Řazení SRAM AXS – Rocker, Controler, nebo 3D alternativa?
Bezdrátové elektronické řazení SRAM AXS je bez diskuzí fascinující technologickou vymožeností dneška, která ale s sebou nese určité kontroverze. Najde se řada lidí, kteří toto řazení vlastní a používají a nemůžou si ho vynachválit. Pak jsou ale tací, kterým na MTB páčkách AXS stále něco neštymuje! Musím se přiznat, že patřím do druhé skupiny.
Je vlastně docela paradoxní, že jsem měl možnost nastřádat vícero zkušeností s řazením SRAM AXS až letos, přestože toto elektronické „udělátko“ bylo představeno již v roce 2019. Dva roky na to se pak podívalo i do úrovně sady SRAM GX Eagle AXS. Ale taková je někdy realita. Občas se mi nové produkty dostanou do ruky poměrně záhy po svém představení, jindy se musí déle čekat.
Letos se ale vše slušně otočilo. Zřejmě bylo potřeba počkat na dobu, kdy se toto řešení více rozšíří, díky čemuž jsem měl možnost v jednom roce potkat hned několik kol s tímto řazením. V první řadě bych připomněl, že jsem se svoje osobní zkušenosti snažil shrnout již v březnu tohoto roku. Dnes se nechci opakovat, ale spíše doplnit a rozšířit toto již dříve probírané téma.
Kola, na nichž jsem zkusil řazení SRAM AXS v roce 2022:
- Koba Sentiero C3 100 (test 03/2022)
- Deviate Claymore (představení / test bude brzy následovat)
- Rocky Mountain Element Carbon 70 – kolo Tomáše Paprstky (bike check se připravuje…)
Jedny páčky a pak druhé? S kterými to lépe půjde?
Jak asi dobře víte, nebo alespoň tušíte, SRAM nabízí ke svému řazení AXS dvě varianty ovládacích páček. Původní verzí je tzv. SRAM AXS Controler, druhou, novější variantou je SRAM AXS Rocker Paddle (představeno v říjnu 2020). V mém již zmiňovaném jarním pojednání jsem přitom hodnotil zejména zkušenosti s páčkami SRAM AXS Rocker, které byly použité na stroji Koba Sentiero C3.
Od té doby již uplynul nějaký čas a nyní se mi postupně sešla dvě různá kola, obě s řazením SRAM GX AXS. Zajímavé na tom je, že jedno bylo vybavené páčkami Rocker a druhé s původním Conrolerem (kolíbkou). Konečně jsem tak mohl, v krátké době po sobě, vyzkoušet a porovnat obě varianty.
V tomto bodě bych mohl, bez dalšího napínání váženého čtenáře, prozradit, že mi celkově více sedí varianta AXS Rocker Paddle, než starší AXS Controler, ač to bude asi hlavně otázka zvyku. Ale stejně, Rocker je Rocker! Neméně podstatné zjištění z mojí strany, čistě subjektivní názor, je v každém případě takové, že ani z jedné varianty nejsem vysloveně nadšený!
Nehledej problémy tam, kde nejsou!
Možná to vypadá jako hledání problémů na místech, kde nejsou, nebo kde by jednoduše být nemusely či neměly. Jenže! Jak bylo zmíněno, není to tak, že bych měl jedno kolo s řazením SRAM AXS a na něm jezdil stabilně a zvykl si na něj. Na druhou stranu, každý rok mi prochází rukama hromada rozličných kol, každé má trochu jiné řazení, přitom s tím mechanickým nemám snad nikdy problém.
Jasně, jeden druh mechanických páček mi sedí víc (obvykle spíš SRAM než Shimano), ale ani s druhým nemusím zbytečně bojovat (letos mám obě svoje kola na Shimanu – MTB i gravel)! Mechanické páčky u obou dominantních výrobců jsou dostatečně velké, snadno je nahmátnete, a tak nějak přirozeně víte, tušíte, či cítíte, co která dělá.
Jenže u bezdrátu SRAM AXS si nějak stále nejsem jistý. Ano, s každou další jízdou je to lepší a lepší, přesto se najdou chvíle, kdy si uvědomím, že jsem se musel malinko zamyslet nad tím, kterou část páčky zmáčknout a jakým směrem, abych přehodil tak, jak chci.
Jeden prst = čistá logika!
S dalšími a dalšími zkušenostmi a s dalším uvažováním nad tématem docházím k názoru, nebo si jej spíš utvrzuju, že se mi rozhodně víc líbí varianta Rocker Paddle. Už je proto, že jsou tyto páčky celkově větší, lépe vyhovují mým rukám, ale i jejich upořádání mi přijde příjemnější, logičtější.
SRAM AXS Rocker Paddle mi vyhovuje už jen tím, že stiskem páčky palcem (v její horní části) řadíte jedním směrem (modelově lehčí převody), když pak zmáčknete palcem její přední vysunutou část, řadíte druhým směrem (těžší převody).
V případě AXS Controleru se mi zase líbí situace, kdy mám palec odložený v přední kolíbce a stiskem dolů řadím (modelově) lehčí, nahoru těžší. Jenže kdo by chtěl mít palec stále na řazení? Já chci uvolnit sevření řídítek jen když potřebuju řadit, a ne mít neustále v pohotovosti palec na páčce! Nechci o tom přemýšlet!
Jedna osa = zmatek v hlavě!
Určitý problém a nelogičnost celého řešení páček SRAM AXS vidím asi v tom, že jsou oba druhy páček usazené na jedné osičce a oba její konce se tak pohybují současně. Člověk si proto musí najít vhodnou polohu a ta správná místa, kdy a kde tyto páčky mačká (posouvá) chvíli jedním, poté zase druhým směrem.
Někdy matoucí, jindy výhodná mi přijde možnost ovládat celé řazení třeba jen ukazováčkem. Nejčastěji s rukama položenýma volně na řídítkách. Tento přístup je na jedné straně extra pohodlný a přínosný v tom, že oproti mechanice lze takto řadit oběma směry.
Na straně druhé je ale pohyb páčky často slušně matoucí, jelikož se mi často stává, že na „první výstřel“ zařadím přesně opačně, než jsem chtěl! Navíc se to pravidelně opakuje…
Sláva bezdrátové elektronice
Abychom si ale rozuměli. Rozhodně neříkám, že je bezdrátové elektronické řazení SRAM AXS špatné po funkční stránce. To ani náhodou. Musím se poklonit tomu, jak celé řešení krásně funguje a že stačí jen minimální úsilí k přehození. Případně nakolik je toto řazení jisté, přesné, rychlé a spolehlivé!
Navíc se mi líbí i způsob mikro nastavení, kdy podržíte kontrolní tlačítko na řazení, cvaknete příslušnou páčkou řazení (jednou, či vícekrát), aby se přehazovačka lehce posunula potřebným směrem. Řešil jsem to jednou po přehazování různých kol a během chviličky jsem měl nastaveno a jednotlivé rychlosti tam padaly jako v sekvenční převodovce závodního vozu!
Ono je to vlastně podobné jako když otáčíte stavěcím kolečkem na mechanickém řazení, ale takto, v digitální podobě, mi to přišlo jemné ladění elegantnější, sofistikovanější a snad i přesnější. Navíc jsem nemusel sahat na dorazy, skutečně jsem jen posunul řazení o pár mikropoloh a bylo vyřešeno!
Zorientovat se v logice nastavení polohy přehazovačky SRAM AXS dobře pomůže toto video:
Řešení v 3D tisku!
Tak jo, o originálních páčkách SRAM a jejich někdy možná trochu méně logickém chování jsme si již řekli dost, stejně tak jsme vyzdvihli celý systém SRAM AXS pro jeho skvělou funkci. Jak ale najít cestu k dokonalému řešení?!
Na spásnou myšlenku mě přivedl před delším časem Milan Čižinský, který začal spekulovat o tvorbě vlastní páčky na 3D tiskárně. K potenciální dokonalosti, a hlavně v plnou realitu, tuto myšlenku dotáhla parta z holandské společnosti AD Biking. Na jejich stopu mě naopak přivedl jeden čtenář v diskuzi u původního článku o páčkách AXS.
Pánové z AD Biking totiž přišli s vlastním řešením vytvořeným právě na 3D tiskárně, které by mohlo všechny výše popisované neduhy vymazat a vyřešit. Navíc dnes nabízí hnedle dvě varianty vlastních páček pro řazení SRAM AXS – verzi QUICKSHIFT a UPSHIFT. Jejich největší předností je přitom rozdělení páček do svou samostatných celků, každá s vlastní osou, což svou logikou mnohem více připomíná mechanickou klasiku.
Dvě osičky pro dvojitou radost
Instalace těchto páček, tedy výměna za jeden z originálů SRAM, přitom není nijak složitým procesem. Pomůže návodné video (níže). Vše se přitom zdá být až nečekaně snadné a funkční. Ano, tyto páčky jsem v ruce neměl a nemůžu tedy přidat osobní praktické postřehy, ale už jen z názorných ukázek a logiky věci se mi toto řešení hodně líbí!
Vtip je v tom, jak již bylo naznačeno, že se přední i zadní část řadící páčky pohybují samostatně, mají dvě samostatné osičky. Velké tlačítko na palec (blíže jezdci) jednoduše řadí jedním směrem (např. nahoru po kazetě), druhé, rovněž na palec, jen více utopené, opačným směrem (dolů po kazetě) – verze UPSHIFT.
Druhá varianta – QUICKSHIFT – přidává navíc další kontaktní plochu určenou primárně pro ukazováček, jejíž funkce je ale stejná jako když mačkáte „menší odřazovací“ páčku palcem. Zde by tedy nemělo docházet k žádnému zmatení smyslů!
Čím víc se na toto řešení dívám, čím více nad jeho funkcí přemýšlím, tím více se mi líbí a říkám si, že tohle by bylo přesně to, co bych chtěl, pokud bych měl řazení SRAM AXS.
Instalace páček id AD Biking:
Sám bych to hned zkusil!
Celá tato legrace přitom není ani přehnaně drahá. Páčky z 3D tiskárny sice stojí víc než originál, ale v porovnání s cenou řazení SRAM AXS jako takového… Páčky od AD Biking reálně vyjdou, dle varianty a provedení, na 30-45 EUR. Dostupné jsou přitom jak ony dva zmiňované tvary (Quickshift a Upshift), tak varianta s černými či stříbrnými šroubky. Navíc si lze tyto páčky nechat ozdobit vlastním jménem či logem (za drobný příplatek v rámci výše uvedeného cenového rozsahu).
Uznávám, že vzhled těchto páček, dle dostupných fotografií, není vysloveně vypiplaný a uhlazený jako v případě originálu SRAM. Pokud ale toto řešení funguje tak, jak si to sám představuju, může jít dokonalost vzhledu stranou!
Pokud by si náhodou někdo z nadšenců a majitelů řazení SRAM AXS tyto páčky pořídil, napište nám a podělte se o pár fotek a svoje osobní zkušenosti. DÍKY!
Samostatná řadící tlačítka SRAM eTap AXS Wireless Blips
Aby toho nebylo málo… Zatím jsem nezmínil samostatná řadící tlačítka SRAM eTap AXS Wireless Blips (2699 Kč/pár). Ta byla sice původně určena pro silniční kola s klasickými berani či časovkářskou hrazdou, ale využitelné jsou potenciálně i v MTB. AD Biking totiž připravuje nabídku speciálních držáčků těchto Blipsů na MTB řídítka a také poupravená tlačítka pro jejich lepší ergonomii.
Ovládacími elementy SRAM AXS Blips byste tak mohli zcela nahradit klasické řazení SRAM AXS, hodit jedno tlačítko k pravému a druhé k levému gripu a zcela tím změnit zažitý systém řazení – posunout jej k logice toho silničního. Vyladíte-li navíc polohu Blipsů vůči páčce teleskopu, tak proč ne?!
Představení SRAM eTap AXS Wireless Blips na www.bikecentrum.cz, produktová stránka na www.sram.com, specifická tlačítka a úchyty pro Blipsy na produktové stránce AD Biking.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor + AD Biking + SRAM