reklama

reklama

Cannondale Topstone Carbon Lefty – Menší kola, jedna noha!

Značka Cannondale se nikdy nebála všelijakých odvážných projektů, nebála se razit si vlastní cestu, což se možná ne vždy vydařilo… Jindy jí ale takový přístup umožnil otevřít dveře, na něž by nikdo jiný třeba ani nepomyslel. Nyní se Cannondale vrací k jedné ze svých vlastních myšlenek a snaží se ji opět posunout o kus dál!

Onou myšlenkou je koncepce všestranného, mimořádně schopného a pohodlného gravel biku, jakým byl Cannondale Slate vybavený originální a jedinečnou vidlicí Lefty Oliver. Původní Oliver na modelu Slate vycházel ale ještě ze starší dvoukorunkové konstrukce, zatímco jeho nejnovější „reinkarnace“ si bere inspiraci od jednokorunkového XC modelu Lefty Ocho a přináší tak opět výrazný posun do této oblasti, kde je odpružení stále spíše raritou, a nikoliv standardem.

Novinka, navazující na necelý rok starý model Cannondale Topstone Carbon s unikátním „odpružením“ zadní stavby KingPin ale není jiná jen v tom, že k původnímu rámu přidává novou vidlici Lefty Oliver. Ne, Cannondale Topstone Carbon Lefty, jak zní celé oficiální označení, se vrací ke konceptu stroje Cannondale Slate i v tom, že oproti v této kategorii převažujícím kolům standardu 700c, vsází na menší průměr 650b, s plášti v rozměru až 650x47c.

V novém kole se tak snoubí řada myšlenek bojujících za co největší míru komfortu a jistoty ovládání mimo zpevněné cesty. Tedy menší kola s extra širokými plášti (známé také jako tzv. RoadPlus), přední odpružení Lefty Oliver (30 mm) a karbonový rám se systémem KingPin pro více komfortu v zadní partii.

Cannondale Topstone Carbon Lefty (650b) / Topstone Carbon (700c)

Lefty Oliver – vidlice bez sagu!

Nová generace vidlice Lefty Oliver v mnoha směrech navazuje na původního Olivera na modelu Cannondale Slate, řadu jeho vlastností a specifik ale dále rozvíjí a vylepšuje. Tedy nemění se pouze vzhled, ale hodně se pracovalo také na vnitřních systémech tlumení i charakteru vzduchové pružiny. Zdvih této vidlice není nijak ohromující, i tak by ale mělo být jejích 30 mm aktivního kroku pro potřeby gravel jezdců plně dostačující.

Co je „jiné“ je vzduchová komora označená ISO High-ride, která je navržena s tím, aby byl počáteční odpor před vstupem do zdvihu záměrně natolik vysoký, že se vidlice při šlapání v sedě prakticky nehne a nebude vás nikterak rušit. Nepoznáte, že máte odpruženou vidlici! Při jízdě ve stoje už ji člověk trochu rozhýbe, což v terénu tolik nevadí, na silnici ji pak lze snadno zamknout větší páčkou na korunce.

Vzhledem k tomuto faktu nemá Lefty Oliver klasický sag (zanoření vahou jezdce), ale zůstává primárně na nule a může tak svých skromných 30 mm využít v plném rozsahu.

Ventilek, tabulka s tlaky, třmen a kolečko odskoku. Vše hezky na jednom místě. 
Na horní straně najdeme snadno přístupnou páčku lockoutu. 

Třmen na jednu páčku / velikost na požádání

Lefty Oliver je zkrátka dost zajímavá záležitost sama o sobě, kterou bude možné dokoupit i samostatně a vylepšit s ní i stávající modely Topstone Carbon, či jiná kola. Pro tento účel přitom bude nabízena sada, jejíž pomocí bude možné upravit výšku vidlice tak, aby se krom kol rozměru 650b dala použít i pro kola 700c. Standardně je ale určena a naladěna pro menší průměr a širší pláště (maximální rozměry obutí – 650x47c / 700x45c).

Jinou vychytávkou, jakou zatím nenajdete u žádné jiné vidlice Lefty, je rychloupínací instalace brzdového třmene klasického „gravel“ standardu Flat-mount. Třmen jako takový je totiž na adaptéru usazeném ve vidlici, který lze snadno sejmout tak, že vepředu povolíte k tomu určenou páčku a adaptér se třmenem tahem vysunete z vidlice. Demontáž předního kola, třeba při nakládání do auta, je tak zase o stupeň rychlejší a pohodlnější!

Cannondale Topstone Carbon Lefty 1
Pro uvolnění třmene stačí povolit páčku na přední straně vidlice.
Třmen i s adaptérem pak lze snadno vysunout a poté sundat kolo. 

Oliver na hlíně i v karbonu

Pro doplnění přidejme ještě pár praktických postřehů, kupříkladu ten, že vidlice Lefty Oliver využívá konického sloupku řízení (1 1/8“ – 1,5“), nabízí zmíněných 30 mm zdvihu, je určena pro brzdové třmeny typu Flat-mount a bude vyráběna v karbonové i hliníkové variantě s následujícími rozdíly v hmotnosti: 1340 / 1610 g (Lefty Oliver Carbon/Oliver Alu).

Cannondale Topstone Carbon Lefty – geometrie

Cannondale Topstone Carbon Neo / Topstone Carbon Neo Lefty

Krom nového modelu Topstone Carbon Lefty si Cannondale pro modelový rok 2021 nachystal také elektrickou variantu tohoto gravelu s dnes již klasickým přídomkem Neo. Do této rodiny přitom budou zahrnuty jak pevné stroje s pevnou vidlicí na kolech průměru 700c, tak druhá varianta s předním odpružením Lefty Oliver a s koly 650b.

Elektrický gravel zatím stále není nic vysloveně běžného, ale zároveň ani nic extra výjimečného. Cannondale ale i k tomuto tématu přistupuje po svém. Zatímco řada jiných značek, pokud už jdou cestou elektrifikace gravel biků, volí menší a lehčí pohon s menší a lehčí baterií, Cannondale se výzev nebojí a jde do toho rovnýma nohama.

Nejspíš už jen proto, že si udělal dobrou zkušenost s novými motory Bosch Performance CX třeba na modelech Habit Neo, vsází na stejný druh motoru i zde! Ano, žádná odlehčená varianta, žádný ošizený eGravel, ale plnotučný výkon (250 W) a plnotučná baterie (zde 500 Wh).

Sám musím uznat, že jsem z tohoto rozhodnutí, z volby právě této cesty, poněkud překvapený, ale proč ne? Když už výkon, tak pořádný! Zároveň musím dodat, že pokud bych už řešil elektriku na gravelu, navíc v tomto pojetí, pak bych určitě preferoval menší kola a širší pláště (650b) a ideálně i vidlici Lefty Oliver. Cannondale ale zřejmě chce nabídnout tuto variantu různým zájemcům, proto bude v nabídce rovněž již zmíněný Topstone Carbon Neo bez Lefty na kolech 700c.

Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty
Cannondale Topstone Neo Carbon 4

Cannondale Topstone Carbon Lefty – také naživo

Podobně jako u minulý týden představené nové generace modelu Cannondale Scalpel (Scalpel SE) i zde platí, že jsme měli možnost se na novince Topstone Carbon Lefty chvíli projet a posbírat tak prvotní dojmy, o než se s vámi rád podělím v následujícím článku.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, Cannondale

Více informací o novinkách Cannondale Topstone Carbon Lefty a Cannondale Topstone Carbon Neo najdete na mezinárodním webu cannondale.com, české ceny a další lokalizované informace najdete na stránkách cannondalebikes.cz

Cannondale Topstone Carbon LEFTY

Cannondale Topstone Carbon LEFTY 1 – 215 999 Kč
Cannondale Topstone Carbon LEFTY 3 (vč. Womens) – 109 999 Kč

Cannondale Topstone NEO Carbon LEFTY (650b)

Cannondale Topstone NEO Carbon 1 LEFTY – 259 999 Kč
Cannondale Topstone NEO Carbon 3 LEFTY – 165 999 Kč

Cannondale Topstone NEO Carbon (700c)

Cannondale Topstone NEO Carbon 2 – 179 999 Kč
Cannondale Topstone NEO Carbon 4 – 129 999 Kč