reklama

reklama

Rodina SRAM & gravel novinky 2022 | XPLR = Explore! (NEWS)

Co je to gravel? Kategorie, módní trend, nebo snad životní styl? Jedno či druhé, případně vše dohromady! Je to zkrátka komplexní svět, vlastní vesmír, který si zaslouží i vlastní výbavu. A to od A do Z, tedy od SRAMu, RockShoxu i Zippu!

Takovéto a jiné myšlenky nejspíš stály za vznikem zcela nové a nečekaně celistvé a obsáhlé rodiny komponentů, které přichází pod jednotným označením „XPLR“ pod hlavičkou všeobjímajícího SRAMu.

Než se pustíte do živelného komentování, řeknu to raději sám: „Shimano už nějaký čas nabízí výtečné gravel sady GRX a SRAM stále nic? Co mu trvalo tak dlouho, proč do tohoto segmentu vstupuje až nyní?“

Upřímně řečeno nevím, co je tím hlavním důvodem?! Možná je to tím, že se „korporát“ SRAM rozhodl pojmout tuto kategorii dost obšírně a nabídnout hned od začátku našlapanou kolekci specificky zaměřených gravel dílů a doplňků.

Při troše fantazie si lze představit, jak za tímto účelem nejvyšší vedení „hecovalo“ zástupce jednotlivých značek spadajících do tohoto „konglomerátu“ a nutilo je tvořit, vynalézat a vyvíjet díly zahrnující specifické řazení, odpružení, sedlovku, zapletená kola i vlastní obutí, případně řídítka!

reklama

(Nejen) SRAM se do toho obul!

Ano, čekali jsme dlouho, předlouho, toto čekání se ale, doufejme, vyplatilo! SRAM nás totiž „neodbude“ jen pár díly s trochu jiným rozsahem a tvarem pák, ale zcela novou, v konečném důsledku luxusně pestrou rodinou dílů od třech různých značek, které se sjednocují pod označením XPLR (čti „Explore“)!

Stručně shrnuto, SRAM přichází s novým bezdrátovým řazením (1x) s upravenou konstrukcí, tvarem, ergonomií a rozsahem, a to v úrovních RED, Force a Rival AXS. Definující jsou zde zejména nové kazety s rozsahem 10-44 zubů (440 %).

RockShox k tomu přidává zcela nové vidlice Rudy XPLR, které nabídnou specificky laděný zdvih 30 či 40 mm, prostor pro pláště do rozměru 700x50c, pevnou osu, možnost upevnit originální malý, či standardní velký blatník atd. Jedním dechem přidejme informaci o nové sedlovce RockShox Reverb AXS XPLR (50 či 75 mm zdvih) s unikátním čistě vzduchovým vnitřním řešením.

ZIPP k tomu všemu, jako třešničku na dort, přidává kola 101 XPLR, jejichž předností je svérázný bezkomorový ráfek s tzv. MOTO technologií, kterážto se osvědčila na MTB strojích. Celé představení poté uzavírají a v jeden skutečně komplexní celek doplňují pláště ZIPP G40 XPLR v šíře 700x40c a řídítka SL-70 XPLR.

Kompletní rodina dílů SRAM XPLR na stroji Canyon Grizl.
RockShox Rudy XPLR
SRAM Force XPLR AXS

SRAM XPLR AXS

Nyní trochu podrobněji, i když do úplných detailů nepůjdu, jelikož bych se ve všech těch informacích nejspíš sám rychle utopil. Navíc, vzhledem k tomu, kolik dalších premiér se dnes odehrálo…

Začněme tím, že se SRAM rozhodl, prozatím, aplikovat nový přístup zahrnutý pod označení XPLR čistě do třech vrcholných sad, navíc v jejich bezdrátové podobě AXS. Nové jsou přitom jak řadící a brzdové páky, tak i specificky tvarované a s ohledem na terénní využití a potřebný rozsah převodů konstruované přehazovačky, ale také jednopřevodníkové kliky a samozřejmě kazety.

Právě kazety tyto nové sady asi nejlépe definují (k dispozici budou dvě varianty – XG-1271 a XG-1251). Těšit se můžeme na 12 rychlostí a rozsah 10-44 zubů, což by mělo být optimálním řešením pro všechny gravel nadšence. Stačí vybrat vhodný převodník, v rodině XPLR v rozměru 38-46 zubů, a pak by vás neměl zaskočit prudký výjezd ani delší otevřené roviny.

SRAM Red XPLR AXS
SRAM Force XPLR AXS
SRAM Rival XPLR AXS

Nové tvary, nový styl

Již bylo zmíněno, že nové řazení SRAM XPLR bude využívat bezdrátové řízení, tedy konstrukci eTap a propojení AXS. Specifické budou kupříkladu i přehazovačky (RED, Force, Rival AXS), které mají jiný, syrovější tvar a jsou celkově odolnější. Samozřejmě využívají stejné baterie jako jiné díly z rodiny AXS a jsou s dalšími prvky ekosystému AXS kompatibilní (spárovatelné).

Tyto přehazovačky byly optimalizovány pro výše zmíněné kazety (10-44 zubů), ale mohou obsluhovat i jiné, s rozsahem 10-36 zubů. Případně by se dalo využít MTB přehazovaček a Eagle kazet, pokud byste chtěli skutečně velký rozsah (10-52 z.)! Odlišné jsou také kliky, či spíše jejich převodníky, které se vzhledem blíží starší klasice s tradičním čtyřramenným pavoukem, věří ale moderní Direct-mount konstrukci, která je lehčí a pevnější.

Ceny řazení SRAM XPLR

Přehazovačky (bez baterky) – Red / Force / Rival XPLR AXS
18 499 / 8 799 / 7 199Kč

Kazety – XG-1271 / XG-1251
6 099 / 4 299 Kč

Kliky – Red / Force / Force Wide
18 899 / 6 799 / 6 799 Kč

RockShox Rudy XPLR

V rámci druhého zástupce široké rodiny SRAM je zde značka RockShox, která do dynastie dílů XPLR přináší jednak vidlici Ruby, jednak teleskop Reverb XPLR. V případě vidlice jde o zcela svébytnou konstrukci, která nemá v nabídce RockShoxu žádného přímo dohledatelného sourozence.

Svérázná štíhlá konstrukce, která vám možná připomene trekingové modely konkurentů, se zde snoubí se špičkovou technologií. Kupříkladu tlumící patrona „Charger Race Day“ je v základu převzata z XC vidlic RockShox SID. Jedná se přitom o nejlehčí kousek, jaký RockShox vyrábí. Druhý konec – pružení – pak zajišťuje vcelku tradiční systém SoloAir, zde ale odladěný specificky pro daný zdvih (30 nebo 40 mm) a tedy i pro gravel zaměření.

Že je taková vidlice nesmysl? Nemyslím si! Už jsem měl v ruce pár gravel biků s předním odpružením a rozhodně to bylo příjemné! Navíc, v případě e-gravelů, snad ještě řádově více!!!

RockShox Reverb XPLR

Druhá novinka RockShoxu z klanu dílů XPLR je sedlovka Reverb AXS XPLR. Základní údaje jsou jasné – průměr 27,2 mm, zdvih 50 či 75 mm, bezdrátové ovládání AXS a délka 350, respektive 400 mm (dle zdvihu). Až do tohoto místa nic nečekaného…

Od základu nová je ale vnitřní konstrukce, které je, oproti plně olejovým standardním kusům, plně vzduchová! RockShox přitom hovoří jednak o úspoře hmotnosti, dále pak o nastavitelnosti pro širokou škálu jezdců, ale též o komfortu a systému ActiveRide!

Pokud tomu správně rozumím, v plně roztažené poloze je sedlovka RockShox Reverb XPLR AXS zcela pevná, aby vám poskytla maximální oporu při šlapání. Pokud si ale potřebujete ulevit, stačí se dotknout ovládací páčky na řídítkách, třeba ji jen maličko zasunout, a ona by pak měla částečně pružit.

Trochu mi to připomnělo moje zkušenosti s Whytem Gisbburn osazeným sedlovkou BikeYoke Divine SL, která hydraulickou cestou řeší něco podobného – je pevná tam, kde to potřebujete, když ale přijde tvrdší náraz, tak se ráda pohne a zachrání vám pr… Sedinku! 🙊😆

Ceny – vidlice a sedlovka

RockShox Rudy XPLR – 23 499 Kč
RockShox Reverb XPLR – 16 199 Kč

reklama

ZIPP 101 XPLR

Poslední zastávkou na naší dnešní letmé cestě novinkami z řady SRAM XPLR jsou díly ZIPP – kola, pláště, řídítka. Začneme-li u kol, nemohu nevzpomenout na test MTB setu Zipp 3ZERO MOTO, který jsem před oficiálním představením viděl na kole Jerome Clementze.

Specialitou těchto kol je především netradiční konstrukce záměrně „placatého ráfku“ s jedinou vrstvou (bez komor). Ráfek je plochý a široký proto, aby byl pružný a mohl se cíleně kroutit, aby jeho hrany uhýbaly před nerovnostmi. U zmíněných MTB kol 3ZERO MOTO to fungovalo, pokud člověk svému biku dost nakládal, věřím proto, že to bude fungovat i na gravelu a pomůže to třeba předejít pár defektům.

K doplnění pár údajů, kola Zipp 101 XPLR budou nabízena v průměrech 700c a 650b (též i samostatné ráfky), s vnitřní šířkou 27 mm. Z hlediska hmotnosti lze počítat s údajem 1 655 g u 700c varianty a 1 590 g u 650b.

Zipp G40 XPLR / SL-70 XPLR

Poslední dva členy rodiny XPLR vezměme už jen telegraficky, jelikož mně samotnému už jde z tolika informací hlava kolem!!! Již dle názvu 40 mm široké pláště Zipp G40 by měly nabídnout velice dobrou ochranu a všestranný vzorek kombinující rychlost i grip, případně konstrukci spojující dostatek komfortu i jistou oporu. Rozměr již zmíněných 700x40c, hmotnost jednoho kusu 480 g.

U řídítek Zipp SL-70 XPLR by mohly postačit základní údaje. Dosah 70 mm, drop 115 mm, náklon oblouků skromných 5°, vyklonění do strany 11°. Úchop v oblouku je tedy o nějakých 6 cm širší než v případě držení za páky.

Ceny – kola, ráfky, náboje, řídítka

Zipp 101 XPLR (zapletený set) – 23 499 / 26 199 Kč (P/Z)
Zipp G40 XPLR (pláště) – 1 949 Kč
Zipp SL-70 (řídítka) – 3 299 Kč

SRAM, RockShox a Zipp XPLR – Sorry, tohle je na delší story!

Nových komponentů spadajících do rodiny SRAM XPLR je skutečně hodně, projít je a nastudovat všechny dopodrobna, to bych musel mít pořádně magnetický zade..! 😲😎

Navíc vzhledem ke skutečnosti, že jen s datem 10. 8. 2021 je toto již třetí zásadní premiéra dne, kterou jsem potřeboval připravit a zpracovat, nemám zkrátka sílu to ždímat nadoraz! Základní informace a základní představu o těchto novinkách jistě máte, vše další důležité bude na webu www.sram.com. Touto informací proto dnešní představení uzavřu a budu se těšit, až se s některým, či s vícero díly z rodiny XPLR potkám naživo!

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: SRAM