný… To už jsem říkal, ne?!
V rychlosti pláště…
Pokud ještě na chvíli zůstaneme u kol, plášťů a průměrů, pak mě třeba lehce zarazila skladba u nového modelu. Zatímco současný Reign E+ využívá 35 mm široké ráfky a obouvá pláště rozměru 27,5×2,6“, novinka si vystačí s rozumnými ráfky šíře 30 mm a s plášti 29×2,6“, respektive 27,5×2,5“. Ale asi vědí proč?
Ostatně o odolnost zadního obutí se nebude nutné strachovat, jelikož v případě zadního kola najdeme u všech modelů pláště Maxxis High Roller II s bytelnou ochranou Double Down (směs 3C Maxx Terra)! Vepředu pak Maxxis Minion DHF EXO+ (také 3C Maxx Terra).
Geo hrátky
Odbočka k plášťům možná nebyla až tak důležitá, ale proč ne, ony nás přece drží na zemi! Podstatné bylo zejména upozornění na mullet, který může nový Giant Reign E+ slušně jezdecky posunout. V této souvislosti by se logicky mohlo navázat geometrií, ač se mi do jejího srovnání nechce tak úplně pouštět, abych se v té záplavě čísel dočista neutopil!!
Respektive i zde dochází k jedné podstatné změně, kterou je doplnění o Flip-chipy známé kupříkladu z elektrického i klasického Giantu Trance X – umístěné na zadním čepu horního vahadla. Už jen s ohledem na tento „doplněk“ vlastně nemá smysl pouštět se do bližšího srovnání geometrie Reignu E+ „včera a dnes!“ Pojďme tedy poukázat jen na pár základních hodnot.
Kupříkladu úhel hlavy, který je u současníka 64,5°, je použitý i u nového mulletu v režimu HIGH. V LOW pak klesá na značně „extravagantních“ 63,7°! Sedlový úhel se přitom mění v rozsahu 76,7° a 77,5°. Co je třeba zajímavé, je skutečnost, že má nová generace kratší horní rámovou trubku (621 mm / 645 mm) a kratší je třeba i rozvor (1266 mm / 1276 mm). Trochu se ale prodloužil reach (480 mm / 475 mm).
*Porovnávám současný kousek a nový, oboje velikost L, u nového pozice HIGH.
U Yamahy to vře, aneb Yamaha znovu ve hře!
Ok, už žádná další matematika, geometrie apod., nyní k tomu (neméně) podstatnému. Výše byl třeba zmíněn nový motor a připomněl jsem také, že Giant nedávno představil e-gravel Revolt E+ s pohonem Shimano začleněným do „ekosystému“ Giant Sync Drive. Souvisí toto nějak s Reignem E+? Trochu ano, trochu ne…
Ač jsem si začal na chvíli myslet, že to možná Yamaha s výrobou elektromotorů pro jízdní kola zabalí a Giant postupně přejde na jednotky Shimano, tak je pravdou spíše opak. Yamaha se totiž konečně pochlapila a dokončila nový motor, který nese víceméně stejné jméno jako dříve – Giant Sync Drive Pro. V propagačních materiálech je přitom zmíněno, že byla tato jednotka optimalizována zejména pro nový Giant Reign E+, stejně jako pro odpružení Giant Maestro.
Co je ale podstatné, nový motor je výrazně menší a kompaktnější. Už jen světlá výška kola se díky němu navýšila o nezanedbatelných 37 mm! Zároveň je nová jednotka výrazně lehčí! Jestli správně čtu data od Giantu, pak by měla vážit jen 2,7 kg!!! Tedy jen o maličko víc než Shimano EP8 (2,6 Kg). 👍🏻
Toto zmenšení a odlehčení ale nemá negativní vliv na funkci, ani na funkci živočicháře! Míra dopomoci se totiž zvětšila z původních 360 % na současných 400 %, točivý moment narostl z 80 Nm na 85 Nm a výkon… Ten je vyhláškou omezený na nominálních 250 W!
Více šťávy pro novou Yamahu?!
Ač je nový motor silnější a výkonnější, měl by být také chytřejší a úspornější. Ostatně už nyní Giant používá systém vícero stupňů dopomoci a k tomu i bonusový režim Smart Assist. Při jeho zvolení řídící jednotka sama rozhoduje, díky celé plejádě čidel měřících otáčky, výkony a síly, ale také naklonění kola, kolik energie na zadní kolo má váš motor poslat.
To je samozřejmě hezké a funkční, ač se třeba u Giantu Trance E+ Pro našly i situace, kdy jsem si radši přepínal na jeden z klasických módů, jež lze navíc dále individuálně ladit v aplikaci Giant RideControl. Nicméně k elektrickému pohonu potřebujete také dost šťávy, přičemž poslední dobou se začíná soutěžit o to, kdo do svého kola nacpe víc!
Giant Reign E+ sice nepřichází s novým rekordem, zde se na vrcholu zatím drží, pokud vím, nové stroje Norco VLT s akumulátory o kapacitě až 900 Wh! U Norca si ale baterku vybíráte a platíte samostatně a je na vás, jakou zvolíte kapacitu. U Giantu je cesta klasická, tedy akumulátor je samozřejmou součástí kola. Vrcholný model Giant Reign E+ 0 přitom nabídne kapacitu stále špičkových 750 Wh – Giant Energypak Smart 750.
*Zbylé tři modely (Giant Reign E+ 1, 2 a 3) by měly být vybaveny akublokem o kapacitě stále parádních 625 Wh.
**I u maximálně velkého akumulátory by, díky chytrému nabíjení, neměl být problém dostat se z 0 na 80 % kapacity za 3 hodiny.
***Také nový Giant Reign E+ lze dovybavit externím akumulátorem, shodným, jaký se používá dnes, a přihodit tak k dobru dalších 250 Wh (EnergyPak Plus – prodávaný samostatně).
Ovládání – ještě více ERGO!
Ten největší „hardware“ jsme již probrali a prozkoumali, myšleno kola, motor, baterku atd., nyní se ještě mrkněme na neméně zajímavé „periferie“. Již nyní razil Giant cestu šikovného minimalismu, co se ovládání týká. Jedna krabička u gripu s pár kontrolkami a hotovo. Jednoduché, přehledné a funkční!
Nyní se posouváme o další pomyslný krok dál, jelikož se ovládání z „externí krabičky“ integruje do gripu a do rámu – systém RideControl Ergo 3 + RideControl GO.
Bod jedna, ovládání režimů jízdní dopomoci, se shluklo do nenápadného doplňku, který přímo navazuje na grip, tím tedy, skoro neviditelně, vkládá pod váš palec tři snadno dostupná tlačítka. Díky tomu bude kokpit čistší, přehlednější a kupříkladu páčka sedlovky snáze dostupná.
Vpravo, vlevo, oboje?
V tomto bodě ale přednosti nového rozhraní RideControl Ergo 3 nekončí. Je zde totiž možnost objednat si i druhý identický set a ten instalovat na druhou stranu, na pravý konec řídítek, nebo si jen zvolit stranu. Každopádně pokud si na kolo instalujete dvě jednotky RideControl Ergo 3, můžete na jednom konci ovládat motor samotný, na druhém pak třeba zapínat a vypínat světla, nebo ovládat přídavný cyklocomputer. Vše lze snadno individuálně nastavit v aplikaci Giant RideControl.
Druhý zmíněný pojem – RideControl GO – jsme mohli zaznamenat již u elektrického Revoltu E+. Toto označení patří startovacímu tlačítku a dvěma řadám diod integrovaným do horní strany rámu. Díky tomuto prvku máte možnost kolo snadno zapnout/vypnout, rovněž by se tímto multifunkčním tlačítkem měly nechat přepínat režimy dopomoci. Navíc jsou zde ony diody znázorňující stav akumulátoru a zvolený režim.
Kdo přitom chce, může si dokoupit bezdrátový computer na řídítka a vše si hlídat přes displej (originál Giant, nebo jiné značky s rozhraním ANT+). Případně si necháte kolo maximálně čisté, přesto budete mít stále přehled, jak na tom jste s pohonem i s energií!
Čtyři do party!
Celé dnešní představení můžeme uzavřít připomínkou plánovaných čtyř modelů v řadě Giant Reign E+, s číselným označením 0, 1, 2 a 3. Všechny modely jsou postavené na hliníkovém rámu, v této kategorii se Giant s karbonem „neobtěžuje“, kompozitní je pouze horní rameno.
Vrcholné dva modely budou vybaveny odpružením Fox 38 a Fox Float X2 (Factory/Performance). Další dva kousky vsadí na vidlice RockShox ZEB a nový RockShox Domain. Zadní stavbě bude ale nadále dominovat Fox, konkrétně Float DPX2, respektive v základu Fox Float DPS.
Řazení bude vždy „dvanáctkové“ v zajímavém způsobu střídání – SRAM X01 Eagle, Shimano XT, SRAM NX Eagle, Shimano Deore 12s. Čytřpístkové brzdy snad není nutné zdůrazňovat, nezvyklým prvkem je snad jen spojení brzd SRAM Code s disky průměru 220/200 mm, u Shimano verzí shodně 203 mm.
Ještě jedna maličkost, kterou jsem nezmínil, když byla řeč o rámu a geometrii. Nově jsou o něco zkrácené sedlové trubky (vel. L z původních 482 mm na 450 mm), délka teleskopů je pak stupňována dle velikosti rámu takto: S – 125 mm, M – 150 mm, L a XL – 170 mm.
*Model GIANT Reign E+ 3 (2022) zatím nemá vizualizaci, proto v tomto přehledu chybí.
Kdy zazvoní pošťák?
Sám jsem z těch novinek a dat už trochu vyšťavený, proto bych dnešní představení pomalu ukončil. Více informací bude jistě již brzy na webu www.giant-bicycles.com. Otázkou nejen pro mě zůstává, zda bude šance nový Giant Reign E+ vyzkoušet také v terénu?
Osobně věřím, že by se to mohlo tentokrát podařit, jelikož by Giant mohl mít snahu ukázat a prakticky předvést jak nový motor, tak i nové baterky, vylepšené ovládání atd. Na této novince je vcelku zásadních zajímavostí celá řada! Budu se tedy v skrytu duše těšit a doufat, že snad zase nějaký fajnový Giant na test brzy dorazí!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant Bicycles