Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – test

DCIM100MEDIAPřed časem se do naší vlasti začaly opět ve větším dovážet stroje legendární kanadské značky Rocky Mountain. Minulý rok jsme měli to štěstí a mohli osobně vyzkoušet dva modely, Instinct a Altitude, nyní přišla řada na test letošní novinky, model Thunderbolt 750 MSL.

Samotná řada Thunderbolt není až tak nová, jelikož hliníkové stroje tohoto jména brázdí nejen kanadské lesy již nějaký ten pátek. Donedávna ale byly v nabídce jen hliníkové verze, což byla trochu škoda. Každopádně již tato „základní řada“ Thunderboltů se za dobu své existence natolik osvědčila, že se severoameričtí inženýři pustili do stavby nové, vylepšené generace. Tentokrát již na karbonovém rámu, který s sebou nese řadu konstrukčních vylepšení, nikoliv jen lehčí a tužší materiál „kosmické doby“.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testTy tečky okolo kola to není prach na snímači ale mouchy, kterých zde bylo nepočítaně…

Začněme od píky

Rocky Mountain Thunderbolt je pravověrným trailbikem, který nabízí lehký a tuhý rám, 120 mm zdvihnu nad oběma koly a patřičně hravou a zábavnou geometrii. Tyto všechny vlastnosti karbonový Thunderbolt MSL nadále rozvíjí, a to za pomoci vícero specifických technologií a konstrukcí. V první řadě stojí za zmínku fakt, že Thunderbolt MSL oproti hliníkové verzi* dostal z mnoha stran chválený systém RIDE-9™. Tedy specifické řešení uchycení předního oka tlumiče v soustavě hliníkových kamenů, které lze přenastavit do devíti různých poloh a takto ladit geometrii a vyznění funkce zadní stavby.

*Na letošním Eurobiku byla představena nová generace hliníkových Thunderboltů, rovněž se systémem RIDE-9 a vylepšeným rámem.

Tento systém jsme si osobně vyzkoušeli již na výše zmiňovaných strojích Rocky Mountain Instinct MSL a RM Altitude a nutno říct, že nás možnost snadno si upravit geometrii a projev zadní stavby podle aktuálních podmínek jednoznačně bavila. Je to úžasná věc pro hračičky jako jsem já! Dalším vylepšením je kombinace několika druhů kluzných ložisek. Na místě čepů horního ramene najdete ložiska označená BC2™ (Bushing Concept 2), což je upravená verze kluzných pouzder s původně kónickou dosedací plochou. V tomto případě navíc vybavená maznicí pro každé ložisko pro ještě snazší údržbu.

Čepy u patek jsou u Thunderboltu typu ABC™ (Angular Bushing Concept), tedy kónická kluzná pouzdra, jaká se používají u ostatních modelů Rocky Mountain. Skutečnou konstrukční peckou je ale hlavní čep u středu nesoucí označení PIPELOCK™ Pivot. Opět se jedná o kluzné pouzdro, Rocky Mountain kuličkovým ložiskům zkrátka nevěří, v tomto místě ale v jedinečném oversize provedení se speciální konstrukcí, kterou najdete zatím jen u modelu Thunderbolt MSL.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testExtra masivní spodní čep (PIPELOCK™ Pivot) s nenápadnou maznicí je klíčovým hráčem co se týká tuhosti zadní stavby.

Blíží se bouře!

Teorie už bylo dost, pojďme konečně jezdit. Pravdou je, že jsem Thunderbolta 750 MSL neměl půjčeného na příliš dlouho, stihl jsem s ním ale absolvovat hned několik dosti odlišných jízdních režimů. Vyzkoušel jsem si s ním běžnou XC jízdu, poprali jsme se společně s nástrahami tvrdého horského terénu a doškrábali se bok po boku až na hřeben Jeseníků. Pohráli jsme si na pumptracku, ale také jsme spolu prověřili bikepark Kopřivná! To vše za pár dní, to vše na jednom kole, které by dle zdvihů mělo jezdit někde okolo Prahy a nemělo by se hrabat do velkých hor… Čistě teoreticky!

Drobné upozornění si zaslouží také fakt, že k testu byl nachystán rám velikosti LG, tedy 19“, což je na moji postavu, na můj vkus a moje zvyky trochu víc, než by muselo. Ale není to poprvé co mám v ruce větší kolo a není to extrémní skok, proto jsem neměl problém se s tímto kolem „porvat“. Ostatně ač byl Thunderbolt MSL devatenáctka, padl mi do ruky takřka okamžitě. Posed tak akorát, jen lehce delší, lehce sportovně přikrčený, stále ale dostatečně komfortní. U eMka, které je o 2,5 cm kratší, by to asi byla těžká pohoda.

I takto jsem měl pocit, že kolo můžu bez problému ovládat za prakticky všech situací. Přeskočím-li na chvilku o kousek dál, pak jediné místo, kde jsem reálně pocítil větší velikost, delší posed i delší rozvor, byly nesčetné klopenky v Bikeparku Kopřivná. Stačily ale dvě jízdy a už jsem si našel ten správný rytmus, naučil se odhadnout ideální časování kdy kolo do oblouku položit a nakonec jsem si náramně užíval i tuto část společné souhry.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testHorní rameno dostalo nové širší čepy BC2™ (Bushing Concept 2) vybavené maznicí pro snazší údržbu a delší životnost.

RIDE-9, aneb jak si kdo řekne!

Vzhledem k aplikaci řešení známého jako RIDE-9 by se zdálo že popisovat geometrii tohoto kola, podobně jako jiných strojů Rocky Mountain s tímto systémem, vlastně ani nemá cenu! Člověk by totiž musel dopodrobna rozebrat projev všech devíti poloh. V reálu tomu tak být ale nemusí. Systém RIDE-9 není konstruován k tomu, abyste nutně zkoušeli všech devět variant nastavení. Naopak, celé je to o tom, že si najdete dvě, maximálně tři sestavy, které vám sedí a ty střídáte podle konkrétního terénu a podmínek, jež vás čekají.

Nejlépe to asi vystihuje popis u Rocky Mountain Instinct, kde byly rozdíly v chování kola nejmarkantnější.

Podobně jsem to udělal i já a vlastně jsem ani moc dlouho nepátral, jelikož mám s tímto systémem již své zkušenosti. Proto jsem při prvních jízdách v horách neváhal a posunul přední oko tlumiče maximálně dopředu, abych dosáhl nanejvýš položeného úhlu hlavy (67,2°). Na konci testu jsem pak zkusmo otočil systém kamenů přesně opačně, abych vyzkoušel, jak se bude Thunerbolt chovat s hlavou skloněnou pod úhlem minimálním, tedy 68,4°.

Předozadním pohybem předního oka tlumiče tedy ladíte především geometrii, mění se ale také charakter odpružení. Ve videu vysvětlujícím funkci tohoto systému zaznívá, že s okem tlumiče maximálně vzadu je zadní zavěšení více lineární, zatímco je-li vepředu, vykazuje systém více progrese (to jsem si ověřil v praxi). Zároveň můžete ještě posouvat přední oko tlumiče nahoru (vhodné pro lehčí jezdce a efektivnější projev – vyšší tlak) nebo dolů (vhodné pro těžší jezdce – nižší tlak).

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testMagický systém RIDE-9, aneb devět možností jak uzpůsobit geometrii a projev zadní stavby svému jízdnímu stylu

Jak to vozí Thomas Vanderham?

Zajímavé je, že třeba Thomas Vanderham ve zmíněném videu říká, že při první zkušenosti se systémem RIDE-9 začal se střední neutrální pozicí, poté se posunul do polohy maximálně položené hlavy a nakonec základní úhly nepatrně napřímil posunem předního oka tlumiče o jeden krok dolů. To udělal i proto, aby mohl o něco snížit tlak v tlumiči a dosáhl tak o fous lepší vnímavosti na drobné nerovnosti.

Z jiného těsta

Uff, tohle téma týkající se systému RIDE-9 je natolik obsáhlé, že se člověk u jeho popisu docela zapotí. Nicméně pojďme konečně do akce, kde, jak jsem již říkal, jsem začínal s plně aktivním nastavením a s maximálně položenou hlavou. Ono i když to vezmete obráceně a nastavíte si maximálně strmých 68,4°, zjistíte, že je to stále hodně málo na poměry 120 mm trailbiků. I proto mi přišlo, že když jsem měl nastaven úhel 67,2°, byl Thunderbolt MSL svým projevem hodně jiný, o poznání jistější než řada kol podobného ražení.

Zprvu jsme si sice musel zvykat na jeho určitou rozvernost danou lehoučkým a tuhým rámem, díky čemuž Rocky reagoval na sebemenší podnět vyslaný k přednímu kolu až překvapivě rychle. Jak jsme se ale po chvilce sehráli a když jsme po nějakém čase společně dosáhli hřebene Jeseníků a začali si skutečně užívat hravé traily a následně i náročný sjezd dolů, začalo se mi před očima rýsovat to, o čem mnozí mluví. Rocky Mountain Thunderbolt MSL je kolem, které poměrně tvrdě překračuje hranice svého tabulkového zařazení.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testKe stylovým prvkům patří i originální „ologované“ sedlo WTB.

(Ne)nech sebou cloumat!

V jeho charakteru se v krásně vyváženém poměru snoubí celková lehkost, obratnost a ochota „nechat sebou cloumat ze strany na stranu“ s jistou a stabilitou, jakou byste očekávali spíše u lehčího endura. Pravdou je, že s nejvíce agresivní pozicí má člověk ve výjezdech pocit, že sedí poměrně nízko, jakoby skoro na rámu, což ještě umocňuje vysoká aktivita zadní partie. I proto jsem u Rockyho opět ocenil přítomnost dálkového ovládání tlumiče a jeho systému CTD.

Ve výjezdech po rovných i lehce rozbitých horských cestách jsem bez zbytečného zdráhání přepínal na Trail, což zde má poměrně výrazný efekt. Je-li tlumič v režimu Descend, je až překvapivě aktivní. Cvaknete-li Trail, patrně ztuhne a zadní stavba se trochu narovná. Toho je zřejmě dosaženo specifickým odladěním kompresních okruhů. Proto zůstává tlumič méně zabořen (menší sag), díky čemuž je zadek nejen celkově efektivnější, ale geometrie také trochu přívětivější strmým výjezdům a silovému šlapání.

Jako vždy hodně záleží na tom, co konkrétně od kola čekáte a kde se s ním pohybujete. Já osobně, jako starý hračička, jsem poměrně často střídal polohy Trail a Descend již v průběhu výjezdu. Na rovnějších cestách jsem řadil logicky tvrdší Trail, který vás nepřipraví až tak moc o vnímavost zadního zavěšení, v hodně rozbitých sekcích jsem přesto raději volil Descend a užíval si, jak zadní kolo dokonale kopíruje všechny kameny a kořeny, kterých při mém výjezdu na hřeben Jeseníků bylo nepočítaně.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testDálkové ovládání tlumiče (Fox CTD) je zde zcela zásadním prvkem. Bez něj byste se ve výjezdech „utopili ve zdvihu“ nebo se cestou dolů připravili o větší část akce zadní stavby.

Vysněná hřebenovka

Také nahoře na kopci při pohybu po příjemném horském trailu jsem průběžně střídal ony dvě polohy kompresního nastavení zadního tlumiče, jelikož někde se mi líbilo, jak je zadek aktivní a minimálně v první půlce radikálně lineární, jindy zase bylo fajn cítit pod nohama větší oporu, aby se s kolem lépe manipulovalo při trialovém proplétání se mezi kameny, či při odrazech ke skoku.

Cestou dolů jsem pochopitelně otevřel stavidla akce zadní stavby naplno a žasl, co tohle kolo dokáže. Sedlovka dolů, těžiště více vzadu a jede se. Stability nabídne Thunderbolt MSL vážně hodně, takže se člověk nemusí bát pustit to i z prudších srázů hezky naplno. Stále ale cítíte, že máte v ruce lehoučké a obratné kolo, které vždy a okamžitě poslechne vaše příkazy.

Je celkem jasné, že 120 mm zdvihu tohoto kola, ať již působilo samo o sobě výrazně delším krokem, je prostě jen 120 mm. V těžkém horském terénu jsem si proto, i s ohledem na lehká kola a hubenější pláště, neustále opakoval: „Hlavně neprorazit, hlavně neprorazit!“

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – test„Ilegální pěšina“ (snad mě neprásknete) z hřebene Jeseníků. Vzadu na horizontu je horní nádrž přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně, kdyby vás to zajímalo…

Nezapomeň zadek!

Kolo samotné by mě pustilo do slušných extrémů a velkých rychlostí, avšak to jsem si měl vyzkoušet až následující den. I když sranda byla už jen při dojezdu, kdy se těžká kamenitá horská cesta změnila v širokou lesní navigaci, kde to šlo pálit hlava nehlava. Jen bylo třeba hlídat si odvodňovací kanálky a vždy se včas odlepit od země, abych tam „nenechal zadní kolo“.

Moje další vyjížďka s Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL mě zavedla, vlastně ani ne tak úplně schválně, k horní stanici Bikeparku Kopřivná. Chvíli jsem tam stál, koukal na lano a na mapu trailů a v hlavě přemítal, zda se mám pustit dále do hor za dalším hřebenovým dobrodružstvím, nebo zda se stočit dolů a užít si odpoledne na budovaných trailech s vývozy na špagátu. Vyhrála druhá varianta, „ať to mám trochu pestřejší“. Jen jsem si říkal, mám-li na to vůbec vybavení?

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testPláště Maxxis Ardent 27,5×2,25″ a Ardent Race 27,5×2,2″ (na obr.) jsou fajn univerzály a krásně jedou. Do hor a do bikeparku by to ale chtělo něco zubatějšího se silnější boční stěnou. Defekt jsem ale vlastně ani jeden neměl!

(Ne)vhodné vybavení

No, pro úplný klid duše bych byl radši za volné pedály a boty Five Ten, chrániče Leatt a snad i stroj vyššího zdvihu a hrubšího obutí. Ale ono to šlo i takto v univerzálním XC setu. Jako první jsem si střihl červený FR trail Spicy Freeride. Bylo to super, jen jsem cítil, že je trať na mnoha místech dost rozbitá a kolo pode mnou až zbytečně trpí. Proto jsem ve finále nejvíce hobloval Fun Trail a byl tak v sedmém nebi.

Rocky Mountain Thunderbolt se i zde ukázal jako neskutečně všestranný, hravý a výkonný stroj. Ke konci jsme si spolu užívali již poměrně drsné tempo, sem tam nějaký skok, nekonečné množství klopenek, jízdu na brzdy i jen na „gravitaci“. To vše zvládnul Rocky naprosto dokonale. Zkoušel jsem, jak je to s progresivitou zadní stavby a ověřil si, že přestože je začátek neskutečně aktivní (někdo by řekl pro šlapání až „nechutně houbovitý“), od půlky výrazně tuhne a dostat ho na doraz skoro ani nejde!

Trochu jsem na lanovce ufukoval, ale stejně mi i po několika skočkách „na placku“ zůstal kontrolní kroužek kousek nad koncem pístnice. A to jsem měl pocit, že zadek chodí skutečně excelentně, že se rozhodně neomezuje ve svém projevu a opět, že snad dokáže zakřivit prostor a čas, protože bych nevěřil, že chodí jen 120 mm.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testFun Trail v Bikeparku Kopřivná mě v sedle Rocky Mountain Thunderbolt neskutečně bavil. Toto je fotka z přejezdu ve střední části, za nímž začíná další nášup klopenek, boulí a skočků.

Co mě brzdí v rozletu?

Jedné, co mě fakticky omezovalo byla lehčí kola a pláště Maxxis Ardent a Ardent Race (P/Z) v rozměru 2,25 a 2,2“ (P/Z), které jsem se snažil na Spicy Freeride hlavně neprostřelit. Trochu tunningu nebo pořízení verze BC Edition se 130 mm kroku vidlice a s hrubším obutím a budu pomalu králem tohoto svahu!

Když jsem se vrátil z Jeseníků, čekal mě ještě přesun po ose do prodejny Bike Notoric, kde jsem si kolo půjčil a měl ho zde zase odevzdat… Pro tuto poslední fázi jsem záměrně zvolil nastavení minimálního možného sklonu vidlice (68,4°), přičemž bylo třeba lehce upravit tlak vzduchu pro dosažení optimálního sagu. Thunderbolt byl pak o něco živější a zadní stavba i o fousek stabilnější, stále šlo ale o poměrně svérázný projev na kolo dané třídy.

Stále jsem měl pocit, že je hlava dost položená a stále jsem byl přesvědčen, že pro sportovní jízdu a výjezdy je lepší zvolit režim Trail a Descend si nechat jen do rozbitého terénu a na sjezdy. Rocky Mountain Thunderbolt je zkrátka svérázným kolem od začátku do konce, přičemž systémem RIDE-9 sice můžete lehce doladit způsob jeho chování, jeho vrozený trailový charakter ale vymazat nelze.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testSedlovka X-Fusion HiLo není zrovna hitem v této kategorii produktů, fungovala ale obstojně a díky bohu za ni! Ovládací páčka je vcelku originální a vlastně i docela šikovná… Znalci a pamětníci ale vědí, že to je kopie původního Mavericku, později Crankbrothers Joplin.

KOMPONENTY

Zase jsem se jednou snad ani slůvkem nezmínil o vidlici Fox 32 Float CTD z rodiny Evolution. Nebyla vůbec špatná, při troše máznutí (Fork Juice) chodila poměrně hladce a hlavně, když „dostala pořádně nažrat“, běhala úplně nejlépe. Obvykle si u levnějších vidlic Fox trochu stěžuju na jejich vnímavost, zde jsem ale vzhledem k drsným podmínkám neměl vlastně šanci něco podobného odhalit.

SRAM X7 a X9

Trochu překvapením pro mě bylo ne zcela obvyklé míchání řazení z rodiny SRAM X7, stejnojmenného přesmykače a přehazovačky X9. Šlo ale vlastně jen o můj pocit, jelikož funkčně jsem řazení 2×10 nemohl nic vyčítat. Krok lehký, čistý a jasně čitelný, rozsah převodů zcela dostačující, „brzda přehazovačky“ (Type 2) plně funkční, tak proč nutně investovat do dražší sady? Až tyto komponenty doslouží, můžete je vyměnit za lepší, do té doby ale ať dělají co umí a že toho umí dost!

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testNevím jak vás, ale mě brzdy Shimano SLX neuráží vzhledem (vyjma plastového těla páky), a co je hlavní, ani funkcí. Za ty peníze předvádí neskutečné divadlo!

Brzdy Shimano SLX

Podobná písnička může zaznít i zde. Relativně levná, spíše základní řada Shimano SLX, která ale funguje tak dobře, že se za její přítomnost na kole nemusí nikdo stydět. Tyto brzdy jsem neuvařil ve sjezdu z hřebene, ale ani další den v bikeparku. V jednu chvíli mě sice zlobila nestálá délka kroku zadní páky, ale to už znám. Stačilo si chvíli pohrát s vystředěním třmene vůči disku a vše bylo zase v pořádku.

Praktické postřehy

V průběhu testu mě z technických věcí trápily jen dvě maličkosti. Zaprvé nepříjemné křupání v hlavě při skoro každém otočení řídítek (to samé jsem řešil u karbonového Instinctu), zadruhé se nějakou záhadou postupně uvolňovalo lanko přesmykače, proto jsem jej musel asi dvakrát dotahovat. Vidím to ale spíš na problémy konkrétního testovacího kola, které šlo z ruky do ruky a ne všichni s ním zacházeli v rukavičkách…

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – testBrzdy 2x, řazení 2x, dálkové ovládání sedlovky 1x, dálkové ovládání tlumiče 1x. Dohromady šest „mačkátek“ a šest kabelů! To už je docela dost!!!

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – závěr

Při tom všem rozplývání se nad tím, jak kolo krásně zvládá těžké traily a náročný terén obecně, jsem skoro zapomněl zmínit, že také luxusně jede. Lehoučký a mimořádně tuhý karbonový rám s oversize středovým ložiskem je výtečný základ, který doplňují lehká kola a slušné obutí, takže to do kopců letí skoro samo. Jen je lepší si přitvrdit tlumič, ať se vám odpružení zbytečně „nevlní pod zadkem“. Rocky Mountain ale takto dělá svá kola schválně. Chce nabídnout jezdci maximum akce zadní stavby s možností její stabilizace snadno přístupnou páčkou dálkového ovládání.

Rocky Mountain Thunderbolt MSL je zkrátka dalším mimořádným počinem této kanadské značky. Kolo, které s vámi bude zvesela v tempu brázdit lehčí lokální traily, přitom vás nenechá ve štychu, když se vypravíte do skutečných kopců, zároveň nabídne dostatek zábavy, i když náhodou potkáte bikepark. Jen ho pak raději vezměte na lehčí lajny, ať ho někde nerozštípete. Bylo by ho škoda! Pokud by měl mít člověk jen jedno kolo pro všestranné použití, pak by to mohl být právě Thunderbolt MSL. Za mě snad jen s hrubšími plášti nebo ideálně ve verzi BC Edition. Hmmm!

Více o tomto kole najdete na webech
www.rockybikes.cz / www.bikes.com
logo-Rocky-Mountain

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Vysoká tuhost rámu, rychlost a ochota zrychlovat (ideálně s režimem Trail na tlumiči)
Mimořádně aktivní (komfortní) zadní stavba
Hodně hravá a stabilní geometrie dalece přesahující kategorii 120mm trailbiků
Vysoce výkonné a citlivé odpružení na obou frontách, které je však dostatečně progresivní na svém konci
Systém RIDE-9 – možnost detailně naladit geometrii a projev kola dle individuálních představ a požadavků
Plně karbonový rám (včetně zadní stavby)
Na pohled základní, přesto plně funkční vybavení
Pro někoho až moc aktivní zadní stavba, která vyžaduje průběžnou kontrolu pomocí dálkového ovládání tlumiče
Křupání v hlavě u karbonových rámů Rocky Mountain, že by to byly vnitřkem vedené bovdeny?
Zdánlivě složité nastavení systému RIDE-9, k němuž lze ale přistupovat stylem „nastavit a zapomenout“
Nevzhledná spleť kabelů a hadic v ovládacím centru, stejně jako příliš velký počet páček a přepínačů. Systém pohonu 1×11 by tomu hodně pomohl!
To zas bude jednou hodně těžké hledání odpovědi! Rocky Mountain Thunderbolt MSL totiž vzhledem ke svým vlastnostem a systému RIDE-9 může zaujmout hodně širokou skupinu movitějších bikerů. Může být věrným přítelem jak jezdce vyžadujícího lehoučký, tuhý a rychlý základ pro jeho spíše sportovní jízdu, který hledá komfort, jenž mu 100 mm sportovní modely nejsou schopny zajistit. Stejně tak může sloužit jezdci, který si s terénem rád hraje, rád objevuje nová místa, nové možnosti atd. Thunderbolt je asi nejvhodnějším strojem pro ty, kdož by chtěli mít jedno lehké a všestranné kolo, s nímž lze s trochou snahy sjet a projet skoro vše, co je napadne, od maratonu po horské putování či náhodný výlet do bikeparku.

Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL – test
Návrat z hřebene Jeseníků… Fíííí

ROCKY MOUNTAIN Thunderbolt 750 MSL(2015)
Rám SMOOTHWALL™ Carbon, G2 ABC™ Pivots, RIDE-9™
Vidlice Fox 32 Float 27,5 Evolution (120 mm)
Tlumič Fox Float CTD Remote
Zdvihy P/Z 120/120 mm
Řazení SRAM X7 Trigger (2×10)
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X9 Type 2 / X7 Direct mount
Kliky Race Face Turbine (délka 170-175 mm / 38/24 zubů)
Pláště Maxxis Ardent 27.5×2.25″ (P) / Maxxis Ardent Race 27.5×2.2″
Kola Wheeltech Helix TR25 Tubeless Compatible (by SUNringlé)
Řídítka Race Face Evolve 1/2 Rise (750 mm, 9° Sweep)
Představec Race Face 6° x 60-80 mm
Brzdy Shimano SLX (disky 180/160 mm)
Hmotnost 12,8 kg (vel. LG/19″ bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 54 cm
Tlaky – odpružení (jezdec 85 kg, včetně výbavy) Vidlice | tlumič – 70 psi | 130/150 psi (DH/XC mód)
Cena 140 389 Kč (model 2015) – www.rockybikes.cz

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • wilda

    „Sedlovka X-Fusion HiLo není zrovna hitem v této kategorii produktů …“

    Co třeba alespoň srovnání s konkurencí nebo co na ní (ne)fungovalo? Takto je to jen neurčité plácnutí do větru.

    • Tahle fungovala docela dobře, ale…
      1) ovládání výše vyfocenou páčkou nemá úplně jasnou odezvu, je takové houbovité
      2) provozní vůle je o něco větší než je dnes zvykem
      3) sedlovka nedrží dole, když za ni vezmeš, tak se vytáhne
      4) když na sedle nesedíš tak je slyšet klepání

      Stačí? Bral jsem to jako notoricky známou věc 😉

      • wilda

        1) Souhlas, proto jsem ji vyměnil za crankbrothers páčku.

        2) Vozím/vozil jsem T-Mars / KS / HiLo i Reverba. Jediná (a to znatelně :)) větší vůle byla u T-Marsky. Naopak u Hilo byla po roce ježdění vůle stejná jako na začátku. To samé se ale určitě nedalo říct o KS a Reverbu.
        3) Vlastnost. Tohle nepovažuji za problém. Kolo vždy tahám i zvedám za rámovku.
        4) Nikdy jsem si nevšiml. Nevím jestli to dělá i můj aktuální kus, jsem háklivý spíš na křupání/praskání z rámu. Při jízdě v terénu mi na kole klepe kde co (řetěz, bowdeny …).

        Komfort není takový jako u Reverba, ale osobně když srovnám výkon + cenu + provozí náklady + spolehlivost, tak řadím XF Hilo nad Reverba s KS. Jediné mínus této sedlovky je (ne)dostupnost v ČR.

        • Tak jsem měl asi smůlu na jeden ne zrovna fit kus. A předtím jsem měl jednu ne zrovna dobrou zkušenost s jinou sedlovkou téhož druhu. Na RB IQ máme už druhý rok KS Lev Integra, měnila se tam pravda patrona, ale ta sedlovka už má za sebou několik let provozu, původně jezdila u Petra Heinika, a furt maká bez větších zádrhelů. Jen v tom zámku občas křupe, ale to asi všude.Uvidíme jak na tom budou novinky Crankbrothers a Giant

  • pepa von depo

    „Relativně levná, spíše základní řada Shimano SLX“
    To už jsme do toho bike snobismu zabředli trochu přespříliš, ne?

    • pepa von depo

      …jo mimochodem, tělo páky je samozřejmě KOVOVÉ, jako u všech Shimano kotoučovek (a snad u všech pák od Altusu výš).

      • Tělo páky ano, myslel jsem krytku expanzní nádobky, ta rozhodně kovová nebude, nebo ano? Podle mého je tam plastový kryt. Myšleno hlavně tak, že XT, Sain, neřku-li XTR vypadají o dost lépe, jako kovový monolit. OK?

        • pepa von depo

          Ta krytka je na 90% plastová, to ano, ale jestli si to dobře pamatuju(?), plastová je i u XTčka – nikdy mě ani nenapadlo, že by to něčemu mělo vadit. Jinak mně osobně se SLXka líbí mnohem víc než XT i XTR, ale to už je čistě subjektivní záležitost 🙂

    • Sorry, to už je takový zlozvyk z mojí praxe, jak furt sedím na kolech kde je alespoň XT. SLX je vlastně jen o řadu níž 😉 A konec konců ony i kotouče Deore nejsou vůbec špatné.

      • pepa von depo

        😉

      • Kamil Holub

        A proč by měly být Deorečka nebo SLXa špatné??? To je kluci furt dokola. Otevřete někdy TechDocs Shimana. Unifikace všeho vládne světem. Zaměnitelné díly mají v kódu dílů písmeno A…

        Třmen Deore – hadice napevno, závlačka přes desky; Třmen SLX – hadice přes bajonet, závlačka přes desky; Třmen XT – hadice přes bajonet; šroubek přes desky. Tedy například třmen SLX a XT je naprosto totožný až na závit v očku pro šroub.

        Páka Deore – ovládání vzdálenosti páky imbusem; Páka SLX – totéž plastovým kolečkem; Páka XT – plastové kolečko, nastavení mrtvého chodu páky FreeStroke. Tedy páka Deore a SLX je zcela totožná až na plastikový čurament místo šroubku s imbus hlavou. A Deorka to sice nemají, ale SLX páka tam ten přístup k Freestroke má taky, akorát je na tom plastikovém víčku zaslepený…

        • Michal Šnajdr

          SLX třmen má taky závit na šroubek, jenom se s ním nedodává.

          https://www.youtube.com/watch?v=56s6uNm469M

          • V zásadě souhlas. Základ XT, SLX a Deore je v mnohém identický. Já to ale beru hlavně z pohledu člověka co na kole hlavně jezdí. Ohledně rozdílu XT a SLX – XT vypadá líp, dle mého vkusu. SLX působí trochu lacině, funkce je ale se stejnými kotouči v zásadě stejná. Deore už je trochu jiné co do projevu, stability atd. Rozdíly tam můžou být jen malé, ale je jich tam víc své udělají i jiné „lacinější“ kotouče. Tím ale neříkám že Deore nebrzdí. Dobře ho nastavte, dejte tam větší disky, závažte mi oči a nepoznám rozdíl 😎

          • Kamil Holub

            To je právě ono… Kdyby SLXka nepůsobila aspoň od pohledu lacině, tak „neprodají“ XTčka. Protože přidaná hodnota je minimální… 😉

            Já z pohledu člověka, co na kolech hlavně jezdí, namontoval 203/180mm XT kotouče, bez IceTech na 6 šroubů, na Deorka brzdy. A to jsou kotvy neuvěřitelný… Chladič na deskách jsem taky zkoušel, ale tam jsem nepocítil rozdíl. Ovšem uznávám, málokdo má vyzkoušený tyhle brzdy na dobrých kotoučích. Výrobci tam standardně namontují levný kotouče, navíc diskutabilní CenterLock a na hodnocení, že Deorka proti XTčkům nebrzdí tak dobře, je zaděláno…

  • Scota

    Rozdíl mezi SLX a XT je též v páce. SLX mají lisovanou a XT frézovanou.