reklama

reklama

Vojta Bláha a jeho nová mašina – ACTOFIVE P-Train | (Bike Check)

Vojtu Bláhu, domácího jezdce a úspěšného mladého závodníka, jistě není třeba nikomu dlouze představovat. Když se přitom dnes vysloví Vojtovo jméno, automaticky si jej spojíme s domácí značkou Rock Machine, což ale právě přestává platit.

Vojta toho na Rock Mašinách najezdil poslední roky víc než dost, nejednou se podíval do světa na závody EWS či na různá další exotická enduro klání. Vždy přitom srdnatě hájil české barvy, tedy jak svou národní příslušností, tak i svým strojem! Nyní ale mění barvy, jelikož využil příležitosti „přeshraniční spolupráce“ s mladou německou značkou ACTOFIVE.

Toto spojení se přitom zdá být, už jen z geografické podstaty věci, docela logické. Osobně jsem měl jednou tu čest projet se s Vojtou v jeho domácím revíru (Lužické hory), odkud to bude do Drážďan, kde sídlí ACTOFIVE, možná i blíž než do Prahy.

reklama

Kde se vzal AC TO 5?

Za malou, dalo by se říci „garážovou“ značkou ACTOFIVE, stojí Simon Metzner, což je zkušený inženýr a nadšenec do různých technických výzev. Své vlastní rámy začal vyrábět a prodávat v roce 2018.

V nabídce značky ACTOFIVE je aktuálně jeden model nazvaný P-Train se zdvihem 135 nebo 145 mm. Všechny rámy ACTOFIVE P-Train jsou hliníkové, ale není to jen tak ledajaký hliník. Základní rámový trojúhelník, a také zadní stavba, jsou vyráběny každý z jednoho bloku hliníkové slitiny 7075 T6 postupným CNC obráběním. Kdo by hledal vhodný příměr, ten by mohl mluvit o německé obdobě finské značky Pole.

ACTOFIVE P-Train

Vedle procesu výroby, který je mimořádně pracný, nákladný, poskytuje ale dokonalou kontrolu nad konečným výsledkem, se můžeme podívat i na zajímavou zadní stavbu HPP, tedy konstrukci s vysokým čepem (High Pivot) a pomocnou kladkou. V dnešní době to vlastně není žádná extra rarita (GT Force Carbon, Cannondale Jekyll, Norco Range, Deviate Highlander atd.), ale stále to není ani vyslovená masovka.

Simon, tvůrce kol ACTOFIVE, přitom vsází na relativně jednoduchý, ale účinný recept. Zadní stavba využívá jako základ „prostý jednočep“, umocněný vysokou polohou bodu otáčení a pomocnou řetězovou kladkou. Dále zde figuruje soustava ramen zaručující optimální přenos sil na tlumič a rovněž i požadovanou křivku odpružení.

Než se vrhneme na Vojtův popis, zmíním ještě „soustavu řešení“ nazvanou souhrnně ADJUSTABLE RIDE° (AR°), která umožňuje individuálně ladit různé parametry. Lze měnit vložky v hlavové trubce a tím samostatně ladit úhel vidlice. Můžete rovněž měnit ramena přepákování zadní stavby a kameny držící hlavní čep a takto volit délku zadní stavby.

Primárně je celé kolo ACTOFIVE P-Train určeno pro 29“ kola, díky výše zmíněným úpravám jej lze snadno přestavět i na mullet, aniž by byla nepatřičně dotčena geometrie. Zkrátka ADJUSTABLE RIDE°!

Vojta Bláha a jeho zkušenosti s ACTOFIVE P-Train

Můj P-Train je, navzdory svému poměrně dlouhému dosahu (reach 475 mm), pocitově dosti kompaktní. Při prvních metrech stoupání si všímám extrémně postavené sedlovky (efektivní úhel 77°), která zřejmě stojí za pocitem kratšího kola, či minimálně kratšího posedu.

Každopádně pro enduro ježdění a prudké výjezdy obecně velice příjemná věc. Zejména oproti třeba Blizzardu, kde byla sedlovka, po mulletizaci rámu, opravdu dost položená. K dosažení dobrého zatížení předního kola jsem se proto musel ve výjezdech značně předklánět.

Při prvním sjezdu s P-Trainem mě okamžitě zarazil neskutečný drive, tedy chuť kola jet dopředu! Zřejmě se jednalo o kombinaci vícero faktorů – 29“ kol, systému odpružení s vysokým čepem (High Pivot) a perfektně naladěného tlumení DVO. Výsledek byl už po pár metrech dechberoucí!

Díky zmiňované a na kole zcela nepřehlédnutelné konstrukci zadní stavby s „High Pivotem“ se tento stroj chová mnohdy opačně než biky s tradičním odpružením.

Nezasekne se, ale uhne!

Základní vlastnost, která byla jasně patrná již na začátku mého seznamování s tímto bikem, byla schopnost zadního kola efektivně uhýbat nerovnostem směrem dozadu. Díky umístění hlavního čepu míří osa zadního kola v průběhu zdvihu šikmo dozadu a nahoru, proto, kdykoliv se kolo dostane do kontaktu s kořenem, kamenem, či jinou ostrou hranou, okamžitě uhne a nezbrzdí jízdu.

Naopak u klasických konstrukcí je trajektorie zadní osy často oblouková, zadní kolo putuje nahoru a poté i částečně dopředu. I proto se mnohdy stává, že se celý bike zasekává o větší nerovnosti.

Většina jezdců toto specifikum nejspíš asi nevnímá, i já pochopil a odhalil ten rozdíl až ve chvíli, když jsem si poprvé sedl na ACTOFIVE P-Train – chování zadní stavby je vážně výrazně odlišené!

Zadní stavba s High Pivotem

Nezkracuje se, ale naopak!

Další výhodná charakteristika, jdoucí ruku v ruce s výše zmíněnou trajektorií osy zadního kola, je prodlužování zadní stavby v průběhu zdvihu. Když porovnáte popisované dva děje u klasického závěsu a u kol s vysokým čepem (HP), dojde vám, že se u tradičního kola pod vysokou zátěží rozvor zkracuje, zatímco u strojů s HP konstrukcí se prodlužuje!

Když to převedeme na reálnou jízdní situaci: Představte si dopad po vyšším dropu, za nímž následuje rozbitá sekce se zatáčkou. V ideálním případě chceme, aby naše kolo bylo po dopadu stabilní a zajistilo nám také dostatečnou trakci v rozbité sekci a při navigaci do následující zatáčky.

Bike s tradiční konstrukcí zadního odpružení se po dopadu a zanoření do zdvihu na rozvoru zkrátí, jeho stabilita se tedy sníží a tím pádem je (na chvíli) hůře ovladatelné. U ACTOFIVE P-Train jsem ale vnímal spíše opak. V neutrální pozici spíše kratší zadní stavba se pod úderem tvrdšího dopadu protáhne a kolo se tím na dopadu krásně zklidní. Omezené pak nejsou ani následující reakce na překážky.

Ve výsledku mám pocit perfektní přilnavosti a ovladatelnosti právě v těch nejkrizovějších situacích, jaké si zde popisujeme, a to mě opravdu baví! Naopak v situacích, kdy je zadní kolo odlehčené, například v prudkých uzavřených zatáčkách, vnímám zase výhody kratší zadní stavby.

Stačí mi 145 mm?

Bez zajímavosti rozhodně není fakt, že ACTOFIVE P-Train chodí vzadu jen 145 mm! V souvislosti s enduro ježděním jo to údaj poměrně nízký, přitom mi ale, díky popisovanému specifickému chování HP odpružení, připadá, alespoň co jsem zatím zkusil, kapacita zadního odpružení naprosto dostatečná.

Kola značky ACTOFIVE dále nabízí celou řadu možností, jak upravit jejich geometrii – vše se schovává pod označením ADJUSTABLE RIDE° (AR°). Aktuálně zkouším kombinaci 29“ kol na obou frontách (lze přestavět na mullet), kratší zadní stavby a nízkého středu. V plánu mám ještě zkusit delší zadní stavbu, ale spíš jen pro zvážení a porovnání, jelikož mi kratší varianta zatím maximálně vyhovuje.

Když ho dáš na váhu?

Mnohé by nejspíš zajímala hmotnost takovéhoto rámu vyráběného CNC obráběním z jednoho bloku hliníkové slitiny 7075 T6. Ano, váha je o něco vyšší než u moderních karbonových enduro skvostů, pro mě osobně to ale není zásadní handicap. Navíc vlastně ani žádná velká změna, jelikož na hliníkových kolech jezdím posledních několik let.

Abych byl konkrétní, celková hmotnost mého osobního stroje s vložkami, se sjezdovými gumami a bez zbytečných váhových kompromisů činí 16,4 kg. Není to úplně málo, ale s přihlédnutím k jinak perfektní funkci mi to zatím žádné starosti nedělá, ani mě to zásadně nelimituje.

reklama

Asistent vývoje

Jednou ze zajímavých výzev, plynoucích z mého spojení se značkou ACTOFIVE, je předpoklad mého zapojení do dalšího vývoje tohoto a dalších (budoucích) modelů. Spolupráce a zpětná vazba již v tomto směru fungují, jelikož jsme třeba společně upravili hák přehazovačky.

Konkrétně: Při mém prvním soustředění v Itálii, poprvé pořádně v sedle ACTOFIVE P-Train, jsem měl jeden lehčí incident, při němž se patka až příliš snadno ohnula! Aktuálně tedy zkouším patku vyrobenou z pevnějšího materiálu. Uvidíme, nakolik se osvědčí.

Dalším plánovaným vylepšením by mohla být měkčí a celkově vyšší ochrana řetězové vzpěry. Aktuální varianta, vyráběná na 3D tiskárně, je spíše tvrdší a není to úplně ono. Celé kolo je jinak poměrně tiché, proto se budeme snažit i tento detail postupně vylepšit, aby bylo vše, pokud možno, perfektní.

Simon Metzner, majitel a konstruktér strojů ACTOFIVE, přistupuje k vývoji svých produktů dost zodpovědně, až perfekcionisticky. Je tedy rád za každý můj postřeh a připomínku. Nic z toho nebere na lehkou váhu, naopak se snaží věnovat dostatek pozornosti i takovýmto detailům, aby mohl své produkty posouvat neustále dopředu. Je to skvělý přístup, který i mě samotného baví a fascinuje, jsem proto velice rád za možnost spolupráce právě s tímto výrobcem.

Jestli i vás zaujal můj nový ACTOFIVE P-Train, pak se jistě potkáme v sezóně na závodech, kde si jej můžete prohlédnout více z blízka.

Vojta Bláha

Text: Štěpán Hájíček & Vojta Bláha / Foto: Tomáš Král

Více o kolech AC TO 5 na webu: https://www.actofive.com/#p-train