reklama

reklama

SRAM Force AXS D2 – Nové možnosti, více duhy! (TECH NEWS)

Přistála mi takhle před časem v telefonu zajímavá zpráva: „Čus, sháním na nové kolo sadu SRAM Force AXS, ale nikde není skladem! Slyšel jsem něco o tom, že na začátku března snad přijde nová generace, nevíš o tom něco?“ Náhodou vím, přesněji náhodou jsem pár dní po tomto dotazu dostal do mailu podklady přesně k této premiéře!

Kdyby si přitom někdo řekl, že mezi čtenáři BikeAndRide.cz nejspíš nebude mnoho těch, které zajímá bezdrátová silniční sada, tak mu můžeme rychle odpovědět nebo dokonce oponovat. Zájem bude určitě větší než jen v případě mého kamaráda citovaného v úvodu, jelikož SRAM Force AXS (starší označení eTap už můžete pomalu vyškrtnout ze svého slovníku) je systém pohonu, který si v nemalé míře našel cestu i na mnoho gravel biků. *Například na nedávno představeném stroji GIANT Revolt X (Advanced Pro).

Ostatně SRAM již před delším časem zavedl novou podskupinu vlastních komponentů označenou zkratkou XPLR [čti: Explore], které míří zejména na gravel biky. Patří sem jak řazení, tak i kola, pláště, odpružené vidlice a řada dalšího štěrkoletího vybavení.

reklama

Mnoho drobných vylepšení

Když to vezmeme více z globálu, pak by se dalo říct, že se na sadě SRAM Force AXS nic až tak zásadního nezměnilo. Jiná je grafika, lehce jiné jsou tvary jednotlivých komponentů a různé detaily. Základní konstrukce, komunikační systém AXS, ale třeba i baterie jsou stále stejné. Třeba jen proto, aby byla zajištěna maximální mezigenerační a „mezidruhová“ kompatibilita.

Jistě jste ale mnohokrát slyšeli okřídlené rčení, že se „ďábel skrývá v detailu“ a tak je tomu i zde. Nový Force AXS si zakládá na řadě drobných vylepšení převzatých z vrcholné řady SRAM Red AXS, na osobitém designu, dokonale odladěné funkčnosti, ale třeba i na integraci nových prvků, jako jsou zejména kompaktní wattmetry QUARQ v klikách, či na převodníku.

Vedle řady jiných předností se sada SRAM Force AXS může pochlubit také maximální variabilitou, kdy budou k dispozici jak typicky silniční sestavy s řazením 2×12, tak i jednodušší a elegantnější sestavy 1×12 (zejména v provedení XPLR). SRAM zároveň nabídne kliky s kratší osou pro užší silniční rámy, tak i širší verze (WIDE) opět zejména pro gravel biky. Nezapomnělo se ani na případné kombinace s vybranými MTB komponenty, možností a variací je proto skoro až nepočítaně!

Posuny krok za krokem | Brzdové a řadící páky

Pojďme se podívat, co zajímavého najdeme u jednotlivých komponentů či jejich skupin. Pod heslem „malé změny mohou znamenat velký pokrok“ se kupříkladu poupravil tvar řadících a brzdových pák. Vše pro lepší ergonomii úchytu, snazší ovládání a celkově příjemnější soužití jezdce a kola.

Logika ovládání, kdy je na každé páce jen jedno řadící tlačítko, je každopádně zachována. Bez zásahu zůstal i hydraulický systém ovládající kotoučové brzdy. Přehlédnout bychom neměli snad ani takovou drobnost jako je zachování kompatibility s malými bezdrátovými ovladači (Wireless Blip), které si můžete umístit kamkoliv na řídítka.

Porovnání tvaru starší a nové páky SRAM Force eTap / SRAM Force AXS

Přehazovačky – dvě varianty stačí!

Skočme na další bod, kterým jsou přehazovačky, kde se pracovalo hlavně s designem, ale také s různými praktickými detaily. Stále zde najdeme osvědčená řešení jako třeba „Orbit chain management“ (sytém udržující stálé napnutí řetězu), velké X-SYNC kladky a podobně.

Mně osobně přijde zajímavé třeba vcelku jednoduché a snadno srozumitelné rozdělení na primárně silniční verzi a variantu XPLR (gravel). U silniční najdete označení „36 T MAX“, což znamená, že zvládne prakticky jakoukoliv 12s kazetu s maximálním pastorkem do 36 zubů. Doporučené minimum je 28 zubů největšího pastorku. Zároveň je jedno, zda bude vepředu dvoupřevodník, nebo jednoplacka!

Druhá verze – SRAM Force XPLR AXS – jasně cílí na řešení 1×12, kdy se tato přehazovačka díky delšímu raménku hodí pro práci s kazetami 10-36 z. a 10-44 z. Ideálně z rodiny XPLR, ale zvládne jistě i jiné SRAMácké, případně i další alternativy.

*Pokud byste potřebovali nasadit ještě větší kazetu (např. MTB variantu 10-52 zubů), vlastně není problém sáhnout po MTB přehazovačce a jednoduše ji spárovat s pákami SRAM Force AXS. Ucelený ekosystém SRAM AXS by to měl hravě zvládnout!

Přesmykače pro kola širší a užší

Zajímavou logiku dělení, vlastně docela podobnou výše popisované situaci, najdeme také u bezdrátových přesmykačů SRAM Force AXS. I zde budou existovat dvě cesty. Jedna klasická (silniční) optimalizovaná pro převodníky SRAM X-Range s maximálním rozdílem jejich velikosti 13 zubů (např. 50/37 z. / 48/35 z., 46/33 z.). Druhá verze (označení WIDE) je optimalizovaná pro menší (více gravel-specific) převodníky (43/30 z.), či pro kliky s širší osou.

Zároveň se zde myslelo na dostatek místa pro širší (gravel) pneumatiky, kdy je v prezentaci zmíněn rozměr 700x45c, alternativně 27,5×2,1“. Samozřejmě záleží také na rámu, na kterém bude toto řazení nasazené.

reklama

Kliky s wattmetrem i bez a hromady dalších variant!

Jestli byla situace u přehazovaček a přesmykačů poměrně přímočará a bez problému přehledná, u klik je to mnohem větší fičák. Ono ale stačí „pobrat“ základní myšlenku a logiku členění či pojmenování a pak už se celkem rychle zorientujete!

Vyskytuje se zde totiž pár základních pravidel. Kliky mohou být s jedním převodníkem, nebo se dvěma. Různé rozměry a počty zubů snad není nutné zdůrazňovat? Jejich osy mohou být užší (řekněme silniční standard), nebo „WIDE“ – široké (MTB/gravel standard).

Jedna i druhá varianta klik může, ale také nemusí být osazena novým wattmetrem Quarq s přesností +/- 1,5 %. To je ostatně asi ten nejzajímavější prvek. Kliky s wattmetrem poznáte podle označení AXS, což znamená, že tento měřič výkonu si povídá se zbytkem systému a měl by být schopen podělit se o svoje data s celou řadou moderních computerů či hodinek (Garmin apod.).

Různé kliky, různé wattmetry

Zajímavé je, že budou existovat dvě konstrukčně odlišné podoby wattmetru. Jedna technicky starší verze usazená na unašeči převodníku (primárně dvoupřevodníky na užší „silniční“ ose) a druhá nová, menší integrovaná přímo do osy klik. Toto je vskutku luxusní a skoro neviditelná varianta, která nejlépe vynikne zanikne v klikách s direct-mount převodníkem!

Pár zajímavostí k wattmetru uvnitř osy – tzv. DUB-PWR spindle:

  • Využívá lithiové baterie AAA
  • Slibuje výdrž na jedno nabití více jak 400 hodin
  • Nabízí vodotěsnost (IPX7 – ponoření do vody do 30 min.)
  • Láká na nízkou hmotnost – nárůst méně jak 40 g oproti verzi bez měřiče výkonu!

Ke klikám SRAM Force bych doplnil ještě skutečnost, že pokud si na začátku vyberete variantu bez wattmetru, neznamená to, že to tak musí zůstat na vždy.  K dispozici totiž budou sety, díky nimž bude možné původní sestavu klik doplnit právě o wattmetr, budete-li chtít. V případě jedné verze se mění set měřiče s převodníky, u druhé pak kliky s wattmetrem.

Nabíjení ve skupině po 4 nebo výrazně rychleji!

Pokud by se měla najít jedna věc, která zatím mohla v určitých situacích omezovat využití bezdrátového řazení SRAM AXS, pak to byly nabíječky. Respektive nabíječka určená pro jedinou baterii. Ono to mnohdy stačilo, ale pokud jste měli kolo s přesmykačem, nebo naopak využívali bezdrátové řazení AXS a bezdrátovou sedlovku AXS, mohlo se stát, že byla na jedinou nabíječku občas fronta!

To už by se nemělo opakovat díky nové variantě určené pro 4 baterie, navíc s funkcí rychlonabíjení. Přesněji, nová nabíječka pro 4 kusy baterií (s USB-C konektorem, konečně) zvládne nabít 4 kousky stejně rychle jako samostatná svůj jediný (řádově okolo 1 hod).

Pokud ale spěcháte a pokud do nabíječky usadíte maximálně 2 baterie, spustí se režim extra rychlého nabíjení, který do akumulátorů nacpe až 75 % kapacity v cuku letu! Jakože fakt hodně, hodně rychle!!! Navíc lze tuto nabíječku položit jak normálně na stůl, tak ji bude možné snadno zavěsit třeba na zeď v dílně.

Mnoho nevyřčeno?

Toliko informací by mohlo stačit pro dnešní úvodní představení nové, nebo spíše inovované, a nejen vzhledově omlazené sady SRAM Force AXS. Je pravda, že jsme možná přeskočili řadu detailů a technických specifikací, jenže vyjmenovávat vše podrobně a do puntíku… Je to vůbec nutné? K takovým věcem sklouží katalog nebo produktová stránka!

Každopádně nová sada SRAM Force AXS vypadá rozhodně dobře a lákavě nejen na obrázcích, pěkná bude jistě i v reálu. A jistě také luxusně funkční. Ostatně jestli dopadne nákup nového řazení zlehka zmiňovaný v úvodu, pak budu mít možnost vše detailně nafotit, zdokumentovat a přidat následně i postřehy z praxe.

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: SRAM

Vše podstatné o nové sadě SRAM Force AXS najdete na stránce: www.sram.com/../sram-force

Kdo má rád barvičky, může novou sadu Force AXS doplnit o duhovou kazetu…
Ale také o duhový řetěz v provedení „Flattop“ ze sady SRAM RED.