Lapierre CX Alloy & Canyon Inflite AL 9.0 (2014)
Podzim je obdobím, kdy tma kousek po kousku ukusuje denní paprsky světla, až z nich jsou jen ohlodané kosti. Při pohledu na teploměr člověka nezřídka kdy zamrazí v zádech a na stezkách je prach léta ukryt pod vrstvou spadaného listí, navíc se často transformuje ve všudypřítomné bláto. Podzim je ale rovněž časem cyklokrosu, respektive začátkem pravé cyklokrosové sezony. Na čem ale do podzimního marastu vyrazit?
Máme pro vás dva kandidáty – francouzského elegána v barvách stáje Française des Jeux (FDJ), který se spoléhá na tradiční cyklokrosový (CX) koncept v podobně dnes již skoro archaických ráfkových brzd (cantilevery), avšak v nejmodernější podobě (Avid Shorty 4). Druhým kandidátem, kterého si dnes představíme, je německy věcný, precizní, až by se chtělo říci dokonalý zástupce nové školy – Canyon Inflite AL 9.0. Tento stroj v temném černém hávu s decentním designem a stejně tak stroze účelovým rámem nese všechny prvky moderního cyklokrosu, v první řadě kotoučové brzdy.
Jelikož oba stroje do redakce dorazily těsně před uzávěrkou tohoto vydání magazínu Road Cycling (s Canyonem jsme stihli jednu jízdu), bude dnes prostor pouze pro teoretické představení. Nemusíte se ale bát. Tato kola nezavřeme do laboratorního komplexu, abychom je zde zkoumali ve sterilním prostředí jako pověstné laboratorní myšky. K cyklokrosu patří bláto, písek a přírodní živly. Právě těm hodláme dobrovolně čelit při důsledném testování v reálných podmínkách.
A že nejste závodníci, a proto vás cyklokros zajímá pouze v roli diváků? Až půjdete ven na procházku nebo na kolo, rozhlédněte se kolem sebe a dost možná uvidíte, že CX již zdaleka není doménou závodníků, ale rovněž prostředkem zábavy i tréninku řady silničářů i bikerů.
(Ne)mícháme jablka a hrušky
Jsme si plně vědomi toho, že tyto dva stroje nelze srovnávat jedna k jedné. Shodují se sice v zaměření, rozcházejí se ale minimálně cenou a vybavením. Nyní i v následujícím praktickém testu tak půjde spíše o srovnání dvou koncepcí, než o boj rovnocenných soupeřů tělo na tělo.
Lapierre CX Alloy (2014)
Začněme u Francouze, coby zástupce „staré školy“. Hliníkový model CX kola v barvách týmu FDJ dostal pro letošek nový rám, který se od loňské verze liší především jinak pojatým hydroformingem přední části rámu. Meziroční posun je přitom nejvíce patrný na spodní trubce. Ta je nově zahnutá v blízkosti hlavy, aby se tento spoj posílil a přitom se nemusela „dolní roura“ rozšiřovat jako trychtýř.
Sváry v oblasti hlavy jsou pečlivě začištěné a křivky hladké a jemné. Decentní se zdá být i tvarování trubek, alespoň v přední partii. Bližší pohled ale odhalí výrazné profilování, které nepostrádá poměrně ostré hrany. Zadní část se naopak netají svým radikálnějším přístupem k věci. Zejména vzpěry jsou ztvárněny v podobě trubek s profilem na výšku orientovaného diamantu (kosočtverce), k tomu všemu jsou ještě „nešetrně“ zprohýbané.
Samotný rám je vyroben z originální slitiny hliníku „made by Lapierre“ nazvané Supreme 6, kterou najdete i na řadě jiných prestižních modelů značky. Vidlice je pochopitelně karbonová, avšak s hliníkovým sloupkem řízení. Oproti svému dražšímu karbonovému bratru, který na možnost nasazení kotoučů pamatoval již letos a v sezoně 2014 je oblékne ve standardu, hliníkový Lapierre CX, ač má nový rám, na disco rezignuje zcela. Ráfkové brzdy jsou tak jedinou možností, jak tento stroj zastavit. Příjemným a nejen pro bikery jistě vítaným doplňkem jsou pomocné, typicky cyklokrosové brzdové páky na středové části řidítek.
Výbava se opírá především o sadu Shimano 105 doplněnou o řetěz a kazetu Shimano Tiagra. Řazení 2×10 pak spoléhá na kombinaci převodů 46/36 zubů vepředu a 12-30 zubů kazety. Výbavu horní poloviny kola si vzal na starost Tom Ritchey, kola jsou složena z nábojů Shimano Claris a ráfků Mach1 Road Runner, vše obuto do plášťů Schwalbe Racing Ralph CX (700x33c). Nakonec dodejme, že u velikosti 54 cm (M) překvapivě přesně sedí výrobcem udávaná hmotnost. I naše váha totiž ukázala hodnotu 9,8 kg (váženo bez pedálů). A nakonec cena, která je aktuálně stanovena na částku 33 999 Kč.
Pořídíte na MojeKolo.cz
Canyon Inflite AL 9.0
Devítkový Inflite je nejvyšším modelem CX řady značky Canyon. Je proto náležitě vyšperkován. Nejprve se ale podívejme na rám, který je na první pohled střídmý, přitom mu nechybí takřka nic z moderních konstrukčních prvků. Vepředu najdete kónickou hlavu (1 ½ – 1 ¼ palce), vnitřní vedení lanek přehazovačky a přesmykače, sedlovou trubku, která ve své spodní třetině přechází z kulatého na hranatý profil, střed typu Press-Fit, decentní rovné vzpěry a výrazně mohutnější a na výšku orientované nohy zadní vidlice.
Chybět nesmí montážní body pro kotoučovou brzdu jak na přední vidlici, tak ani v rámu (vepředu typu Post Mount, vzadu klasické IS). Canyon si zřejmě věří, co se týká tuhosti jeho celokarbonové přední vidlice, proto na rozdíl od konkurence vsází na klasický rychloupínák namísto pevné osy. Ta je tak jediným z „trendy“ konstrukčních prvků, který zde nenajdete.
Již jsme zmínili, že přední vidlice je kompletně upředena z černých vláken zalitých do pečlivě umíchané pryskyřicové matrice. Dodejme, že nese jméno One One Four SL Disc. Z detailů bychom neměli zapomenout na přesmykač uchycený přímo (nikoliv pomocí objímky) a rovněž na použití unikátní dělené sedlovky Canyon VCLS Post 2.0, která slibuje snad až nekonečné moře komfortu.
Z výbavy na první pohled zaujmou diskové brzdy, jejichž pozici obsadila značka Shimano modelem BR-CX77 (na testovaném kole jsou z důvodu aktuální dostupnosti použity brzdy Avid BB-7 Road). Lesklé disky jsou uchyceny přímo na zapletený set DT Swiss X1900 Spline 29, který je zase obutý do plášťů Continental Cyclo X-King (na testovaném kole Schwalbe Rocket Ron CX).
Komponentové výbavě pevnou rukou velí téměř kompletní a nutno podotknout že také inovovaná „jedenáctková“ sada Shimano Ultegra. Rozsah převodů je zde o fousek větší (převodníky 46/36 zubů a kazeta 11-32 zubů). Představec a řidítka Ritchey WCS doplňuje již zmiňovaná sedlovka Canyon VCLS Post 2.0, v jejímž zámku najdete ergonomické sedlo Ergon SM30. Suma sumárum 8,8 kg* živé váhy (velikost 56 cm/M, bez pedálů) za cenu cca 40 000 Kč**.
**Cena se mění podle měnového kurzu Koruny vůči Euru
Pořídíte na Canyon.com
Základní představení je tedy za námi. Zatímco vy si budete spokojeně číst a prohlížet fotografie, my se budeme potit v terénu a prát se s listím, bahnem, kameny a kořeny. To nás ale samozřejmě baví. Proto dopsat větu, vybrat fotky a jde se do akce!
Foto: Štěpán Hájíček