reklama

reklama

SRAM Code & Level Stealth – (Ne)viditelné brzdy? (TECH NEWS)

Právě dnes odhalil SRAM své zcela zásadně inovované řazení Eagle Transmission, vedle něhož by v pozadí mohla snadno zaniknout další zajímavá inovace, kterou reprezentují brzdy SRAM Code a Level v provedení Stealth! Co je na nich jiné a „neviditelné“? Hlavně tvar těla s hadicemi směřujícími k řídítkům, ale třeba i nové čtyřpístky pro řadu Level.

Tvar nových brzdových pák SRAM Code Stealth a Level Stealth by nemusel být pro mnohé žádným velkým překvapením. Sami jsme sice o tom nepsali, ale před časem se internetem šířily nákresy pocházející z patentových protokolů, které odhalovaly právě jinak stavěné tělo brzdové páky, které je více „připlácnuté“ k řídítkům.

Stealth konstrukce již nesměřuje hadice brzdy otevřeně do prostoru, ale nabízí prostor k tomu, aby byly vedeny těsně podél řídítek a pak třeba schovány v hlavovém složení, jak je to dnes moderní.  Případně by se daly schovat rovnou do řídítek, kdyby chtěl být někdo hodně důsledný!

Vedle toho se ale mění i celkový design zmíněných brzd (ladí se stylem řazení SRAM Transmission), trochu odlišné je jejich označení (Ultimate/Silver). A hlavně brzdové sady SRAM Level Stealth budou nově existovat jak v lehčí dvoupístkové verzi, tak paralelně též v již zmíněném čtyřpístkovém provedení. Za mě rozhodně velký palec nahoru, jelikož dosavadní brzdy SRAM Level nebyly vysloveně špatné, byly ale mnohdy docela slaboučké. Lehčí XC čtyřlístky by to mohly vhodným způsobem změnit!

reklama

SRAM Code Ultimate Stealth & Code Silver Stealth

V extra výkonné řadě SRAM Code jsme zatím mohli vídat pouze modely Code R a Code RSC, jejichž řady rozšíří právě novinky SRAM Code Ultimate Stealth & Silver Stealth. Verze SRAM Code Ultimate Stealth bude tou nejvyšší dostupnou podobou v této řadě brzd nabízející ty nejlepší materiály, konstrukce a technologie.

Nové brzdy budou už v základu vybavené výkonnými metalickými destičkami, nabídnou řešení SwingLink pro maximálně plynulé dávkování a ložiska „Lever Pivot Bearing“ zjemňujícím chod samotné páky. Snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek a úprava kontaktního bodu (délka kroku), je zde samozřejmostí. Bonusem pak je karbonová páka pro úsporu pár gramů nebo titanové doplňky.

Trochu paradoxní je skutečnost, že verze SRAM Code Silver Stealth bude vyráběna v čistě černém provedení, stejně jako Level Silver Stealth, ale to je jen taková drobnůstka. Technologicky je verze Code Silver Stealth jen lehce chudším příbuzným oproti Ultimatu. Obejde se bez karbonu, využije ocelové šrouby místo titanových, ale také třeba kapalinu DOT 4 místo DOT 5.1 u verze Ultimate. Tedy jen drobné kompromisy za lepší cenu.

Další parametry a jiné technické detaily najdete na webu: sram.com/../brakes/code

SRAM Level Stealth – Ultimate/Silver, 4-piston/2-piston

Situace v nově definované rodině SRAM Level Stealth je trochu komplikovanější, ale ne zase tak moc. Jednak i zde bude stanovena nová vrcholná verze Level Ultimate Stealth (nahradí současný Level Ultimate), pod ní se do této rodiny zařadí varianta SRAM Level Silver Stealth (opět v černé!).

Druhou dělící čárou bude konstrukce třmene, kdy bude možné obě varianty vybírat buď v klasické sportovní lehké variantě (2 pístky), nebo v nově posíleném balíčku s čtyřpístkovým třmenem. Ten bude zřejmě identický s tím, jaký je používán v sadách SRAM G2.

Nové čtyřlístky SRAM Level Stealth by ale zavedené „GéDvojky“ nahradit rozhodně neměly, spíše jde o snahu nabídnout samostatnou řadu, která bude kombinovat důraz na hmotnost sportovních kol s dostatečným výkonem trail biků.

Jaké budou rozdíly mezi řadami Level Silver Stealt a Level Ultimate Stealth? Podobně jako u řady Code Stealth jen poměrně drobné. Řada Ultimate se pochlubí karbonovou pákou, titanovými šrouby a brzdovkou DOT 5.1. Level Silver Stealth se spokojí s pákou hliníkovou, šrouby s oceli a kapalinou DOT 4.

Další parametry a jiné technické detaily najdete na webu: sram.com/../brakes/level

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM