reklama

reklama

SRAM AXS™ – řazení a sedlovka BEZ DRÁTŮ!!!!

Horská kola jsou, či doposud alespoň byla, doménou čisté mechaniky či hydrauliky (v odpružení a brzdách), přičemž se aplikace elektroniky obvykle omezovala zatím jen na chytré telefony, sporttestery a další zařízení usazená na řídítkách. Jenže elektronika, zdá se, útočí ve velkém i na tuto mechanicky konzervativní oblast!

Je to vlastně trochu paradox. Zatímco jsme se my bikeři dlouhá léta posmívali silničářům pro jejich zatvrzelost a zpátečnický přístup, například odmítání širších plášťů, kotoučových brzd, pevných os, bezduší a tak podobně, jsme to poslední dobou my, kdo jsou „opoždění“ v přijímání elektroniky!

Zatímco v MTB existují jen dvě sady elektronického řazení (Shimano XTR a XT Di2), na silnici jich sice není víc v rámci jednotlivých značek, vtip je ale v tom, že se tímto tématem již delší čas zaobírají hned tři výrobci, proto je k dispozici celá škála možných řešení.

SRAM X01 Eagle AXS™ (úvodní foto SRAM XX1 Eagle AXS™)

reklama

Jenže!

Jenže časy se mění a nyní začíná do plachet foukat nový svěží vítr v podobě aktuálně představeného systému SRAM AXS™ [čti „access“]. Ten má snahu prezentovat zcela nový a neotřelý pohled na toto téma, už jen tím, že v principu umožňuje propojit tři odlišné světy, respektive sdílet v rámci této triády určité prvky.

Řeč je o propojení světa MTB řazení (SRAM XX1 a X01 Eagle AXS), bezdrátového ovládání teleskopické sedlovky RockShox Reverb AXS a silničního řazení SRAM Red eTap AXS (vylepšení současného řazení SRAM Red eTap). Co tohle znamená v praxi? Asi by vám přišla směšná myšlenka tradičního silničního kola s elektronickou teleskopickou sedlovkou, že?

Co takhle Gravel bike, který má brzdové a řadící páky SRAM Red eTap AXS, teleskopickou sedlovku RockShox Reverb AXS a k tomu ještě MTB řazení SRAM X01 AXS?! Už vám to dává smysl?

SRAM zkrátka nehodlá jít cestou jednotlivých uzavřených systémů, ale naopak otevírá dveře k možné spolupráci všech součástí z jedné rodiny. V praxi to lze již dnes pozorovat a hlavně aplikovat u systému MTB řazení Eagle, kde můžete bez obav či omezení kombinovat komponenty z nejnižší řady NX Eagle se závodními top modely XX1 Eagle, pokud to bude mít nějaký smysl!

SRAM X01 Eagle AXS™
SRAM Red eTap AXS™

Není to jen šaltr s motorem!

V dosavadním textu jsem již naznačil, že systém SRAM AXS funguje bezdrátově, podobně jako současné elektronické řazení SRAM eTap určené pro silniční kola. K tomu se ale ještě obloukem vrátíme…

Co mi přijde zajímavější je skutečnost, párkrát zmiňovaná v prezentačních materiálech, kde se hovoří o řazení SRAM XX1 a X01 Eagle AXS jako o novém účelově navrženém systému, který si ale zachovává kompatibilitu s existující rodinou dílů SRAM Eagle.

Budu-li konkrétnější, jde mi o to, že v prezentaci nejednou padá poznámka o nově navržené konstrukci přehazovačky, která byla od základu stvořena pro robotické ovládání, tedy, že se nejedná o původní přehazovačku, které jen někdo přilepil motor. Tušíte, na koho tím lidé ze SRAMu útočí? 😀

SRAM XX1 Eagle AXS™

Tuhle kratší, tuhle delší, hlavně lépe schovaná

Když už jsme u samotné přehazovačky, pokračujme v jejím popisu i nadále a pojďme si upřesnit, co vše se zde skutečně změnilo? Tedy krom přítomnosti motorku a baterie! Rozdíly jsou vlastně jen decentní, o to ale možná významnější. Tak kupříkladu raménko přehazovačky se zkrátilo o 10 mm, což je rozhodně praktické s ohledem na prostupnost terénem, zároveň se tělo celého mechanizmu posunulo lehce dopředu a blíže ke kazetě.

V prvním bodě šlo o optimalizaci paralelogramu X-Horizon tak, aby i s kratším raménkem bylo možné obsloužit kazetu s rozsahem 500 % (10-50 zubů). V druhém bodě je jasným cílem schovat přehazovačku více do rámu, aby byla o trochu lépe chráněna vůči atakům terénu. *Nejspíš skoro všichni majitelé řazení SRAM vědí, o čem je řeč!

Aby to ale nebylo jen o lehkém zamaskování přehazovačky, je zde ještě aplikována technologie Overload Clutch Protection, která, pokud to správně chápu, umožní přehazovačce v případě nárazu či nečekaně silného pnutí v řetězu na chvíli uhnout ze své pozice, ochránit tak citlivý motor a pak se opět vrátit do výchozí stabilní polohy. Samozřejmostí je přitom ložisková třecí spojka zajišťující stálé napnutí řetězu ve variantě TYPE-3.

SRAM X01 Eagle AXS™

Tlačítka místo páček

Co se týká ovládání samotného řazení, pak se SRAM vydává cestou, která se nesnaží o mechanický projev elektronického ovládání, jak je tomu v případě japonského konkurenta, ale naopak se snaží vyložit na stůl trumfy v podobě snadno dostupných tlačítek, tedy jemně pracujících spínačů, které k ovládání vyžadují „přiměřené množství síly“. Jak praví jedno z hesel v info-brožuře.

Osobně mě krapet irituje, že je samotné řazení v dostupných materiálech nafocené jen z několika ne zrovna plně vypovídajících úhlů, proto si musím trochu domýšlet, jak to celé vypadá a funguje. Lépe je to vidět na videu. Takže: z čelní strany, na dosah palce, jsou přítomna dvě tlačítka, nebo spíše spojená kolébka (+/-), kterou se převody standardně posouvají jedním a druhým směrem. K tomu je zde jako bonus třetí spínač označený jako „Secret Sprint“, umístěný v přední části těla řazení tak, abyste jej mohli ovládat ukazováčkem, či lépe kloubem ukazováčku.

Ve výsledku tak máte na výběr, zda budete vše kontrolovat palcem a mačkat jednotlivá tlačítka otočená směrem k jezdci, nebo zda zvolíte cestu řazení palcem nahoru, ukazováčkem dolů. Nebo snad obráceně?! Fyzicky to nicméně znamená, že ovládání má tlačítka dvě, jelikož zmíněné přední řazení „Secret Sprint“ je jen prodloužením základní kolébky. Jednoduché, funkční!

Individualizaci se meze nekladou

Nesměl by se psát rok 2019, aby k novému elektronickému řazení nebyla dostupná aplikace do chytrého telefonu, která vám odemyká možnosti individualizace, detailního nastavení, statistik a dalších rozšiřujících funkcí. Zmíněná aplikace se jmenuje jednoduše AXS™ App a měla by být připravená jak pro platformu Android, tak i iPhone (iOS).

POZOR! V prezentaci je opakovaně zmíněno, že aplikace není nutná k provozu či zprovoznění řazení – vše funguje samo o sobě!

Každopádně s aplikací AXS (komunikuje prostřednictvím bezdrátového spojení Bluetooth, přičemž systém AXS umí využít i protokol ANT+) můžete využít kupříkladu možnosti individualizace ovládání. Konkrétně na řazení lze u spínačů nastavit, kdy mají řadit nahoru a kdy dolů, případně by mělo být možné ovládat také teleskopickou sedlovku RockShox Reverb AXS!

Samostatné ovládání sedlovky (vysílač), montované na levou stranu řídítek, lze také programovat a určit mu jednu ze zmíněných funkcí. Pokud byste měli celou sadu SRAM AXS, pak můžete kupříkladu levým palcem řadit nahoru, pravým dolů a v druhém směru na pravém palci ovládat sedlovku. Osobně bych ale nejspíš zůstal u systému „vpravo převody, vlevo sedlovka.“ Ale je to jen na vás

Co a kolik vydrží?

Jedním z rozhodujících faktorů u elektronického řazení, obzvláště toho bezdrátového, je výdrž baterií, jejich nabíjení a určitě také odolnost. Poslední faktor je nejspíš zároveň i tím, který delší čas brzdil invazi elektroniky do světa MTB, zatímco na silnici čile bzučí elektrony v řazení již několik let. Na tomto místě vás můžu uklidnit, jelikož si SRAM dal skutečně záležet na tom, aby jeho elektronické řazení bylo plně použitelné i v rámci MTB, kde o bláto, prach a vodu nouze rozhodně nebývá!

V tomto směru by nás měla uklidnit informace, že jednotlivé díly řazení (ovládání i přehazovačka) splňují přísné mezinárodní podmínky standardu IP69K, což v praxi značí úplné krytí proti vniknutí prachu (číslice „6“) a odolnost proti vniknutí tlakové vody (mytí WAP – číslovka „9“). To zní jako více než dostatečná ochrana, či odolnost pro plnohodnotný provoz na horském kole bez toho, aniž byste na své řazení museli brát nějaké extra ohledy.

Co se týká baterií (akumulátorů), pak se liší situace v ovladači a v přehazovačce. V prvním případě je použita „hodinková“ baterie typu CR2032, která by měla vystačit na dva roky i déle v závislosti na intenzitě a podmínkách provozu.

Akumulátor v přehazovačce (25 g), který lze snadno vyjmout, nabít, či vyměnit, by měl mít dostatek kapacity na přibližně 20 hodin provozu. Platí přitom, že je tento výměnný akublok zaměnitelný s ostatními zdroji používanými v rodině SRAM AXS (řazení Eagle i eTap), u sedlovky Reverb AXS, ale také s baterkami používanými u staršího řešení silničního řazení SRAM eTap.

Pro rychlou kontrolu před jízdou přitom slouží drobné tlačítko na přehazovačce, po jehož stisku se na chvíli rozsvítí kontrolní dioda informující o stavu akumulátoru (svítí zelená – plně, či téměř plně nabito | svítí červeně – přibližně polovina kapacity | bliká červeně – vyžaduje nabíjení).

Snadná výměna baterie v přehazovačce. 
Odolnost i vůči tlakovému mytí!

XC v duze, Enduro ve světle polárky

Pomalu jsme se snad prokousali většinou potřebné teorie a nyní se můžeme podívat na sady, které se nově budou pyšnit jak logem Eagle, tak i zkratkou AXS. Již výše jsem zmiňoval, že se „elektrifikace“ dotkne dvou aktuálně nejvyšších sad SRAM XX1 a X01 Eagle, kdy i v tomto režimu platí rozdělení, že XX1 je maximálně odlehčená sada určená pro XC závody, X01 je stejně kvalitní, zároveň však těžší, odolnější sestava cílená pro enduro a technické disciplíny obecně.

U sady SRAM XX1 Eagle AXS proto najdeme kupříkladu karbonové vodítko přehazovačky a titanové doplňky (šrouby atd.) pro maximální úsporu hmotnosti, X01 Eagle AXS oproti tomu vsází na kované hliníkové raménko a ocelový hardware pro více odolnosti.

Vzhledově rozeznáte sady SRAM XX1 a X01 Eagle AXS podle duhového ztvárnění řetězu a kazety (XX1), respektive podle černo-stříbrného provedení (X01) doplněného o duhový řetěz.

SRAM XX1 Eagle AXS™
SRAM X01 Eagle AXS™

Kolik stojí, kolik váží, kdy tu bude?

Podstatné otázky, které bychom jistě neměli opomenout, se týkají ceny a hmotnosti. Vezmeme-li to od konce, tak v otázce hmotnosti jsme víceméně na tom samém jako u mechanických sad SRAM XX1/X01 Eagle. Konkrétně hmotnost kompletně k provozu připravené sady SRAM XX1 Eagle AXS je o nějakých 5 gramů nižší než v případě mechanické sady XX1 Eagle. X01 Eagle AXS je pak lehčí cca o 15 gramů než mechanika.

Jistě by mělo zaznít i to, že sada XX1 Eagle AXS™ je o 75-80 gramů lehčí než první generace řazení SRAM XX1, tehdy ještě s jedenácti pastorky!

S cenou je to následující (kompletní sada*):

SRAM X01 Eagle AXS™ – 2 000 EUR / 52 000 Kč
SRAM XX1 Eagle AXS™ – 2 100 EUR / 54 600 Kč

*Sada zahrnuje: Přehazovačka s baterií, Páčkové řazení včetně objímky, Kliky DUB s převodníkem pro přímou montáž 34 zubů, řetěz 126 článků, kazeta XG-1299 / XG-1295 10-50T (XX1/X01), nabíječka, nástroj pro nastavení vzdálenosti přehazovačky od kazety

Dostupnost nového řazení je přislíbena již na únor 2019, takže pokud jste zahořeli touhou tento systém vlastnit a máte dostatečně napěchované prasátko, není na co čekat!

reklama

RockShox Reverb AXS™

V případě nové sedlovky RockShox Reverb AXS™ můžeme být o něco stručnější, přestože se i v tomto případě jedná o poměrně zásadní technologický počin! I když samozřejmě Reverb AXS není zdaleka první elektronicky řízenou, bezdrátově ovládanou sedlovkou na trhu. Určité pokusy v tomto směru jsme již dříve zaznamenali u značky Magura, která svou elektronickou sedlovku Vyron nadále nabízí a dostala za ni vícero ocenění, určité experimenty v tomto směru byly patrné i u asijských draků KindShock, ale myslím, že to zkoušeli i jiní.

Každopádně RockShox se svým Reverbem AXS, zdá se, míří správným směrem už jen tím, že novou sedlovku zakomponoval do rodiny elektronického bezdrátového řazení SRAM AXS. Z tohoto důvodu tak odpadá potřeba blíže vysvětlovat systém fungování, bezdrátové ovládání s programovatelným tlačítkem, systém výměnných akubloků v sedlovce a fixně usazené baterie v ovládání (výdrž dva roky i více).

Tyč s motorem? Kdepak!

Zajímavosti se každopádně najdou i u Reverbu AXS a není jich málo. Opět zde totiž v nemalé míře platí, že se RockShox nesmířil pouze s tím, že by tah lanka nahradil elektrickým motorkem, ale šel mnohem dál. Kupříkladu hlavice sedlovky, která je díky přítomnosti baterie a dálkového ovládání výrazně mohutnější než u klasické verze, je opatřena novým typem zámku.

Zapomeňte na dva šrouby stahující kolébku, ty by se sem prostě nevešly! Místo nich vsadil RockShox na systém centrálního stažení jedním šroubem procházejícím skrz hlavu sedlovky. Než ale začnete láteřit nad tím, jak se tento úchyt s oblibou protáčí, všimněte si, že je zde ještě jeden šroub navíc (v přední části hlavice), jehož úkolem je otáčet, přesněji naklápět celý zámek, zřejmě díky šnekovému ozubení.

Tímto řešením tak lze zabít několik much najednou. Zaprvé není problém povolit centrální příčný šroub a posunout sedlo dopředu či dozadu, aniž byste si rozhodili jeho sklon. Úhel sedla lze ladit skutečně jemně a citlivě, i když k tomu bude nejspíš zapotřebí rovněž povolit centrální příčné sevření. Uvidíme, jak se to bude chovat v praxi!

Chvályhodné opisování

Jiným vylepšením je úprava vnitřních systémů s plovoucím pístem, kdy se zapracovalo na ještě rychlejším roztažení sedlovky a to údajně bez zásadního vlivu na povětrnostní podmínky – tedy včetně provozu v chladu a v zimě. Co ale možná bude některým chybět, je možnost uživatelsky upravit právě rychlost návratu sedlovky, což se dříve řešilo kolečkem na hydraulické páčce, u elektroniky tato možnost ale chybí.

Jiným řešením se skutečně praktickým významem, které by život se sedlovkou Reverb mohlo posunout o pořádný kus dopředu ve smyslu uživatelské přívětivosti, je přídavný ventil „Vent Valve Technology“. Zde není třeba složitého vysvětlování – když se sedlovka zavzdušní a začne pružit či nedrží výšku, stačí tento ventil otevřít, sedlovku zasunout, vyhnat přebytečný vzduch ze systému, vše zavřít a hotovo!

Nebudeme si nic nalhávat, tento systém RockShox „opsal“ od německého výrobce BikeYoke a jeho sedlovky Revive, která má šikovnou páčku pro Reset. Co ale záleží na tom, odkud tento nápad pochází, hlavní je, že bude možné nový Reverb AXS snadno odvzdušnit, a tak se vyhnout opakovaným návštěvám servisu, či pracným pokusům s odvzdušňovací sadou doma v dílně!!!

RockShox Reverb AXS™ – rozměry a parametry

Průměr: 30,9 mm / 31,6 mm / 34,9 mm
Zdvih: 100 mm / 125 mm / 150 mm / 170 mm
Délka: 340 mm / 390 mm / 440 mm / 480 mm
Baterie (sedlovka/ovladač): SRAM AXS / CR2032
Cena: 800 EUR / 20 800 Kč

Co ještě doplnit k sedlovce RockShox Reverb AXS?

Připomeňme kupříkladu, že její baterie je stejná jako v řazení SRAM AXS Eagle, Red eTap a Red eTap AXS, lze je tedy prohazovat snadno mezi sebou. Co se týká odolnosti, zde splňuje sedlovka RockShox Reverb AXS standard „pouze“ IPX7. Tedy ochranu proti vodě (v extrému ponoření do vody na 30 minut do hloubky max 1 metr).

*Stupeň 7 ale neznamená ochranu proti tlakové vodě, což ale hádám platí primárně pro pohyblivou část sedlovky, nikoliv pro její elektroniku, která bude jistě stejně dobře chráněná jako v případě elektronického řazení SRAM AXS.

Zopakovat může také to, že se i sedlovka RockShox Reverb AXS umí připojit k chytrému telefonu s aplikací AXS™ App, která ale zároveň není podmínkou pro její funkci. V principu totiž stačí novou sedlovku s ovladačem spárovat (příslušné tlačítko na ovládání a sedlovce) a pak už jen vyrazit do akce.

Naopak, pokud si chcete se svou sedlovkou hrát, pokud chcete upravit funkci jednotlivých tlačítek, podívat se na statistiky využití tohoto dílu, možnosti upgradu vnitřního firmwaru atd., pak je zde právě AXS™ App.

Z pohledu ovládání se pro uživatele vlastně nic zásadního nemění, snad jen podoba řídící páčky, či skutečnost, že instalace sedlovky se obejde bez složitého protahování kabeláže rámem.

Baterie v sedlovce by přitom měla vystačit na 40-60 hodin běžného provozu, o stavu nabití vás přitom informuje kontrolní dioda nad malým spínačem na těle sedlovky (zelená – 100% / červená svítí – 50% / červená bliká – nutno nabít).

Přístup na silnici i do terénu

Na úplný závěr ještě jednou připomeňme, že se SRAM rozhodl svým novým bezdrátovým systém pokrýt jak svět MTB řazení (SRAM XX1/X01 Eagle AXS), teleskopickou sedlovku (Reverb AXS), tak i inovovat silniční rodinu SRAM Red eTap AXS. Poslední jmenovanou novinku již do detailu rozebírat nebudeme, tomuto tématu se jistě budou věnovat jiná média zaměřená na silniční kola. Na tomto místě pouze připomeňme, že u Red eTap AXS platí v mnoha případech to samé jako u AXS Eagle. Každopádně pro představu doplníme fotogalerii na konci článku také o obrázky sady SRAM Red eTap AXS.

reklama

Elektriku musíš mít! / Elektriku nikdy nechci!

Jak celé dnešní téma uzavřít? Je rozhodně dobře, že vývoj v MTB nespí a SRAM nám nyní předkládá svou vizi elektronického, a navíc i bezdrátového řešení, které v principu mnoho věcí usnadní. Stačí připevnit přehazovačku, natáhnout řetěz, uchytit řazení, poladit dorazové šrouby, spárovat obě jednotky, nabít baterku a jede se! Žádné dráty, kabely, lanka, bovdeny či protahování rámem. To zní jako pohádka z tisíce a jedné noci!

Méně romantická je ale cena aktuálních dvou sad pocházející snad od samotného vládce pekel! Bylo by příjemné představovat si, jak se technologie AXS postupně propadne nabídkou SRAMu, až bude k dispozici i poměrně široké obci bikerské. Pokud však budeme realisté, pokud se podíváme, jak moc se elektronika rozšířila, či spíše nerozšířila v případě silničních kol, bude nám jasné, že se masového zásahu elektrickým proudem ještě nějaký čas bát rozhodně nemusíme.

Mnozí za to budou určitě rádi, jelikož pro ně je kolo záležitost primárně mechanická, prostředek úniku ze světa všudypřítomné elektroniky, nekonečného nabíjení, záplavy informací a živelného sdílení všeho! Ano, mechanika, pevně tomu věřím, tu s námi bude ještě hodně dlouho a myslím si, že nezmizí stejně tak, jako nezmizely papírové knihy s nástupem elektronických čteček a tabletů.

Naopak, nadšenci, průkopníci a milovníci všeho nového musí být radostí v sedmém nebi, jelikož právě takto komplexní a promyšlený systém, který funguje jednoduše, jistě, a hlavně bez drátů a kabeláže, pro ně musí být hotový sen. Zbývá tedy už jen poslední otázka, kterou si musíme položit:

Na kterou stranu se přikloníte?

Více informací o novinkách SRAM a RockShox hledejte na webu: www.sram.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM

SRAM Red eTap AXS

Cena (sada): 35 100 – 63 700 Kč (podle typu, počtu převodů, druhu brzd atd.)