GT Zaskar LT – Druhá a ještě lepší generace | TECH NEWS
Tak trochu v tichosti a bez zásadního zájmu a rozruchu vdechlo GT život druhé generaci oblíbených, schopných, ale také sympaticky dostupných pevných trail-biků Zaskar LT. Již původní, před čtyřmi lety uskutečněný ‚první výkop‘ v oblasti Trail-HT se značce GT rozhodně povedl a slibně vypadá i omlazená druhá generace.
Původní GT Zaskar LT, první svého druhu a jména v rodině GT, byl představen již v květnu roku 2020, o necelý rok později (na jaře 2021) jsem vám mohl nabídnout svůj vlastní test. Už moje tehdejší hodnocení bylo veskrze pozitivní, ač jsem zde pár nedostatků, nebo snad lehce nedomyšlených, nedotažených detailů našel.
To vše by ale mohla změnit aktuální druhá generace – GT Zaskar LT G2 –, která na první pohled přináší spíš jen kosmetické změny v podobě a konstrukci rámu, fakticky ale přichází s řadou vítaných ‚oprav‘ a vylepšení. Zároveň nabízí i updatovanou geometrii, která by mohla jeho schopnosti posunout zase o kousek dál.
GT Zaskar LT (1. generace)
Stále věrni britské škole
V původním představení GT Zaskar LT, ale i v testu z roku 2021, je mnohokrát skloňován výraz „britská škola“ odkazující na současný trend trailových pevňáků s delším a nižším rámem, které mají své kořeny na Britských ostrovech a v jejich specifickém terénu a podnebí. Je pravdou, že řada (nejen) značek „Made in UK“ dává přednost oceli pro stavbu takovýchto rámů, i když ani to není jednoznačné pravidlo a povinnost. Také hliník je zde plně akceptován.
Ne vždy zcela jednotná bývala otázka volby velikosti kol, dnes se ale v drtivé většině případů využívá ‚unifikovaný‘ průměr 29“ s dostatečně širokým a zubatým obutím. Pro doplnění bych uvedl, že ‚dosluhující‘ GT Zaskar LT první generace, i jeho nástupce využívá zdvih vidlice 130 mm, ale optimalizován byl, už ve své současné podobě, také pro alternativních 140 mm.
Právě tohoto faktu umně využívá nejvyšší model GT Zaskar LT Pro (G2), který je osazen vidlicí Marzocchi Bomber Z2 právě se zdvihem 140 mm, zatímco nižší dva kousky (Zaskar LT Elite a Comp) si musí vystačit s již zmíněnými 130 mm.
Jednodušší řešení a otevřený standard
Pokud bychom se chtěli vydat na detektivní výpravu s cílem odhalit nejzajímavější rozdíly na rámu GT Zaskar LT první a druhé generace, budeme muset poměrně dost pátrat a kopat, jelikož se tato kola zase tak moc neliší. Praktické a vítané úpravy zde ale najdeme, co by to jinak bylo za update, že?!
Pouhým okem viditelná je třeba dílčí proměna zadní stavby, která bývala více otevřená, se zajímavými obloukovými patkami. Toto řešení nyní nahrazuje více konvenční konstrukce, která však přináší dvě podstatná vylepšení. Jedním z nich je návrat třmene zadní brzdy na horní vzpěry, díky čemuž bude prasátko brzdy mnohem lépe přístupné, než když bylo utopené v rámu.
Druhé vylepšení představuje adaptace otevřeného standardu pravé patky UDH, tedy teoretická možnost využít moderní přehazovačky SRAM Transmission.
Tady zkrátit, támhle položit
Vedle toho lze na novém rámu najít ještě jiné body s patrným mezigeneračním posunem. Jedním z nich je celkově snížená stavba rámu díky výraznému zkrácení sedlové trubky. Například u velikosti M se délka sedlové trubky redukuje z původních 440 mm na 400 mm, což není vůbec málo! Když se přitom podívám na závěr svého staršího testu, byla právě výška rámu jedním z bodů, který jsem zde kritizoval. Jsem proto rád, že i můj hlas byl vyslyšen.
Druhým souvisejícím bodem je podoba samotné sedlové trubky, která bývala striktně rovná, nyní je v blízkosti středu lehce lomená. Důvod je přitom zřejmý – reakce na změny v geometrii. Když totiž začneme netradičně odzadu, pak je potřeba zdůraznit, že se právě zadní stavba zkrátila z hodnoty 450 mm na modernějších a hravějších 440 mm.
Obloukem se přesuňme k základním úhlům, kde je také patrná stopa po určité modernizaci. Třeba úhel hlavové trubky se posouvá z hodnoty 66° na volnějších 65°, naopak efektivní sedlový úhel se o fousek napřímí – posun z 75° na nových 76°.
*Vzhledem k jistému nedostatku informací předpokládám, že se jmenované hodnoty vztahují k modelům Elite a Comp se zdvihem vidlice 130 mm. U verze GT Zaskar LT Pro, se zdvihem vidlice 140 mm se, lze očekávat lehce položenější základní úhly.
Klidně bych ho zkusil znovu…
Nový GT Zaskar LT je kolem, které lze již nyní pořídit, nebo minimálně objednat, i na českém trhu, zatímco se bude ještě chvíli doprodávat jeho první generace.
Přestože se někomu bude na první pohled zdát, že druhá generace GT Zaskar LT nepřináší žádné skokové vylepšení, myslím, že právě součet a soubor všech jednotlivých úprav může znamenat slušný rozdíl a vítaný posun vpřed. Už třeba jen hrátky s geometrií, úhly, výškou rámu či délkou zadní stavby. To vše vyznívá, už jen na papíře, vlastně dost slibně.
Nebude to asi zrovna priorita konce tohoto a začátku dalšího roku, pokud se ale výhledově naskytne příležitost si druhou generaci GT Zaskar LT projet, nebudu se dlouho bránit a rád vám pak nabídnu svoje dojmy a postřehy.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT Bicycles
Více informací: www.gtbicycles.cz