ProgressCycle – Novinky 2019 | Giant/Liv, Bell, Giro…

Maraton prezentací z konce prázdnin pojďme uzavřít, alespoň po stránce teoretického představení zajímavých novinek, zastávkou na akci společnosti Progress Cycle, kde jsem si měl možnost prohlédnout a zlehka osahat novinky značek Giant a Liv, ale i řady dalších.

Shrnout všechny zajímavosti od značek, které společně pokrývají snad všechny oblasti cyklistiky, tedy od helem, přes oblečení, batohy, nářadí a další vybavení, tretry, obutí a samozřejmě i celá kola, by bylo vcelku složité, proto pojďme raději postupovat opět značku po značce.

Řadu novinek, kupříkladu nová kola Giant pro rok 2019, již znáte, neboť jejich představení již naším webem proběhlo, přesto si vybrané kousky prohlédneme ještě jednou a podíváme se na ně více zblízka. Začínáme tedy Giantem a jeho sesterskou značkou Liv.

Foto: Štěpán Hájíček

GIANT / LIV – 2019

Elektrokola do značné míry hýbou dnešním světem cyklistiky, přestože se tomu mnoho z nás usilovně brání, začněme tedy u nich. Již dříve jsme si představili zcela novou generaci elektro fullů Giant Trance E+ a Stance E+.

Jedná se o zcela novou platformu, která reprezentuje nejvýznamnější změny v modelovém roce 2019. Jedním z hlavních bodů inovace je plně integrovaná baterie, která se vkládá zespodu do rámu, nikoliv bokem, jak tomu bylo dřív.

O pohon se stará jednotka Giant SyncDrive Pro vyvinutá společně s Yamahou, upravená na míru pro potřeby Giantu. Oproti třeba motorům Bosch se zde používá klasický převodník, zde dokonce SRAM Eagle na klikách Praxis.

Jednodušší a potažmo i dostupnější verzi reprezentuje řada Giant Stance+, která nabízí 130/120 mm zdvihu (Trance + 150/140 mm), využívá starší generaci motoru Giant SyncDrive Sport a jednodušší konstrukci zadní stavby.

Integrace baterie s instalací ze spodní strany je ale přítomná i zde.

Stejné technologie a základní konstrukce najdeme i na nových pevných strojích Giant Fathome E+, tedy jak motor Giant SyncDrive Pro, tak i integrovanou baterii Giant EnergyPak 500 (36V 13.8 Ah).

Vrátím-li se ještě na skok k modelu Giant Stance E+, můžu jej použít k demonstraci jeho jednoduššího zadního zavěšení. Nejedná se totiž o Maestro, ale o jednočep s přepákováním, což dokazuje protažení zadní stavby až k oku tlumiče v místě, kde je jinak spodní rameno.

Z boku nad motorem se přitom nachází i konektor pro zapojení nabíječky, pokud akumulátor nabíjíte na kole.

Pokud jej nabíjíte samostatně, je potřeba použít jiný „konec“, proto je nová nabíječka vybavena redukcí pro jeden i druhý způsob napojení.

Podívat se můžeme i na samostatný aku-blok Giant EnergyPak 500, který je usazen v pevném kovovém těle, opatřen je obvodovým utěsněním a plastovým lakovaným krytem.

Při vyndávání akumulátoru z rámu se nemusíte bát, že vám po otočení klíčku spadne na zem. Jistí jej totiž kovový zobáček, díky němuž se baterka vysune jen z části. K plnému uvolnění stačí stisknout tlačítko.

Na opačném konci se nachází kontakty pro spojení s kolem, zde se zapojuje i nabíječka, která je vybavena řadou chytrých funkcí (například nabíjení na 60 % pro účely skladování), ale také čtyři diody pro kontrolu nabití.

Novinkou u aktuálně představené rodiny elektrokol Giant (Liv) je i zjednodušené ovládání bez displeje (lze objednat samostatně) nesoucí označení Giant RideControl ONE, kdy máte k dispozici jen pár tlačítek a diod. Řada diod vpravo signalizuje stav akumulátoru, vlevo je vyznačen stupeň dopomoci.

Téma elektrokol uzavřeme ukázkou dvou sesterských modelů z kolekce Liv 2019. Dámská obdoba modelu Stance E+ se jmenuje Liv Embolden E+.

Pevnou verzí s integrovanou baterií je Liv VALL-E+ Pro. Nižší modely Vall-E+ využívají starší systém s baterií vyndávanou bokem.

Přepneme zpět do oblasti tzv. „analogových kol“ (bez motoru), kde si můžeme ukázat třeba klasickou, loni inovovanou řadu Giant Reign, u níž se pro letošek měnily hlavně barvy a výbava. Zde model Reign 1.5 GE.

Klasikou je Giant Trance 27,5“, který opět převléká zejména svůj barevný kabátek do nových tónů, odstínů a přechodů.

Nyní k hlavní novince Giant Trance 29, kterou jsme si nedávno podrobně představili. Zkrátka velká kola se vrací i do této kategorie, přičemž Giant tvrdí, že Trance 29 bude maximálně všestranné a zábavné kolo. Rád se o tom přesvědčím, až bude možnost jej otestovat.

Zadní stavba nijak nevybočuje z tradic Giantu a jeho systému Maestro, oproti 27,5“ verzi je zde ale použito odlehčené horní rameno.

Oranžová verze je Giant Trance 29 1 (101 999 Kč), dobře ale vypadá i základní model Giant Trance 29 2 za 67 999 Kč.

Mezi fully Giant pak velká kola nejdeme ještě u sportovních modelů Anthem 29.

V této souvislosti připomenu představení elektronicky řízeného odpružení Fox Live Valve, které bude standardní součástí modelu Giant Anthem Advanced Pro 29 0 (229 999 Kč).

Na opačném konci spektra najdeme model Stance se zjednodušenou zadní stavbou Flexpoint (nemá Maestro), přičemž toto je vyšší ze dvou nabízených modelů Stance 1 za 47 999 Kč.

Absolutní novinkou, oficiálně odhalenou v průběhu letní prezentace, je první karbonový Gravel bike Giant Revolt Advanced. Vystavená verze Revolt Advanced 0 za 91 999 Kč.

Revolty budou v nabídce tři, přičemž začínat se bude u Revoltu Advanced 1 za 54 999 Kč. Všechny tři verze nabídnou plně karbonový rám, kola klasického průměru a pláště rozměru 700x40C.

Plně karbonová je i vidlice (Advanced Composite) se sloupkem řízení OverDrive a úchytem pro kotoučovou brzdu typu Flat Mount.

Hodně se řešilo i pohodlí na nezpevněných cestách, proto se posunulo uchycení horních vzpěr zadní stavby, které je ještě níž než u „maratonských silnic“ Giant Defy.

Pár perliček ke značce Giant na konec. Například nová dětská kola ARX postavená na kolech průměru 20“ a 24“ s pevnými vidlicemi a zaměřením na nízkou hmotnost.

Ještě jeden bonbónek – tzv. Tire Patch Kit – tedy sada pro opravu silničních bezdušových plášťů.

Tato záplata se nelepí zevnitř, ale zvenku na plášť! Určeno na silnici, především pro případ proříznutí.

reklama

BELL 2019

Malá připomínka dnes již dobře známé a široce oblíbené helmy typu 2v1 s DH certifikací Bell Super DH v zajímavém barevném provedení, které nejspíš neurazí pány ani dámy!

Bell pro rok 2019 inovoval nikoliv odshora, ale odspodu. Důkazem budiž nová mimořádně dostupná trailová helma Bell Nomad s doporučenou cenou 1 299 Kč.

Za tuto cenu nečekejte žádné zázračné technologie, získat ale můžete kvalitní, bezpečnou a komfortní helmu od předního výrobce.

Druhou novinkou v základní kategorii je model Bell Spark. Dostupný bude s ochranou MIPS i bez ní (1499/1999 Kč), v řadě barevných variant, v pánském i dámském provedení, ale i jako Spark JR pro juniory (1299/1799 Kč bez-/vč. MIPS).

Specialitou helmy Bell Spark je zajímavě pojatý integrovaný štítek, který je pevně spojen s helmou a není tedy nastavitelný!

V zadní prodloužené čísti nechybí gumové logo, které se stává poznávacím znakem moderních helem Bell.

Konstrukci Double In-mold helma Bell Spark sice nenabízí, má ale zajímavě řešené napojení popruhů .

GIRO 2019

Asi nejzásadnější novinkou značky Giro je model Aether MIPS, tedy perfektně odvětraná lehká sportovní helma s revolučním zapracováním systému MIPS pohlcujícího ještě lépe rotační síly případného nárazu.

Kouzlo je v tom, že nemáte helmu a uvnitř ní pohyblivou čepičku MIPS, ale přesně naopak. Na hlavu dosedá pevná skořepina, po níž se může, díky pružným elastomerovým čepům, pohybovat vnější skořápka.

Krom tzv. MIPS Spherical můžeme poukázat třeba na vyztužující oblouk AURA, který zpevňuje velké větrací otvory, nebo na praktické gumičky u předních otvorů pro pohodlné a jisté usazení brýlí.

Pro srovnání takto vypadá řešení MIPS integrované čistě do upínacího mechanizmu, což je další ze specialit značky Giro.

FIZIK 2019

V rychlosti si můžeme připomenout sedla Fizik, která jsou již nějaký čas, na žádost zákazníků, doplněna o modely s otvorem pro odlehčení citlivých partií.

Mezi tretrami je zajímavostí kupříkladu loňská novinka Infinito R1 s dvojicí koleček BOA a systémem Volume control.

Určitého vylepšení se dočkal MTB model Fizik Terra, kde byla kombinace stahovacího lanka a pásku na suchý zip nahrazena čistě kolečkem BOA.

CamelBak 2019

Zcela novým batohem v nabídce značky CamelBak je model KUDU Trans Alp Protector 30. Jedná se o velký expediční batoh s ochrannou páteře a objemem 30 litrů určený na delší tripy a expedice. Specialitou je samostatná kapsa pro náhradní baterii vašeho eBiku!

Zajímavého vylepšení se dočkala také řada MULE LR 15, tedy verze s vodním vakem usazeným na bedrech. Přibyl zde totiž výrazný pás, který stahuje batoh v jeho spodní třetině, kde je usazen právě vak s vodou. Test starší verze CamelBak MULE LR.

Přístup do tohoto prostoru je nově řešen vstupem pod tímto pásem, tedy samostatně od hlavní přepravní komory.

Stejné řešení najdeme i u varianty HAWG LR 20.

I zde je samostatně otvíraná spodní přihrádka, kam patří vodní vak, pláštěnka, nářadí a tak podobně.

Dílčí vylepšení najdeme i u bidonů CamelBak Podium, které dostaly nový tvar vhodnější do košíku na lahev a také vylepšené řešení víčka s možností snazšího čištění.

BLACKBURN 2019

U značky Blackburn mě zaujal ráčnový multiklíč Switch Multi-Tool (499 Kč) s praktických pouzdrem, které pojme i peníze, občanku, či platební kartu.

Novinkou roku 2019 je větší bratr Big Switch Multi-Tool doplněný zejména o nýtovač s cenou 799 Kč.

Zcela nová jsou pro rok 2019 kompaktní světla s akumulátorem Dayblazer 800 a 1100.

Menší Dayblazer 800 (1499 Kč) je opatřen jednoduchým reflektorem a světelným tokem 800 lumen.

Dayblazer 1100 (1899 Kč) se může pochlubit svítivostí až 1100 lumen s rozšířeným reflektorem pro dostatečné osvětlení prostoru těsně před kolem.

reklama

Crankbrothers, FinishLine, G-Form, Gore 2019

Pedály Crankbrothers Stamp známe velice dobře, aktuálně vozím verzi Stamp Large 3 MacAskill. Nejnovější základní model s plastovým tělem zde ale k vidění nebyl.

Sedlovku Crankbrothers Highline také známe a aktuálně jednu dlouhodobě zatěžujeme. Nyní však přichází jedna výrazná změna. Končí verze se zdvihem 160 mm, načež se nabídka rozčlení na čtyři rozměry (zdvihy) 100, 125, 150 a 170 mm.

Pohádkový tmel FinishLine co nevysychá, není toxický, zalepí i poměrně velké díry atd. již dorazil na český trh a jen se po něm zaprášilo. No nic, stoupneme si do řady a počkáme na další várku, ať jej můžeme otestovat.

Lehké chrániče G-Form již také vozím delší čas a jsem s nimi spokojený. Nyní si přitom člověk může vybrat variantu jaká mu nejvíce sedí, s menší či větší plochou kryté části těla.

Malá připomínka značky Gore, která nabízí široké spektrum funkčního oblečení pro různé disciplíny.

Na úplný závěr jedna ilustrace z prostor, kde se prezentace konala. Jednalo se o Centrum environmentálních technik a technologií (CETT) nacházející se v prostorách bývalého továrního komplexu pro výrobu tkaných a vlněných koberců v Náměšti nad Oslavou.

V jedné z bývalých výrobních hal, kam jsem měl možnost nahlédnout, byl záměrně zachován starý tkalcovský stav „programovaný“ děrnými štítky, který byl vyroben v roce 1956 v Karl-Marx-Stadtu (Chemnitz).

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky