Giant Revolt Advanced 1 | Sprinter na balónech (TEST)

Když se vysloví magické slovní spojení „gravel bike“ možná vám jako první asociace nenaskočí zrovna Giant, ač tato značka štěrkolety nikdy neopomíjela a svou řadu Revolt zaměřenou právě tímto směrem úspěšně rozvíjí a inovuje již od roku 2013. A rozhodně s tím nehodlá přestat!
O tom jsem ostatně psal již na konci minulého roku, když bylo na pořadu dne představení nejnovější podoby strojů Giant Revolt, Revolt Advanced a Revolt Advanced Pro. Na konci zmíněného představení jsem rovněž vyslovil předpoklad, že by nemuselo trvat příliš dlouho, než bude možnost jeden z těchto strojů reálně vyzkoušet v domácích podmínkách.
Má slova se přitom vyplnila již v průběhu letošního února, kdy jsem měl možnost potrápit své tělo v chladu, ale i za relativně teplých dní v sedle Giantu Revolt Advanced 1.

Najít se v prostoru a čase
Abychom se zlehka „uvedli do tématu“. Poslední generace strojů této štěrkové rodinky existuje ve třech základních variantách. Základem je hliníková varianta – jednoduše Revolt – nad ní stojí karbonový zlatý střed – Revolt Advanced – a na vrcholu potravinového, či spíše cenového řetězce nacházíme prémiový kompozit označený Giant Revolt Advanced Pro.
Předmětem dnešního testu je přitom nejvyšší ze tří karbonů „střední třídy“, který nabízí kompozitní rám, luxusní bezdrátovou sadu SRAM Rival eTap AXS XPLR a další parádní komponenty. Zároveň bych rád upozornil, že se jednalo pouze o vzorek, proto určité detaily tak úplně neladí, většina věcí na tomto kole by ale měla sedět.
reklama
Posunutá lavička, zaseknutá hlavička!
Nyní se již můžeme věnovat konkrétnímu testovacímu stroji, který byl dostupný v mnou preferované velikosti M, za což jsem byl rozhodně rád. Každopádně se musím přiznat k jednomu „šokujícímu“ opomenutí. Zkraje testu mi chvíli trvalo, než jsem si zvykl na posed! Koukal jsem na řídítka, přemýšlel o přeskládání podložek u představce a nějak nemohl přijít na to, co mi zde vadí?! Proč sedím tak zvláštně vepředu?
Až po pár jízdách jsem si konečně všiml, že někdo, kdo jezdil toto kolo přede mnou, narval sedlo hodně dopředu, což byl přesně onen „zakopaný pes“, kterého jsem nemohl najít! „A přitom taková blbost!“ Nevadí, stane se… Srovnal jsem si tedy sedlo do rozumné středové polohy a hned jsem se cítil přirozeněji. Najednou bylo moje těžiště mnohem lépe rozložené nad celým kolem, pozice za řídítky byla příjemně sportovní, zkrátka hned mi bylo lépe!
Po tomto málem „rozhřešení“ jsem si uvědomil, že není Revolt Advanced rozhodně krátký, na svou velikost je spíš lehounce delší, naštěstí ale způsobem, který mi spíše vyhovoval než naopak.

Roztáhnout křídla…
Do pocitu v sedle samozřejmě dost promlouvají také řídítka, na jejichž adresu bych však měl pár výhrad. Ale ať nám neunikne ten správný kontext. Z předchozích generací Giantu Revolt (poslední test v březnu 2019) jsem byl zvyklý, že se jedná o kola více sportovní, ne vysloveně dobrodružná či expediční. Tomu obvykle odpovídala také výbava. Na aktuálním modelu přitom byly pláště široké 45 mm, teleskop s dálkovým ovládáním, ale zároveň poměrně štíhlá řídítka.
Ono to bude dost individuální téma, ale já osobně bych si u takto vybaveného kola představil berany celkově silnější, či se silnější omotávkou, ale také širší a ideálně i více vyhnuté, aby byl úchop v terénu jistější a stabilnější. Samotnému mi vlastně delší čas trvalo, než jsem se u svého staršího gravelu (Ghost Road Rage 6.9) rozhoupal právě k výměně řídítek podobných, jaká jsou zde, za více progresivní kousek, který popisuju jako možný ideál i zde.
Celá tato anabáze by měla směřovat k tomu, že jsem se na Giantu Revolt Advanced obecně cítil velice dobře, věřil jsem mu, jen mi chyběla trocha stranové jistoty a stability, k jejímuž dosažení by mohl pomoci právě širší úchop. Ale opět, toto je hlavně můj pohled, navíc viděný optikou zkušenosti z vlastního kola, kterému výměna řídítek hodně pomohla. Zkuste to také! 😜

Přál by si pán zkrátit nohavice?
Dalším bodem na seznamu by mohlo být vcelku logicky ovládání, které rozhodně není jen o řídítkách. Své v tomto směru udělají i pláště Maxxis Rambler 700x45c, ale také možnost měnit délku zadní stavby pomocí vcelku nenápadného Flip-chipu v místě osy zadního kola (+/- 10 mm).
Jak se jindy svodům podobných „udělátek“ jen těžko bráním, zde to až tak zásadní dilema nebylo! Pozice s kratší zadní stavbou je totiž vhodná při použití plášťů do maximální šíře 42 mm, delší sestava zvládá až 53 mm. Nasazených 45 mm proto diktovalo jasná pravidla.
Ovládání Giantu Revolt, ani s delší zadní stavbou, nebylo každopádně nijak toporné, ale naopak velice příjemné. Delší rozvor se nejvíce projevoval s rostoucí rychlostí, kdy kolo hezky drželo směr a zbytečně neskotačilo. Stačilo proto mnohdy jen položit ruce zlehka na řídítka a užívat si vítr ve vlasech.
Při nižších rychlostech jsem si naopak užíval parádní tuhost rámu, ale i geometrii kde se mezigeneračně přiostřil úhel hlavy, možná i jako kompenzace za delší reach (viz citace z našeho představení níže). Každopádně klikatit se někde „na úzko“ mezi stromky nebyl žádný problém, naopak to byla velká zábava! S kratší zadní stavbou a na užších pláštích by to jistě bylo ještě větší rodeo!
*Update geometrie zahrnuje delší dosah (reach), který činí 387 mm, oproti 381 mm u předchůdce (rám vel. M), ale také o jeden stupeň ostřejší hlavový úhel – 71,5° oproti 70,5°). Mimo zájem by neměl zůstat snížený střed, posunutý o 10 mm níže (BB-drop 80 mm, dříve 70 mm).

Vznáší se na balónku
V textu výše již také minimálně jednou zaznělo, že Giant Revolt Advanced 1 byl obut na poměrně velkém objemu, konkrétně na pláštích Maxxis Rambler 700x45c. Kdo by se potřeboval „chytit“, tomu mohu poskytnout informaci, že současným zlatým středem je rozměr 700x40c, nabízející, i dle mého osobního přesvědčení a mých vlastních zkušeností, asi nejlepší obecný poměr rychlosti a komfortu.
Revolt Advanced 1 tedy využívá lehce nadstandardní objem plášťů, který jsem ale rozhodně nevnímal jako zbytečný výstřelek. Tlak v pláštích jsem nechal na vcelku běžných hodnotách – 2,5 bar vepředu a 3 bar vzadu. S tímto přístupem jsem neměl rozhodně pocit, že by větší rozměr kolo znatelně brzdil… Naopak! Revolt se pohyboval krásně zlehka a svižně. Zároveň však větší obutí mělo znatelný přínos z hlediska komfortu. Ten sice možná nedosahoval hvězdných výšin, ale neútočil ani na opačný konec spektra.
Revolt vcelku slušně tlumil, netloukl jezdce přes prsty, stále ale velice hezky uháněl. Z hlediska komfortu by jistě nebyla od věci trochu jiná řídítka, či alespoň silnější omotávka, ale to se už slušně opakuju… Své by k tomuto tématu mohla říct třeba i originální karbonová sedlovka Giant D-Fuse, tedy užší s „D“ profilem, která by měla tlumit podstatně více než teleskop. Ten se mi ale, upřímně řečeno, vlastně dost líbil.
*Použít by se dal také teleskop, který cíleně pruží! Například BikeYoke Divine SL (viz test Whyte Gisburn – 2019)

Jedna páčka navíc
Giant Revolt Advanced totiž dává na výběr, zda použijete již zmíněnou originální pevnou sedlovku Giant s atypickým profilem (D-Fuse), nebo zda vyměníte prvek integrovaného zámku sedlovky, uvolníte prostor průměru 30,9 mm a nasadíte právě teleskop, který byl i zde. Konkrétně Giant Contact Switch v délce 345 mm se zdvihem 100 mm.
Zajímavé… Když se začaly více rozmáhat gravel biky, velice se mi líbila představa použití teleskopické sedlovky právě u tohoto druhu kola. Později, když jsem nahradil svůj starší CX speciál plnohodnotným gravelem, přestal mi tento prvek výrazněji chybět. Nyní ale, když jsem se mohl vozit na Giantu Revolt Advanced s teleskopem a s dálkovým ovládáním, jsem opět začal měnit názor.
V terénu, zejména ve sjezdech, se možnost rychlého zasunutí sedla rozhodně hodí! Nemalým přínosem bylo to samé také na pumptracku, ač to není typický terén pro štěrkolety. Ne až tak zásadní, ale rozhodně příjemná je přítomnost teleskopu už jen za situací, kdy třeba zastavujete na křižovatce – člověk snáze dosáhne nohou na zem.
Co se mi líbilo a zároveň nelíbilo, byla páčka tohoto teleskopu. Na jedné straně je krásně po ruce a velice snadno se ovládá při spodním i horním úchopu – palcem či ukazováčkem. Na straně druhé se mi často stávalo, že jsem kvůli ní nevěděl, jak pod brzdovou a řadící pákou poskládat prsty.
Zejména v náročnějším terénu, kdy je důležitý pevný úchop, mi menší páčka sedlovky často vadila. Ale nějak jsem na to přišel a zvykl si. Tohle chce vyzkoušet naživo. Jinak jsou ale její umístění a tvar naprosto parádní!

Pohádka bez drátů!
Ještě jednomu prvku výbavy bych rád věnoval trochu větší prostor, je jím elektronické bezdrátové řazení, plným označením SRAM Rival eTap AXS XPLR. Poslední zkratka XPLR zastupuje výraz „Explore“ a reprezentuje ucelenou, na gravel biky zaměřenou rodinu dílů SRAM, RockShox či ZIPP.
S tímto typem řazení jsem měl již dříve několikrát tu čest a vždy se mi líbilo. Člověk jen musí přijmout aplikovanou logiku, kdy tlačítkem na pravé páce sázíte těžší převody a tím na levé páce naopak lehčí (současný stisk obou tlačítek posouvá přesmykač, je-li použit), což je ale vlastně dost logické a přirozené.
*Jestli se nepletu, pak je v možné v aplikaci SRAM AXS funkce jednotlivých tlačítek měnit dle osobních preferencí.
Chod, rychlost, přesnost a spolehlivost elektronického řazení SRAM eTap jsou přitom na skutečně vysoké úrovni. Oproti Shimanu Di2 zde chybí jak „otravné dráty“, tak si skoro ani nemáte šanci všimnout zvuku servomotorku při změnách převodů. Stačí jen ťuknout do příslušného tlačítka a hnedle to tam skáče a padá. Nádhera!


Najdu tě po hmatu?
Pokud bych měl snad tomuto řešení něco vytknout, pak to jsou možná až moc jemné reakce samotných řadících páček (tlačítek). Zejména na gravelu by tomuto řazení slušela o trochu výraznější hmatová odezva, nějaké mechanické kliknutí. Na druhou stranu jsem o tom po pár dnech už vůbec nepřemýšlel, jen si zlehka poťukával a řadil, jak bylo zrovna potřeba.
O svojí oblibě a obecné preferenci jednopřevodníkových řešení i na gravel biku snad nemusím (opakovaně) nikomu nic vykládat. Osobně bych asi zvolil menší převodník, než je zde nasazených 40 z., každopádně s dvanáctkovou kazetou SRAM Rival (10-44 z.) byl celkový rozsah rozhodně dostačující.
Na konec bych rád přihodil ještě jeden praktický postřeh. Dřív mi nikdy moc nevadilo přesedávat z kol na elektrice na stroj s klasickým mechanickým (lankovým) řazením. Když jsem ale nyní, po vcelku intenzivním koketováním s Giantem Revolt a jeho řazením SRAM Rival AXS, usedl za řídítka svého Norca Search XR C, s řazením Shimano GRX 2×11, připadalo mi ovládání převodů najednou až příliš složité, pracné, zdlouhavé. Pozor, VAROVÁNÍ! Elektronika umí být slušně návyková!
reklama

KOMPONENTY






















Giant Revolt Advanced 1 – závěr
S novým Revoltem na karbonovém rámu (Advanced) jsem si užil nanejvýš příjemných pár týdnů v terénu i na asfaltu, zejména okolo Prahy. Jednou blíže, jindy dále. Při celkovém ohlédnutí trochu přemýšlím nad tím, kam přesně tento konkrétní model jeho tvůrci směřovali?
Když se podívám na jiné specifikace řady Revolt, pak docházím ke zjištění, že je zrovna varianta Advanced 1 jediná, která má takto široké pláště (45 mm, ostatní modely nejčastěji 38 mm, případně 40 mm), stejně tak je osamocená v preferenci teleskopické sedlovky.
V obecné rovině tomu rozumím, Revolt jako takový je a vždy byl více sportovně zaměřený, čemuž odpovídá i vybavení většiny modelů. Giant Revolt Advanced 1 je ale jiný a ukazuje, jakým dalším směrem a stylem lze toto kolo vyprofilovat. Postavit jej více dobrodružně, více terénně, více zábavně. Vše sedí, jen by mu v tomto směru slušela i jiná, širší a více vykloněná řídítka, pak by byla tato transformace, či demonstrace dalšího potenciálu využití, prakticky dokonalá.
Každopádně ani v tomto komponentovém složení nedokáže Giant Revolt Advanced popřít svůj sportovní naturel. I přes širší gumy a šikovný teleskop je toto kolo velice rychlé, lehké a svižné. Podobné kvality a přednosti prokazuje též ve smyslu ovládání, u nějž lze teoreticky ještě čarovat s posunem zadní stavby.
Mám-li to celé shrnout, pak je Giant Revolt Advanced 1 kolem pro jezdce, kteří mají rádi rychlost a energickou jízdu, zároveň se ale nechtějí nechat omezovat při volbě terénu, kterým se zrovna hodlají vydat.
Text a foto: Štěpán Hájíček
Giant Revolt Advanced 1 – základní údaje
Cena: 91 999 Kč
Hmotnost: 9,36 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 440/80 mm
Pláště: 700x45c (Maxxis Rambler)
Sedlovka (zdvih): 100 mm (Giant Contact Switch)
Více o tomto kole: www.giant-bicycles.com
PLUS
- Nízká hmotnost, lehkost a svižná jízda. I přes přítomnost objemnějších plášťů!
- Příjemný, vzhledem k velikosti akorát dlouhý posed.
- Řízení není nijak vyhraněné, dokáže nabídnout dostatek stability v přímém směru, ale i agility při manévrování v nižších rychlostech.
- Širší pláště (Maxxis Rambler 700x45c, bezduše již z výroby) jsou jasným přínosem na poli komfortu, při odpovídajícím tlaku ale kolo zbytečně nebrzdí.
- Bezdrátové elektronické řazení SRAM Rival AXS je rychlé, přesné a tiché. Člověk si na něj velice rychle zvykne a pak se jen nerad vrací k lankové klasice.
- Páčka teleskopické sedlovky mi sice při úchopu za páky trochu překážela, celkově mě ale její přítomnost bavila. Člověk by si ani nemyslel, jak často bude teleskop na gravel biku využívat!
- Možnost měnit délku zadní stavby (Flip-chip) a tím i projev ovládání (v závislosti na zvolené šířce obutí).
MÍNUS
- Vzhledem k výbavě a potenciálu tohoto kola bych vsadil na širší a více vykloněná řídítka, ale to je do značné míry otázka osobního vkusu.
- Brzdy SRAM Rival s kotouči Giant MPH jsou sice dostatečně silné a účinné, tato kombinace je ale také poměrně hlučná!
- Vodítko řetězu se může hodit, osobně bych jej nejspíš brzy sundal a obešel se jednoduše bez něj.
reklama


































