reklama

reklama

FOX Transfer NEO – Super rychlý bezdrátový teleskop | TECH NEWS

Elektronické bezdrátové řazení jsme už celkem zvyklí vídat na řadě nových kol. Společně s ním se poslední dobou stále častěji připomínají i bezdrátové teleskopické sedlovky, jejichž výběr se pomaličku a polehoučku rozšiřuje. Svou trochu do mlýna chce do této kategorie zasít i FOX, jehož nejnovější sedlovka Transfer NEO je zároveň i předzvěstí dalších inovativních komponentů.

Pojďme to vzít ale od základu. Přestože můj osobní názor na současné sedlovky Fox Transfer není úplně nejlichotivější, uznávám, že jde o díl poměrně rozšířený, oblíbený a v principu i spolehlivý. Zároveň rozumím snaze vyvinout a nabídnout jeho novou moderní podobu s bezdrátovým ovládáním, jelikož takový je dnes zkrátka trend.

Sympatické mi zároveň přijde, že se Fox rozhodl, už jen do tohoto produktu, investovat nemalou invenci a úsilí, jelikož si vytyčil za cíl navrhnout a vyrobit vůbec nejlepší bezdrátovou teleskopickou sedlovku současnosti! Soudit, zda se mu to skutečně povedlo zatím není na pořadu dne, rozhodně ale fandím snaze o nalezení vlastního specifického řešení místo tendence adaptace již odzkoušených cest.

reklama

Bude toho více s NEO?

Když se ve Foxu zamýšleli nad podobou a funkcí nové bezdrátové teleskopické sedlovky, jedním z požadavků byla rychlost odezvy mezi stiskem páčky a reakcí zámku sedlovky samotné. Pro toto spojení se zkoušely a testovaly různé bezdrátové komunikační protokoly včetně klasiky jako je Bluetooth, ale žádný z nich nebyl dost dobrý, dost rychlý. Proto inženýři z Foxu nelenili a pustili se do vývoje vlastního systému komunikace vzduchem, který označili právě slůvkem „NEO“.

Možná vás napadne, tak jako mě, proč je tak strašně důležitá rychlost přenosu signálu zrovna u teleskopu? Vždyť konkurence funguje poměrně v klidu? Inu, vtip je v tom, že zmíněný komunikační protokol NEO není zjevně ani zdaleka určen jen pro teleskopické sedlovky, ale v budoucnu bude základem širšího bezdrátového ekosystému Fox… Někde se přitom začít musí.

Kde dále využít rychlost NEO?

Je tak trochu veřejným tajemstvím, že by Fox rád oživil svůj systém inteligentního odpružení Fox Live Valve (Giant a Fox Live Valve), který se od počátku držel původního kabelového propojení zejména z důvodu rychlosti komunikace mezi jednotlivými prvky. Proto se více než nabízí úvaha, že by delší čas potichu slibovaná „budoucí“ podoba systému Live Valve mohla být postavena právě na systému NEO, logicky s ohledem na jeho rychlost.

Jak rychlá je NEO komunikace? Fox tvrdí, že je přenos impulzů v rámci sítě NEO až 100x rychlejší oproti systému Bluetooth a až 20x rychlejší proti dalším současným konkurenčním systémům (žádný z nich nebyl konkrétně jmenován). Chcete-li nějaké číslo, pak vězte, že se hovoří o reakci na úrovni 26 ms.

Konstrukce tak trochu hlavou dolů

Z hlediska konstrukce je zásadní odlišnost proti konkurenci patrná již na první pohled. Zatímco totiž drtivá většina současných rivalů umisťuje baterii i řídící elektroniku pod sedlo, Fox tuto „přídavnou krabičku“ nacpal na její dolní konec, tedy do oblasti nad objímkou sedlové trubky.

Důvodů je hned několik. Nejvíce podstatná je konstrukční výška sedlovky. Když se totiž podíváte na současnou konkurenci, mají snad všechny bezdrátové sedlovky nehezky vysoký zámek, výraznou „bambuli“ přímo pod sedlem. Naopak Fox u sedlovek Transfer NEO využívá klasický zámek s dvojicí šroubů a vlastně dost kompaktní podobu elektronického ovládání přímo u rámu.

Díky tomuto přístupu tak může být sedlo podstatně blíže rámu, až o 18 mm oproti nejčastějším rivalům. Zároveň je použité řešení výhodnější i z hlediska prostoru pro plášť (tzv. tire clearance), jak dobře dokládá přiložená grafika.

*Stejně tak bylo možné ponechat plnící ventilek klasicky v horním zámku sedlovky.  

Fox Transfer NEO / konkurence | Výška sedla a místo pro plášť

reklama

Ovládání, baterie, výdrž, nabíjení…

Je-li konstrukce sedlovky zajímavě jiná, progresivní, pak je ovládací páčka spíše dost konzervativní. Zde ale bylo cílem navrhnout řešení, které bude ergonomicky i pocitově co nejbližší současným mechanickým systémům, což se zřejmě povedlo.

Když už jsme u toho, v dálkovém ovladači (páčce) se nachází tradiční „knoflíková“ baterie CR2032, která zde vydrží klidně i 12 měsíců. Sedlovku samotnou „živí“ větší vyjímatelný akumulátor, jehož kapacita by měla vystačit na 30 až 40 hodin provozu. Jeho nabíjení nezabere víc jak 1,5 hodiny.

S cílem šetřit energií je v sedlovce aplikována funkce uspávání, kdy se po zhruba pěti minutách nečinnosti systém přepne do úsporného režimu. Zpět do „života“ jej probere jednoduchém zatřesení s kolem. Specialitou v tomto směru je režim „Transport“, který sedlovku na delší čas uspí a probere ji pak až kombinace otřesu a stisku ovládací páčky.  

Propojení s aplikací Fox Bike

Nežili bychom v 21. století, kdyby ke všemu elektronickému nebyla aplikace. Svou appku (FOX Bike ) tak už dnes mají i sedlovky Fox Transfer Neo. Respektive, dle průvodních informací je zřejmé, že tato aplikace bude sloužit pro ovládání celého systému NEO, tedy i odpružení Live Valve Neo. Ale to trochu odbočuju a předbíhám…

Co se týká sedlovky Fox Transfer NEO, u ní bude možné, přes aplikaci FOX Bike, sledovat stav baterie, počet cyklů a podle toho třeba i hlídat doporučené servisní intervaly. Zároveň zde bude možné aktivovat již zmíněný Transportní režim (Transport mode), případně druhý zajímavý Bikepark mód.

Tento zajistí, že se sedlovka po zasunutí zamkne ve spodní pozici, aby vás sedlo při nechtěném kontaktu s ovládací páčkou nekoplo někde uprostřed letu nebo v jinou nevhodnou chvíli. Deaktivace Bikepark módu probíhá opět v Appce, případně stačí čtyři rychlá stisknutí ovládací páčky.

Rozměry v plném rozsahu

Nyní už zbývá doplnit snad jen varianty a rozměry, které plně dopovídají dnešním zvyklostem. Pro nejběžnější průměry 30,9 mm a 31,6 mm budou v nabídce zdvihy 100, 125, 150, 175 a „královských“ 200 mm. Dostupný bude i průměr 34,9 mm, který nabídne zdvihy od 125 mm do 200 mm.

Nová sedlovka Fox Transfer NEO bude nabízena v úrovni Performance Elite (pouze na kompletních kolech) a samostatně se bude prodávat v tradičním zlatém provedení Factory. S cenou pohybující se někde na úrovni 1100 EUR bez daně ale o levnou záležitost rozhodně nepůjde.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Fox

Fox Transfer NEO