reklama

reklama

Deviate Highlander 150 – Zkusit něco nevyzkoušeného (TEST)

Nebojte, nebyl jsem účastníkem nehody s následky částečné ztráty paměti… Ne! Vím moc dobře, že jsem Deviate Highlander již jednou testoval, nyní jej mám podruhé! Jenže on není Highlander jako Highlander! První měl menší zdvih (140 mm) a odpružení Cane Creek, druhý nabízí delší krok (150 mm) a k tomu i komponenty Fox!

K tomuto testu mě přivedla v podstatě šťastná náhoda, kdy jsem se na veletrhu For Bikes 2022 neplánovaně potkal s jedním z kluků z Wonderfull Bikes, kteří tato kola dováží (www.deviatecycles.cz). Když při našem rozhovoru zaznělo něco něco ve stylu: „Jo, ty jsi měl Highlander 140 na Cane Creeku, viď? Mám teď postavený Highlander 150 na Foxu, chtěl bys ho zkusit, porovnat?“ Co jsem asi mohl odpovědět jiného, než „ANO!“

reklama

Stačí vyměnit… Rameno!

Menší Deviate Highlander 140, testovaný loni na jaře, mě dost bavil. Příliš mi nesedělo odpružení Cane Creek, ale celkovým vyzněním byl tento bike náramně zábavný a nadmíru osobitý. I tato nižší varianta, nabízející 150/140 mm kroku (P/Z), přitom zvládala možná i víc, než jsem od ní dopředu čekal. Zajímalo mě proto, o kolik jiné to bude s druhou verzí, která chodí 160/150 mm, má sice stejný rám (až na detaily), zároveň lehce odlišnou geometrii, a tedy i krapet jiné zaměření.

Díky chytré konstrukci není třeba rám Deviate Highlander nějak zásadně měnit či upravovat, pokud se rozhodnete jeho zdvih zmenšit, nebo naopak zvětšit. K tomuto kroku vám bude stačit koupit si jiné rameno kolenové páky, která se otáčí okolo středu, tento díl vyměnit a hotovo!

*Není to sice zrovna levná záležitost, rameno i s ložisky a dalším příslušenstvím vyjde na 9 500 Kč (ceník WonderfullBikes.cz), ale zrovna takovýto díl neměníte každý den, že?! **Délka či krok tlumiče se při úpravě zdvihu nemění!

V případě zmíněné úpravy zdvihu přijde na řadu nejspíš i výměna vidlice, či její přestavba na odlišný krok odpovídající zadní stavbě, což celou záležitost lehce komplikuje. Není to tedy zase tak snadné jako otočit nějaký Flip-chip apod., ale ani zásadně složité, či nemožné. Respektive on si asi stejně každý dopředu vybere tu, či onu specifikaci, podle toho naladí výbavu a hotovo.

Jednoznačným poznávacím prvkem moderních „High Pivotů“ je pomocí kladky zvednutá řetězová linka – bez ní by takovéto zavěšení výrazně tahalo za pedály.
Celá zadní stavba se otáčí okolo čepu usazeného zhruba uprostřed sedlové trubky.
Na pohled složitější soustava ramen v oblasti středu přenáší pohyb zadní stavby na tlumič.

V eLku nenarážím na jeho délku!

Když se v rychlosti dotkneme velkosti, pak bych měl zmínit, že testovaný Highlander 150 byl dle konfekčních tabulek Lkem, přitom mi ale nepřipadal nikterak dramaticky velký. Naopak, hezky jsem se za jeho řídítky uvelebil a nic moc mi nechybělo. Z pohledu posedu, ale i ovládání jsem si vlastně již při prvních jízdách všiml, že sedím na kole s vyšším zdvihem, než jak tomu bylo minule.

Nebudu vám tvrdit, že si dokonale pamatuju pocity z přibližně rok starého testu, zase taková chodící kronika nejsem! Spíš jsem chtěl naznačit, že Highlander 150 s delší vidlicí a s více položenou zadní stavbou byl od začátku o poznání klidnější. Prostě poctivý All-Mountain, či chcete-li lehčí enduro.

Úhel hlavy, který dle tabulek činí 65° (Highlander 140 = 66°), je pocitově více položený, než co byste na základě teoretického údaje nejspíš čekali. Není to žádný chopper, nebudete si zpívat „Born to be wild“, ale položené hlavy si rozhodně všimnete.

Kultovní řídítka Renthal Fatbar byla na tomto kole zaříznuta na dosti skromných 760 mm.
Výrazný oranžový představec Race Face měl minimalistických 35 mm.
Budou to roky, kdy jsem se naposledy setkal s pláštěm Continental Baron. Fascinující je jeho extra otevřený vzorek, který se snadno čistí, příkladná je jistota v zatáčkách.
Vzadu nasazený a už slušně osekaný Continental Kaiser byl rovněž jistý a spolehlivý společník na tvrdém, ale i na měkčím podkladu.

Lehce pod čarou… Nebo pod parou?

Vlastně mě dost překvapilo, jak toto kolo krásně a jistě stoupá. Nejenom že je klidné, jisté a při systematickém šlapání krásně efektivní (kdo by potřeboval páčku na tlumiči?), zároveň je hezky vyvážené. Vícekrát se mi do nějaké prudší vjezdové sekce vůbec nechtělo, pak jsem se ale hecnul, zkusil do toho najet a… „Ještě dvě otáčky klik… Bum a jsem nahoře, pecka!“

Ona už jen taková podpora přítlaku zadního kola ve výjezdech je díky High Pivotu vážně parádní! Navíc vás, díky kladce, nebude trápit žádné tahání za pedály, ale k těmto věcem se ještě dostaneme.

Petr z WonderfullBikes.cz má prostě rád brzdy Formula! Musím uznat, že použitý model Cura 4 je rozhodně příjemný.
Brzdy to jsou ostřejší, někdy trochu upovídané, síly ale nabízí víc než dost.
Zároveň jsem neměl problém s modulací jejich výkonu, takže za mě rozhodně spokojenost!

Stabilní základ v hravém balení

Člověk je v tomto kole, při daném nastavení, slušně schovaný, neřekl bych ale vysloveně utopený. Výstupem mých postřehů a zkušeností je zajímavý mix stability a jistoty společně s dostatečnou hravostí. Začneme-li u ní, je Deviate Highlander 150 i v této úpravě kolem velice dobře reagujícím. Tuhý rám, specifická konstrukce a dobře poskládaná geometrie, vše vytváří hodně zajímavý celek.

V principu stačí vzít za řídítka, tady se nadlehčit, támhle kolo potáhnout, tuhle smýknout zadkem! Je to fakt veselá hračka, která potřebuje ty správné signály od jezdce, poté bude předvádět velkou, velkou show! Člověk má častokrát až pocit, že ho jeho kolo neustále provokuje k rychlejší a divočejší jízdě, což je vlastně dost návykové!

Deviate Highlander vás nenechá jen tak v klidu… Jen se zkusím příště tolik nehrbit!

reklama

Pouštět se za hranu znovu a znovu…

Obrátíme-li list, zjistíme, že slušně uvolněné základní úhly, stejně jako třeba efekt vysokého čepu, díky němuž pod zátěží stabilita neklesá, ale naopak roste, vám poskytnou velkou porci sebevědomí, zejména co se prudkých technických sekcí týká.

Člověk možná na hraně první sekce na chviličku zaváhá, pak se ale nadechne, pustí brzdy, přesune těžiště a… Následný sled událostí bývá až překvapivě klidný, jistý a suverénní! Díky tomu už příště jen mrknete v rychlosti za hranu a bez váhání to tam pošlete! Znovu a znovu…

Něco podobného jsem možná psal již u menšího bratra Deviate Highlander 140, jelikož i s ním jsem jako nic pokořil pár obávaných sekcí. U modelu Highlander 150 je tato schopnost, díky jeho sebevědomí, posunutá ještě o stupeň dál. Díky vyšším zdvihům a agresivnější geometrii, samozřejmě!

Jedním z nejvoňavějších dílů na tomto kole byla sada SRAM X01 AXS. Bylo to teprve podruhé, co jsem měl toto řazení v ruce, a musím říct, že je to rozhodně příjemná a hlavně funkční a spolehlivá záležitost. Člověk si jen musí najít správnou polohu ovládací páčky, pak to maká „o 106!“
V základu je baterie na přehazovačce volně přístupná, jištěná jednou západkou.
U horských kol přijde vhod její doplňující plastový kryt, který stačí jednoduše nacvaknout. Celá přehazovačka s krytem baterie pak vypadá snad i lépe než bez něj!

Lišák lepší než Ještěrka?

Nyní nastává chvíle, kdy bychom se mohli blíže podívat na odpružení, které je zde dost svérázné, ale vlastně také dost trendy. Jinak řečeno, vcelku nekompromisní vysoký čep doplněný kladou (tzv. High Pivot) se chová jednoduše jinak než konvenční závěsy. Člověk si ale rychle zvykne a přijme nová pravidla hry, už jen proto, že se pode nich hraje více než dobře!

Zajímavé rozhodně bylo zkusit také Deviate Highlander 150 na Foxu oproti loňskému testu, kdy byl kompletně na jednotkách Cane Creek, k nimž jsem si osobní cestičku zrovna nenašel…

V Lišácké sestavě pro mě byla příjemnější už jen vidlice Fox 36, kterou dobře znám a vím, co od ní můžu čekat. Sice bych se asi zbavil většiny tokenů, co do ní majitel tohoto kola nasázel, i tak je to fajn kousek s dostatečně jemným krokem a slušně progresivním průběhem.

Díky složitějšímu kloubovému mechanismu uchycenému okolo středu bylo možné posadit tlumič do nejnižší možné pozice a tak snížit těžiště rámu.
Spodní oko tlumiče je slušně utopené. Co vše je potřeba sundat a povolit, abyste se k němu dostali? Asi jen přední oko a posunout zadní stavbu více do zdvihu..
Tradiční hodinový strojek čtyřkanálového tlumení u modelu Fox Float X2 je věcí, na kterou jsem již zvyklý, a po chvíli hraní si, jsem schopen dobrat se požadovaného nastavení.
Vidlice Fox 36 Factory je dobře známý kousek, s nímž se hezky pracovalo i na tomto kole. Vcelku jednoduché nastavení, tuhá konstrukce a příjemně hladký chod.

Preferuje větší sousta

Vzadu úřadující Fox Float X2 je další mojí oblíbenou klasikou s velkým potenciálem. Díky tomuto tlumiči byla zadní stavba hezky vnímavá, ač ne vždy a ne možná pokaždé úplně dokonale. Hezky to lepí a žehlí kupříkladu když se stoupá a zadek je dostatečně zatížený.

Maličko slabší mi připadá toto řešení při zobání drobných opakujících se hranek, kdy navíc musíte více přemýšlet nad tím, jak moc používáte zadní brzdu. Její účinek totiž může základní jednočepovou konstrukci tu více, tu méně brzdit v rozletu. Ale s tím se lze naučit žít a pracovat. Jde vlastně jen o přístup, tento efekt není něčím, kvůli čemuž by bylo nutné Highlander zásadně kritizovat. On vám to rád vrátí jinde!

Co mě naopak hodně bavilo, byl způsob, jakým Highlander zvládá větší nárazy, dopady apod. V takových situacích se naplno projeví výhody vysokého čepu, jelikož při propružení roste délka zadní stavby a s ní i rozvor. U tohoto kola až o 24 mm. S každým větším úderem se tak kolo hezky položí, natáhne jako jezevčík a zklidní. Člověk se díky tomu snadno nadechne, srovná se s aktuální situací a nadšeně se vrhne do další sekce!

*Krásně efekt vysokého čepu a jeho přínosy popsal Vojta Bláha při představení svého nového stoje ACTOFIVE P-Train

Pro srovnání jak vypadá jiný High Pivot s kladkou – ACTOFIVE P-Train, na kterém letos jezdí Vojta Bláha

reklama

Deviate Highlander 150 – závěr

Moje dostaveníčko s druhou variantou Deviate Highlander netrvalo dlouho. Měl jsem na něj zhruba týden. Za tu dobu jsme objeli pár bližších i lehce vzdálenějších lokalit, které mám rád a které mi připadaly pro toto kolo ideální. Nejvíc mě s ním bavila místa, kde byly traily spíše rychlé, otevřené a rozumně rozbité. I když hodně záleží na nastavení a osobním doladění.

Celkově jsem měl pocit, že je Deviate Highlander 150 kolem, které miluje rychlost a divokou jízdu. V pohodě a bez zbytečných řečí zvládne i pomalejší technické sekce, když se ale cesta před vámi otevře, vy jen zlehka šimráte brzdy, necháte svůj „High Pivot“ naplno pracovat, zařezáváte své kolo zostra do zatáček a pak se z nich necháváte vystřelit… To je úplně jiná písnička!!!

Deviate Highlander 140 vs Highlander 150

Pokud bych měl na závěr ještě jednou shrnout rozdíl mezi variantou Deviate Highlander 140 a 150, pak je to vlastně docela jasné. Menší Highlander je příjemně všestranný, zároveň mimořádně schopný stroj, který snadno svými vlastnostmi překročí hranice třídy, kam jej jeho zdvihy pasují.

Varianta Highlander 150 staví na stejném základu, vše ale posouvá o stupínek výš. Základ tohoto kola je stále krásně tuhý, poslušný a efektivní, stále si rád hraje. Dojde-li však na tvrdší terén, rád poslouží trochu vyšší kapacitou svého zdvihu a rovněž i svou agresivnější geometrií.

Chvíli bych asi přemýšlel, pokud by přede mnou stálo rozhodnutí, zda vzít verzi Highlander 140 nebo 150? Ale asi již nyní tuším, co bych si vybral! Vzal bych si vyšší Highlander 150, který je o kousek jistější a stabilnější, zároveň je toto kolo stále dostatečně jezdivé, hravé a zábavné. Svůj názor ale rozhodně nikomu nenutím, konečná volba je samozřejmě na vás!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Deviate Highlander 150 – základní údaje

Cena: 83 000 Kč (rámová sada bez tlumiče)
Hmotnost: 14,95 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvihy: 160/150 mm (P/Z)
Kokpit (řídítka/představec): 760/35 mm
Sedlovka (zdvih): 170 mm

Stránky výrobce: www.deviatecycles.com
České zastoupení: www.deviatecycles.cz

PLUS

  • Originální vzhled a neotřelá konstrukce s vysokým čepem a výraznou kladkou
  • Chytře řešené přepákování v oblasti středu umožňující výměnou jednoho dílu změnit zdvih zadní stavby (140/150 mm)
  • Krásně tuhý a vysoce efektivní rám – kolo poslušně stoupá a dobře reaguje, tlumič prakticky není potřeba zamykat
  • Velice příjemný posed a dobře rozložené těžiště
  • Celková tuhost rámu – kolo je hravé, poslušné a zábavné
  • Geometrie působí v těžším terénu dojmem ještě nižších základních úhlů, než co deklaruje tabulka, jezdec si tak může užít vysokou míru stability i v nejtěžších a nejstrmějších sekcích!
  • Efekt vysokého čepu se nejvíce projeví v náročném terénu, kdy se kolo modelově po dopadu znatelně zklidní a stabilizuje díky prodloužení zadní stavby
  • Díky kladce nedochází k tahání za pedály
  • Celé kolo je za jízdy rozbitým terénem klidné a tiché

MÍNUS

  • Kladka na zadní stavbě není úplně nehlučná a bezúdržbová. Určitě se vyplatí ji pravidelně domazávat, stejně tak je toto řešení náchylnější na dobře promazaný řetěz – je trošku více upovídané. Není to ale vysloveně otravné.
  • Své mazací porty mají i ramena okolo středu, i ty si řeknou o trochu pravidelné údržby
  • Z jezdeckého pohledu je potřeba si zvyknout na efekt zamykání zadní stavby aktivací brzy. Stačí se ale lehce přizpůsobit, zadní brzdu používat méně často, zato více cíleně, nakonec díky tomu možná i zrychlíte!
  • Ramena otáčející se okolo šlapacího středu jsou více na ráně jak z hlediska „lapání nečistot“ tak i z pohledu možného mechanického poškození. Bashguard bych viděl jako automatický doplněk.