FOX Live Valve a doba elektronická – Tech Lab
Když se otevře téma výraznějšího začlenění elektroniky do jízdního kola, obvykle se zvedne vlna emocí s tím, že je většina z nás spíše pro zachování „mechanické jednoduchosti“ našeho sportovního vybavení. Vývoj se ale žene nezadržitelně vpřed, proto bychom se na invazi elektroniky měli připravit. Nebo nás na ni připraví Fox se svým řešením Live Valve?
Základní myšlenka je prostá a stará snad jako odpružení na horských kolech samo. Jedná se o elektronický inteligentní systém, který automaticky nastavuje kompresní tlumení (otevřeno/zavřeno) podle jízdní situace, tedy jedete-li po hladkém povrchu nebo v terénu. Nic nového pod sluncem! S něčím podobným kdysi začalo K2, když se snažilo prosadit své chytré tlumič Smart Shock na rámech a vidlicích převzatých od značky Proflex. Malá připomínka historie – K2 Proflex a tlumiče Smart Shock. Aneb: „vše už tady bylo“.
Aktuálně své elektronicky řízené odpružení ladí již nějaký čas RockShox společně se značkou Lapierre (E:i Shock), nebo také německá Magura v podobě systému eLECT Selective Ride. Abychom byli upřímní a nic nezanedbali, tak připomeňme, že i Fox již nyní provozuje svou „krabičku od mýdla“ zvanou iCD, aktuálně přejmenovanou na iRD, kde prostý servomotorek ovládá páčku kompresního tlumení. Fox Live Valve dělá v principu to samé, v reálu by ale mělo jít o řešení, které je o generaci až dvě jinde!
Baterie a zároveň i řídící a kontrolní jednotka systému Fox Live Valve
Všechno je jinak? Ano i ne!
V nejhlubším principu je Fox Live Valve vlastně rozvinutá a technicky vypiplaná myšlenka jakou používá řešení RockShox/Lapierre známá jako E:i Shock (test Lapierre Zesty 314 E:i Shock). Na vidlici i na zadní stavbě jsou v blízkosti osy senzory (akcelerometry), které „čtou terén“ a následně předávají získané informace řídící jednotce, která na základě těchto dat přepíná kompresní okruhy (jízdní módy) ve vidlici a v tlumiči. Fox Live Valve v reálu střídá jen dvě polohy – firm/open (tuhý/otevřený).
K tomuto bodu nic zásadně nového, tedy až na skutečnost, že jsou použity senzory dva a ne jeden – samostatné pro vidlici a tlumič – a také, že může být řízen chod tlumiče a vidlice synchronně i separátně. RockShock/Lapierre E:i Shock má navíc čidlo kadence, aby se mohlo odpružení odemknout, když se jen vezete a nešlapete, což je zde řešeno jinak. Podstatné je, že u Foxu se data z obou senzorů shromažďují na jednom místě a nastavení komprese je pak řízeno v logických krocích. Zaznamená-li akcelerometr náraz na vidlici, otevře se vidlice i tlumič, aby byla překážka zpracována oběma jednotkami.
Obráceně, pokud je signál od vidlice nulový (žádný náraz), a pokud se aktivuje čidlo pouze na zadní stavbě, otevře se pouze tlumič. Takových případů asi moc nebude, ale budiž. Myšleno je také na případy skoků, dropů a jiných poletů. Tedy pokud akcelerometry zaznamenají nulovou gravitaci (let) po dobu delší jak 25 milisekund, pak automaticky otevírají tlumič i vidlici pro efektivní pohlcení sil dopadu.
„Chytré kolo“ či „chytré odpružení“ se asi ještě nějaký čas neobejde bez drátů a rozměrných akumulátorů…
Kdo to celé řídí?
Zatím se stále pohybujeme v oblasti, kterou již svými nápady a produkty zmapovala výše popsaná konkurence, respektive s níž pracuje (plus/mínus) i starší řešení Foxu iCD (iRD). Vtip, či kouzlo systému Fox Live Valve je ale především v rychlosti, s jakou dokáže reagovat. V jeho nitru totiž nenajdete servomotorek či jiný mechanický prvek, který by hýbal páčkou místo jezdce nebo ohýbal planžety a podobně.
Naopak, oním kouzelným prvkem je Solenoid (podlouhlá cívka se stejně hustými závity po celé délce. Délka cívky obvykle převyšuje její průměr, magnetické pole uvnitř cívky se považuje za rovnoměrné – zdroj Wikipedie CZ, komplexnější popis Wikipedie EN). Jestli tomu správně rozumím, pak tzv. solenoidový ventil pomocí změny magnetického pole otevírá, či zavírá průtok tryskou a takto mění nastavení „firm/open“.
Drobné čidlo (akcelerometr) je nejen na vidlici, ale také na zadní stavbě.
Rychlý, rychlejší, nejrychlejší
Toto magnetické řešení má přitom dvě zásadní přednosti. V první řadě je to již zmíněná rychlost přechodu z jedné polohy na druhou, jež se odehrává v čase 0.005 s. Tedy pět tisícin sekundy (pět milisekund). Pro porovnání – naše oko potřebuje k mrknutí 300 milisekund (0.3 s), což je nesrovnatelně delší čas. Druhou zásadní předností tohoto řešení je jeho minimální energetická náročnost, opět zejména díky tomu, že se zde nenacházejí žádné složité mechanizmy.
Pomalu se dostáváme k jádru pudla, nebo spíš k srdci této nové elektronické lišky FOX Live Valve. Ona blesková rychlost je skutečně zásadní údaj! Díky ní si u Foxu nemusí lámat hlavu s otáčením klik nebo s předáváním signálu z vidlice až na tlumič a podobně. Pět milisekund je totiž dostatečně dlouhý čas k tomu, aby se signál z čidla přenesl do řídící jednotky a dále do ovládacího prvku vidlice a ta se, v případě nárazu na překážku, otevřela dříve, než si toho jezdec vůbec všimne. Navíc možné nepatrné zpoždění stejně poberou pláště, které jsou za všech okolností první na ráně v boji o komfort a přilnavost.
Příjemným vedlejším efektem by měla být skutečnost, že toto řešení funguje bezhlučně, tedy za jízdy neuslyšíte žádné bzučení, vrčení apod. A již párkrát připomínaná energetická nenáročnost by měla zase zajistit dlouhou výdrž baterie, kdy se hovoří o údaji 25 hodin čisté jízdy. Tedy s ohledem na četnost střídání jízdních režimů.
Prvek Fox Live Valve se do vidlice krásně schová…
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Já rozhodnu, co se bude dít!
Jeden malý detail, co jsem zatím opomněl, je naprogramovaný „časovač“, který je zde proto, aby se odpružení neodemykalo a nezamykalo na každé překážce. Přesný čas vám neřeknu, každopádně vše je vymyšleno tak, aby zůstalo odpružení po prvotním nárazu nějaký čas otevřeno a bylo tedy připraveno na další ataky terénu, které když se nedostaví, vše se zase bleskově uzamkne.
Jak hlásá titulek předchozího odstavce, u Foxu se zřejmě někdo zamyslel a doplnil systém Live Valve o možnost individuálního tuningu, o možnost úpravy jeho funkce podle nátury jezdce či jeho zdvihů. Ladit můžete snadným uživatelským zásahem hned dva prvky. Tedy krom tradičních veličin jako je tlak vzduchu a odskok. První možností je jemné doladění nízkorychlostního kompresního útlumu, tedy citlivost pro fázi „otevřeno“. Tak se činí pomocí drobného imbusu.
Druhou možností je elektronické ladění (programování) bodu odtržení, či lidštěji řečeno citlivosti, nebo snad vnímavosti celého systému. Připraveno je osm poloh, které se volí na řídící krabičce (baterii). Tímto prvkem se mění paralelně vlastně hned dvě veličiny. Jednak jak silný musí být úder, aby se odpružení otevřelo (výchozí hodnota je 7 G), zároveň se s tímto mění i nastavení časovače, který ovlivňuje jak dlouho je odpružení otevřeno. Tvrdší nastavení znamená rychlejší uzavření, aktivnější setup zase delší prodlevy.
…na tlumiči jeho přítomnost ale nepřehlédnete!
Jak to funguje v terénu?
Naše redakce bohužel nesídlí v exkluzivní oblasti Santa Cruz v Kalifornii, abychom měli vše u nosu a byli osobně zváni na každou takovouto prezentaci. Navíc se jednalo o prezentaci předprodukční verze, která má před sebou ještě kus cesty, než dojde k jejímu uvedení do praktického prodeje. Důležité je, že můžeme praktické dojmy čerpat alespoň od kolegů z USA, konkrétně od Richarda Cunninghama, který se na kole s Foxem Live Valve osobně svezl.
Připravena pro něj byla Kona Process 134 (zdvihy 140/134 mm), která je známá svým spíše aktivnějším projevem, což se parádně hodí pro demonstraci systému, jenž má pomoci s efektivitou šlapání. Jak se tedy s tímto chytrým systémem jezdilo a jak se takovýto systém vůbec nastavuje?
Základní setup je poměrně prostý. FOX Live Valve se jednoduše vypne a vidlici i tlumič si můžete nastavit tak jak jste běžně zvyklí. V tomto případě byl použit sag 25 % na vidlici a 30 % u tlumiče. Následuje možnost doladit si citlivost vidlice a tlumiče v otevřeném režimu, nebo si vybrat „práh odtržení“ stiskem tlačítka na kontrolní krabičce s následným odpočítáváním „kolikrát to blikne“. Inženýři z Foxu doporučují pro začátek ponechat výchozí střední nastavení, které by mělo vyhovovat většině jezdcům.
Kolo, na kterém se testovalo – Kona Process 134
Tvrdě nahoru, zlehka dolů
Sám jsem toto kolo nejezdil, proto nechci po svém interpretovat vše, co jsem z daného popisu pochopil, vypíchnu spíš jen to nejdůležitější. Richard Cunningham si pochvaloval, že je kolo se zavřeným odpružením skutečně pevné a stabilní, není ale vysloveně tvrdé jako skála. Přitom stačí menší nerovnost a vidlice i tlumič se vmžiku otevřou, zpracují překážku a nepřijde-li další, přechází opět v superefektivní mód. Tento projev přitom proměnil slušně stoupající kolo v excelentního vrchaře a bylo vlastně jedno, zda si jezdec velebí v sedle, nebo stojí a buší do pedálů.
Zajímavé je laborování s citlivostí systému. Zatímco v poloze „0“ reaguje odpružení na každičkou hranku, ve středu je jeho vnímavost stále velice dobrá a rychlá, umocněn je hlavně dojem efektivity. Překročí-li se stupeň 6, začne být odpružení celkově tvrdší a na osmičce už má člověk údajně pocit, že se 140mm trailbike proměnil ve 100mm sportovní full.
Jde tedy jen o to, najít si to správné optimum pro svůj způsob jízdy a osobitý pohled na věc. Richard Cunningham přitom zmiňuje, že vzhledem k prakticky neznatelné rychlosti odezvy a okamžité reakci na náraz, lze použít v základu tužší nastavení, než jak by tomu bylo u běžných hydraulických či mechanických systémů.Ovládání není složité, stačí jedno jediné tlačítko pro zapnutí/vypnutí a úpravu citlivosti celého systému.
Více tady, méně támhle
Co mě osobně z praktických poznámek zaujalo asi nejvíce byla zmínka o tom, že díky systému Fox Live Valve není třeba ladit odpružení kompromisně, tedy tak, aby bylo pokud možno efektivní a zároveň i dostatečně aktivní. S Live Valve si lze vidlici i tlumič nastavit více naměkko, více aktivně, čistě pro komfort a sjezdové vyžití a efektivitu nechat plně na elektronice.
Kde a kdy se objeví?
Již bylo zmíněno, že představení i prvotní veřejné testování se týkalo zatím jen předprodukční verze systému Fox Live Valve, finální podoba by se proto měla či mohla objevit v rámci modelové kolekce Fox 2017. Primárně by se toto řešení mělo dostat do vidlic Fox Float 32, 34, stejně tak i 36. Zmíněna byla i možná „zpětná“ kompatibilita, primárně s novějšími modely Fox 34.
U tlumičů je situace trochu jiná, jelikož zde se zatím nedá prvek Live Valve jednoduše vložit do těla (do tlumící patrony) jak je tomu u vidlic. Prakticky to vypadá, že by se Live Valve mohl objevit primárně na tlumičích Fox Float X, kde bude figurovat jakoby druhá expanzní nádobka. To se ale může ještě změnit a nakonec může dojít i k integraci do klasických řad bez expanzky. Zpětná kompatibilita je proto teoreticky možná u velkých tlumičů Float X, u malých brášků bez expanzní nádobky bude třeba nejspíš specifická konstrukce tlumiče jako takového.
Samé dráty…
Baterie a možné potíže
Mnohé asi napadne, že by nový systém mohl použít zdroj a řešení jako u stávajícího „zařízení“ Fox iCD, které vzniklo společně s Shimanem a u nějž lze využít baterii e-Tube. Bohužel, Shimano se údajně staví odmítavě k možnosti zapojit svou baterii do okruhu Live Valve, jelikož by se tím výrazně zkrátila její faktická výdrž. Myšleno v kombinaci s elektronickým řazením Di2. Pokud tedy někdo bude mít tolik vášně pro elektroniku a také tolik prostředků, že by toužil po elektrickém řazení i odpružení, pak se nevyhne použití dvou akumulátorů a péče o ně. Což může mnohé odradit!
Jen aby to neskončilo tak, že se začnou cpát velké akumulátory do rámu, aby zvládly živit elektronické řazení, odpružení a třeba i sedlovku!!!
Klasickou otázkou je, co se stane, když dojde baterka, nebo když se poškodí vedení. V prvním případě by se před konečným vypnutím měl systém automaticky přepnout do režimu „open“, při poškození kabeláže si nelze vybrat a máte pak šanci 50/50 zda vaše odpružení zůstanete v poloze „firm“ nebo „open“. To by se ale možná dalo ještě nějak vyřešit…
Kam to (zase) celé směřuje?
Ať chceme nebo ne, vyspělá elektronika je všude kolem nás, rychle se vyvíjí a rozšiřuje a tak se asi časem neubráníme ani její výraznější invazi na naše kola. Osobně uznávám, že toto řešení může mít pro mnohé jezdce velký přínos, především pro notorické „přepínače“ a „zamykače“. A pomoci může také při stavbě nových kol. Tedy tím, že by se nemusela až tak moc řešit kinematika a efektivita samotného závěsu, naopak by se vývojáři mohli soustředit na ideální funkci samotného odpružení.
Že by se zase ve velkém vrátily jednočepy s vysokou polohou otáčení?! Něco jako Santa Cruz Heckler?
V jednoduchosti je síla, aneb letitý model Santa Cruz Heckler s nanejvýš jednoduchým řešením zadní stavby. Vrátí se s příchodem Fox Live Valve ve velkém jednočepy???
Když se na to ale podívám ze svého osobního pohledu, říkám si proč? Ano, najdou se kola, která by si něco podobného zasloužila. Budu-li konkrétní, pak by bylo fajn nahradit chytrou elektrickou krabičkou mechanické dálkové ovládání tlumiče u kol Rocky Mountain (Altitude, Instinct, Thunderbolt), u některých Lapierrů (ty mají svou variantu E:i Shock) nebo u Scottů. Jinak ale znovu říkám proč? Řada současných plně odpružených kol je dostatečně efektivní sama od sebe, není nutné je neustále zamykat, přitom člověk nepociťuje žádné omezení z hlediska výkonnosti jejich odpružení.
Za české hráče můžu vytáhnout esa v podobě RB IQ (RB Bandit 675) nebo třeba Author Patriot (Evo, Trail, AM). Osobně jsem člověk, co nemá zavírací páčky moc rád, spoléhám radši na kolo a na svou schopnost „šlapat do kruhu“ a „nemrskat se v sedle“, než na nějaké „chytré udělátko“. A většinou nemám problém! Řada lidí, i mých kolegů, ale nezřídka kdy po páčce zamykání či stabilizace tlumiče sahá celkem pravidelně, minimálně na asfaltových přejezdech. Takže to smysl asi má!
„Jde to i bez drátů…“ Aneb řada sofistikovaných závěsů berličky v podobě „samozamykacích“ řešení snad ani nepotřebuje. Viz třeba Author Patriot Evo.
Co na to trh?
Uvidíme jak se vyvine situace a uvidíme, co na to trh a co na to vy, zákazníci! I když u nás v Česku to asi hned tak žhavé nebude, už jen kvůli ceně. Ale kdo ví. Třeba si Fox v tomto směru spraví jméno a přebije ne úplně pozitivní vzpomínky na řešení TerraLogic a třeba také od základu změní vývoj odpružení a způsob jak jej používáme a jak na něj nahlížíme. Nebo také NE!