reklama

reklama

GIANT Revolt X (Advanced Pro) – Další gravel milník! (NEWS)

V letošním roce to bude úctyhodných 10 let, kdy na trhu figuruje jeden z prvních účelově stavěných gravel biků – GIANT Revolt! Jeho nejnovější podoba byla představena světu na podzim roku 2021, nyní přichází na řadu zajímavý evoluční stupeň označený výrazem Revolt X, případně Revolt X Advanced Pro.

Pokud jste alespoň trochu obeznámeni s tím, jakým způsobem Giant pojmenovává svoje kola, pak vám několik souvislostí jistě ihned dojde. Zaprvé skutečnost, že nový Giant Revolt X bude strojem postaveným na hliníkovém rámu (tradiční slitina ALUXX) a Revolt X Advanced Pro pak „samozřejmě“ na prémiovém karbonu!

reklama

Když k Revoltu přidáš X!

Co ale ono písmenko „X“ v obou názvech? U horských kol Giant toto označení obvykle znamená drsnější variantu s vyššími zdvihy (např. Giant Trance X 29), jak lze ale obdobné pravidlo aplikovat na štěrkolety? Vcelku jednoduše, řada Giant Revolt X (Advanced Pro) totiž také přitvrdí!

Fakticky to znamená, že tato kola dostanou zejména specificky navržené gravel bikové odpružené vidlice (Fox 32 TC / RockShox Rudy XPLR) se zdvihem 40 mm, ale také teleskopické sedlovky se zdvihem 100 mm (75 mm u vel. XS) s dálkovým ovládáním z řídítek. Sedlovky to ale nebudou ledajaké, nabídnou totiž vyšší komfort díky cílenému odpružení v rozsahu 25 mm.

Poctivé by, vedle jiného, mělo být také obutí, kdy nejvyšší model Giant Revolt X Advanced Pro 0 vyjede do světa na pláštích Maxxis Rambler 700x50c, ostatní modely budou obuty do nových továrních plášťů Giant CrossCut Grip 1 (700x45c).

Není to jen starý Revolt s novou vidlicí?

POZOR! Někdo by si mohl myslet, že se Giant snaží vyčarovat událost z něčeho, co událostí vlastně ani není. Že vzal jednoduše původní rám Revolt, hodil na něj odpruženou vidlici, přidal zajímavou sedlovku, trochu jiné vybavení a hotovo… Jenže tak to není, nenechte se mýlit!

Giant si naopak dal tu práci a investoval jistě nemalé peníze do nových rámů, potažmo i nových forem, vše z důvodu specifického odladění geometrie právě pro odpružené vidlice. Pokud byste měli pochyby, pak si srovnejte geometrie aktuální novinky a současné verze Giantu Revolt (představení 2021 / náš test 03/2022) a schválně na co přijdete?

Nebudu vás napínat… Samotného mě při podrobném pátrání překvapilo, že jsou čísla u jednotlivých parametrů až na detaily stejná, nebo minimálně výrazně podobná. Takže podvod? Ne, ne, přesně naopak! Uvědomte si, že pokud by se na původní rám „pouze“ nasadila odpružená vidlice, pak by se geometrie naopak dost „rozhodila.“ Jenže zde?!

Poradím vám – zaměřte se na hodnotu délky hlavové trubky – tam se skrývá skutečně zásadní rozdíl. U Revoltu X (Advanced Pro) je totiž hlava výrazně kratší (125-195 mm vs 90-160 mm | vel. XS-XL), aby zde bylo dost místa pro přední odpružení a geometrie mohla zůstat stejná (až na drobné detaily) jako u neodpružené varianty Revoltu!

(Opět) široké možnosti přizpůsobení

Odpružení, výbava a vlastně i geometrie jsou dominantní oblasti, u nichž došlo k podstatným změnám. I když víte, jak je to s tou geometrií, že? Vlastně se (překvapivě) skoro nemění. Většina ostatních prvků, rysů a konstrukčních specifik nebo vychytávek rovněž zůstává víceméně tam, kde byla.

Připomeňme třeba systém adaptérů umožňujících vsunout do rámu různé sedlovky. U řady Giant Revolt X to jsou primárně teleskopy s odpružením, použít lze ale i Giantovské sedlovky D-Fuse (profil písmene „D“), případně jakoukoliv jinou sedlovku (pevnou, teleskopickou, odpruženou) běžného průměru 30,9 mm.

Zajímavou a pro někoho lákavou vychytávkou jsou jistě i Flip-chipy na zadní ose, díky nimž můžete jednak měnit délku zadní stavby (+/- 10 mm | 425/435 mm), potažmo rozvor, zároveň se při této úpravě mění i prostor pro zadní plášť. Při nastavení kratší zadní stavby se do rámu vejdou pláště do rozměru 700x42c, v druhé delší pozici až 700x53c.

Předpokládám, že není vysloveně nutné dodávat, že změnou délky zadní stavby (rozvoru) se mění také geometrie, tedy chování kola – více stability s delším rozvorem – a naopak hbitější projev řízení s kratším.

GIANT Revolt X – Flip-chip na zadní ose

Je to ještě gravel, nebo už XC s berany?

Řekl bych, že jsme probrali snad vše důležité. Zůstává tedy hlavní otázka: Dává smysl gravel bike s předním odpružením? Je to vůbec ještě štěrkolet, nebo spíš 29“ hardtail s berany? Podobný „kočkopes“ jako kola, s nimiž John Tomac svého času srdnatě závodil v XC?

John Tomac MTS (1990)

Obecně lze říct, že se kruh vývoje v tomto směru do jisté míry uzavírá. Dnes se proto v podobě moderních štěrkoletů mnohdy vracíme k vlastním začátkům, tedy do dob, kdy ještě nebyla žádná endura a my povětšinou sedlali XC štiky. Mně osobně to nevadí. Sice se mi stále líbí myšlenka jednoduchého gravel biku zcela bez odpružení, ale zároveň mě lákají i stroje jako je Giant Revolt X (Advanced Pro).

Víte co? Nejlepší bude počkat si pár týdnů, až se u nás objeví první testovačky, jedno kolo si půjčit, pořádně ho provětrat a pak si udělat jasný názor. Aktuální podobu Giantu Revolt jsem zkoušel prakticky přesně před rokem, rozhodně tak bude s čím srovnávat! Už se těším!!!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant Bicycles (Maxwell Frank)

GIANT Revolt X / Revolt X Advanced Pro

  • Hliníkové (ALUXX) i karbonové rámy (Revolt X Advanced Pro)
  • Přední odpružení (Fox / RockShox) – 40 mm
  • Geometrie převážně shodná s modely Revolt bez odpružení
  • Teleskopické sedlovky se zdvihem 100 mm (75 mm u vel. XS) s funkcí odpružení (25 mm)
  • Možnost měnit různé druhy sedlovek – pevné, teleskopické, odpružené (průměr 30,9 mm) nebo Giant D-Fuse
  • Flip-chip na zadní ose – úprava geometrie, rozdílný prostor pro zadní pneu
  • Maximální rozměr plášťů 42 mm / 53 mm (flip-chip v přední/zadní pozici)
  • Standardně dodáváno na bezdušových pláštích
  • Modely a ceny níže
  • Více informací: www.giant-bicycles.com

GIANT Revolt X / Revolt X Advanced Pro – ceny v ČR

GIANT Revolt X Advanced Pro 0 – 189 999 Kč
GIANT Revolt X Advanced Pro 1 – 154 999 Kč
GIANT Revolt X Advanced Pro 2 – 115 999 Kč
GIANT Revolt X 1 – 80 999 Kč