GIANT Revolt Advanced 1 | Sen lehký jako vánek! (test)

Značka Giant působí v určitých ohledech poměrně průrazně a inovativně, vezměme si třeba dlouhodobou snahu prosadit slopingové rámy v kategorii silničních kol, jindy je zase naopak poměrně konzervativní a uvážlivá, jelikož se po hlavě nevrhá do každého nového trendu a spíše se drží zavedených odzkoušených cest.

Když na to ale přijde, dokáže kopnout do vrtule a nabídnout světu co si právě žádá! Jeden z příkladů, z trochu jiné kategorie, kterým můžeme ilustrovat předchozí tvrzení, je třeba přístup této značky k průměrům kol v MTB. Zde se totiž Giant sice brzy zapojil do vlny středního průměru, avšak ve chvíli, kdy se začínalo bláznit okolo velkých kol (29“), zůstal víceméně stranou, nabídl pár modelů na větším parametru, hlavně aby se neřeklo, v mezidobí se přitom, jako svou devizu, snažil prodat cílené zaměření na 27,5“.

Jiným z příkladů může být skutečnost, že ač mnoho velkých značek svého času podlehlo kouzlu fat bikingu a na honem vyvíjelo a nabízelo svá „tlustá kola“, Giant se touto horečkou nikdy nenechal nakazit, pozoroval dění okolo tohoto „světového trendu“ z uctivé vzdálenosti, aby se po chvíli ujistil, že to byla rozumná volba, jelikož bublina fat biků po roce a něco velkoryse splaskla.

To jsou ale vlastně jen takové namátkou vybrané příklady, jimiž si chci připravit půdu k popisu toho, že také se skupinou gravel biků, jejíž podhoubí začalo ve světě rašit již před řadou let a nyní přichází zlatá sklizeň, Giant delší čas váhal. Něco málo v této kategorii již světu nabídl, kupříkladu upravený CX model TCX Advanced SX, hliníkové stroje ToughRoad, ale stále tomu něco chybělo!

reklama

Třešinka na…

Nějaká perlička, nebo třešnička na dortu. Kolo postavené účelově pro zábavu na zpevněných cestách a v lehčím terénu s typicky silničním úchopem atd. Ona perlička se přitom objevila minulý rok v září, kdy byl světu oficiálně představen model Giant Revolt, který jsem si mohl poprvé osobně prohlédnout, de facto v termínu jeho světové premiéry, jenž se shodoval s termínem prezentací novinek pro rok 2019 společnosti Progress Cycle.

Tohle vše jsem vám již z větší části vlastně odvyprávěl v rámci svých prvních dojmů, proto již nechme teoretické povídání stranou a pojďme se podívat nakolik se čekání na nového Revolta, na první skutečně pořádný a energií napumpovaný gravel bike od Giantu, vyplatilo!

Méně než obvykle!

Pokud vám již dopředu můžu vyzradit část pointy, pak je třeba konstatovat, že čekání skutečně stálo za potřebnou trpělivost, jelikož Giant Revolt nejen dobře vypadá, ale především parádně jezdí! Nepředbíhejme ale tak úplně a začněme netradičně s konstatováním toho, co vás nejspíš šokuje ještě dříve, než vyskočíte do sedla.

Dříve, než se tak stane, tak si kolo nejspíš povezete z obchodu, budete jej vyndávat z krabice, či jej budete převážet autem. Už při těchto aktivitách si nelze nevšimnout, jak krásně lehký Revolt je. Ano, u plně karbonového stroje z kategorie štěrkoletů s cenovkou 66 999 Kč lze nízkou hmotnost očekávat, každopádně, zde ale jako byste za své peníze dostali víc, než je obvyklé! Tedy vlastně méně než obvyklé!

Trochu mi to připomíná sportovní a supersportovní auta, kde se výrobce čas od času vytasí s nějakým extra vyladěným modelem, který je o XY stovek tisíc, či miliónů draží, přitom je o pár desítek (nanejvýš stovek) kilogramů lehčí. Zde také člověk dostává „méně za více“, ale tak to lidi prostě chtějí! Abych se však vrátil k tématu, zkuste si Revolta někde v obchodě jen v rychlosti potěžkat v ruce a nejspíš brzy pochopíte, proč se nad jeho hmotností tolik rozplývám.

Když se totiž zahledím do svých tabulek, tak mi vychází, že se gravel biky jen málokdy dostanou pod 9 kg. Tedy pokud neulítnou cenou někam do vesmíru. Vezměme si třeba předchůdce Giant TCX Advanced SX (9,25 kg), nebo přímého konkurenta Ghost Fire Road Rage 6.9 (9,28 kg s plášti 700x40c). Giant Revolt Advanced 1 přitom ukázal na váze jen 8,84 Kg, přičemž lehčí byl z nedávno zkoušených strojů snad jen Cannondale SuperX SE (8,45 kg)! To je ale jiný příklad za gravel bike převlečeného CX speciálu, navíc v tomto případě dobře o 40 000 Kč dražšího!

Oblast hlavy není nikterak přehnaně oplácaná, přesto je zde poměrně dost materiálu, aby byla tato partie náležitě pevná. Všimněte si také vstupů kabeláže z čelní strany hlavové trubky. 

Nedostatkem „masa“ rozhodně netrpí ani středová partie, kde je kupříkladu tradiční můstek za středem nahrazen masivním karbonovým „kopitem“. 

Naopak horní část rámu je poměrně štíhlá, zde vás nejspíš zaujme netradiční sedlovka s profilem písmene „D“ – tzv. D-Fuse. 

Vydržím, nebo to o kousek zvednu?

K hmotnosti se ještě (nejspíš) vrátím, jelikož ona je jednou z vlastností, která do ovládání a celkového jízdního projevu Revoltu zasahuje měrou vrchovatou. Nyní ale stočme kormidlo našeho dnešního povídání zpět ke klasickému kurzu, jelikož by jistě stálo za to povědět si něco o posedu a ovládání. V prvním případě se v sedle Giantu Revolt mísí několik vlivů.

Ač totiž toto kolo působí v ruce poměrně kompaktním dojmem, tak nelze zapřít fakt, že je jeho stavba poměrně nízká, a přestože to tak, vzhledem k výraznému slopingu, na první pohled vůbec nevypadá, je pozice jezdce za řídítky spíše nižší a trochu více natažená. Alespoň pokud si neotočíte představec, či pod něj nenaskládáte všechny podložky.

Mě osobně je sportovní posed u štěrkoletů obvykle příjemný, proto jsem na tomto rozvržení nenašel nic, co bych měl kritizovat či měnit. Prvních několik vyjížděk jsem přitom absolvoval s nejnižší možnou polohou řídítek a byl vcelku spokojen. Ke konci testu, když jsem se vypravil na místa, kde to chtělo více techniky a častější manévrování, jsem ale neodolal pokušení a posunul představec o jednu podložku výš. Řekněme o 50 mm.

Nebyl to žádný velký skok, ani žádný velký prohřešek, zato mi to přineslo pár procent k dobru ve smyslu pohodlí pro moje záda, a také se o něco málo usnadnilo manévrování v terénu, jelikož jsem již tolik nevysel na rukách.

Kompaktní provedení zadní stavby se sníženou polohou horních vzpěr koresponduje s celkovou vizáží kola, navíc je základem vyšší míry komfortu zadní partie. 

Zeštíhlení a vybrání ve spodní polovině sedlové trubky vytváří nejen více místa pro zadní plášť, ale stará se i o požadovanou pružnost. 

Pokud vám přijde, že je zde až moc šroubů, pak vězte, že jeden pár patří košíku, druhý háku pro přesmykač, případně sem uchytíte vodítko řetězu.

Vysoký macek dostane dlouhý klacek

S úchopem se úzce pojí i jedna z mála věcí, které musím Giantu Revolt sám za sebe vytknout, a tím je šíře řídítek. Ač není hodnota 440 mm v rozteči brzdových a řadících pák z obecného hlediska nikterak ošizená, poté, co jsem chvíli v rukách svíral 460 mm široké klandry, mi tento menší kousek připadá až moc titěrný.

Uznávám, že jsou samotná řídítka Giant Contact XR D-Fuse se zajímavým 5° zahnutím k jezdci tvarově velice příjemná, zároveň i slušně tlumí a až na kratší oblouk se dobře drží, na mě ale byla prostě úzká. Naštěstí v tomto směru je ale Giant rozumný a na svá kola nasazuje řídítka v rozdílných délkách s ohledem na velikost rámu. Konkrétně velikosti XS a S dostávají 420 mm, M a ML 440 mm, a konečně L a XL 460 mm.

Proto, pokud jste vzrostlé postavy a míříte spíše na vyšší velikosti rámu, tento problém vás nejspíš trápit nebude. V opačném případě se možná stane, že budete nuceni řídítka nahradit, což je ale, vzhledem ke kvalitám původních beranů Giant, vcelku škoda. Tohle už si ale musí vyřešit každý sám. Uvidíte, třeba vám aktuálně nasazená šíře bude dostačovat. 

(Ne)nápadné krytky nad patami jsou zde proto, aby v tomto místě nezůstaly…

…odkryté otvory se závitem pro montáž příslušenství. 

Na lepší si snadno zvykneš

V mém případě ideální 460 mm široká řídítka by do jisté míry pomohla i s ještě lepším projevem ovládání, tedy s ještě větší stabilitou, jistotou a manévrovací precizností v náročnějším terénu, kterážto je ale i tak na velice dobré úrovni. Již v popisu svých prvotních dojmů jsem se nad ovládáním Giantu Revolt dost rozplýval, a dokonce jsem tehdy přišel s pojmem „rychlostně senzitivní ovládání.“

Na tomto místě vám přitom musím přiznat, že právě první dojmy jsou mnohdy klíčové a určující, jelikož s přibývajícími kilometry v sedle si naše tělo i mysl stále více zvykají na aktuální stroj, automaticky těží z jeho předností a kompenzují jeho případné nedostatky. Podobné to bylo i v tomto případě, kdy jsem zprvu žasl nad tím, jak se Revolt hezky ovládá, jak poslušný, akční a živý dokáže být v nižších rychlostech, když potřebujete manévrovat ve skutečném terénu, zároveň nakolik je stabilní, klidný a sebevědomý na rovině a v delších obloucích.

Tento úžas nad parádně vyladěním ovládáním bohužel s dalšími jízdami, a tedy s tím, jak jsem si na kolo zvykal, postupně blednul, to ale neznamená, že prvotně řečené neplatí. To se jen člověk přizpůsobil, ostatně jak praví klasické přísloví: „Na lepší si člověk snadno zvyká.“

Celkově spíše štíhlejší přední karbonová vidlice vhodně doplňuje rám nejen vzhledově, ale hlavně nabízí více než dostatečnou míru komfortu. 

Zajímavostí je její „tupé“ zakončení, oko pozorovatele přitom možná zaujmou i otvory pro montáž nosiče, či jiné cestovatelské výbavy. 

I přes svou atletickou figuru má vidlice dostatečně široká ramena (korunku), aby s klidem pobrala plášť šíře 40 mm, a pokud na to přijde, tak klidně i širší!

Jen ho nechte ať se bojí!

Ovládání Giantu Revolt je tedy parádní, příjemné a přirozené, sám bych jej vyšperkoval už jen širšími řídítky, že s tím pořád prudím, jinak k němu nemám výhrad. Ostatně do kvalit a jistoty ovládání promlouvá také celkový komfort, který u tohoto kola není ani trochu ošizený, ba naopak.

U „celopevného“ štěrkoletu je to vlastně někdy až trochu na pováženou hovořit o komfortu v terénu, když víte, co vše dokáže třeba jen sportovní plně odpružený bike. Tomu se míra pohodlí pevného rámu na výrazně hubenějších pláštích nemůže nikdy rovnat, o to větší rozdíly ale někdy vystupují mezi jednotlivými gravel biky. V případě Giantu Revolt Advanced vystupují vskutku výrazně, respektive o to víc, že jsem před ním jezdil na poměrně tvrdém Authoru Aura XR s o pět milimetrů užšími plášti.

Jak už zaznělo, s komfortem horského kola se Giant Revolt měřit rozhodně nemůže, ale v rámci své kategorie se snaží skutečně hodně. Je znát, že dosti aktivně pracují v tomto směru jak pláště Giant, tak do jisté míry i kola. Stejně tak svůj podíl práce odvádí i sympatická přední vidlice, která není zbytečně oplácaná, ale ani anorekticky vychrtlá, nýbrž má sympatický atletický vzhled. Neméně funkční je i zadní partie, kde se o zásluhy na pohodlí jezdce dělí kompaktní zadní stavba a dlouhá sedlovka nesoucí označení D-Fuse. Tedy v zadní části zploštěná (profil písmene „D“).

Všechny tyto prvky dohromady působí na jezdce jako skutečné pohlazení přicházející po zkušenostech z výrazně tvrdšími stroji stejné kategorie. Nejednou jsem přitom až žasl, jak třeba vidlice dobře zvládala a aktivně utlumila řadu po sobě jdoucích rázů, když jsem v průběhu sjezdu po širší lesní či polní cestě narazil na část plnou výmolů, nebo hrubého štěrku, před níž se mi již nepodařilo zabrzdit, čí výrazněji zpomalit.

Z prvotního šoku z takovýchto překvapení jsem se postupně dopracoval k poznání, že se většinou stačí zvednout ze sedla, uvolnit ruce a nohy, držet řídítka rovně a nechat kolo ať dělá co umí! A že toho umí a zvládne vážně dost. Člověk jen žasne!

Sedlovka je díky slopingu poměrně dlouhá, navíc i štíhlá a ještě navíc zploštěná, aby mohla co nejvíce pružit a přispět tak ke komfortu vašeho pozadí. 

Giant již nějaký čas používá integrované zámky s rozpěrkou, jejichž obsluha nepatří k nejsnazším, ale zase jak často ladíte výšku sedla? 

Na rovinky zapomeň!

Přemýšlím, co vše jsme vlastně již stačili probrat a co nám v našem výčtu jízdních vlastností Giantu Revolt Advanced 1 ještě chybí? Aktuálně mě napadají snad již jen kategorie tuhost, rychlost a lehkost. K té poslední jsem se vlastně již vyjadřoval v úvodu, alespoň z pohledu, kdy kolo poprvé těžkáte v ruce. A žasnete! Stejný úžas vás dost možná zasáhne i v terénu, protože i zde je jasně patrné, že se materiálem použitým na stavbu tohoto uhlíkového oře rozhodně neplýtvalo, zároveň ale nebyl nikde ošizen.

Co to znamená? V první řadě máte pocit lehkosti a přirozené svižnosti, která je navíc podpořena více než solidní tuhostí rámového základu. V konečném důsledku tedy zjistíte, že s tímto kolem je prostě radost jezdit do kopce, respektive, že právě výjezdy jsou jeho královskou disciplínou.

Sice bych si osobně dopředu nahodil klidně i menší pilu, 40z. s řazením 1×11 je na můj vkus už slušná rasovina, ale na druhou stranu, vzhledem k hmotnosti, tuhosti a lehkosti s jakou tohle kolo stoupá jsem se nad převody obvykle pozastavoval jen při teoretických úvahách, nikoliv v reálném nasazení.

Schopnosti ve stoupání, či při prostém zrychlování, neřkuli sprintování na ceduli, jsou jednoduše excelentní! Zde se sportovní kořeny Revoltu rozhodně nezapřou. Jediný částečně paradoxní nedostatek, který z výše řečeného vyplývá a na který jsem narazil již v popisu svých prvních dojmů, je limitovaný pocit schopnosti konstantě držet dosaženou rychlost.

Giant Revolt je zkrátka moc lehký a hbitý, mnohem radši opakovaně zrychluje a zase brzdí, než by se hnal X kilometrů po nekonečné rovině.

On vlastně i toto nakonec zvládne, ale s pocitem, že tento způsob určení není jeho primárním posláním.

V místě uchycení přední brzdy přes plochý adaptér (flat mount) je vidlice lehce vybraná, aby se třmen dostal do správné pozice.  

Stejný typ uchycení s drobným adaptérem najdeme i u zadního třmene, což už dnes nejspíš nikoho nepřekvapí. 

KOMPONENTY

Co se komponentové výbavy týká, pak bych mohl začít tradičně u řazení, i když toho jsme se již letmo dotkly o pár odstavců výše. Určitě ale stojí za připomenutí, že právě Giant Revolt Advanced 1 je jediný ze třech sourozenců stejného jména, který byl vybaven „jedničkovým“ řazením SRAM, a to včetně stejnojmenných hydraulických kotoučů.

Vyšší model Revolt Advanced 0, ale i levnější Revolt Advanced 2 vsází na tradiční „silničářské“ řazení Shimano v sestavě 2×11. U vyššího modelu v podobě rodiny Ultegra, u nižšího na úrovni sady Shimano 105. V principu není toto rozvržení špatné, každopádně já osobně jsem velice rád za skutečnost, že byl za tesťáka vybrán právě Šediváček Advanced 1 se SRAMem.

Nic proti Shimanu, na silnici je to pecka, ale SRAM s jedním převodníkem se mi na štěrkoletu líbí víc, už jen opticky, navíc mě jeho hrubý a zdánlivě neotesaný projev prostě baví. Člověk mu sice musí přijít na chuť, jakmile se tak stane, pak už jen těžko vede cesta zpět. Navíc o jednopřevodníku s větší kazetou (11-42 z. – zajímavé, jak se dosluhující systém z MTB dobře zabydlel u gravel biků) jsem se již nejednou vyjadřoval nanejvýš pochvalně.

Klasická koncepce klik SRAM Apex s kovaným pavoukem nedává prostor pro výrazné zmenšování převodníku, pokud tedy nesáhnete po MTB variantě. 

Slyšel jsem pár stížností na řazení SRAM Apex a jeho přesnost, osobně jsem ale potkal tuto sadu již na vícero kolech a vždy to bylo zcela bez problému! 

Kdo zatím stále váhá a má pocit, že mu dvouplacka přinese na gravelu výraznou úlevu, nechť si nalistuje jeden z řady on-line kalkulátorů cyklistických převodů, případně ať si stáhne do telefonu aplikaci Bike Gear Calculator (aktuálně jsem ji našel jen pro iOS, alternativy na Google Play) a začne počítat. Možná k určitému rozdílu dojdete, ale mě se nestalo, že by mi dvojtác pomohl k lehčím převodům oproti jednopřevodníku při stále dostatečném zpřevodování do rychla. Ale to už je ostatně na každém, co si vybere a co mu více sedne.

Další z prvků, který mě na sadách SRAM baví, jsou jejich brzdy. Pravda, jsou docela ostré, mají hodně krátký krok a umí být slušně nekompromisní, trochu jako staré Avid Juicy! Ale to je přesně to, co se mi na nich líbí! Zřejmě proto, že jsem duší biker a jsem zvyklý, že když vezmu za brzdy, tak se skutečně něco děje!

Je to vlastně až fascinující, když si představíte, že sady Shimano potřebují k ovládání 4 páčky (systém 2×11), u SRAMu vám stačí jedna jediná!

Ještě nedávno jsem míval pocit, že mi na levé páce „něco“ chybí, dnes už mě podobnémy šlenky skoro ani nenapadnou, rozhodně ne s řídítky v ruce. 

Pláště Giant CrossCut Gravel 1

Jak asi víte, štěrkolety nejsou horská kola, proto na nich není až tolik samostatných hejblátek a udělátek, abych se nad nimi mohl obsáhle rozplývat, nebo naopak lamentovat. Vzhledem k tomu, že jsme si již prošli brzdy a řazení, není zde již moc dalšího na co se zaměřit. Snad už jen pláště z produkce samotného výrobce – Giant CrossCut Gravel 1 (700×40) – se zajímavým šípovitě orientovaným vzorkem.

Moje hodnocení? Dobré, více než dobré! Hezky jedou, velice slušně drží, chovají se naprosto předvídatelně, nezaskočí vás v náklonu, navíc velice dobře tlumí… Ba co víc, Giant je již z výroby montuje jako bezdušové, což znamená, že u nového stroje stačí do kol nalít přiložený tmel Giant, nafoukat a jezdíte!

Díky bezdušové konfiguraci ušetříte něco málo na rotační hmotě a umožní vám to bezpečně používat nižší tlaky, čímž v konečném důsledku podpoříte komfort a teoreticky i valivý odpor díky snížení vnitřního tření pláště a duše. Důležité je pouze pořídit si sadu s těsnícími knoty, aby bylo možné zacelit případný defekt na který nestačí samotný tmel. Ale to už snad, při rozšíření bezduší v MTB, nebude nikdo vnímat jako zásadní problém.

Je vlastně vcelku s podivem, že se Giant rozhodl pro produkci vlastních plášťů, ale nakonec proč ne, dílo se mu rozhodně povedlo. 

Stejně jako u horských kol i u gravel biků vsází Giant na bezdušové sety montované již z výroby. 

Tak akorát vysoký, hustý a ostrý vzorek je dostatečně všestranný a dobře funguje na široké škále povrchů od lehčího bláta, přes tvrdou hlínu až po asfalt. 

Giant Revolt Advanced 1 – závěr

Revolt od Giantu byl aktuálně poslední z řady gravel biků, které jsem z kraje roku 2019 měl možnost testovat a rozhodně musím říct, že tento závěr stál skutečně za to. Vím, že se již dost opakuju, ale skutečně fascinující je u tohoto kola v první řadě jeho hmotnost 8,94 Kg, což při ceně 66 999 Kč rozhodně nelze považovat za samozřejmost i mezi obdobnými sportovně zaměřenými štěrkolety. Zdůraznit ale zároveň musím, že hmotnost není zdaleka ojedinělou předností tohoto kola.

Nízká váhá se zde totiž snoubí s vysokou tuhostí, tedy s celkovou lehkostí jízdy a bezprostředností akcelerace, či s velkou ochotou hnát se za každým vrcholem, který si na své trase vytyčíte, ale také s nadstandardně vysokým komfortem. Za tuto skutečnost je přitom „zodpovědná“ celá řada prvků (pláště, kola, rám, vidlice, sedlovka), což jen podtrhuje, jak dobře byl tento celek poskládán dohromady.

Přihoďte navrch i velice příjemné ovládání, které dokáže být na jedné straně slušně mrštné na úzkých klikatých cestách, jakož i stabilní v rozbitých úsecích, či při vyšších rychlostech, a vyjde vám z toho gravel bike, na němž je jednoduše radost cestovat, trénovat, nebo si jen užívat vítr ve vlasech. Osobně bych na tomto kole vyměnil snad jen řídítka za širší, jinak bych na jeho výbavu rozhodně nesahal! Minimálně do doby, než bude něco potřeba nahradit z důvodu opotřebení!

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

Giant Revolt Advanced 1 – základní údaje

Cena: 69 999 Kč
Hmotnost: 8,94 Kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (představec/řídítka): 90/440 mm
Pláště: Giant CrossCut Gravel 1, 700×40 (bezdušové)

Více o tomto kole na webu: www.giant-bicycles.com

PLUS

  • Hmotnost, hmotnost, hmotnost! 8,94 rozhodně není údaj, který by byl v této kategorii a cenové hladině běžný!
  • Lehký rám je zároveň krásně tuhý a kolo díky němu především snadno stoupá a se značnou lehkostí zrychluje
  • Lehkost a výkon nejsou vykoupeny nedostatkem komfortu, kterého vám naopak Giant Revolt nabídne velkolepé množství. Hodně snaživá je v tomto směru jak vidlice, tak i zadní stavba či dlouhá zploštěná sedlovka.
  • Celkovému komfortu rozhodně přispívají i originální pláště Giant, které jsou navíc již z výroby montovány jako bezduše
  • Pláště samotné nabízí velice dobrý poměr jistého záběru, slušného odvalování a již zmiňovaného komfortu
  • Jednou z řady předností je i řízení, které dokáže být stejně tak akční a pohotové v nižších rychlostech, jakož i stabilní a jisté ve vyšším tempu
  • Ze mě osobně třikrát hurá za sadu SRAM Apex v konfiguraci 1×11, která kolu nejen sluší, ale zajišťuje rovněž přesné, jisté a nekomplikované ovládání převodů
  • Tradičně musím pochválit i hydraulické brzdy SRAM Apex, které jsou poměrně ostré a nekompromisní, což se mi na nich právě líbí
  • Palec nahoru patří i příjemně tvarovaným a slušně tlumícím řídítkům, které bych si ale osobně vybral ve větší šíři

MÍNUS

  • Dosti sportovně střižené sedlo nemusí sedět každému, ke kolu a jeho mrštnému naturelu se ale rozhodně hodí
  • Někoho by mohlo rozčilovat integrované stahování sedlovky jelikož práce s ním, v kombinaci se sedlovkou D-Fuse, je trochu zdlouhavější než u klasické kulaté trubky a běžné objímky. Jakmile si ale jednou nastavíte posed, již se k němu vracet nemusíte, a budete si už jen chválit přednosti tohoto řešení.
  • V souvislosti se sedlovkou mě napadá ještě jedna poznámka – do trubky s profilem písmene „D“ teleskop rozhodně nenacpete! Otázkou ale zůstává, je-li to vlastně nutné, či nakolik je to pro vás důležité?