reklama

reklama

SRAM AXS – Bezdrát konečně v ruce! (praktické představení)

Rozhodně o sobě netvrdím a nemám potřebu tvrdit, že jsme já, či můj magazín BikeAndRide.cz pupkem bikového novinářského světa (ani toho českého)! Pravda je ale taková, že když se na trhu objeví zajímavá novinka, obvykle se mi dříve či později dostane do ruky. Jednou z výjimek, které vážně dlouho „odolávaly“ bylo elektronické bezdrátové řazení SRAM AXS, alespoň ve své MTB variantě!

Musel jsem chvíli pátrat mezi staršími články, než jsem našel první oficiální představení sady SRAM AXS z kraje roku 2019. *Tehdy šlo o vrcholné sady XX1 a X01 Eagle AXS, nyní lze najít bezdrát i mezi komponenty řady GX Eagle. Jsou to přitom již dlouhé tři roky, co byla tato technologie uvedena na trh a já s ní zatím neměl tu čest! Jak to???

Elektronické řazení Shimano Di2 v silniční, gravel, nebo MTB variantě jsem si osahal již mnohokrát. Silniční či gravel variantu SRAMu a jeho řešení eTap AXS také (naposled na Giantu Revolt Advanced 1), biková mutace mi ale stále chyběla ve sbírce! Náprava přišla až nyní, možná i trochu nečekaně, s poměrně originálním test-bikem KOBA Sentiero C3 od kluků z BikeBrothers.cz. Až tento stroj je vybaven bezdrátovou elektronikou SRAM, navíc v nejvyšší variantě XX1 Eagle AXS.

KOBA Sentiero (100 mm)
Řazení SRAM XX1 Eagle AXS
Přehazovačka SRAM XX1 Eagle AXS

reklama

Přijetí svatého grálu

Už se mě vlastně vícero lidí ptalo na dojmy či zkušenosti s řazením SRAM AXS, já jim ale zatím dokázal nabídnout pouze postřehy ze silnice či gravelu, kde toto řešení funguje parádně. Jak jsem již vzpomínal nedávno testovaný Giant Revolt Advanced 1… Zde figurovalo řazení SRAM Rival eTap AXS a já s ním byl nanejvýš spokojený.

Líbí se mi už jen celkový koncept, kdy na každé brzdové páce máte jednu dostatečně velkou, a tedy vždy bez problému nahmátnutelnou páčku řazení. Stačí si jen srovnat v hlavě (nastavit v aplikaci SRAM AXS), která páčka má řadit nahoru a která dolů a je vystaráno! Následně stačí už jen zlehka ťuknout na jedné či druhé straně a převody tam padají jako když bičem práská! Vážně paráda!

Přechod z řazení SRAM eTap AXS po pár týdnech zpět na mechaniku Shimano GRX na mém kole byl až nečekaně rozpačitý…

GIANT Revolt Advanced 1 a řazení SRAM Rival eTap AXS
GIANT Revolt Advanced 1
SRAM Rival eTap AXS

Kontrolór, nebo Rocker?

Proč se ve větší míře věnuji silničnímu/gravel řazení SRAM AXS? Jelikož v jeho případě jsem se s touto novinkou sžil skoro okamžitě. Tedy nejen nyní v případě Giantu, ale i dříve, kdy jsem toto řazení měl v ruce poprvé. Naopak s MTB variantou na stroji KOBA Sentiero C3 už to tak slavné nebylo.

Prvně si možná řekněme, že SRAM pod vlivem různých názorů svých uživatelů začal po jistém čase nabízet dvě různé podoby „řadícího pádla“. Základ systému je vždy stejný, kontrolní jednotka na řídítkách s baterkou a senzory. Velice snadno lze ale vyměnit plastovou kolébku, která zde zastupuje klasické páčky, v tomto případě reprezentuje řadící tlačítka.

Na výběr je původní SRAM AXS Controler, ale také novější varianta SRAM AXS Rocker Paddle, představená v říjnu 2020. Vzhledem k tomu, že jsem s řazením SRAM AXS zatím neměl tu čest, vše mi postupně dochází až nyní. Koba Sentiero má již zmíněné řazení SRAM XX1 Eagle AXS s páčkou Rocker Paddle.

Postupné seznamování…

Musím se přiznat, ono to vlastně není žádným tajemstvím, že jsem vcelku zarytým příznivcem korporátu SRAM, nejsem ale zaslepený, neobdivuji a neadoruji vše, co udělají. Třeba brzdy SRAM Level (naposled na stroji Cannondale Scalpel SE LTD Lefty), mě obecně příliš neoslovují.

Každopádně řazení SRAM mám rád a třeba ergonomie jejich MTB páček mi přijde výtečná, skoro bych řekl i geniální. Čekal jsem proto, že až sednu na kolo s řazením SRAM AXS, budu skoro okamžitě jako doma, vše bude tam, kde bych chtěl a prostě to bude makat! Bude to jiné, méně mechanické, ale o to příjemnější!

Jenže ouha! První metry a já skoro nevím, co mám mačkat a kde, abych zařadil tam kam chci! Jasně, otočit funkci páček lze snadno v aplikaci, to by mě netrápilo, já spíš nevěděl, kde a jak ty páčky ideálně nahmátnout! Když jsem si v tom po chvíli našel nějakou logiku, byl jsem hned klidnější, každopádně jsem si musel s polohou páček trochu pohrát, abych dosáhl na ta tlačítka, která mě zajímají!

Elektronický SRAM AXS ve stylu Shimano RapidFire

Zkusím to popsat ještě jinak. Zjistil jsem, že velká kolébka určená na palec u páček SRAM AXS Rocker Paddle je poněkud mimo můj dosah a musel bych až příliš uvolnit sevření řídítek, abych mohl toto „pádlo“ ovládat. Našel jsem si tedy způsob pro mě výrazně příjemnější. Palcem zespodu mačkám „předsunutý“ zobáček kontrolní páčky (řadím lehčí převody), ukazováčkem zepředu, nebo spíš lehce svrchu na tom samém výčnělku sázím převody těžší.

Není to úplně špatné, ale není to zrovna ten efekt, v který jsem doufal. Vlastně mi to dost připomíná starší řazení Shimano Rapid Fire, kdy se řadilo palcem a ukazováčkem. SRAM pak přišel s řešením „vše na palec“, načež i Shimano dokázalo přetvořit menší odřazovací páčku tak, že ji může ovládat jak ukazováček (zepředu), tak i palec (zezadu). Za mě zde vede ovládání palcem!!!

U SRAMu AXS jsem ale na lepší a pohodlnější způsob řazení než „ukazováček-palec“ (zatím) nepřišel. Na druhou stranu jsem ale třeba zjistil, že lze takto řadit, i když mám ruce odložené na řídítkách, když se tedy pořádně nedržím. Tehdy jsem schopný zapátrat pod řídítky třeba prostředníčkem a tlačítko stisknout (řadím dolů), nebo jej přitáhnout k sobě (řadím nahoru), což je rozhodně fajn.

Když chceš pádlovat, vezmi si pádlo!

Jak jsem tedy na zmíněném kole jezdil a ještě jezdím, tak jsem si na specifika elektronického bezdrátového řazení SRAM postupně zvykl a začal je přijímat. Už se nad tím nerozčiluju, že bych ale vysloveně jásal, to také ne. Musím sice uznat, že to řadí opravdu krásně – jistě, rychle, spolehlivě a zcela bez námahy! Za tento projev SRAMu všechna čest!

Při řazení směrem dolů (na těžší převody) si přehazovačka i za jízdy slyšitelně „bzukne“, v opačném směru také, ale to je obvykle slyšet jen doma na stojanu. Za jízdy to lze poznat spíš jen změnou zvuku řetězu nabíhajícího na větší převodník.

Když jsem za jízdy o tomto tématu přemýšlel, a nyní nad ním znovu dumám, dívám se na obrázky a vše si skládám v hlavě, přijde mi, že by mi možná lépe sedlo původní pádlo SRAM AXS Controler… Ale kdo ví, v reálu jsme si ho nezkusil!

Ještě jsem si nyní ke kolu znovu stoupnul, chvíli si hrál s jeho řazením a… Prohodil jsem směrovou funkci páček, abych je mohl ovládat trošku jinak (palec-palec), třeba to bude lepší… Doplňující postřehy sem ještě doplním! Zůstaňte tedy naladěni!

reklama

Přepnuto a odzkoušeno, aneb už jen kousek k dokonalosti…

Když jsem nad tím vším ještě znovu přemýšlel, a hlavně, když jsem si stoupl ke kolu a s řazením si chvíli hrál na stojanu, došlo mi, že by bylo určitě lepší prohodit směr ovládání. Původní nastavení, jak jsem kolo dostal, by se dalo označit za „inverzní“, na což nejsem rozhodně zvyklý.

Sáhl jsem tedy po telefonu, naladil aplikaci SRAM AXS, připojil se ke kolu, směr ovládání během chviličky otočil a… Hned to bylo jiné a lepší! Poté jsem si ještě trochu pohrál s polohou samotných páček a zaznamenal opět další pozitivní posun, už jen při testu na ulici před domem!

Zhruba dva dny nato jsem vyrazil s Kobou Sentiero ven, abych se ještě jednou svezl a udělal jízdní fotky a znovu přemýšlel nad tím, jak moc mi bezdrátové řazení SRAM sedí či nikoliv? S aktuálním (výše popisovaným) nastavením se mi fungovalo o poznání lépe, už jen díky tomu, že jsem mohl oba směry ovládat palcem. Větší páčka, blíže jezdci, řadila lehčí, menší posunutá dále dopředu těžší. Prakticky stejná logika jako u mechaniky SRAM Eagle.

Už jen díky tomuto tradičnímu „rozdělení funkcí“ jsem se cítil mnohem lépe. Zejména odřazování na těžší převody bylo dokonale intuitivní, poloha velké páčky posunující přehazovačku na větší pastorky mi ale stále úplně neseděla. Potřeboval bych jí asi maličko níž, ideálně, aby se hýbala v trochu jiném směru. Ono je to strašně individuální!

Ostatně mrkněte se pod článek na diskuzi. Stovky příspěvků tam sice nejsou, ale i z tech pár praktických postřehů je znát, že jednomu sedí jedna, druhému zase druhá páčka… Někdo si ergonomii řazení SRAM Eagle AXS nemůže vynachválit, jinému na tom celém něco maličko nesedí. V tomto případě je zřejmě nanejvýš důležité si vše dopředu zkusit a osahat, než si podobně drahou hračku skutečně pořídíte!!!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, SRAM