reklama

reklama

Deviate Claymore – Skotský dvouruční (enduro) meč! | TECH NEWS

Skotskou malosériovou značku Devitate znáte? Pevně věřím, že i díky webu BikeAndRide.cz a našim dvěma testům ANO! Postupně jsme totiž prověřili dvě podoby modelu Highlander 140, respektive Highlander 150. Toto byla, až do včerejška, vlastně jediná dvě kola, které jste si mohli u Deviate objednat. Nyní se situace mění, jelikož přichází drsňák Claymore!

Claymore byl středověký skotský obouruční meč, charakteristický svou mimořádně dlouhou čepelí (až 140 cm). Claymore byl ale vlastně víc, než jen meč! Byl to rovněž symbol síly a bojové zdatnosti svého nositele. Claymore jste si museli vysloužit! Ucházet se o něj mohli ale jen nebojácní bojovníci s kořeny pevně vrostlými do kamenité půdy Skotské vysočiny!

Také nový Deviate Claymore je podobného ražení! Byl „ukován“ ve skalách a na kořenech Skotské vysočiny a od začátku předurčen druidy jako zbraň sloužící pro boj s nejbrutálnějším terénem nejen ve Skotsku, ale kdekoliv na světě! Ať už s oblibou zápasíte s nejvyhlášenějšími a nejstrmějšími traily ve svém okolí, nebo se přetahujete o vteřiny a setiny mezi závodními páskami při rychlostech, kdy se svět probíhající okolo vás postupně rozmazává… Claymore bude to pravé kolo pro vás!

Takto zní emotivní výňatek z oficiálního představení novinky Deviate Claymore v našem volném překladu!

reklama

Claymore víc než Highlander!

Pokud se na chvíli oprostíme od středověkých skotských písní a legend a vrátíme se zpět do moderních časů, můžeme začít konstatováním, že nový Claymore je zcela zjevným evolučním pokračováním rodu Highlanderů. Tvůrci z Deviate Cycles neměli potřebu měnit to, co se jim doposud dokonale osvědčilo! Tedy jak základní siluetu rámu, tak i svérázné zadní odpružení postavené na vysoko umístěném čepu (High Pivot) s nepřehlédnutelnou pomocnou kladkou.

Nezasvěcené oko ostatně na první pohled rozdíl mezi novinkou Claymore a staršími kousky Highlander nejspíš sotva pozná. Alespoň pokud se nezaměříte na osazení, které ledacos napoví, nezačnete zkoumat úhly nebo nebudete mít nastudováno, že agresivně červená (Rowan Red), případně odstín blížící se legendárnímu pojmu „British racing green“ (Moss Green), patří výlučně Claymoru!

Základní recept je každopádně stejný jak pro Higlandery, tak i pro Claymore. Plně karbonový rám s charakteristickým „High Pivotem“, s nápadnou pomocnou kladkou schovanou ve stylové klícce, usazenou v místě značně vysoko situovaného hlavního čepu a s přepákováním otáčejícím se okolo středu, které stlačuje tlumič posazený do jedné roviny se spodní trubkou.

Navázat bychom mohli obsáhlým popisem výhod a specifik High Pivotu, ale snazší bude připomenout naše testy (Highlander 140 / Highlander 150), nebo přidat shrnující popisek z českého webu www.deviatecycles.cz

Díky vysoko umístěnému čepu se zadní kolo v průběhu zdvihu pohybuje až o 24 mm dozadu (Highlander). Proto také lépe uhýbá překážkám, zároveň se takto prodlužuje rozvor, což přispívá k vyšší stabilitě v těch nejkritičtějších momentech. Kladka umístěná blízko hlavního čepu naopak kontroluje charakteristiku odpružení při šlapání a eliminuje zpětné rázy do pedálů (pedal kickback).

V čem je Claymore jiný?

Při bližším studiu rámu bychom našli jistě vícero detailů, které odlišují Claymore od bratří Highlanderů (on je to stále stejný rám, rozdíl mezi verzí 140 a 150 je pouze v jednom rameni spodního pákového mechanizmu). Mnoho jich ale nebude. Tu a tam jsou jiné křivky, odlišné nejspíš bude přepákování…

Zcela nová je kupříkladu výraznější ochrana spodní trubky, která je k rámu přišroubovaná, aby bylo snazší ji případně vyměnit. Podstatné je hlavně zaměření, geometrie a celkové zpracování této novinky.

Tvůrci z Deviate Cycles neměli menší cíl než postavit nejlépe ovladatelné a maximálně rychlé enduro na 29“ kolech, které se bude srdnatě měřit a porovnávat s těmi nejlepšími v oboru. Jednou z jeho „dnes již ne tolik tajných zbraní“ je zmiňovaný High Pivot, s nímž si jeho tvůrci hrají již od roku 2016. Dnes se přitom stačí rozhlédnout a brzy zjistíte, kolik značek začalo toto řešení, nebo alespoň tuto základní myšlenku, začleňovat do svých vlastních strojů.

Nový Deviate Claymore přitom umí přednosti svého specifického řešení zadní stavby dokonale využít. Dobře to vystihuje jedno z hesel: „Jasně, že je vidlice položená, sedlová trubka napřímená a reach patřičně natažený! Jenže nic z toho není příliš položené, příliš dlouhé ani příliš strmé!“

Řečí čísel – úhel hlavy 64,3°, sedlový úhel 78°, reach 460/490/520 mm (M/L/XL). To vše u kola, které je postavené na průměru 29“, nabízí 165 mm zadního zdvihu a vepředu se počítá s vidlicemi se zdvihem 160-170 mm. Hmotnost samotného rámu činí 2,75 kg.

Abychom se přitom měli společně na co těšit, přidejme k dobru informaci, že se pár vzorků již pomalu balí a putuje do ČR. V průběhu léta by tak měla být šance se na novince Deviate Claymore svézt i v našich končinách a následně se podělit o naše dojmy a jízdní postřehy!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Deviate Cycles

reklama

Deviate Claymore (165)

  • Kola – 29“
  • Zdvih rámu – 165 mm
  • Zdvih vidlice – 160-170 mm (doporučeno)
  • Hmotnost rámu – 2,75 kg
  • Tichá kladka s 18 zuby a dobře utěsněnými ložisky
  • 126 článků řetězu – klasický rozměr, není třeba spojovat řetězy
  • Vysoce kvalitní ložiska Enduro
  • Kvalitní „skotské“ utěsnění ložisek
  • Mazací porty u všech čepů a také v případě kladky (pro bezproblémový celoroční provoz)
  • Kvalitní ochrana rámu (spodní trubka – šroubovaná, jinde lepené)
  • Vnější vedení kabeláže ukryté v drážce pod horní trubkou – vzhledově čisté, prakticky přístupné
  • Prostor pro pláště do šíře 2,6“
  • Zadní osa Boost 148
  • Závitové středové složení
  • Dost místa pro bidon
  • Montážní body pro nářadí a jiné příslušenství
  • Více informací na webu: www.deviatecycles.com/claymore
  • České zastoupení: www.deviatecycles.cz