BikeYoke Revive 160 – sedlovka co umí RESET (test)

V průběhu roku vícekrát zaznělo, že jsem měl letos na dlouhodobé použití sedlovku BikeYoke Revive 160, pro níž jsem se rozhodl v podstatě na základě vašich podnětů v různých diskuzích. Původně jsem si tento díl vyžádal přímo u výrobce v Německu, dnes má přitom značka BikeYoke již oficiální české zastoupení.

Nebylo vlastně úplně snadné propracovat se přes několik mailů k těm správným lidem v BikeYoke a vysvětlit jim, na co jejich sedlovku potřebuju. Po čase se ale zadařilo a najednou jsem obdržel informaci, že byl můj požadavek předán na příslušná místa, odsouhlasen a já proto můžu očekávat zásilku přímo z asijské továrny! Tedy nikoliv z evropského skladu, jak by se to řešilo s klasickým zákazníkem.

Ale to je celé spíš jen taková drobná zajímavost, která stojí v pozadí tohoto testu.

Novou sedlovku jsem na jaře přitom potřeboval hlavně proto, že jsem přes nový rok měnil rám, tedy spíše celé kolo a původní KindShock Lev v průměru 31,6 mm se mi do nového rámu nevešel. Šel tedy do světa a já řešil, čím nahradit základní sedlovku Race Face na mém Rock Machine Blizzard 90-27, která sama o sobě není špatná, ale vadilo mi, že má zdvih jen 125 mm.

Chvíli jsem tedy pátral, přemýšlel a pak mě právě v jedné diskuzi, kde jsem vychvaloval sedlovky 9point8 FallLine kdosi nasměroval na BikeYoke a jejich model Revive. Začal jsem tedy více pátrat, zjistil jsem, že si tuto sedlovku u nás pořídilo již vícero lidí a prakticky všichni si jí pochvalují. OK, tak proč to nezkusit?

BikeYoke Revive 160 na mém letošním kole…

reklama

Co nabízí BikeYoke?

Německá značka BikeYoke vybudovala svou existenci na ramínkách, či spíše pomocných vidličkách spojujících horní vahadlo a tlumič, určených pro kola Specialized. Tehdy i dnes totiž mnoho lidí trápilo, že originální díl neumožňuje na kolo nasadit standardní tlumič, ale pouze variantu upravenou značkou Specialized a pro ni na míru vyrobenou. Této vidličce se přitom v angličtině přezdívá Yoke, odtud tedy název značky BikeYoke.

Jak běžel čas, přibyly i další díly, často spíše drobnější praktické doplňky, mezi nimiž se ale najednou objevila i vlastní teleskopická sedlovka Revive. Dnes je sedlovek na trhu nepřeberné množství, až člověk pomalu neví, jakou by si měl vybrat či zkusit. Řada z nich přitom spoléhá na jeden a ten samý princip funkce využívající dvouplášťový systém přepouštění oleje, který čerpá inspiraci například z automobilových tlumičů.

Na rozdíl od tlumičů a vidlic zde ale není cílem kontrolovat a usměrňovat pohyb stlačeného vzduchu či vinuté pružiny, ale naopak zajistit možnost co nejhladšího pohybu nahoru a dolů, který lze v kterémkoliv bodě pevně zafixovat. Ideálně v obou směrech! K tomu přitom vlastně stačí velice málo – nahradit písty či planžety s regulovatelným průtokem za píst, který zná jen dvě polohy – OTEVŘENO / ZAVŘENO!

Sedlovku BikeYoke Revive dostanete v takovéto stylové krabičce. 

Já si ji objednal se zdvihem 160 mm, s průměrem 30,9 mm a s páčkou Triggy.

A teď to přijde…

Nikterak překvapivým řešením není ani skutečnost, že k tomu, aby se sedlovka z plně zasunutého stavu opět sama roztáhla, je využit stlačený vzduch. Ten přitom působí na olej, který při zasouvání sedlovky do zdvihu přetéká z hlavní (vnitřní) olejové komory do vnějšího pláště.

Do tohoto bodu žádná revoluce, stejně funguje mnohá konkurence. Vtip celého systému BikeYoke Revive přišel v bodě, kdy se jeho tvůrci zamýšleli nad tím, jak zabránit tomu, aby se stlačený vzduch dostal do hlavní komory, což způsobí zavzdušnění a následně i nechtěné pružení sedlovky, která má být pevná!

Při svém uvažování nejspíš dospěli k otázce: „Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše?!“ Zkrátka si řekli, že by bylo zbytečně složité vše hermeticky uzavírat, pracně konstruovat a tak podobně, aby se ani bublinka vzduchu nedostala tam, kam nepatří. Místo toho přijali možnost zavzdušnění systému jako neměnný fakt a vymysleli naopak způsob, jak se vzduchu v hlavní komoře efektivně zbavit!

Napojení lanka a bovdenu je řešeno klasicky, stačí na lanko umístit váleček, ten usadit do páčky a koncovku bovdenu opřít do držáku.

Ovládací páčka má šikovný tvar, díky čemuž se snadno ovládá palcem, aniž byste si do masa zarývali jakékoliv ostré hrany. 

Pro usnadnění instalace je na spodním konci sedlovky dokonce názorné vodítko, podle nějž můžete nastavit optimální polohu válečku od konce bovdenu (17 mm). Stačí přiložit.

Vždyť je to tak prosté!

Nevím jak vy, ale já si u mnoha nápadů, konstrukcí a zlepšováků jaké dnes vnímáme zcela samozřejmě a automaticky občas říkám, „Proč to nenapadalo někoho už mnohem dřív?“ Typicky se mi to stává, když si vzpomenu, jak jsem se jako mladý kluk trápil s klínkovým spojem šlapací osy a klik! Přitom se chvíli na to objevil (alespoň) čtyřhran, který nekonečné trable s neustále se povolujícími klikami ukončil jednou pro vždy!

Stejnou otázku bychom si mohli položit i zde, jelikož se to jeví tak prosté a funkční, až je to do nebe volající. Když se totiž sedlovka BikeYoke Revive zavzdušní (snadno se tak stane, pokud jí otočíte vzhůru nohama a stisknete ovládací páčku), stačí opravdu málo, abyste to napravili. Buď stisknete drobnou „resetovací“ páčku pod zámkem a sedlovku zasunete zhruba o 2/3 zdvihu (páčka je součástí balení, instalovat jí můžete, či nemusíte), případně to samé uděláte pomocí 4mm inbusu.

Co se děje uvnitř nejlépe ukáže video níže. Stručně řečeno, nahoře v sedlovce je druhý píst ovládaný právě onou páčkou (inbusem), který se při pohybu o čtvrt otáčky v šipkou naznačeném směru otevře, načež zatlačením sedlovky do zdvihu vyženete všechen vzduch z primární vnitřní komory a i s částí oleje jej necháte uniknout do vnějšího pláště. Při opětovném roztažení si sedlovka normálně spodem natáhne olej vnějšího pláště a je vyřešeno!

Odvzdušnění – je-li třeba…

Na videu vypadá tento proces úžasně jednoduše, ale víte, jak to někdy chodí v praxi! Naštěstí já jsem za celou sezónu tuto „fíčuru“ vůbec nepotřeboval, což samo o sobě o něčem vypovídá. Ani jsem si vlastně na sedlovku onu páčku nedával (až při závěrečném focení), jelikož jsem doufal, že nebude až tak často potřeba. I kdyby, inbusy mám po ruce skoro vždy!

K vyzkoušení a ověření snadnosti postupu odvzdušnění mě dovedlo až laborování se sedlovkou vymontovanou z kola, která čekala na focení a na své nové uplatnění, až mi na jaře (doufejme) dorazí nový oř pro dlouhodobé používání. Již dřív jsem od kamarádů slyšel, že se BikeYoke Revive nejčastěji zavzdušní, když ji otočíte vzhůru nohama… Ale to už jsem říkal, ne?

Aniž bych to dělal vysloveně záměrně, chvíli jsem si s ní v ruce hrál, otáčel, vysouval, polohoval pro fotky a pak zkusil, co se stalo – pruží! „No nic, zkusím tedy originální páčku, která se do otvoru pod zámkem vlastně jen zasune, podle návodu ve videu ji stisknu a přidržím, sedlovku zašoupnu a hotovo! Teď už neotáčet, zkusit chod a… FUNGUJE!“

Standardním příslušenstvím je redukce pro foukání sedlovky (vlevo) a páčka pro ovládání funkce RESET (vpravo).

Páčku lze jednoduše zasunout na příslušné místo, její usazení jistí gumový o-kroužek, případně lze resetování řešit inbusem (4 mm).

Po odklopení zámku sedlovky se odhalí mechanizmus ovládající funkci RESET. Chcete-li upravit tlak, musíte tento čep vyndat a našroubovat redukci.

Nenápadná páčka ničemu nepřekáží, každopádně je jen na vás, zda ji necháte na místě, nebo nikoliv. 

Na konci sezóny

Když jsem se chystal k tvorbě tohoto článku, přemýšlel jsem chvíli nad tím, co do něj vlastně napíšu? Zatím jsem si pomohl hromadou obecné kaše okolo, když ale dojde na praktické postřehy, mám toho v zásobě sakra málo! Je to bída tyhlety produkty co prostě fungují a člověk pak o nich nemá co psát!!!

Zkušenosti se sedlovkou BikeYoke Revive 160 by se daly shrnout do jedné věty, či jednoho slova: FUNGUJE!

Za celou sezónu jsem vážně nezažil okamžik, kdy by s touto sedlovkou bylo něco špatně. I tu potřebu odvzdušnění jsem musel nasimulovat víceméně záměrně. Celou dobu chodila jemně a hladce, s naprosto přesnou a bezproblémovou fixací, kdy zcela pevně drží směrem dolů, při uchopení kola za sedlo může lehce zapružit, ale obvykle si toho skoro nevšimnete.

Ovládací páčka nabízí několik verzí (pro montáž z vrchu i zespodu, s objímkou i s možností integrace do objímek Shimano I-Spec B, či I-Spec II, případně SRAM), takže záleží jen na vás, co si vyberete. Možné je i vynechat páčku zcela a používat svou vlastní, která vám kupříkladu zbyla po starší sedlovce, a tak podobně.

Základní „rozhraní“ pro montáž páčky je shodná jako u řazení SRAM, můžete tedy použít buď originální objímku, objímku SRAM, nebo úchyt SRAM pro přímé napojení na objímku brzdy. Případně lze využít redukce pro napojení na objímku Shimano I-Spec.

Samotná objímka je plastová, snadno ji lze nasadit i bez sundávání gripů, stylově jí ale zdobí kovový plíšek s logem.

Do páčky Triggy lze buď usadit lanko s koncovkou, případně můžete do otvoru zašroubovat červík, a tak lanko fixovat a použít třeba pro jiný druh sedlovky.

Tímhle to pro tebe nekončí!

Skutečně to je tak vše, co bych vám z praktického hlediska mohl k této sedlovce říct. Za celou dobu jsem na ni nesáhl, jen ji párkrát prostříkl silikonovým olejem, a to je vše. Ještě vás můžu upozornit na možnost snadného uživatelského servisu (je k tomu jedno originální video), stejně jako na možnost vyměnit vnější tělo sedlovky v případě, že přecházíte z průměru 30,9 mm na 31,6 mm, či obráceně.

U BikeYoke Revive v takovém případě nemusíte řešit redukce, nebo starou sedlovku prodávat a měnit za novou v jiném průměru, můžete si pořídit příslušný kit a vnější tělo prohodit. Paráda, ne?

Co k tomuto tématu ještě dodat? Snad jen po několikáté připomenout, že sedlovka BikeYoke Revive 160 (zdvih 160 mm) se mnou zůstává i nadále, těší se, stejně jako já, na nové kolo a náš společný test bude dále pokračovat. Pokud se přihodí něco zajímavého, budu vás samozřejmě informovat, ale trochu se bojím, že bude vše jako doposud – nudně, spolehlivě FUNGOVAT!

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

BikeYoke Revive – Ceny a základní údaje

Revive 125/160*: 9 334/8 814 Kč (s páčkou dle vlastní volby/bez-)
Revive 185*: 10 894/9 854 Kč (s páčkou dle vlastní volby/bez-)
*platí pro průměry 30,9 a 31,6 mm / Revive Max (34,9 mm) je o trochu dražší

Páčka Triggy (s objímkou): 1 560 Kč
2-by páčka (horní): 1 427 Kč
Samostatná objímka pro Triggy: 257 Kč
Adaptéry Shimano I-Spec: 517 Kč

Hmotnost: 523 g + 36 g (sedlovka Revive 160 + páčky Triggy s objímkou)

Více o sedlovce BikeYoke Revive jakož i o dalších produktech této značky najdete na webu www.bikeyoke.de, pro informace o českém zastoupení vás mohu nasměrovat na stránky: www.madefortrails.cz

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky