GT Zaskar LT Pro (2. gen) – Svižný, hravý, zábavný! | TEST
S tradičními sportovními hardtaily GT Zaskar mám vcelku bohaté a letité zkušenosti, avšak od roku 2020, kdy byla představena trailová verze Zaskar LT mám „oči jen pro ni!“ Poslední týdny jsem měl přitom možnost prohánět po lese nejnovější (druhou) generaci, která přinesla řadu menších, v součtu ale velice příjemných vylepšení a inovací.
Zkušenosti mám i s předchozí (startovní) variantou trailového pevňáku GT Zaskar LT, kterou jsem měl možnost důkladně prověřit na jaře roku 2021. Od té doby ale uplynulo v řekách mnoho vody a také Zaskar LT prošel zmíněnou evolucí směrem ke své druhé generaci.
Inovace, které už známe
Představovat si přitom blíže inovace s ní spojené ale asi není vysloveně nutné, jelikož právě tomuto tématu se věnoval článek z konce letošního srpna. Zmiňme proto jen to skutečně podstatné:
Pokud byste měli možnost prohlédnout si první a druhý GT Zaskar LT vedle sebe, pak si nejspíš všimnete dílčích konstrukčních změn na rámu. Třeba jednodušších tvarů zadní stavby, zejména patek, lehce prohnuté sedlovky či celkově snížené výšky hlavního rámového trojúhelníku.
Modernizována byla také geometrie, upravena byla výbava a lehce přeskládána byla nabídka jednotlivých modelů. Podstatné je i to, že přibyla nynější vrcholná varianta GT Zaskar LT Pro, kterou máme v testu. *Předchozí generace končila na úrovni Expert.
Specifikem tohoto nového „TOP modelu“ je, krom svérázného „devadesátkového laku“, kupříkladu vidlice Marzocchi Bomber Z2 se zdvihem 140 mm, zatímco všechny levnější kousky se musí spokojit s krokem vidlice „jen“ 130 mm. Zaskar LT Pro se rovněž může pochlubit hodnotnější výbavou, například řazením Shimano Deore/XT, zbytek už prozradí tabulka výbavy na konci článku.
Ne-POSED-íš ani chvíli!
Hned takto na úvod musím poznamenat, že se nový Zaskar LT hodně povedl a je velice příjemným kolem, které člověku snadno a rychle padne do ruky. Pohodlný, hezky vyvážený a také solidně efektivní je třeba už jen posed. Nový Zaskar LT v tomto směru není zbytečně dlouhý, ani nikterak zdrclý. Nabízí dostatečný nadhled z hlediska ovládání, ale také dobrou pozici pro šlapání.
Když už jsme u toho, tak třeba jen nezbytné přesuny, nebo prostý pohyb v lese i mimo něj jsou v sedle nové generace GT Zaskar LT Pro krásně snadné a samozřejmé. Jeho rám je příjemně pevný, proto s nepředstíranou chutí reaguje na veškerou energii vloženou do pedálů.
Líbí se mi třeba i to, nakolik jistý, schopný a odhodlaný je Zaskar LT v náročnějších výjezdech. Sice mu v tomto směru nepomůžou ostré drapáky (pokud na něj něco pořádného nenasadíte), ani aktivní odpružení… Zato nabídne krásně vyváženou polohu těžiště, stejně jako klid a jistý záběr i ve strmých technických stoupáních.
Plně zvládnuté OVLÁDÁNÍ
Když se hned vzápětí přeneseme do roviny ovládání, pak ještě jednou připomeňme u tohoto modelu nasazenou vidlici Marzocchi Bomber Z2, která dostala do vínku 140 mm zdvihu. V praxi to znamená ještě o kousíček volnější úhel hlavy, který by se měl pohybovat zhruba na hodnotě 65°, u Zaskaru LT Pro teoreticky až na úrovni 64,5°. *Předchozí generace GT Zaskar LT nabízela úhel hlavy 66°.
Právě vidlice Marzocchi, zmíněný volnější úhel hlavy, ale třeba i nižší rám a kratší zadní stavba… To vše jsou prvky, které v praktické rovině odráží důsledné mezigenerační šlechtění a ladění všech podstatných detailů a veličin. Výsledek přitom směřuje ke vskutku luxusnímu mixu ovládání, kdy si s tímto kolem užijete jak hravost, tak i klid a plynulé, krásně čitelné reakce.
Trochu konkrétněji: Díky kratší zadní stavbě a pocitově více kompaktnímu rámu je nový Zaskar LT Pro nanejvýš zábavný a obratný, jak se na kolo této kategorie sluší a patří. Ať už vás za jeho řídítky napadne cokoliv, nenechá se Zaskar LT dlouho přemlouvat. Vlastně ho vůbec nemusíte nutit, jelikož se s elánem odrůstajícího puberťáka po hlavně vrhá do každé lumpárny!
Nezáleží na tom, jestli se vám zrovna chce skákat, dobrzďovat na předním kole, sjíždět strmější sekce, nebo jen dovádět někde v městské džungli. Nový Zaskar LT má rošťárny všeho druhu v krvi!
Stabilní? Tak akorát!
Když už jsem vyzdvihoval onen úhel vidlice 65° (64,5°). V souvislosti s ním lze očekávat i vyšší jízdní stabilitu, zejména v porovnání se starší generací. Očekávání to rozhodně nejsou planá, navíc celková jistota je zde krásně vybalancována s již popisovanou hravostí. Zkrátka a dobře, v přímém směru je GT Zaskar LT příkladně klidný a vyrovnaný, proto jeho řízení na přehledných úsecích nemusíte věnovat příliš pozornosti.
Zároveň ale stačí vzít za řídítka trochu silněji, popohnat jejich prostřednictvím k reakci celý rám a už si to krásně šměrujete po klikaté pěšině, užíváte si každý oblouk, vysedávání do zatáček i přehazování ze zákruty do zákruty. Jízdní zábavy fakt kotel!
Jestli jsem přitom narazil na nějaké limity, tak to byly snad jen pomalejší, prudké a technické sekce, kde byl Zaskar LT místy trochu nervózní. Faktem ale je, že to osobně přisuzuju zejména plášťům Maxxis Rekon se spíše nižším a rychlejším vzorkem, či levnějším brzdám Shimano. Poladit tyto prvky, navýšit jejich účinnost a posílit jejich záběr, pak by se moderní trailové GT jistě s chutí porvalo i s těžšími pasážemi.
Ostatně i takto jsem toho s ním sjel vlastně dost, alespoň pokud jsem nemusel dramaticky viset na brzdách a mohl to z kopce bez váhání pustit.
Pevný základ a jeho reakce
Výše v textu jsem už zmiňoval, že je rám Zaskaru LT příkladně pevný a tuhý, ale vlastně i příjemně lehký, díky čemuž jsou jeho reakce zcela bezprostřední. K tomu bych rád doplnil, že zároveň není přehnaně tvrdý. Člověk rozmazlený fully všeho druhu si sice musí na pevný zadek chvíli zvykat, překvapivě mi to ale nezabralo ani moc času.
Ona něco udělá už schopná vidlice, o které bude ještě řeč, svůj díl práce zastanou kola, pláště atd. Ale ani rám není žádným necitelným mučícím nástrojem! Stačí si zase zvyknout na potřebu číst poctivěji terén, přesněji mapovat jednotlivé překážky a častěji nadlehčovat své tělo. Pak to funguje, pak vás Zaskar LT nikde příliš nenakope, naopak toho vlastně vcelku dost utlumí.
Vidlice Marzocchi Bomber Z2
Rozhodně vítanou třešinkou na dortu ve výbavě Zaskaru LT Pro je již vícekrát vzpomínaná vidlice Marzocchi Bomber Z2 (140 mm, vzduchová pružina, olejové tlumení RAIL). Na jednu stranu je při její bližší obhlídce znát, že se jedná o cenově dostupnější variantu luxusních kousků mateřského Foxu, na straně druhé jsou ale zde aplikované kompromisy vesměs rozumně volené a hlavně funkční.
Člověk si tak může užít jednoduché a přímočaré nastavení, snadno dostupné ovládací prvky, možnost rychlého přiškrcení či blokace chodu, třeba pro jízdu ze sedla… Ale také velice příjemný, aktivní a vyvážený krok.
Vidlice Marzocchi Bomber Z2 totiž nabízí slušnou základní vnímavost, bezprostřední aktivitu, ale i dostatečně vyvážený projev. Při vyšší zátěži nemá problém s využitím svého plného zdvihového potenciálu, směrem ke dnu svého kroku se ale zbytečně nepropadá a ve středním rozsahu nabízí zcela dostatečnou oporu. Za mě se tak jedná o prvek, který celému kolu dopřává punc i projev vyšší střední třídy, proto si jednoznačně zaslouží palec nahoru.
Najde se i kritika?
Vcelku zajímavá je u této nové generace Zaskarů LT volba plášťů Maxxis Rekon 29×2,4“ (na obou kolech), tím spíš, že předchůdce vsázel na drapáky Maxxis Minion DHF a DHR II. Ale ona to není nakonec zase tak špatná volba. Už jen díky těmto plášťům GT Zaskar LT zlehka a ochotně uhání vpřed, navíc Rekon v šířce 2,4“ není zase tak bezzubý, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Sám bych asi dopředu brzy obul něco ostřejšího, třeba modelově právě Minion DHF, vzadu bych ale klidně nechal Rekon, ať si kolo zachová svou lehkost a svižnost.
Brzdy Shimano a sedlovka GT
Na co bych se asi také časem podíval, jsou brzdy Shimano MT420, které nejsou vysloveně špatné, ale zároveň to není žádný High-Tech! Každopádně doladit třeba jejich výkon a projev jinými kotouči a destičkami by nebylo pro začátek vůbec od věci.
Co by možná také stálo za zamyšlení, je výhledový upgrade teleskopické sedlovky. Továrně nasazený kousek (GT Dropkick) u kola velikosti M nabízí „jen“ 150 mm kroku, což je, vzhledem k možnostem modernizovaného rámu, vlastně docela málo.
U Lka a XLka najdete továrně 170 mm, ale kdyby měl člověk možnost nasadit už u Mka 180 mm, nebo klidně 200 mm, chybu by jistě neudělal. Fakticky mi kousek se 150 mm zdvihu nikde zásadně nepřekážel, zároveň je ale jasné, že bych se za přidaných pár cenťáčků pohybu sedlovky určitě nezlobil!
KOMPONENTY
GT Zaskar LT Pro – závěr
Klíčovou otázkou související s novou generací GT Zaskar LT by mohlo být nakolik se liší, nebo jak dalece se nová generace posunula proti té předchozí? Nutno přitom poznamenat, že se vývojáři z GT zjevně dost činili, vyslechli si názory a připomínky svých zákazníků, snad i zohlednili postřehy odborných recenzí a na novém Zaskaru LT provedli skutečně ty zásahy, které celé kolo, celý tento koncept, vyslaly ideálním směrem.
Díky všem dílčím inovacím se nový Zaskar LT stal kolem, které je v ruce příjemně lehké a svižné, rozhodně živější a sportovnější než jeho předchůdce. Tento efekt je možná lehce vykoupen méně agresivními plášti, které si nejeden náročnější uživatel záhy vymění za něco zubatějšího, chyba to ale podle mého není.
V této konfiguraci má totiž nové GT Zaskar LT potenciál oslovit mnohem širší spektrum uživatelů, jelikož může sloužit jako příjemné, všestranné a zábavné „přibližovadlo“, zároveň i jako kousek pro seriózní trailování, schopný zaujmout kupříkladu pozici druhého (mimosezónního) kola pro náruživého enduro jezdce.
Aktuální GT Zaskar LT má pro oba naznačené způsoby využití veškeré předpoklady. Nabízí příjemný a všestranný posed, krásně jede, bez odmlouvání stoupá a cestou dolů je s ním srandy až, až! Krásně se také podařilo modernizovat jeho geometrii, abyste si mohli užívat klidu a jistoty, zároveň i bujarého jezdeckého veselí, když na něj budete mít náladu.
Vyslyšeno zřejmě bylo i volání po trochu lepší výbavě, kterou se podařilo namíchat v aktuální verzi Pro, zatímco dříve se končilo na hladině Expert. Nejnovější GT Zaskar LT Pro si navíc plně osvojil jednu základní dovednost! Svého jezdce baví pokaždé, když se na něj posadí!!! Potřebujete slyšet nějaké další argumenty?
Text a foto: Štěpán Hájíček
GT Zaskar LT Pro – základní údaje
Cena: 44 999 Kč
Hmotnost: 14,04 kg (vel. M, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvih (vidlice): 140 mm (levnější modely 130 mm)
Kokpit (řídítka/představec): 780/45 mm
Sedlovka (zdvih): 125 mm (S), 150 mm (M), 170 mm (L, XL)
Více informací: www.gtbicycles.cz
PRO
- Drobné zásahy do podoby rámu se odrazily v moderním vzhledu s jednoduchými liniemi a příjemně nízkou stavbou
- Díky nízké stavbě rámu je zde více místa pro delší teleskopy
- Chválím také zkrácenou zadní stavbu a snížený úhel hlavy, díky čemuž je celek obratný a klidný zároveň
- Mezigeneračně vylepšená geometrie se skutečně povedla, jelikož se toto kolo chová mile a čitelně snad za všech jízdních situací
- Má smysl zmínit návrat k původní grafice loga GT?
- Potěšit může i nově přidaná nejvyšší varianta Pro s kvalitním mixem výbavy
- Třešničkou na dortu je v tomto případě vidlice Marzocchi Bomber Z2, která nabídne 140 mm zdvihu, ale také aktivní a vyvážený krok
- Příjemným překvapením je pocitová lehkost a svižnost jízdy
- Použité pláště Maxxis Rekon se zdají být až příliš rychlostně orientované, na pevném povrchu ale nabízí solidní přilnavost a krásně jedou
PROTI
- Ona to bude spíše otázka osobní volby a preferovaného způsobu využití, osobně bych ale (minimálně) dopředu nasadil ostřejší plášť
- Použité brzdy Shimano MT420 nejsou rozhodně špatné, pokud bych měl ale na kole něco měnit, ladit, začal bych u jejich kotoučů a destiček
- Za zvážení by stálo i nasazení delšího teleskopu, už jen s ohledem na možnosti modernizovaného rámu
- Vše toto jsou vlastně jen drobnosti, dílčí úpravy, které by se řešily s ohledem na preference konkrétního jezdce. Jinak mě totiž nic moc dalšího, co bych měl u tohoto kola kritizovat, nenapadá!