GIANT Revolt Advanced (Pro), alias Štěrko-drtič! | TECH NEWS
Pro zajímavost, jak dlouho se již osobně vznášíte na vlně gravel biků? Nechci se chlubit, ale já sám jezdím „gravel“ od dob, kdy toto označení ještě nikdo neznal a nepoužíval. První vlastní zmínku o svém CX/gravel stroji jsem našel z roku 2013*, přesně z doby, kdy vznikl první Giant Revolt!
*Lapierre CX Alloy & Canyon Inflite AL 9.0 (2014)
Ano, tehdy to byly o dost jiné časy! Tou dobou ještě žádná pořádná „terénní kola s berany“ neexistovala, alespoň ne dle dnešních měřítek… Pouze dosti specifické a jasně vyhraněné CX speciály se záměrně vysokým rámem, s bezzubými ráfkovými brzdami a s plášti sice agresivními, ale v šíři jen lehce překračující silniční standardy. Tedy nějakých 33 mm, což je, jestli nekecám, maximální rozměr dovolený pro CX závody?!
Přesně v této době vznikl GIANT Revolt, jeden z prvních účelně stavěných gravel biků, tedy zdánlivě silničních kol s výrazným slopingem, kotoučovými brzdami a rámem, který pobral pláště až do šíře 50 mm! Že zrovna těch plášťů v takovémto rozměru tehdy ještě mnoho nebylo, je věcí jinou, každopádně základy byly položeny a nyní je rozhodně na čem stavět!
Posun snad až nečekaný!
Popis a představování nového Revoltu bychom mohli začít obdivováním karbonových rámů u modelů Revolt Advanced Pro a Revolt Advanced, kdy ten vyšší je nejlehčí Revolt všech dob*. Zapomenout bychom ale neměli, obzvláště mi v ČR, že se zároveň představuje i hliníková varianta (Giant Revolt 0, 1 a 2), která, krom materiálu, nabízí prakticky to samé jako dražší karbony.
*Zcela nový rám Advanced, společně s vidlicí Advanced SL, ušetří dohromady 200 gramů oproti předchozí generaci.
Tím nejzajímavějším na novém revoltu je asi geometrie, která doznala zajímavých změn, navíc je doplněna o možnost měnit délku zadní stavby díky integrovaným flip-chipům. K tomu se ještě dostaneme…
„Update geometrie zahrnuje delší dosah (reach), který činí 387 mm, oproti 381 mm u předchůdce (rám vel. M), ale také o jeden stupeň ostřejší hlavový úhel – 71,5° oproti 70,5°). Mimo zájem by neměl zůstat snížený střed, posunutý o 10 mm níže (BB-drop 80 mm, dříve 70 mm).“ Alespoň tak hovoří prezentační materiály.
Nudíte se, kupte si… Posuňte si zadek!
Výše zmíněná specialita v podobě flip-chipu integrovaného do zadní stavby pomáhá měnit rozvor v rozsahu +/- 10 mm. V kratší pozici má tato veličina hodnotu 1026 mm (vel. M), v delší pak 1036 mm. Při kratší zadní stavbě a kratším rozvoru se do rámu vejdou pláště šíře až 42 mm, posunete-li zadní osu maximálně vzad, můžete do rámu vsadit kola obutá do plášťů o šířce až 53 mm.
Kratší pozice se hodí pro místa, kde využijete svižnější, obratnější a více pohotové řízení, naopak delší rozvor znamená více stability, již zmíněný větší prostor pro objemnější pláště a… Toto nastavení jednoznačně více směřuje k expedičnímu využití. Je ale samozřejmě na vás, jak s možnostmi svého kola naložíte a kdy kterou pozici využijete.
D = Dostatek pohodlí!
Ničím zásadně novým nejsou originální sedlovky Giant D-Fuse, tedy poměrně štíhlé kousky s průřezem ve tvaru písmene „D“, které se jednak neprotáčí, ale hlavně se cíleně deformují, tedy ohýbají a poskytují jezdci vyšší komfort než standardní kruhové trubky*. Podobná technologie je přitom aplikována také na postu řídítek, které rovněž využívají technologii D-Fuse.
*Řádově o 20% větší poddajnost oproti klasické sedlovce srovnatelného průměru a konstrukce.
Praktickým doplňkem k sedlovkám D-Fuse je adaptér, který lze vložit do rámu a přizpůsobit jej pro instalaci klasické sedlovky průměru 30,9 mm, tedy tak aby bylo možné rámy Giant Revolt osadit teleskopickou sedlovkou, pokud je to vaše přání.
GIANT Revolt pro všechny!
Výše v textu je již jednou zmíněno, že nový Revolt, se všemi svými vymoženostmi (nová geometrie, flip-chip, D-Fuse sedlovka s adaptérem na 30,9 mm atd.) bude nabízen jak ve dvou vrcholných podobách s označením Revolt Advanced Pro a Revolt Advanced, stroje na špičkovém karbonovém rámu, tak i na dostupnějším hliníku (označení Giant Revolt).
Ač se na základní hliníkové stroje v ucelené prezentaci poněkud zapomíná, tak jejich fotky máme a budou dole v galerii. Základní přehled cen pak přidávám o kousek níže, čímž lze dnešní představení prakticky uzavřít.
Doplňme snad jen informaci, že z jistých náznaků tuším, že by zrovna Revolt mohl dorazit i v podobě testovacího exempláře, proto, pevně doufám, dojde i na jeho praktické prověření v terénu. Na gravelu teď jezdím poměrně dost, hlavně na svém, takže se dost těším!!!
Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Giant Bicycles
Giant Revolt MY22 – modely (karbon)
GIANT Revolt Advanced Pro 1 (Carbon) = 124 999 Kč / 4 799 EU
GIANT Revolt Advanced 1 (Phantom Green) = 90 999 Kč / 3 499 EUR
GIANT Revolt Advanced 2 (Starry Night) = 67 999 Kč / 2 649 EUR
GIANT Revolt Advanced 3 (Carbon) = 57 999 Kč / 2 249 EUR
Giant Revolt MY2022 – ALU rámy
GIANT Revolt 0 (Black) = 44 499 Kč / 1 729 EUR
GIANT Revolt 1 (Grenadine, Deep Lake) = 39 999 Kč / 1 549 EUR
GIANT Revolt 2 (Black Diamond, Sapphire) = 32 499 Kč / 1 249 EUR
Více informací: www.giant-bicycles.com