GIANT TCX Advanced SX – gravel bike s CX kořeny (test)

Kategorie gravel biků, česky štěrkoletů, může věci neznalému jedinci připadat jako soubor kol s berany a širokými plášti! Pokud se ale o tento druh cyklistiky zajímáte více, jistě dobře víte, že označení gravel bike mívá hodně široké mantinely. Giant TCX Advanced SX přitom patří ke skupině, která vzešla ze světa závodního cyklokrosu a je věrna sportovnímu pojetí jízdy.

Ostatně cyklokros je asi nejvíce patrnou inspirací pro gravel biky obecně, i když jak se to vezme. Pokud se podíváme právě na Giant TCX Advanced SX, najdeme čistokrevné závodní kolo se špičkovým karbonovým rámem, které jen dostalo trochu jinou výbavu v podobě zejména kratšího představce a širších plášťů, s nimiž by mu byl vstup na cyklokrosové okruhy UCI oficiálně zakázán (*maximální šíře 33 mm).

Na druhé straně spektra gravel biků nacházíme nejčastěji ocelové skvosty s plášti, jejichž rozměr nemá daleko k MTB obutí dob nedávno minulých, kola s extra dlouhou hlavovou trubkou s krátkým a poměrně vzpřímeným posedem. Zkrátka expediční modely určené k ověšení celou kolekcí brašen a schopné přežít klidně i expedici kolem celého světa. gravel bike ale může být i cokoliv jiného nacházejícího se mezi těmito dvěma póly.

Ušlechtilé závodní geny

Giant rozhodně není první ani poslední značkou, která vzala klasický CX model, pozměnila mu výbavu a nyní jej vydává za něco jiného, nového, či snad revolučního. Vzpomeňme kupříkladu na nedávno testovaný Cannondale SuperX SE. Zde zní naprosto stejná písnička. Takové počínání ale výrobcům vyčítat rozhodně nelze, jednak proto, že to je logický a pochopitelný tah, jedna proto, že ne každý chce jezdit na ocelovém rámu s brašnami a hipsterským image.

Je jistě mnoho lidí, kteří mají rádi rychlost a výkon, ocení kvality špičkového karbonového rámu, přitom ale netouží nutně po tom trávit zimní víkendy vyčerpávajícím kroužením po loučce na aktuálně nevyužitém koupališti. Radši si vezmou svůj super lehký a super výkonný štěrkolet a vyrazí s ním na cestu do práce, na pouť z domova na chalupu, nebo prostě jen někam, kam se dlouho nepodívali.

Pokud bych to měl brát podle sebe, tak já jsem svůj postarší CX speciál Lapierre CX Alloy (2014) prostřednictvím plášťů Maxxis Rambler 700x40c povýšil na tu více, tu méně ortodoxní gravel bike, přičemž na něm zvládám vše, co mě zrovna napadne. Výlety s rodinnou, zimní tréninky, vyjížďky v počasí, kdy se mi nechce mučit v blátě moje vymazlené horské kolo, výjezdy, kdy chci prostě změnu, ale i klasické silniční švihy! V principu si stačí jen hrát s tlakem v pláštích a pokud nemáte v jednom či druhém způsobu vyžití nějaké radikální ambice, pak sportovně střižený gravel bike zvládne prakticky vše!

U moderního karbonového kola už nikdo nečeká, že by vedení šlo jinudy než vnitřkem rámu!

Nenápadné, ale o to důležitější jsou samolepky UCI.

Stvrzují totiž, že rám i vidlice jsou homologovány pro CX závody. Stačí přezout!

Jak to mám rád? Ale jděte!

Dost již bylo povšechného úvodu, pojďme se věnovat konkrétnímu kolu a jeho konkrétním jízdním vlastnostem. Začít můžeme jak jinak než u posedu, který plně odpovídá rodu, z něhož Giant TCX Advanced pochází. Tedy z rodiny závodních CX speciálů. Ač má varianta SX trochu jinak postavený kokpit, kratší představec a snad i širší řídítka, je zde sportovní základ stále dosti znatelný.

V případě silničních a jiných kol s berany na sebe obvykle nejsem tak přísný a nedávám vždy představec až k hlavě, zde mi ale posed již takto nachystali kluci z Progress Cycle. Prý: „Jak to má Štěpán rád.“ Ano, ale u horáků! Nevadí, zkusím to a uvidíme, otočit představec (fuj!), nebo pod něj hodit pár podložek můžu vždy. No jo, jenže než jsem se rozkoukal, byl čas kolo zase vracet a já zjistil, že jsem na kokpit ani jednou nesáhl, ba co víc, já na něj ani nepomyslel!

Uznávám, že poloha za řídítky byla vcelku přísně sportovní, ale nebylo to nic pekelného, co bych se svým zimním pupkem, vycpaným ještě z části vánočním cukrovím, dohromady nezvládl. Naopak se mi tento výrazný sportovní charakter líbil, jelikož s ním měl člověk pocit, že v sedle tohoto kola se nesmí jen tak flákat, ale musí pořádně makat. Takový přístup, jak se později ukázalo, zde přitom znamená cestu, jak vytěžit maximum z jízdních vlastností tohoto kola.

Místy se testovalo i v duchu poctivého cyklokrosu!

Jako rybka na suchu ve vodě!

Sportovní charakter a sportovní geny přitom nejsou znát jen na úrovni posedu, ale prolínají se skrz na skrz celkovým projevem kola. Další na řadě může být (již tradičně) ovládání, které pro mě bylo příjemným překvapením. Řada CX kol a z nich vycházejících gravel biků je stavěna s poměrně velkým důrazem na stabilitu, čím v určitých případech trpí živost ovládání a celková hravost. Tu více, tu méně. Giant ale dokázal neskutečně šikovně skloubit jistotu za řídítky, schopnost klidně držet směr s hravostí a zábavou na trailech.

Za většiny situací totiž na rovině i v místech s více či méně členitým povrchem stačilo držet řídítka, nebo se o ně vlastně jen opírat a Giant TCX Advanced SX přitom krásně jistě držel směr a neobtěžoval jezdce přehnaně velkou porcí informací o povrchu a jeho nerovnostech mizících pod předním kolem. Toto byla jedna poloha. Pak ale dokázal Giant TCX zaujmout i druhou, k čemuž mu stačilo je lehké popíchnutí do slabin.

Zkrátka a dobře, stačí sevřít řídítka, trošku s nimi „cuknout“, čímž se celý stroj jakoby přepne z režimu „stabilita“ do pozice „zábava“ a najedou celek výrazně ožije. Jednoduše ve chvíli, kdy se začnete více zajímat o řízení se ono bude více zajímat o vás. Přijměte tuto hru a najednou vám nebude připadat jako problém prokličkovat v hájku po uzoučké klikaté cestičce, pokládat kolo zostra do rychlých a více otevřených zatáček, či občas přeskočit nějaký kořen, kámen nebo se jen snažit vyhnout nejvýrazněji vystupujícím překážkám, které by si jinak mohli posvačit na vašich pláštích a ráfcích*.

*Takhle si pod listím pořídil kolega Zed na Giantu dvojitý defekt hned na obou kolech najednou!

Robustní a pevná je originální vidlice Giant TCX Advanced.

Překvapivě je vidlice jediné místo, kde je vedení taženo venkem. Proč ne!

Náboje i kola nesou logo Giant. Ve vidlici je přitom drží pevná osa!

Ukončete výstup a nástup…

Ovládání, hravost a pohotovost, s jakou Giant TCX Advanced SX reaguje, je skutečně ohromující. Skvělé na tom je, že se tyto vlastnosti prolínají i do dalších aspektů jízdy. Zejména pak do akcelerace a celkově do výkonnostních charakteristik. Nebudu tu před vámi zbytečně dlouho zahřívat povšechnou polívečku, pojďme si to říct naplno:

Giant TCX Advanced SX jede a jede jako střela!

Musím skutečně smeknout před tím, jak luxusně výkonný je jeho karbonový rám, jehož projev v tomto případě „nezazdí“ ani širší pláště Maxxis Rambler 700x40c.  Ty jsou sice špičkovým gravel univerzálem, ale vzhledem k jejich objemu vysloveně sportovnímu stylu jízdy úplně nefandí. Zde to ale bylo trochu jiné, zde se výkonnost kola a tuhost rámu nepodařilo ničím podobným zamaskovat, proto byla radost rozjíždět se z nuly, dupat do prudkých kopců, nebo si prostě jen tak pro radost zaspurtovat k reálnému či virtuálnímu cíli.

Oproti jiným gravel bikům jsem zde měl pocit, že živost a bezprostřednost akcelerace dostaly přednost před schopností rozjet se a držet tempo na rovině, o to lepší byl ale Giant TCX Advanced ve chvílích, kdy se rychlost naopak střídavě měnila. Jeho výkonnostní projev mi připadal natolik nakažlivý, že ač jsem párkrát usedal do sedla s určitou nevolí, leností či únavou, po pár hodinách jsem se vracel sice vyždímaný jako pomeranč, zato však dokonale šťastný a nabitý pozitivní energií. I takovou sílu může toto kolo mít!

Když si nastavíš ta správná měřítka

K tomu všemu veselému juchání se ani nemusíte bát, že byste se po celém dni, nebo třeba jen pár hodinách v sedle, vraceli domů celí roztřesení a vydrncaní. Samozřejmě záleží kde, co a jak člověk jezdí, jak moc si nafouká pláště, a tak podobně. Stejně tak je třeba přijmout skutečnost, že nejedete na horském kole s odpruženou vidlicí, neřkuli na fullu. Prostě si jen musíte nastavit jiná měřítka pohodlí, cyklokrosová/gravel biková měřítka, abyste zjistili, že Giant TCX Advanced SX není žádný kostitřas, ale že dokáže být i solidně komfortním strojem.

Díky původu v CX světě je prostor okolo pláště v přední vidlici více než velkorysý.

V poměrně drobné zadní patce se našel dostatek místa pro vývod lanka řazení až těsně nad osou.

Důkladně v rámu ukrytá je též hadice zadní brzdy.

KOMPONENTY

Obecné povídání o kole jako takovém již můžeme touto kapitolou uzavřít, čímž se nám otevírá prostor pro popis a zaměření se na jednotlivé prvky výbavy. V první řadě bych zakotvil u specifického řazení SRAM Apex 1, jehož součástí jsou i stejnojmenné hydraulické kotoučové brzdy. Samotná sada SRAM Apex 1 přitom nabízí téměř bikovou skladbu převodů, jelikož se jedná o řazení typu 1×11.

Koncepce s jediným převodníkem se jen pomalu vkrádá do světa gravel strojů a cyklokrosu, nebo přesněji její tažení poslední roky postupně nabývá na síle. Konzervativní svět zahnutých řídítek přijímá výraznější změny zažitých pravidel zkrátka poněkud pomaleji, než jak jsme na to zvyklí v MTB. Každopádně já sám již skoro neumím používat přesmykač, proto jsem byl velice rád, že i Giant na svůj stroj TCX Advanced SX použil právě tento koncept řazení.

Sice mi zprvu chyběla řadící páčka na levé páce brzdy, občas jsem ze zvyku mával prstem pod pákou volně v prostoru, to je ale jen detail a otázka zvyku. Jedničkovému řazení rozhodně tleskám i u této kategorie, už jen proto, že se díky němu vše zjednoduší (lanka, řazení, bovdeny atd.) a také odlehčí. Navrch rozsah převodů definovaný přední pilou o velikosti 40 zubů a kazetou s MTB rozsahem 11-42 zubů mi přišel pro toto kolo více než dostatečný.

Pěkně „ologovaná“ pravá páka má všechny prvky, které byste u ní čekali.

Na levé straně naopak chybí páčka řazení, kterou by bylo chytré nahradit ovládáním teleskopu!

Rozdíl oproti vyšším sadám poznáte podle loga a více materiálu na přehazovačce. Nic z toho ale nemá vliv na funkci „živočicháře“.

reklama

Už chybí jen teleskop

Co bych na tomto konceptu ještě vylepšil je integrace ovládací páčky teleskopické sedlovky (která zde nebyla přítomná) do těla levé brzdové páky. Jen si to představte, jaká by to byla nádhera mít vše takto dokonale v rukách. Divím se, že to SRAM ještě nerealizoval, že ještě neuvedl CX verzi své sedlovky Reverb s takto řešeným ovládáním. Ale v principu by stačilo do levé páky jen integrovat jednoduchou mechanickou páčku s možností snadného zapojení lanka a ke kolu pak vybrat teleskop dle libosti.

Co se týká samotného řazení a chodu sady SRAM Apex 1, pak k němu můžu říct jen tolik: „Pokud by mi někdo zavázal oči a nechal mě se na tomto kole projet, třeba na trenažéru, tak nepoznám, zda mám v rukou sadu Apex, nebo řazení SRAM vyšší třídy!?“ Apex prostě funguje a řadí přesně a jistě. Moje poklona! Jen si je třeba zvyknout na logiku ovládání páček DoubleTap, to je celé!

Brzdy SRAM Apex 1

Zapomenout bych neměl ani na brzdy, které jsou podle mého rovněž excelentním kouskem ve své kategorii. Hodně se mi třeba líbí jejich ostrý nástup, který by mohl někdo naopak považovat za určitou nevýhodu. Je třeba si na to zvyknout, ale zase máte v rukách pocit a v hlavě vědomí, že zastavíte vždy a všude tam, kde jste chtěli. Netvrdím, že to jsou nejsilnější brzdy na planetě, ale pokud budete používat obě zároveň, a to s rozumem a citem, zjistíte, že limit může představovat pouze přilnavost plášťů, nikoliv výkonnost brzd.

Oba třmeny jsou moderního standardu Flat Mount.

S rámem jsou tedy spojeny vcelku nenápadným plochým adaptérem.

Kokpit

Další výbavu ovládacího centra a kontaktních bodů můžeme popsat jen stručně. Většinu z těchto prvků si vyrábí Giant sám, činí tak již řadu let a má tedy i v tomto směru bohaté zkušenosti. Rozhodně tedy tleskám výběru, tvaru a zpracování sedla Giant Contact (Neutral), které mi krásně sedlo a nemusel jsem v této souvislosti nic řešit. Příjemná byla také řídítka Giant Connect XR Ergo-Control v rozumné šíři 440 mm.

Tvarově velice příjemné a do ruky dobře padnoucí berany Giant Connect XR Ergo-Control.

Pláště Maxxis Rambler 700x40c

Pláště Maxxis Rambler jsou skvělými univerzály, s nimiž mám již bohaté zkušenosti z řady jiných kol. Jeden set mám i na svém postarším CX (gravel) speciálu. Tyto pryže i přes svůj objem velice dobře jednou, což je nejspíš zásluhou jemného a nepříliš agresivního vzorku. Díky svému objemu rovněž výtečně tlumí nárazy a vibrace a přispívají k celkovému komfortu jízdy.

Za běžných CX/gravel podmínek zároveň velice slušně drží a jsou především krásně čitelné a bez problému předvídatelné. Tedy hlavně za sucha. V období, kdy jsem Giant TCX Advanced SX testoval, bylo často více mokro než sucho a lesy byly plné bláta. Právě zde se ukázala jedna z jejich mála slabin, jelikož v takových podmínkách neměly Ramblery dostatečně ostré zuby, aby se s jistotou zakously do podkladu.

Na mokru a na blátě prostě dost klouzaly, a to jak při záběru v přímém směru, třeba ve výjezdu do kopce, tak i v rámci bočního vedení – nejednou jsem se s nimi smýkal bokem na stezce vedoucí odkloněným svahem. Do takových podmínek by to chtělo přezout na něco možná i krapet užšího a hlavně ostřejšího. Jinak ale beru Ramblery za dokonalý skoro-celo-sezónní univerzál číslo jedna!

Maxxis Rambler byl, tuším, první gravel-bikovou gumou, co jsem kdy zkusil a dodnes mě baví!

Originální kola Giant P-X2 700C jsou rozhodně kvalitním produktem, navíc jsou plně připravena pro bezdušový provoz.

Praktické postřehy

Poslední bod před tím, než naše dnešní hodnocení uzavřeme, věnujme pár praktickým postřehům. Předně jsem narazil na „starosti“ s do rámu integrovaným stahováním sedlovky. Chápu, že to je trendy, že to je stylové a že to dobře vypadá zejména na karbonovém rámu. Když se mě ale zeptáte napřímo, řeknu vám, že jsem radši za klasickou objímku. V tomto případě ale nemůžu vnitřní stahování sedlovky příliš kritizovat.

Snad jen přístup k utahovacímu šroubu není ideální, a vzhledem k atypickému provedení sedlovky (profil do písmene „D“) musíte zámek více povolit, abyste mohli se sedlem pohnout nahoru nebo dolů (sedlovku nelze, vzhledem k jejímu profilu, jednoduše pootáčet). Toto vás ale bude trápit jen když budete při prvních jízdách ladit přesnou výšku posedu. Jakmile tento bod najdete a sedlovku utáhnete, již se k tomu nebude potřeba vracet!

Tečkou za celým zhodnocením budiž zmínka o vodítku řetězu, které je zde použito po vzoru MTB kol. Jedná se o poměrně chytré a elegantní využití jinak prázdného háku přesmykače. Pokud by zde však vodítko nebylo, asi by se nic nestalo. Ale pro lepší pocit jistého usazení řetězu na převodníku, proč ne!

Chválím jemnou stupnici na sedlovce pro snadné hledání výšky sedla.

Ke šroubku vnitřní rozpěrky jistící sedlovku by ale mohl být lepší přístup.

Chytře využitý úchyt jinak neobsazené pozice přesmykače.

GIANT TCX Advanced SX – závěr

Moderních gravel biků se sportovními geny jsem měl pár v ruce a vždy se jednalo o velice příjemný čas strávený v jejich společnosti. Giant TCX Advanced SX mě přitom hodně rychle a hodně silně padl do oka, a hlavně do noty. Líbilo se mi, že je v jeho sedle patrné sportovní zaměření původního „dárce orgánů“ (rám z CX modelů Giant – řada TCX), díky čemuž se TCX Advanced SX může směle řadit mezi vysoce výkonné gravel biky dneška. Díky nižšímu a lehce delšímu posedu je radost opřít se naplno do pedálů, načež vás ve vašem snažení podpoří nádherně tuhý a také lehký rám.

Svižnost a lehkost jízdy jsou v sedle Giantu TCX Advanced SX skutečně opojné, stejně tak zábavné umí být i jeho ovládání. Když člověk chce a když nemá potřebu nikde kličkovat, stačí se obvykle jen zlehka opírat dlaněmi o řídítka a valit si to po přímé linii bez starostí o to, co se děje pod vašimi koly.

Když ale přijde na pořad dne klikatější stezička, stačí čapnout řídítka, vydat příslušné povely celým tělem a švihat si to mezi stromky jako při losím testu! Skončí-li klikatice, opět můžete narovnat tělo, opřít se do pedálů a užít si špičkovou akceleraci a celkovou chuť po rychlosti! Giant TCX Advanced SX je zkrátka prvotřídní představitel sportovní odnože gravel světa!

GIANT TCX Advanced SX – základní údaje

Cena: 57 999 Kč
Hmotnost: 9,25 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 440/100 mm

Více o tomto kole najdete na webu: www.giant-bicycles.com

PLUS

  • Sportovní duch převzatý z CX speciálů stejné řady
  • Příjemný posed se sportovním zaměřením, který ale není zbytečně dlouhý, napnutý či křečovitý
  • Lehkost kola jako celku, a hlavně pocit lehkosti při akceleraci a celková chuť po rychlosti
  • Líbí se mi jak lehce a snadno stoupá
  • Velice slušná míra komfortu na danou třídu kola – hodně záleží na tlaku v pláštích
  • Pláště Maxxis Rambler 700x40c jsou skvělými univerzály, které dobře tlumí, hezky jedou a velice slušně drží (hlavně za sucha)
  • Sada SRAM Apex 1 řadí přesně, rychle a spolehlivě
  • Velkým bonusem a zjednodušením je řazení typu 1×11 (bez přesmykače)
  • Brzdy SRAM Apex 1 jsou příjemně ostré a hlavně silné
  • Doplňky a komponenty Giant dokonale plní svou úlohu (sedlo, řídítka atd.)

MÍNUS

  • Pláště Maxxis Rambler mají své limity, pokud dojde na jízdu za mokra a v blátě, pak nebudou příliš jisté
  • Manipulace s integrovaným stahováním sedlovky je trochu pracnější, ale to obvykle člověk řeší jen jednou při hledání správné výšky sedla (jinak sedlovka nezajížděla)
  • Nic dalšího mě vlastně nenapadá!

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky