Pivot Firebird 2022 | Evoluce s jasným cílem! (NEWS)
Pivot se za poslední roky věnuje poměrně intenzivně průběžné obměně svého „vozového parku“, zejména mezi plně odpruženými stroji! Výraznou evolucí proto prošly stroje od sportovního modelu Mach 4 SL, přes Trail 429 a Switchblade, až po Mach 6. Jedním z posledních „nedotčených mohykánů“ byl, prozatím, enduro švihák Pivot Firebird 29, to se ale mění právě dnes!
Nová podoba a nové uspořádání se přitom velice snadno pozná, jelikož Pivot postupně přechází na jednotný konstrukční jazyk. U novinek totiž převažují prosté tvary s rovnými trubkami, výrazně nápadné je také uspořádání zadní stavby s tlumičem usazeným kolmo, tedy podél sedlové trubky. Starší kousky jej měly vodorovně pod horní trubkou.
Jen lehce zasvěcenému pozorovateli proto stačí jeden letmý pohled do katalogu k tomu, aby rozeznal několik málo dosluhujících konceptů od „nové platformy“.
Obdobná proměna se přitom nevyhnula ani dnes představované nové generaci Pivotu Firebird. Jeho současná verze přitom sice využívala starší koncept s „tlumičem nahoře“, zároveň ale patřila k novější škole, alespoň co se tvarů rámu, funkce, geometrie a dalších faktorů týká.
Vždy je co zlepšovat!
Z výše uvedeného vyplývá, že nebyl až tak silný tlak na inovaci právě řady Pivot Firebird, která si tedy mohla počkat až si svou „metamorfózou“ projdou další, v úvodu zmiňované modely. Kupříkladu loni koncem roku inovovaný Pivot Mach 6 a letos v únoru Pivot Trail 429 (obě kola jsme již testovali). Nyní proto přichází řada na Pivot Firebird, který je, již v aktuální podobě velice oblíbený a úspěšný, to ale neznamená, že na něm není co zlepšovat!
Hlavní zadání pro vývojáře zaměřující se na nový Firebird bylo prosté a jasné: „Chceme nejrychlejší enduro bike pro teamové jezdce!“ Ono to ale ještě pokračuje… „Stejně tak nejrychlejší kolo do bike parků, mašinu pro extra náročné MEGA sjezdy, ať je to v Moabu nebo v Morzine!“ Proč být zbytečně skromný, že?!
Nový Pivot Firebird je proto kolem, které se v „extrémní“ míře soustředí právě na rychlost, stabilitu a dokonalé ovládání, ač to zní značně „marketingově“! Za tímto účelem přichází s jasnou preferencí 29“ kol (jak jinak v dnešní době?), s geometrií specifickou pro různé velikosti rámu, s vysoce optimalizovaným karbonovým rámem, se snahou o dosažení co nejnižšího těžiště, ale také s precizně odladěným systémem DW-link!
Vše pro rychlost… Ale pro každého jinak!
S ohledem na výše popsané hraje klíčovou roli zejména geometrie, která se, samozřejmě, dočkala nemalého posunu oproti současné generaci.
Pokud si pomůžu několika obraty z prezentačních materiálů, pak bychom se měli těšit na „rychlost warpu“, stabilitu hvězdné fregaty Battlestar Galactica a laserově přesné řízení. Za tímto účelem byl nový Firebird vybaven uvolněným hlavovým úhlem (64°), prodlouženým dosahem (reach; 488 mm – L) a velkorysým rozvorem (1267 mm – L).
Aby se vše neomezilo jen na pár zásadních čísel, která se mnohdy přenášejí z jedné velikosti na druhou, vydal se Pivot cestou tzv. „size specific“ geometrie. To kupříkladu znamená, že se mění nejen přední část rámu, ale s velikostí roste… Nikoliv chuť, ale hlavně délka zadní stavby! Konkrétně od 431 mm u S po 445 mm u XL. Stejně tak se po menších krůčcích mění úhel sedlové trubky – od 76° po 77°.
Cíl takovéhoto odstupňování je jasný – nabídnout každému jezdci či jezdkyni kolo s geometrií dokonale odpovídající jeho (její) postavě. Navíc se, krom výše popsané geometrie, mění také jemné odladění zadní stavby, díky čemuž by i projev odpružení měl dokonale odpovídat jezdci dané velikosti, a tedy i jeho specifickému rozložení hmotnosti nad kolem.
Flip a Chip
Při popisu geometrie jsem zatím zmiňoval jen jednu rovinu čísel. Ta druhá se začne nabízet ve chvíli, kdy si uvědomíme, že i nový Pivot Firebird dostal do vínku dnes již klasickou podobu Flip-chipu na horním vrcholu zadní stavby. Režimy se zde nabízí dva – LOW/HIGH. Změna se přitom dotýká úhlu hlavy (64°/64,6°), úhlu sedlového (rozdíl 0,6°), výšky středu a všech navazujících parametrů. Více vyčtete z tabulky geometrie.
Tlumič u středu
V úvodu zmiňovaná postupná migrace tlumičů na rámech Pivot dolů ke středu má stále to samé opodstatnění. Kompaktnější rámový design, lehčí a pevnější celkovou konstrukci, ale také více hmotnosti soustředěné do centra rámu, tedy i optimalizované a snížené těžiště. Nebo i více místa v rámu pro bidon…
Toto uspořádání rovněž umožňuje krásně naladit zadní odpružení a připravit jej jak pro tlumiče vzduchové (ideálně velkoobjemové), tak i pružinové. Případně lze i Pivot Firebird nechat vybavit inteligentním odpružením Fox Live Valve, které kontroluje a optimalizuje krok vidlice i tlumiče.
Osobně bych tuto vymoženost u enduro speciálu vlastně ani nečekal, rozumím je-li použita na sporťáku Pivot Mach 4 SL, ale zřejmě se najdou tací, kteří chytré odpružení rádi využijí i zde! Proč ne?!
Parametry a výbava
Co zatím nebylo zmíněno jsou hodnoty zdvihu, kdy nový Pivot Firebird zůstane na přibližně stejné hladině jako jeho současník. Aktuálně chodí stroje této řady 162 mm v případě zadní stavby, což se u novinky, spíše jen kosmeticky, zaokrouhluje na 165 mm. Vepředu zůstává nezměněných 170 mm zdvihové kapacity, a to v podobě vidlic Fox 38.
Je-li výběr vidlic omezen na jeden model (Fox 38), pouze se řeší jeho konkrétní provedení (Performance/Factory), je situace vzadu výrazně pestřejší. Pivot opět nabídne různé úrovně výbavy (Race, Pro a Team) a to v různých dílčích sestavách – s Shimanem či SRAMem, na vzduchu či na pružině. Čistě u tlumičů budou na výběr vzduchové kousky Fox Float X (nová generace – použit u Trailu 429), Fox Float X2, nebo na pružině Fox DHX2. Alternativně inteligentní vzduchová varianta Fox Factory Live Valve.
Ani se neotočíš a už klepe na dveře!!!
V tuto chvíli mám pocit, že jsme si základních informací k novému kolu naservírovali snad dostatek. Za jiných okolností bych se přitom, takto na závěr, pustil do úvah, jestli a kdy přibližně bych představované kolo mohl dostat do ruky na vyzkoušení? Zde ale nastává zásadní změna!
Už nyní, když toto představení připravuji s mírným předstihem, vím, že bude stačit počkat jeden den od zveřejnění a já již budu držet zbrusu nový Pivot Firebird v ruce!!!
Tato rychlost je skoro až zarážející, ale nový Firebird má být přeci o rychlosti, ne?! Že by i o rychlosti dodání? Minimálně v případě tesťáku to tak vypadá. Proto nyní zanechme dalších spekulací, pojďme si společně ještě jednou projít základní údaje a parametry, já vám pak brzy (realisticky na začátku školního roku) popíšu, jak se nový Pivot Firebird chová v terénu a co vše dokáže!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot
PIVOT Firebird (2022) – základní údaje
Určení: Enduro, bikepark
Kola: 29“
Zdvihy: 170/165 mm
Materiál: Karbon
Systém odpružení: DW-link
Geometrie: úhel hlavy – 64°/64,6° (Flip-chip), sedlový úhel* – 76-77°, zadní stavba* – 431-445 mm (*dle velikosti rámu, v pozici LOW)
Velikosti: S, M, L, XL
Více informací: pivotcycles.com / České zastoupení: protocycles.cz