reklama

reklama

Giant & Fox Live Valve 1.5 – Inteligentní propojení

Informací o tom, že vícero modelových řad značky Giant využívá inteligentní odpružení Fox Live Valve, jistě díru do světa neuděláme. Co jsem tak pátral ve vlastních zdrojích, tak se Fox Live Valve objevuje na kolech zhruba od roku 2016 (prvotní představení). Za tu dobu se jeho vnější podoba příliš nezměnila, celý systém každopádně prochází postupnou evolucí.

V době, kdy byl systém Fox Live Valve uveden na trh, se možná zdálo, že by za pár let mohl ovládnout určité oblasti plně odpružených kol, modelově XC stroje vyšších cenových hladin, fakticky se tak ale nestalo. Nestalo se ale ani to, že by se toto řešení ukázalo světu, nějaký čas se hřálo na slunci obecného zájmu a poté by zase potichu „vyšumělo“ do neurčita. Jak se to stalo mnoha podobným „zaručeným nápadům“ a udělátkám.

Fox Live Valve si naopak drží nadále svou pozici, postupně se zdokonaluje, po maličkých krůčcích se rozšiřuje, ač o výraznější expanzi rozhodně nemůže být řeč. Ostatně ono není na trhu mnoho značek, které by toto řešení používaly.

Postupem času nicméně vykrystalizovala užší spolupráce Foxu se značkami Giant a Pivot, na nichž systém Live Valve najdete nejčastěji. Jistě se najdou i další výrobci používající toto řešení, každopádně právě Giant a Pivot jsou těmi, kteří s Foxem spolupracují v těsném kontaktu, společně přitom vyvíjí, zlepšují a inovují celé řešení inteligentního odpružení.

Nejnovější řešení Fox Live Valve 1.5 jsem si mohl prohlédnout a lehce osahat na kolech GIANT Reign Advanced Pro 29 1 a GIANT Trance X Advanced Pro 29 1:

reklama

Inteligentní lockout nejen pro XC!

Na prvopočátku existence samotného systému Fox Live Valve se mohlo zdát, že se tento systém, který čte terén a automaticky zamyká a odemyká odpružení, bude nejlépe hodit pro sportovní, či závodní XC kola. Že jim dodá na efektivitě. To je pravdou jen z části. Live Valve se sice objevil na strojích jako je Pivot Mach 4 SL nebo Giant Anthem, nikdy to ale vlastně nebyla jediná cesta, jediné místo určení a nasazení tohoto řešení.

Vývojáři z Foxu, stejně jako konstruktéři spřízněných značek, si od počátku uvědomovali, že vhodně nastavené inteligentní tlumení odvede skvělou práci nejen na XC okruzích, ale v nemalé míře může pomoci také u trail-biku, a jak se dnes ukazuje, tak klidně i na enduro strojích (např. Giant Reign / Pivot Firebird).

U zmíněných kol s vyššími zdvihy a agresivněji pojatým zaměřením je přitom potřeba použít poněkud jiné výchozí nastavení než u XC raket. Tam, kde se u jedné kategorie hraje na maximální výkon a efektivitu (rychlé a časté zamykání tlumení), se jinde těží z možnosti zklidnit a stabilizovat odpružení na přejezdech a ve výjezdech, naopak cestou dolů otevřít jeho stavidla skutečně naplno. Poskytnout odpružení dokonce větší volnost, než jak je tomu v případě kol s běžným tlumením bez elektronických doplňků.

Představení Fox Live Valve z roku 2018

Fox Live Valve 1.5 – exkluzivně pro Giant

Přestože zástupci Foxu opakovaně zmiňují, že v rámci postupného vývoje systému Live Valve úzce spolupracují zejména se značkami Pivot a Giant, jsou aktuálně kola Giant exkluzivními nositeli poslední vývojové generace Fox Live Valve 1.5, a to hned u vícero modelů – Anthem, Trance a Reign (případně i Trance E+).

Základ celého řešení zůstává zachován. Řídící jednotka, ukrytá v úchytu baterky, sbírá data z řady senzorů – přední otřesové čidlo na vidlici, zadní otřesové čidlo u osy zadního kola, poziční senzor v místě řídící jednotky – tyto vyhodnocuje a následně upravuje nastavení vidlice a tlumiče.

Data o jízdě, jako jsou otřesy, náklon, klesání, stoupání či skoky, se vyhodnocují s frekvencí tisíc impulzů za sekundu. Solenoid, kontrolující průtok oleje ve vidlici i v tlumiči, je poté schopen změnit nastavení řádově za 3 milisekundy. Pro srovnání, mrknutí oka zabere přibližně 300 milisekund! Vše se tak děje rychleji, než je jezdec schopen reálně zaznamenat.

Přínos varianty Fox Live Valve 1.5

Nejnovější generace Fox Live Valve, s označením 1.5, přináší řadu dílčích změn, ač jsou na pohled takřka neviditelné. Fox kupříkladu snížil limit úhlu náklonu celého kola, kdy se systém otevírá (vyhodnocení, že se jede z kopce). Dále se snížila hodnota minimální síly nárazu potřebné pro otevření odpružení, změnu režimu tlumení.

V neposlední řadě byl prodloužen interval, po který zůstává odpružení otevřené, než jak tomu bylo doposud. Díky tomu by mělo být odpružení se systémem Fox Live Valve 1.5 aktivnější, více nápomocné, a tedy i komfortnější.

Společně s tím, jak Fox pracoval na algoritmech svého Live Valvu, dočkaly se revize také samotné tlumící okruhy vidlic a tlumičů Fox této řady. Zejména tlumiče dostaly nový hlavní píst, který by měl být v principu shodný s tím, jaký je použit u poslední generace tlumičů Fox Float X2 Performance. Díky tomu bylo možné dosáhnout kupříkladu širšího rozsahu možného nastavení.

Výrobci kol používající systém Fox Live Valve si nyní rovněž mohou vybrat jeden ze tří základních režimů, jednu ze tří map, vhodných pro konkrétní model kola – XC, Trail a AM/Enduro. Kupříkladu u značky Giant toto členění krásně pasuje na modely Giant Anthem (XC), Trance (Trail) a Reign (Enduro).

Fox Live Valve – XC / AM / Enduro

Rozdíl v základním nastavení těchto tří výchozích softwarových map spočívá, celkem logicky, v tom, jak se dané odpružení bude chovat v terénu. U XC řady (Giant Anthem) se bude odpružení zavírat dříve a častěji, aby měl jezdec co největší oporu při šlapání. U trailové varianty (Giant Trance) je podstatné celkové vyvážení, tedy zajištění rychlosti a efektivity na přesunech, s hladkým a aktivním projevem odpružení v terénu.

V posledním „chlívku“ ukrytém pod hlavičkou „Enduro“ se hraje zejména s tím, aby se jezdec nemusel o nic starat. Aby si mohl užít potřebnou oporu a stabilitu na přejezdech a ve výjezdech, naopak při otočení střelky kompasu směrem dolů, aby jeho kolo co nejlépe fungovalo! Mělo by se dosáhnout stavu, kdy bude odpružení maximálně aktivní a nápomocné.

Bez aplikace ani ránu!

Posledním dílkem do skládačky nové generace inteligentního tlumení Fox Live Valve 1.5 je nově přidaná Bluetooth konektivita potřebná ke komunikaci s aplikací LIVE Valve Bike (např. Google Play). Jak by to ostatně dnes vypadalo, kdyby podobné chytré řešení nemělo vlastní chytrou aplikaci? To by byl skandál!!!

Fox sice v obecné rovině poukazuje na fakt, že aplikace LIVE Valve Bike slouží primárně k hrátkám s nastavením tohoto systému použitého u elektrokol, zaznívá zmínka o řešení E-Live Valve (o něm si povíme někdy jindy – drobnou ukázkou budiž GIANT Trance X Advanced E+ 1), stejnou appku lze ale samozřejmě využít i na klasickém kole bez motoru.

V principu jde o to, že si standardně, na baterii umístěné na rámu, můžete zvolit jeden z pěti přednastavených jízdních režimů – chcete-li tvrdší, efektnější nastavení, nebo naopak volnější, aktivnější režim Live Valve. Zde je vše jasné a prosté, jedno tlačítko celý systém zapíná a vypíná, druhé mění režimy. Počet rozsvícených diod poté signalizuje zvolený režim (*při zapínání diody ukazují stav akumulátoru, nabíjení se řeší klasickým Micro USB kabelem).

Pokud ale své kolo připojíte k aplikace LIVE Valve Bike, lze tyto režimy nejen přepínat na dálku, ale také je dále upravovat. Můžete si zde kupříkladu vytvořit, upravit a uložit různé jízdní profily a ty pak střídat rychlým přepnutím v aplikaci. Fox navíc slibuje, že časem budou skrz aplikaci dostupné jím specificky vytvořené profily, které bude možné přes telefon do vašeho odpružení snadno nahrát. Kreativita a možnosti budoucího nastavení a ladění pomocí této appky je tak značně otevřená.

Náhled aplikace LIVE Valve Bike

reklama

Technické okénko – nastavení a kalibrace Fox Live Valve

Abychom se nepohybovali čistě v rovině teoretické, doplňme pár postřehů z praxe – aneb jako to funguje, jak se s tím pracuje? Pokud jde o základní nastavení, to je poměrně prosté. Vypnete celý systém Fox Live Valve, uvolníte drobná kompresní kolečka na vidlici a tlumiči (základní LSC tlumení) a poté už jen tradičním způsobem ladíte sag pomocí tlumičové pumpy. Následně si nastavíte odskok, přidáte případně kompresní tlumení (LSC) pracující v režimu „Open“ a je hotovo.

Zajímavostí, co by člověka možná na první dobrou nenapadlo, je postup kalibrace celého systému, který se ale provádí jen za určitých podmínek. Primárně jde o to, aby si kolo „změřilo“ dokonalou rovinu z níž pak budou čidla vycházet. Kolo se vyrovná vertikálně i horizontálně a kombinací stisku příslušných tlačítek se spustí proces kalibrace (otázka pár vteřin).

Kdy je potřeba kalibrovat Fox Live Valve? Vlastně jen v případě, že na kole něco měníte. V materiálech Fox se nejčastěji mluví o úpravě zdvihu vidlice, což logicky „rozhodí“ výchozí rovinu kola. Stejný efekt ale vlastně způsobí i prohození pozice Flip-chipu na zadní stavbě, že? Tak jen pozor při změně geometrie, ideálně byste spolu s ní měli též kalibrovat systém Fox Live Valve, aby řídící jednotka správně vyhodnotila, kdy se stoupá a kdy se klesá.  

Praktické zkušenosti? Zatím neslibujeme…

Takto jsme si probrali, alespoň v obecnější teoretické rovině, možnosti, novinky a specifika fungování systému Fox Live Valve, nejen na kolech Giant. I když vlastně přednostně na nich, jelikož tato kola se mohou primárně chlubit nejnovější generací Fox Live Valve 1.5.

Osobě jsem měl tu čest s tímto řešením zatím jen jednou – v sedle Pivotu Mach 4 SL (rok 2019) – od té doby se další podobná příležitost nenaskytla. Nejnovější kola Giant Trance a Giant Reign se systémem Live Valve jsem si aktuálně mohl blíže prohlédnout, částečně i osahat, pohrát si lehce s jejich nastavením a vše hlavně nafotit v blízkosti pražské prodejny Giant Store Praha.

Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně drahé kousky, které čekají na své majitele, jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet toto inovované řešení v praxi. Mám ale slíbeno, že by se s námi o své postřehy mohl podělit alespoň některý z nových majitelů, ale to je zatím s otazníkem.

Ponechme tedy naše oči otevřené a uši nastražené, třeba se časem dozvíme více o další evoluci systému Fox Live Valve, který i nadále zůstává poměrně drahý, a tedy pro většinu smrtelníků spíše nedostupný. Řešení je to ale rozhodně zajímavé, dle zkušeností řady jiných testerů rozhodně funkční a přínosné. Snad bude někdy zase šance dostat se k němu blíže!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Kola Giant se systémem Fox Live Valve (MY22)

GIANT ANTHEM

GIANT TRANCE

GIANT TRANCE E+ (eBike)

GIANT REIGN

Více informací o celém systému Fox Live Valve najdete na webu: ridefox.com/..livevalve-bike