reklama

Šest pravidel Tomáše Slavíka pro vyšší bezpečnost na trailech!

Jízda na horském kole může být ideální formou zábavy s tím správným návalem adrenalinu. Je ovšem nutné dbát na bezpečnost a dodržovat několik klíčových pravidel, aby se z jízdy pro radost nestala noční můra. Český fourcrossový šampion Tomáš Slavík se proto spojil s horskou službou a ukazuje, na co dávat pozor a jak se na jízdu správně připravit. 

(test: RedBull CZ / foto: Tomáš Kříž – pro RedBull)

Nesprávné (nebo nedostatečné) vybavení a trasa nad rámec schopností jezdce – toto jsou jedny z nejčastějších důvodů, proč do bikeparků pravidelně vyjíždí záchranáři horské služby, aby pomáhali při nehodách. Přitom stačí dodržovat několik pravidel, které před možnou tragédií chrání i profesionály.

Český fourcrossař a mistr světa Tomáš Slavík proto ve spolupráci s horskou službou natočil krátké video, kde zdůrazňuje šest bodů, kterými by se každý jezdec měl během pohybu na trailech řídit.

Česko se mění v cyklistický národ, jezdíme ale bezpečně? Tomáš Slavík představuje šest pravidel, které je třeba dodržovat nejen v lese!

reklama

Odpovídající vybavení

Naprostým základem je ochrana hlavy a exponovaných částí těla, typicky kolen, loktů či páteře. Nikdo by proto na lesní traily (ani silnice) neměl vyjíždět bez helmy, ať už s „kokoskou“, nebo s integrálkou. Součástí by měly být také doplňkové chrániče a od věci rozhodně nejsou ani kvalitní rukavice.

Kontrola kola

Před každou jízdou se důrazně doporučuje prohlédnout kolo, respektive otestovat brzdy, odpovídající funkci odpružení a tlak pneumatikách. Celá kontrola zabere jen pár vteřin, ale může být naprosto zásadní při ochraně zdraví. Nejen vašeho, ale i dalších jezdců, kteří s vámi traily sjíždí.

Trasa odpovídající jezdeckým schopnostem

Může to být složité. Obzvlášť v situaci, kdy ostatní jezdci sjíždí čím dál náročnější trasy a vy jste stále na té samé. Vždy je ale nutné mít realistický pohled na věc a nehrnout se na černé, když podvědomě tušíte, že jsou nad vaše schopnosti! U všech skoků, zatáček a terénů obecně musíte mít jistotu, že je zvládnete, než se do nich pustíte.

Rozcvička

Banální, ale mnohdy velmi důležitá záležitost. Rozcvičkou začínají všichni profesionálové. A dobře ví proč – zahřejí si klouby, protáhnou nohy a ruce, rozhýbou záda. Navíc není třeba cvičit dlouze, stačí jen pár minut.

Nejezdit sám

To, že se na kopce vydáte s partou kamarádů, má hned několik výhod. Nejen, že si budete mít s kým povídat a probírat jednotlivé úseky a zážitky, ale také mohou být spolujezdci neocenitelnou pomocí, pokud se přihodí nějaká nehoda. Ať už technická na kole nebo během pádu.

S tím se pojí i poslední bod, a sice čekání na parťáky. Není třeba čekat každých deset metrů, ale na bodech, které mohou být rizikové. Díky tomu můžete včas zareagovat na případný malér vašeho kamaráda nebo mu dodat podporu během jízdy.

*Jako určitou nadstavbu můžeme zmínit i nabitý telefon a v ideálním případě nainstalovanou aplikaci Záchranka, která se může ukázat jako neocenitelný pomocník v případě, že dojde na nejhorší a někdo z party bude potřebovat pomoc zdravotníků či Horské služby.

(test: RedBull CZ / foto: Tomáš Kříž – pro RedBull)

Jedním z dobrých příkladů, jak se při potenciální nehodě zachovat, je epizoda série Přežití z dílen Red Bullu, kde Tomáš Slavík zachraňuje jezdce během sjíždění lesního terénu (video níže, nebo na www.redbull.cz)