reklama

reklama

WTB gripy – 4 podoby pro 4 nálady | TEST

Když jsme si zkraje letošního roku představili čtveřici zbrusu nových gripů od WTB, sliboval jsem, že se k tomuto tématu ještě vrátíme. Nyní je přesně ten čas, kdy tak můžeme učinit a povědět si něco víc o praktických dojmech a poznatcích, jelikož jsem všechny 4 verze gripů WTB měl možnost osobně vyzkoušet a jedny z nich si stihl výrazně oblíbit (WTB Wavelength).

Člověk by si možná řekl: Co úžasného se dá na gripech vymyslet? Co se na nich dá vlastně testovat? Inu, zkoušet můžete různé praktické záležitosti, třeba už jen jednoduchost montáže, jistotu usazení či hledat konstrukční mouchy, nebo naopak vychytávky. Hodnotit by se dala, teoreticky, třeba také směs použitá na jejich výrobu, smysluplnější je ale spíš celkový dojem, hodnocení jejich tvaru, jistoty nebo komfortu spojení s rukou.

Jelikož jsme přitom každý dost originálním výtvorem přírody, je více než zřejmé, že každý budeme mít, už jen na gripy, poněkud odlišné nároky a požadavky. I to je ostatně důvod, proč WTB přišlo hned se čtveřicí rozdílných modelů, které sice využívají shodný konstrukční základ, řadu identických řešení, liší se ale tvarem, vzorkem, uzpůsobením.

reklama

Zjištění praktická a obecná

Vzhledem k právě uvedenému „sjednocení“ základní konstrukce všech 4 gripů WTB můžeme začít dnešní hodnocení popisem pro tuto čtveřici obecně platných vlastností a specifik. Již z fotek je zjevné, že šlo WTB cestou tradiční Lock-on konstrukce s jednou objímkou na vnitřní straně, a tedy i se základním nosným tělem, stejně tak s plným vnějším koncem (není potřeba používat špunty či záslepky).

Jedním dechem bych k tomu doplnil, že jsou všechny nové gripy WTB stranově a polohově orientované, čemuž jednoznačně tleskám. Správnou pozici na řídítkách lze přitom najít velice snadno. Kupříkladu na stahovací objímce najdeme písmenka „L“ a „R“, která jasně naznačují „kdo kam patří!“ Líbí se mi také skutečnost, že stranově orientované jsou i šroubky (objímky), jejichž hlavička směřuje vždy dopředu a nahoru. Proto je stahování objímky vždy dobře přístupné a šroub nikdy netlačí do ruky.

Ideální, případně zamýšlené natočení gripů poznáte podle jednoho ze dvou možných ukazatelů. Jde vlastně o dvě podoby loga WTB. Jedno je blízko objímky a mělo by směřovat vždy dopředu, druhé je viditelné z boku, to by zas mělo být orientováno vodorovně. Instalace těchto gripů je proto velice snadná, rychlá a přesná. Jejich usazení poté jisté a spolehlivé.

Gripy s nástavcem (nejen) pro úzká řídítka

Jednou poměrně zajímavou specialitou, která mě osobně hodně padla do noty, a která částečně navazuje na myšlenku systému PadLoc, již se snažilo WTB svého času prosadit (více v představení těchto gripů), je na první pohled neviditelné, ale prakticky postřehnutelné rozšíření gripu o bonusovou, plnou gumovou část na vnějším konci. Jak to nejlépe popsat?

Vtip je v tom, že základní nosný tubus vyrobený z pevnějšího plastu není protažený až do úplného konce… Respektive, že grip na vnější straně obaluje silnější kus gumy. Jinak řečeno, když narazíte gripy nadoraz na řídítka, zjistíte, že za hranou řídítek je ještě kus samostatné gumy, jako by zde byl zhruba půl centimetru silný gumový špunt!

Když jsem zkusmo gripy WTB poměřil s jinými zdánlivě podobně dlouhými (Truvativ Descendant), zjistil jsem, že jsou WéTéBéčka přesně o tento půl centimetru gumy navíc delší – 135 mm vs. 140 mm od objímky po konec gripu.

Co to v praxi znamená?

Toto řešení má dva hlavní přínosy, oba za mě nanejvýš příhodné. V první řadě tyto gripy díky popsané konstrukci rozšiřují fakticky váš úchop, nebo také prostor pro dlaň, a to o oněch zhruba půl centimetru na každé straně. K celkové šířce řídítek tak přidají gripy WTB dobře centimetr navíc. Už jen přínos v podobě zmíněného širšího úchopu mě osobně dost baví, stejně tak mi vyhovuje, že mám více místa na gripu samotném.

Druhý, neméně praktický přínos spočívá v tom, že pokud se držíte skutečně na konci gripu, tak jako já, máte na malíkové hraně dlaně k dispozici o něco víc měkkého a dobře tlumícího materiálu. Zmíněný přídavek půl centimetru gumy navíc je přesně akorát, abyste si mohli užít toto bonusové pohodlí, zároveň, aby se grip v těchto místech nechtěně nežvýkal, nekroutil, neuhýbal.

Doplňkovým vedlejším efektem může být, že jsou, díky této tlusté gumové „zátce“, více chráněny i samotné konce vašich řídítek, nebo naopak jsou více chráněna místa, o která své kolo opřete řídítky… Ani to není k zahození.

reklama

WTB Wavelength – Můj osobní favorit

Rozhodně nemusíme běhat ani tančit okolo horké kaše, jelikož můj osobní hrdina z nové řady gripů WTB je zcela zřejmý. Kdo si poslední dobou přečetl, nebo alespoň prohlédl pár testů kol, ten nejspíš opakovaně narazil právě na gripy WTB Wavelength s poznámkou, že mi tento model vážně hodně sedí.

Navykl jsem si na něj dokonce tak moc, že jsem jen výjimečně původní gripy z test-biků nesundával a neměnil je za WTB Wavelength.

Prvků a vlastností, které se mi na těchto konkrétních gripech líbí, je vícero. Sama o sobě je příjemná jejich drobná lamelová textura s podobně jemnou waflovou strukturou v místech, kde se gripu dotýkají špičky prstů. Stejně tak mi v tomto případě nanejvýš sedí lehce se rozšiřující kónický profil, kdy má úchopová část na vnitřním konci průměr 30 mm, na vnějším pak 32 mm.

Tyto hrátky s průměrem nejsou nijak dramatické či skokové, snad i proto velice dobře plní svůj účel. V blízkosti objímky je totiž grip příjemně pevný a jistý, na opačném, vnějším konci, zase nepostrádá žádoucí tlumení. Snad i proto mě gripy WTB Wavelength tolik baví, jelikož je ovládání kola s nimi naprosto jisté a přesné, zároveň si můžu užít dostatek komfortu a tlumení.

  • Konstrukční kategorie/zaměření – vyvážený poměr komfortu a jistého spojení s kolem
  • Měkká směs / protiskluzová úprava
  • Prostor mezi lamelami pro více komfortu
  • Zúžená vnitřní skořepina zajišťuje jisté usazení na řídítkách
  • Samostatná vnitřní stahovací objímka (lock-on)
  • Různě orientované lamely zajišťují vysokou přilnavost, jistý úchop i dostatek komfortu
  • Spodní část s přilnavým povrchem pro jistější úchop
  • Odlehčená, pevnější část ve spodní partii pro jistější spojení s kolem
  • Barvy: černá, hnědá (tan)
  • Hmotnost: 120 g/pár
  • Cena: 770 Kč
  • Více na: www.zookee.cz / www.wtb.com

WTB Trace – Na hrubé traily hrubé gripy

Od pohledu jinak koncipované a jinak zaměřené jsou gripy WTB Trace, které mě vlastně za řady situací také hodně bavily. Zde je již od prvního pohledu vcelku jasné, že tento model cílí na maximum pohodlí a co nejvyšší míru tlumení. Tomuto účelu odpovídá jejich celkově silnější průměr, stejně jako větší gumové bloky na velké části styčné plochy. Zespodu je naopak tento model doplněn o výraznou a relativně vysokou mřížku vyplněnou waflovou texturou.

Jelikož mám poměrně velké dlaně, tak mi výraznější průměr těchto gripů rozhodně nevadil, naopak jsem jej ocenil v místech a za situací, kdy byl terén hodně rozbitý a divoký. Ideální mi tyto gripy přijdou na drsné enduro, do bikeparku nebo třeba ne eBike určený do hrubšího terénu, kde poskytnou jezdci vítanou míru pohodlí navíc.

Jejich úchop sice není tak super jistý a přesný jako u WTB Wavelength, ale pokud řešíte věci stylem „na hrubý pytel hrubá záplata“, pak budete spokojeni. Jedna věc, která mi zde ale úplně nesedí, je výraznější mřížová struktura na spodní straně. Není to bod, který by mi vysloveně vadil, pokud by zde ale byla jemnější, hladší struktura, byl bych o fous spokojenější.

  • Konstrukční kategorie/zaměření – jezdci hledající měkčí grip s větším průměrem se schopností dobře tlumit vibrace
  • Měkká směs / protiskluzová úprava
  • Mezery mezi jednotlivými články pro více komfortu a lepší přizpůsobení dlani
  • Zúžená vnitřní skořepina zajišťuje jisté usazení na řídítkách
  • Samostatná vnitřní stahovací objímka (lock-on)
  • Velké bloky gumy na ¾ povrchu
  • Odlehčená, pevnější část ve spodní partii pro jistější spojení s kolem
  • Barvy: černá, hnědá (tan)
  • Hmotnost: 130 g/pár
  • Cena: 770 Kč
  • Více na: www.zookee.cz / www.wtb.com

WTB Burr – Pro jednání z očí do očí!

Prakticky dokonalým protikladem modelu WTB Trace jsou gripy WTB Burr, které jsou nanejvýš jednoduché, prosté a minimalistické. Zajímavý je už jen jejich vzhled tvořený jakoby kotouči ozubených kol s různým úhlem a orientací. Zmíněný minimalismus je znát i na jednotné struktuře po celém obvodu gripu, ale i na jeho celkově skromném průměru rovných 30 mm.

Dle továrního určení, ale i v praxi je patrné, že jsou tyto gripy navržené pro co nejpevnější spojení s kolem, co nepřesnější ovládání. Skutečně, s gripy WTB Burr máte pocit, že v rukách cítíte skoro každý kamínek a kořínek. I z tohoto důvodu platí, že schopnost jejich tlumení zrovna neoslní, zároveň ale víte dokonale o všem, co se s vaším kolem děje.

Gripy WTB Burr tak lze doporučit jednak jezdcům s menší dlaní, pro jejich užší průměr zároveň i jezdcům, kteří vyžadují dokonalou kontrolu nad svým kolem. Skvělou volbou budou tyto gripy jistě pro různá triková kola, na pumptrack a podobné technické srandičky. Já sám s nimi v terénu sice vysloveně netrpěl, když jsem je ale příležitostně vyměnil za své oblíbené WTB Wavelength, připadal jsem si hnedle jak v bavlnce.

  • Konstrukční kategorie/zaměření – minimalistická konstrukce pro jezdce, kteří vyžadují stoprocentní spojení s kolem, či pro jezdce s menší dlaní (průměr 30 mm)
  • Měkčí směs gumy, protiskluzový povrch
  • Pestře tvarovaný reliéf pro maximálně jisté spojení a přiměřený komfort
  • Zúžená vnitřní skořepina zajišťuje jisté usazení na řídítkách
  • Samostatná vnitřní stahovací objímka (lock-on)
  • Drobné zuby ve stylu mlýnku či protiběžných ozubených kol zaručují jisté spojení bez nežádoucího pohybu dlaně.
  • Barvy: černá, hnědá (tan)
  • Hmotnost: 110 g/pár
  • Cena: 770 Kč
  • Více na: www.zookee.cz / www.wtb.com

WTB CZ Control – Ergonomie ano, ale jak kdy…

Jako poslední z čtveřice nových gripů od WTB jsem si záměrně nechal specificky tvarovaný model WTB CZ Control, což je jediný semi-ergonomický kousek v aktuální řadě. Jeho proměnný profil byl navržen podle přirozeného tvaru dlaně svírající řídítka. Vše se ale drželo v normě, nešlo se tedy cestou výrazných „křidélek“ na vnějším konci apod.

V praxi se mi vlastně gripy WTB CZ Control poměrně dost líbily, jelikož splňují přesně to, co slibují. Při správném nastavení a při vhodném úchopu se síla, s jakou se vaše dlaň opírá o grip, příjemně rozkládá do poměrně velké plochy. Grip samotný je tak akorát pevný a jistý, proto poskytuje pocit jisté kontroly nad kolem, zároveň i velice slušně tlumí.

Každopádně toto a další podobná řešení mají své limity a omezení. Takto tvarovaný grip skvěle funguje při jistém a stabilním úchopu, což je, podle mého názoru a mojí zkušenosti, řešení vhodné třeba pro výkonnostní kola. Naopak v případě, kdy řádíte na trail-biku či enduru, s rukou na gripu více pracujete, můžou jednotlivé ergonomické prvky někdy i trochu překážet.

Můj verdikt je tedy vcelku jasný. Tyto semi-ergonomické gripy WTB CZ Control (a jim podobné) určitě ano, ideálně ale na kola, kde trávíte více času v jedné stabilní poloze. Naopak na stroje, s nimiž si neustále hrajete a každou chvíli balancujete se svým těžištěm, se více hodí gripy kulaté jako je WTB Burr, Trace, nebo Wavelength.

  • Konstrukční kategorie/zaměření – vyvážený poměr komfortu a jistého spojení s kolem
  • Měkčí směs gumy, protiskluzový povrch
  • Zúžená vnitřní skořepina zajišťuje jisté usazení na řídítkách
  • Samostatná vnitřní stahovací objímka (lock-on)
  • Semi-ergonomický tvar navržený jako ideální kompromis vhodného rozložení tlaku dlaně na řídítkách s jistým úchopem a přesným ovládáním kola
  • Tvar pro snížení tlaku v oblasti usazení palce
  • Barvy: černá, hnědá (tan)
  • Hmotnost: 140 g/pár
  • Cena: 770 Kč
  • Více na: www.zookee.cz / www.wtb.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: autor, WTB