GT Force Carbon 2022 | High Pivot už nepřekvapí! (NEWS)
Ještě před pár měsíci bych představení nové podoby GT Force Carbon s vysokým čepem a pomocnou kladkou považoval za VELKOU senzaci! Ale nyní, kdy na náš trh nahrnul hned několik „High Pivotů“, pouze tento fakt člověka neohromí. To ale neznamená, že je nové GT Force Carbon kolem, které by mělo zapadnout v zástupu jiných, na pohled podobných řešení!
Nic takového, to by byla velká škoda, třeba už jen proto, že GT Force je dlouhodobě mým oblíbeným strojem, navíc kolem, které mi v minulé sezóně dělalo společnost a které jsem jen zatraceně nerad posílal do světa. To je ale primárně můj osobní úhel pohledu, který nemusí ostatní vůbec zajímat, že?
Proč bychom se přitom měli zaměřit na nové GT Force Carbon 29? Třeba proto, že se jedná o další stroj potvrzující jednoznačně nastupující trend obliby vysokých čepů – minimálně ze strany konstruktérů a vývojářů. Pro připomenutí, dvě zásadní premiéry tohoto roku s rámcově podobným řešením byly a jsou stroje Cannondale Jekyll a Norco Range. Obě se čtyřčepem a obě s kladkou a High Pivotem, každé ale s poněkud jinou základní filosofií.
Kam zapadá GT Force?
S příchodem nového GT Force Carbon se učebnice konstrukční MTB historie nijak zásadně přepisovat nemusí. Zaprvé můžeme připomenout stále aktuální sjezďák GT Fury, využívající již od pohledu hodně podobou konstrukci zadní stavby. Ostatně v prezentačních materiálech se zástupci značky GT právě na model Fury na pár místech odkazují, jakožto na jasnou inspiraci v rámci rodinného klanu GT.
Zároveň lze říct, že GT Force nové generace, tedy jeho devětadvacetipalcová varianta s novým karbonovým rámem, vcelku logicky a smysluplně navazuje svým tvarem, konstrukcí a základní siluetou na současné GT Force, aktuálně nabízené čistě na hliníku jako 27,5“ či 29“.
Rozdíl je „pouze“ v posunutí hlavního čepu zadní stavby o kousek výš, ve vylepšení o pomocnou rolničku řetězu, posazenou do roviny onoho zvednutého bodu otáčení zadní stavby, ve výraznějším sklonu horního ramene, které ve výchozí poloze plynule navazuje na horní vzpěry, a tím v zásadě končíme…
Informace pod čarou
Nejsem si vlastně příliš jistý, nakolik je toto obecně známo, či zda to není jisté veřejné tajemství? Pravdou je, že se vývojové týmy Cannondale a GT v určité rovině prolínají a překrývají. Proto lze kupříkladu u obou značek v posledních letech vypozorovat jisté (ne)nápadné podobnosti.
Už jen fakt, že se Cannondale rozhodl vydat cestou klasického nezávislého čtyřčepu, což vždy odmítal, je nepřehlédnutelným důkazem mého tvrzení. Navíc se tak stalo zhruba ve stejné době, kdy GT opustilo svůj Path Link, I-Drive apod. a vrátilo se k vlastním kořenům v podobě systému LTS. Tedy opět k řešení v podobě klasického čtyřčepu s „Horst Linkem“.
Pokud tedy do svého bikového rozhledu zabudujete právě zmíněnou informaci, pak vás přítomnost High Pivotu u nového GT Force Carbon, nedlouho poté, co se podobná konstrukce objevila u nové generace enduro mašiny Cannondale Jekyll, nemůže rozházet a vlastně ani příliš překvapit.
High Pivot a kladka? Proč zase?
Hlavním tahákem nové generace GT Force bude jistě donekonečna připomínaná zadní stavba s vyšším uložením hlavního čepu a s pomocnou kladkou k tomu (tzv Idler). Proč takovýto vyšší čep na čtyřčepu? Aby těch čepů nebylo málo! Už jsem to dostatečně rozpitval u testu Deviate Highlander 140, nebo též u představení Cannondale Jekyll či Norco Range.
Hodně stručně: S výše usazeným hlavním čepem uhýbá zadní kolo překážkám více dozadu, což je lepší a logičtější směr vzhledem k tomu, z jakého úhlu nárazy přichází. Hlavní předností a důvodem tohoto řešení je tak lepší reakce na nerovnosti.
Proč ta kladka? Bez ní by zadní stavba nepřiměřeně tahala za řetěz, kolo by bylo sice mimořádně efektivní, klid na pedálech byste si ale v rozbitém sjezdu příliš neužili! Kladka tedy zvedne řetězovou linku, díky čemuž se dosáhne požadované nezávislosti odpružení na pohonu a obráceně.
Čím se blýskne GT Force Carbon 2022?
Z praktického hlediska by nové GT Force mělo nabídnout jednak nový karbonový rám (přední trojúhelník) spolupracující s hliníkovým ramenem a hliníkovou zadní stavbou. U této novinky se vsadilo čistě na 29“ kola, jelikož GT Force Carbon chce být ryzím závoďákem a pro rychlost v rozbitém terénu je větší průměr jednoduše lepší! Tečka!
Oproti současnému GT Force 29 přidává novinka s karbonovým rámem maličko na zdvihu, když se dostává ze současných 150 mm na 160 mm nad zadní osou. Vepředu, předpokládám, zůstáváme na hodnotě 170 mm. Alespoň co jsem vydedukoval z jiných údajů v prezentačních materiálech, jelikož toto číslo nikde zmíněné samo o sobě nebylo…
Jinou zajímavostí je stěhování Flip-chipu, který byl u současníka na pozici spodního oka tlumiče (měnila se geometrie – HIGH/LOW), u novinky se přesouvá k ose zadního kola, aby bylo možné měnit délku zadní stavby (LONG/SHORT). Rozsah je +/- 10 mm, konkrétní hodnoty činí 435/445 mm.
Nikoliv nepodstatnou změnou je také zavržení myšlenky tažení kabeláže po rámu, jelikož zde se přistupuje k víceméně klasické integraci, tedy k vedení vnitřkem. GT hovoří o provedení s nazvaném „Tube in Tube“. Ne zcela tradiční je vedení horní trubkou, kdy je volný přechod na zadní stavbu „maskován“ za horním ramenem.
Z praktických drobností GT dále vyzdvihuje například „Ruckus Management“, tedy usměrnění „cesty řetězu“ pomocí kladky a více než důslednou ochranu nohy zadní vidlice i pravé vzpěry v kritických místech.
V materiálech od GT se také opakovaně zdůrazňuje místo pro výbavu nacházející se v přídavném trojúhelníčku na konci horní trubky. Ten zde slouží i jako odkaz na tradice GT, tedy její signifikantní „Triple Triangle“.
Celkově klidný, GEO dost radikální!
Málem bych zapomněl zmínit, jakým směrem se ubírá geometrie nového GT Force Carbon! Ubírá se směrem moderním a místy i dost radikálním. O Flip-chipu na zadní stavbě již byla řeč, nyní k ostatním parametrům. Respektive co říká prezentace:
- Zvětšený dosah (reach – 480 mm u vel. L) a krátký představec pro optimální řízení
- Extra strmý úhel sedlové trubky (78°) pro jisté stoupání, vysoký komfort a dobrou kontrolu
- Extra položený úhel hlavy (63,5°) pro jistotu ve sjezdech
- Snížená stavba rámu (standover) a prodloužená hlava pro lepší kontrolu
- Delší zadní partie kola pro vyšší stabilitu v rychlosti (nastavitelná)
Až se továrny nažhaví a lodě rozjedou!
Nejen proto, že jsem byl jeden rok majitelem starší generace GT Force, ale i proto, že se mi tato kola vždy líbila a vždy jsem na nich rád jezdil, bych v tomto směru s velkou chutí navázal a podrobil co nejdříve nové GT Force Carbon klasickému redakčnímu testu.
Pokud by se tato premiéra odehrála před pár lety, jistě by u této příležitosti připravilo GT „globální prezentaci“ a pozvalo nás, novináře, na nějaké hezké místo, ať si nové stroje dopředu rovnou vyzkoušíme!
Ještě před rokem by se pak nejspíš podařilo alespoň to, že by se pár nových kusů podívalo do Evropy a my bychom si je mohli naživo osahat v domácím revíru… Letos? Těžko říct? Budeme zkrátka doufat, že se podaří co nejdříve nastartovat výrobu, nebo již možná běží, že si také někdo vzpomene na nás Evropany a nepůjde veškerá produkce jen do USA… A že se také cestou nezasekne nějaká loď ve frekventovaném průplavu, aby se k nám příslušné kontejnery skutečně dostaly!
Aaž se tyto podmínky splní, pak mi jistě u domu zazvoní kurýr, předá mi krabici, já z ní vytáhnu nové GT Force Carbon a celý nadšený s ním vystřelím do terénu! Už aby to bylo!!!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT Bicycles
GT Force Carbon (2022) – základní údaje
Určení: All-Mountain, Enduro
Kola: 29“
Zdvihy: 170/160 mm
Materiál: Karbon + hliníková zadní stavba
Systém odpružení: High Pivot 4 Bar + idler
Geometrie: úhel hlavy 63,5°, sedlový úhel 78°, zadní stavba 435/445 mm (Flip-chip)
Velikosti: S, M, L, XL
GT Force Carbon (2022) – Ceny a modely
GT Force CRB Pro LE – 159 999 Kč
GT Force CRB Pro – 129 999 Kč
GT Force CRB Elite – 99 999 Kč
Více informací: www.gtbicycles.cz / www.gtbicycles.com