CANYON Strive CFR – Přesně zacílený enduro speciál | Tech News

Strive byl již od počátku dosti unikátním strojem, obecně, ale i v rámci nabídky značky Canyon! Tato pozice mu zůstává i nadále, respektive nyní se ještě více prohlubuje, jelikož přichází nový Canyon Strive CFR! Díky tomu, že se okolo něj zrodily další příbuzné modely (Spectral 29 nebo Torque 29) se může plně soustředit na své hlavní poslání – závodní pojetí endura!
V roce 2014, kdy byl Canyon Strive poprvé představen světu (byl jsem u toho…), zastávala tato řada post stroje s nejvyšším zdvihem v nabídce. Proto bylo tehdy potřeba vymyslet celé kolo tak, aby plnilo jak roli závodního enduro speciálu, tak i zábavného kola do těžšího terénu, do bikeparků apod. Proto se také jeden čas nabízel Strive ve dvou různých geometriích, jeden s kratším a hravějším, druhý s delším a na rychlost více zaměřeným rámem.
Pozdější vývoj, kdy se na scénu dostala velká kola (prapůvodní Strive byl sedmadvacítka – přehled našich článků o tomto kole), situaci trochu změnil, ale ne až tak zásadně. I v té době existoval „lidový“ Strive CF a závodní Strive CFR s vyšší vidlicí a s jiným osazením (test Strive CFR 9.0 Team z roku 2019).
Rozdělení na odlišně koncipované řady Strive CF a Strive CFR přitom funguje i nyní, respektive s aktuálním představením nové podoby CFR varianty se pomyslné nůžky v této kategorii znovu výrazněji rozvírají.
*Pro doplnění, vedle řady Canyon Strive dnes v nabídce této značky figuruje i všestrannější, trailovější Canyon Spectral 29 (160/150 mm), nebo naopak mohutnější bikeparkový Canyon Torque 29 (170/160 mm).





Úpravy na koleni a následný vývoj
Aby bylo jasno hned na začátku, kolo, které se mění a posouvá vpřed, je Canyon Strive CFR, který bude dostupný ve dvou variantách*, naopak současný model Canyon Strive CF zůstává nezměněn a pokračuje dále tak, jak jej známe.
*Pro nadšence s omezeným rozpočtem bude k dispozici Canyon Strive CFR Underdog (Shimano XT, Fox Performance – 132 199 Kč). Pro závodníky požadující maximální výkonnost a dokonalou připravenost od samotného začátku je zde Canyon Strive CFR (Shimano XTR, Fox Factory – 166 599 Kč)
Kde se přitom zrodily myšlenky na evoluci řady Strive CFR? Zejména v závodním teamu Canyon, který se snažil, jak jen to šlo, vylepšit a posunout kupředu původní variantu pomocí různých doplňujících úprav. Na závodních speciálech se třeba objevila podložka vkládaná pod hlavu, aby se snížil její úhel o cca 1,5°. Fungovalo to, mělo to ale svá omezení a také své negativní stránky!
I proto se přistoupilo ke kompletní revizi původní podoby stroje Canyon Strive CFR, díky čemuž je před námi zcela nová varianta. Ano, na první pohled si žádných výrazných změn nevšimnete, ale to je v podstatě záměr. Přitom se na tomto kole hodně zapracovalo! Výrazně jiná je geometrie, změn se dočkal samotný rám, kupříkladu v podobě nově profilovaných trubek, dost se také ladila kinematika zadní stavby atd.

reklama
Univerzální recept – prodloužit a položit!
Když si vzpomenu na svoje zkušenosti s Canyonem Strive CFR z roku 2019, vybaví se mi jistá specifika jeho geometrie. Třeba úhel hlavy 65,6° ve více položené „DH“ pozici nebyl, ani na svou dobu, nijak dramatický, spíš naopak. V případě „domácích“ úprav teamových strojů se díky podložce pod hlavou bylo možné dostat až na nějakých 64,1°, ale za cenu poměrně vysokého úchopu. Vše toto ale nový Strive CFR zásadně mění.
Když se totiž podíváme do tabulky geometrie, zjistíme, že v nižší ze dvou dostupných pozic je úhel hlavy nyní značně radikálních 63° (pozice Shred). Úhel de facto sjezdového kola! Díky systému „on board“ změny zdvihu nazvané Shapeshifter si takovýto rozmar však nový Strive CFR může klidně dovolit. Po přepnutí páčkou na řídítkách se totiž během chvilky dostane do druhého režimu Pedal, v němž se úhel hlavy napřímí na stále dosti uvolněných 64,5°.
Pro doplnění, sedlový úhel se mění v rozmezí 76,5° (Shred) a 78° (Pedal). I ten se dost změnil a posunul, aby se na novém stroji daly v pohodě zvládat i náročnější výjezdy!
Celá úprava geometrie samozřejmě není jen o úhlu hlavy a sedlovky, jelikož se měnily i další parametry. Nový Strive CFR je kupříkladu znatelně delší, řádově o 40 mm v dosahu (reach) i na rozvoru. Co se naopak záměrně nemění je délka zadní stavby, která byla zamražena na hodnotě 435 mm.
Výsledkem by měl být bike, který bude výrazně klidnější a stabilnější, což se hodí v rychlých rozbitých sekcích, zároveň ale stále dostatečně živý a snadno ovladatelný díky kratší zadní stavbě.


Délka na přání
Jedna ze zajímavostí přímo souvisejících s geometrií, na kterou jsme byli upozorněni v rámci on-line meetingu, je možnost měnit hodnotu dosahu (reach), ale i rozvor pomocí oválných misek hlavového složení. Rozsah je +/- 5 mm, tedy posun 10 mm od jednoho extrému k druhému.
Jedním z cílů tohoto řešení je možnost přizpůsobit si bike svému jízdnímu stylu, či konkrétní trati, terénu. Před každým závodem to ale otáčet nejspíš nebudete… Zároveň za tímto řešením stojí snaha navýšit překryv jednotlivých rámových velikostí. Někdo má ve zvyku vybírat si spíše menší rámy, ale uvítal by delší reach a delší rozvor, jaký bývá u větších velikostí.
Nyní si může vzít kupříkladu Mko a prodloužit jeho reach a být spokojený, či obráceně, vzít si větší rám a ten zkrátit. Zkrátka překryv jednotlivých velikostí je mnohem výraznější už jen kvůli tomu, aby si nejčastější zákazník (výška okolo 183 cm – zjištěný průměr jezdců Canyon), mohl vybrat jak Mko, tak i Lko dle toho, co má radši.

Shapeshifter – Program se mění, konstrukce zůstává!
Jedním z typických, v podstatě i poznávacích prvků modelu Canyon Strive, je jeho systém pro úpravu geometrie a charakteru odpružení, jenž lze ovládat přímo za jízdy – Shapeshifter.
O tomto řešení bylo napsáno již mnoho. Hodně stručně – pod horním ramenem se skrývá drobný pomocný píst, který po aktivaci tlačítka na řídítkách posouvá horní oko tlumiče jednou více dopředu, podruhé více dozadu. Tím se mění hodnota zdvihu, křivka odpružení a také geometrie. K dispozici jsou dvě polohy, dříve nazvané XC a DH, nyní Shred a Pedal.
Co se u tohoto systému NEmění je jeho faktické provedení, píst dodávaný Foxem, či ovládací páčky na řídítkách. Reálných změn se naopak dočkala samotná zadní stavba, hodnota jejího zdvihu, celková kinematika i vyladění obou poloh.
Nový Canyon Strive CFR nabídne nyní 160 mm zdvihu v poloze Shred a 140 mm v pozici Pedal. U předchůdce to bylo 150/127 mm (DH/XC). Už jen z těchto čísel je patrný jistý posun. Dříve byl totiž sjezdový mód hodně otevřený a výjezdový zase dost tvrdý, přiškrcený. Nově se křivky odpružení v obou pozicích hodně proměnily a částečně vyrovnaly.

Obě pozice by měly být u nového kola aktivnější a vnímavější, násobně více to platí pro plně otevřenou polohu Shred. Zde bylo snahou dosáhnout maximum vnímavosti a akce. V druhé pozici – Pedal – se tvůrci nového Canyonu Strive CFR snažili najít co nejlepší rovnováhu příkladné stability a podpory při šlapání (Anti-Squad – zejména okolo sagu), avšak s dostatkem aktivity v dalším průběhu.
Dle zkušeností nejen teamových závodníků totiž jezdci i druhý, zdvihově omezený režim, rádi využívají nejen v rámci výjezdů a transferů. Rovněž si s ním pomáhají v průběhu RZ na místech, kde není terén až tak rozbitý, kde se hodí méně položená geometrie a stabilnější zadní stavba. A přesně to by měl nabídnout nově odladěný režim Pedal.




Přidat kde je potřeba
Na samotný závěr dnešního představení jsem si nechal údaje o hmotnosti a podobná doplnění. Základem je hmotnost 2700 g týkající se rámu včetně systému Shapeshifter (bez tlumiče).
Zajímavé je, že se tentokrát výrobce neohání frázemi o pohádkovém odlehčení… Naopak přiznává, že je rám nového Strivu CFR o 300 g těžší než jeho předchůdce! Fakticky by měl vážit stejně jako současná varianta Strive CF. Případně lze doplnit, že je pouze o 100 g těžší než o příčku níže posazený Spectral 29 CF.
Co nám tento údaj říká? Předně jde o to, že se tvůrci nesnažili udělat z nového Strivu CFR nejlehčí kolo široko daleko, naopak se více soustředili na jeho funkčnost, odolnost a pevnost. Ač si toho na první pohled nejspíš nevšimnete, tak se dost změnily profily jednotlivých trubek, řešilo se, kde materiál ubrat a kde jej přidat.
Výsledkem by měla být o 25 % vyšší tuhost předního trojúhelníku oproti starší verzi. A přesně to bylo přání jezdců továrního teamu! Tuhost preferovaná před zběsilou honbou za každým ušetřeným gramem.
O něco málo tužší by měla být také zadní stavba, vedle jiného i díky lehce pozměněné konstrukci na základě „stěhování čepů“. V rámci mezigenerační evoluce a výše popisovaného ladění kinematiky se totiž čep u zadní patky přesunul z pozice nad osou do klasické „horstovské“ roviny pod osou zadního kola. Zadní vidlice je tedy rovnější, jednodušší, tužší!




reklama
Svezeme se? Šance by byla…
Toliko informací k nové generaci Canyonu Strive CFR by snad již mohlo stačit. Teorii máme nastudovanou více než dostatečně, teď by se ještě hodilo osvěžit ji praktickými postřehy. Za dané situace radši nebudu nic slibovat, každopádně při komunikaci se zástupci značky zazněla informace, že by nové stroje Strive CFR měly být dostupné i jako testovací modely, jeden by se snad mohl výhledově zatoulat i k nám do redakce.
Za takovou příležitost bych byl rozhodně rád, jelikož bych měl alespoň možnost pokračovat v zatím nepřerušené řadě osobního setkání s každou další generací Canyonu Strive CFR. Počkejme si, držme si palce, snad to dopadne!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Canyon
Canyon Strive CFR MY2022
- Určení – závodní enduro
- Kola – 29“
- Zdvihy – 170/160 mm
- Shapeshifter – zdvih 160 mm (Shred) / 140 mm (Pedal)
- Geometrie, úhel hlavy – 63°/64,5°, sedlový úhel – 76,5°/78° (Shred/Pedal)
- Možnost měnit dosah (reach) +/- 5 mm
- Materiál rámu – karbon
- Prostor v rámu pro plášť do šíře 2,5“
- Více informací: www.canyon.com




