reklama

Giant Revolt E+ (2022) – Svěží e-gravel vítr! | Tech News

Kategorie elektrických gravel-biků je sama o sobě hodně specifická a stále se tak trochu hledá, podobně jako optimální cestu tímto „bojištěm“ hledají i jednotliví výrobci. Giant přitom již na pole e-gravelů dříve zavítal, nyní přitom nejenže přeskakuje na další kapitolu, spíše to vypadá na zcela novou knihu!

Původní a v nabídce Gaintu poněkud osamocený Revolt E+ Pro z roku 2020 je kolem, které jsem reálně viděl na pár prezentacích, mluvilo se o něm, slibovalo se slavnostní odhalení, pak ale jeho faktické uvedení na trh prošlo spíše bez většího důrazu a obecné pozornosti.

Tento starší kousek nabízel „plnotučný“ motor SyncDrive Pro Yamaha (80 Nm) a k němu trochu atypickou kompaktní baterii ukrytou v rámu s kapacitou 375 Wh s možností doplnění o „batůžek“ EnergyPak Plus přidávající dalších 250 Wh k dobru. To jen tak pro lehké připomenutí a možné srovnání s dnešní novinkou!

GIANT Revolt E+ Pro (2020)
GIANT Revolt E+ (2022)

reklama

E-gravel hladce, nebo obrace?

Než se ale k dnešní premiéře dostaneme, zkusme ještě lehce navázat na myšlenku částečně otevřenou v úvodu – obecné hledání optimální cesty pro kategorii e-gravel. Zde se totiž nabízí kupříkladu cesta lehkého motoru a malé baterky s potenciálem přiměřené dopomoci zejména v nejtěžších výjezdech. Krásným příkladem může být Pivot E-Vault představený letos zkraje roku vybavený systémem Fazua.

Druhým možným vývojovým směrem jsou „polnotučné“ e-gravely s poctivým motorem, jaký najdeme na většině vyspělých e-biků, a také s nešizenou kapacitou baterie, aby si člověk mohl užít nabízený výkon i dostatečný dojezd. Zde se mi vybaví třeba Cannondale Topstone Neo nebo Rock Machine Gravelride INT E700. O praktických zkušenostech s tímto „exemplářem“ jsem psal v jednom pondělním úvodníku – Bloumání v Brdech.

Kudy kráčí Giant?

Kterou z těchto cest si přitom vybral Giant pro svou novou podobu stroje Revolt E+? Spíše tu druhou s plnohodnotnou pohonnou jednotkou a nešizenou baterií! Vznikl tedy stroj dostatečně rychlý a výkonný, takový, který vám může dělat společnost kupříkladu při výletech za východem či západem slunce, jak je to patrné na fotkách a v prezentačním videu k tomuto novému kolu.

Co je ale dosti překvapivé, je cesta a technologie, jaké Giant tentokrát zvolil. Nebudeme zbytečně dlouho chodit okolo horké kaše, nýbrž můžeme rovnou prozradit, že Giant Revolt E+ využívá jiný motor, než byste nejspíš čekali. Jak totiž Giant dlouhodobě věřil jednotkám od Yamahy, které si sám ladil, dodával vlastní akumulátory, vlastní čidla, řídící a ovládací prvky, tak nyní se karta obrací!

Těžko říct, zda je to závan nového svěžího vánku, který postupně profoukne celou kolekci Giant s e-biky, každopádně se chytněte stolu! Giant do svého nového Revoltu E+ vsadil jednotku Shimano EP8!!!

GIANT Revolt E+ (2022)
Nečekaná premiéra motoru Shimano EP8 v rámu Giant!
Giant si dal hodně záležet na výrazné integraci pohonu.

Shimano, a přesto SyncDrive Pro?!

Volba Shimana EP8 jako takového je asi nanejvýš pochopitelná, jelikož tento motor je krásně kompaktní, příkladně lehký (2,8 kg), silný (80 Nm) a snadno nastavitelný, proto je od svého uvedení hodně oblíbený a široce užívaný. Zároveň by to ale nebyl Giant, pokud by pohon a jeho ovládání nepřizpůsobil podle sebe, podobně jako to dělal s motory Yamaha.

Giant tedy nadále i tento druhu elektrického pohonu označuje výrazem SyncDrive Pro, ač nikdo neskrývá skutečnost, že je jeho základem jednotka od Shimana. Shimano ale dodává „pouze“ motor, zbytek již běží opět plně v režii Giantu.

Kupříkladu i zde se uplatní řešení označené Smart Assist zahrnující šestici citlivých senzorů, které monitorují a vyhodnocují důležitá jízdní data, zahrnující jak tradiční sílu na pedálech či otáčky klik, ale též náklon kola, aby řídící jednotka věděla, zda se vezete po rovině, nebo stoupáte do kopce.

Díky tomu by mělo být možné využít vyspělé automatické řízení dopomoci motoru, které by mělo zajistit přirozené chování vašeho elektrického asistenta, jenž „pošle“ na zadní kolo právě tolik síly, kolik bude v danou chvíli potřeba. Zároveň by toto inteligentní řízení mělo pomoci co nejlépe a bez zbytečného plýtvání využít dostupnou kapacitu akumulátoru.

Motor Shimano EP8 je spojen s poměrně velkým převodníkem (47 zubů).
Řazení bude jednáctirychlostní s kazetou 11-42 zubů.

Čistý kokpit a chytré ovládání!

Ono už to bylo vlastě letmo zmíněno výše… V případě novinky Giant Revolt E+ nečekejte klasické řídící a kontrolní rozhraní, jaké je běžné na elektro-kolech s pohonem Shimano. Ne, ne, tady si vše řídí Giant! Nebo tedy do určité míry. Aby byl totiž zachován maximálně čistý vzhled řídícího centra, ale aby se zároveň dosáhlo jednoduchého a přehledného ovládání, máte k dispozici dvě cesty, jak kontrolovat svůj motor.

Jednu z nich představují tlačítka na řadící a brzdové páce Shimano GRX Di2, kde pravá páka ovládá elektronické řazení Shimano GRX Di2, levá poté přepíná režimy motoru. Vedle toho je zde ještě na horní rámové trubce, kousek za hlavou, minimalistický ovládací panel čítající dvě řady diod a jedno multifukční tlačítko – označení RideControl Go.

Logika je, alespoň předpokládám, taková, že delším stiskem celý systém nastartujete, nebo naopak uspíte, kratším stiskem přepínáte dostupné režimy. Jedna řada diod znázorňuje nabití akumulátoru, druhá zvolený režim asistence.

Vzhledem k pětici diod si lze domyslet, že zde nebudou klasické tři stupně asistence, jako je tomu u Shimana běžně, ale pět s menšími rozdíly, případně jeden automatický navíc jako bonus. Tak je to ostatně běžné u současných elektrických Giantů (např. v zimě testovaný GIANT Trance X E+ Pro 2).

Komu by chybělo grafické rozhraní informující o stavu systému, ten si může ke svému kolu dokoupit bezdrátový cyklocomputer pracující s komunikačním protokolem ANT+. Může, ale nemusí to být originál Giant, připojit lze třeba Garmin a jiné.

Maximálně čisté ovládací centrum bez zbytečných doplňků navíc!
Elektronické řazení, ale i motor, lze ovládat pákami Shimano GTX Di2.
Jednoduché, přehledné a funkční je rovněž ovládání RideControl Go na rámu.
Na obrázku výše je lépe vidět barevné rozlišení diod, zde je lépe zaostřeno na samotný panel RideControl Go.

Vlastní appka, baterka i batoh navíc!

Aby toho individuálního ladění Giant nebylo málo, v informačních materiálech se na vícero místech hovoří o možnosti propojení kola s již zavedenou aplikací RideControl App. Také o ní byla řeč při testu Giantu Trance X E+ Pro 2. Zde lze přitom shromažďovat důležité informace o kole, kontrolovat možné updaty řídícího softwaru, ladit jednotlivé stupně dopomoci a provádět kupříkladu základní diagnostiku.

Tímto bychom snad měli dostatečně probrané ovládání a pohon, pojďme si ještě říct, čím je celý systém živený?! V tomto bodě najdeme další vcelku povědomě znějící označení – EnergyPak Smart Compact 500. Tedy kompaktní akumulátor vsazený do spodní trubky (vkládá se z boku, z levé strany), který nabízí kapacitu 500 Wh. Jako doplněk k němu lze i u této novinky využít druhý přídavný akublok – EnergyPak Plus – nabízející bonusovou kapacitu 250 Wh pro extra náročné expedice.

V prezentačních materiálech se, vedle jiného, píše též o vyspělé konstrukci a vybavenosti základní baterie, která je schopná obousměrné kontinuální komunikace s originální nabíječkou Giant. Díky tomu může být nabíjení zároveň rychlé i šetrné, aby byla zajištěna co nejdelší životnost použitých článků.

Zprvu jsem musel na fotkách chvíli hledat, abych zjistil, kudy se vkládá akumulátor do rámu.

A pak ty věci a(o)kolo…

Zatím jsme se hodně věnovali pohonu, kontrolním prvkům a ovládání celého systému, ale co kolo samotné? Zde se před naše zraky staví vzhledově poměrně uhlazený stroj s masivní spodní rámovou trubkou a čistě integrovaným motorem vyrobený z prémiové slitiny hliníku Aluxx SL, doplněný o kompozitní vidlici s pevnou osou 12×100 mm.

Nikterak výstřední nejsou ani kola Giant (ráfky Giant eX 2) obutá do plášťů Maxxis Receptor běžného rozměru 700x40c. Vše přitom již z výroby připravené na bezduších, jak jsme si již u Giantu mohli zvyknout!

Specialitou a svým způsobem charakteristickou záležitostí silničních a gravel kol Giant je rovněž sedlovka D-Fuse s profilem ve tvaru písmene „D“. U ní tedy nemusíte řešit správné natočení sedla, především ale tento profil pomáhá tlumit vibrace a celkově zpříjemňuje jízdu díky záruce vyšší míry pohodlí.

D-Fuse sedlovka pro více pohodlí.
Již tradiční Flat-Mount úchyt třmene zadní brzdy, plus montážní body pro stojánek či další pro brašny a jiné příslušenství

reklama

Čeká nás výrazné e-bikové obrození?

Toliko informací k novému Giantu Revolt E+ by snad mohlo stačit. Otázku možného svezení a reálných zkušeností zatím nechme otevřenou, jelikož letošní situace na trhu je taková, jaká je. Každopádně nový Revolt E+ se zdá být natolik zajímavý a pro Giant i vlastně dosti přelomový, že by se snad nějaká testovačka mohla dostat i k nám. Uvidíme, slibovat zatím nelze nic!

Co mě ale napadá, a jistě nejen mě, je otázka, zda tato vlaštovka není předzvěstí jara a jistého obrození mezi e-biky Giant? Je pravdou, že současný systém SyncDrive mám rád zejména pro to, jak funguje, zároveň ale nelze zavírat oči před skutečností, že jsou motory od Yamahy, zejména oproti nejnovější konkurenci, skoro až neúměrně velké a těžké!

Je tedy možné, že by nám Giant svým Revoltem E+ ukazoval, kudy půjdou jeho další vývojové kroky v tomto oboru? Je možné, že nové e-biky Giant budou postupně přecházet na jednotky Shimano, avšak s podobným stupněm giantovské individualizace a optimalizace, jak to vidíme na dnešní novince? Možné to rozhodně je a zdálo by se to být i logické, realitu ale opět vyjeví až budoucnost a další představené modely.

Text: Štěpán Hájíček / Foto a video: Giant

Giant Revolt E+

Pohon: SyncDrive Pro (powered by Shimano EP8) + senzory Smart Assist
Ovládání pohonu: Páky Shimano GRX Di2 / RideControl Go (multifunkční tlačítko na rámu)
Akumulátor: EnergyPak Smart Compact (500 Wh) + EnergyPak Plus (250 Wh, volitelné rozšíření)
Rám: ALUXX Aluminum
Vidlice: Advanced-grade composite, osa 12×100 mm
Kola + pláště: Giant eX 2, 700 c / Maxxis Receptor 700x40c

Více informací: www.giant-bicycles.com