reklama

reklama

Zabijí nás elektrony? (zamyšlení)

Elektrony zamysleniTuhle jsem pro MBAction překládal test vidlice Magura TS8 s elektronicky řízeným tlumením eLECT. Celý článek si budete moci přečíst v aktuálním čísle MBAction, které vyjde na přelomu září a října. Když jsem ale toto elektrické téma jednou otevřel, začalo mi opět vrtat hlavou.

Nechci nic prozrazovat předem, ale dle zmíněného testu to vypadá, že se Maguře povedl slušný technologický průlom, jak co se týká ručního ovládání, tak i automatické funkce. Dle všeho funguje systém eLECT tak, jak jeho tvůrci slibují. Zkrátka – když jedete po rovině či do kopce, pak je vidlice zcela zavřená, ale s prvním náznakem terénu se okamžitě otevře.

Ano, není to zdaleka první řešení elektronicky řízeného odpružení na trhu – vzpomeňme historické K2 Proflex s tlumiči Smart Shock. Jestli to tehdy fungovalo nevím, nejezdil jsem na tom. Nejspíš ale na takové řešení ještě nebyla ta správná doba, a proto postupem času upadlo v zapomnění.


K2 Proflex 4000 s tlumičem Smart Shock – stejný tlumič se používal i ve vidlici (rok 1998)

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Drátů víc a víc

Dnes se ale elektronika na kole ve velkém vrací a to se nemusíme bavit ani o fenoménu elektrokol jako takových. Spočítejte si to sami. Ghost a Lapierre a jejich tlumiče RockShox E:i Shock, Fox a jeho iCD, Magura a eLECT, vrcholem všeho budiž Shimano a jeho řazení XTR Di2. „Naštěstí“ pro nás smrtelníky jsou všechny tyto elektronické vymoženosti hodně drahé.

Tak třeba samotný kit elektronického tlumení Magura eLECT stojí neskutečných 649 Eur. Bez vidlice, jen systém tlumení, kterým můžete vylepšit svou stávající vidlici Magura! A Shimano XTR Di2? Nevím, kolik chtějí za samotnou sadu, ale kola jí osazená se na českém trhu budou pohybovat okolo hranice 300 000 Kč. Za to už máte slušné nové auto! Na druhou stranu u Lapierre a Ghostu nebudou svou cenou kola s E:i Shockem nijak radikálně převyšovat běžné verze. U Lapierre přitom budou všechny vyšší modely automaticky osazeny touto „umělou inteligencí“ (viz představení Lapierre 2015 / Test Lapierre Zesty (2013) s tlumičem E:I Shock).

Novinky Lapierre 2015
Lapierre Zesty AM 427 s tlumičem RockShox E:i Shock

Proč to všechno?

Jasně, teoretické výhody jsou úžasné. Kolo řadí skoro samo, jen se zlehka dotknete páčky, nemusíte nic seřizovat, mazat lanka atd. Chytré odpružení se také hodí, tedy pokud jste závodníkem nebo prostě nemáte rádi ten pocit, že se kolo pod vámi na rovině houpe. Asi to všechno souvisí s tím, jak se horská kola stále více přibližují běžnému člověku, který chce na kole jen jezdit a nepřemýšlet o tom, kdy přesně má zařadit, kdy si má vidlici nebo tlumič otevřít a kdy jej nechat uzavřený.

Nečekaně mechanický pocit

V tomhle směru mě poněkud šokovalo, když jsem si na Eurobiku zkoušel řazení Shimano XTR Di2 na kolech upnutých do stojanu. Na jednom bylo řazení již vybité zcela, na druhém blikal symbol téměř prázdné baterky a hýbala se jen přehazovačka. No, když na tom celý den někdo sedí a furt jen mačká čudlíky… Na co jsem chtěl ale upozornit je skutečnost, že řazení jako takové funguje jinak, než bych čekal. Myslel jsem, že řadící páčky budou vybavené mikrospínači a já jen budu zlehka klikat. Omyl!

EUROBIKE 2014 - první støípky (fotogalerie)
A vám se to jako líbí? Shimano XTR Di2

Páčky – obě se ovládají palce pohybem dopředu (zapomeňte na ukazováček) – mají až překvapivě dlouhý chod a na konci poměrně výrazné kliknutí. V ruce proto působí „přepínání“ převodů téměř mechanicky! Když jsme se o tomto později bavili v rámci naší výpravy, dospěli jsme k názoru, že je to schválně, aby lidé nebyli příliš v šoku. „Nové technologie se musejí dávkovat postupně,“ řekl Kuba. A měl nejspíš pravdu.

Z digitálně jemného klikání by v terénu nejspíš bylo hodně lidí dost nervózních a vzhledem k povaze horského kola by to mohlo působit i určité potíže. Uvidíme, zda se za čas něco změní, zda se dočkám páček reagujících na drobné dotyky konečků prstů, která vystřídají hloupě velká pádla, jež mají mrtvý krok jako 10 let staré Deore, co nikdo nikdy neseřizoval.

EUROBIKE 2014 - první střípky (fotogalerie)
Překvapivě velká pádla elektronického řazení Shimano XTR Di2

Zpět k odpružení!

V této souvislosti mě opět napadá, zda by nestálo za úvahu vrátit do hry systémy jako bylo SPV u Manitou (již jsem to zmiňoval v článku o novinkách Trek 2015). I když je to vůbec potřeba? Možná jen někde. Vždyť i slovutný Specialized používal svého času svůj úžasný Brain jak na strojích Epic, tak i na Endurech. Dnes ale zůstalo jen u závodních raket, jelikož na kole s vysokým zdvihem nás drobné pohupování při šlapání skutečně netrápí.

Stále však věřím tomu, že otázku efektivity může nejlépe vyřešit dobře navržená zadní stavba. Etalonem v tomto směru může být DW-Link (Turner, Ibis, Pivot), ale pozadu nestojí ani Giant a jeho Maestro, výtečně v tomto směru funguje DLP na kolech AGang (dnes Author AGLab), houpání netrápí ani RB IQ a mnoho a mnoho dalších strojů a systémů. A co se týká vidlice? Záleží, co od ní chcete. Někdy stačí prostá páčka blokace pro delší výjezdy po asfaltu, jindy by se, při extra aktivním a lineárním kroku, hodilo krapet stabilizace na začátku zdvihu. Tedy ani ne tak při šlapání, jako spíš při brzdění a sjíždění strmých srázů.

Turner Czear - Tech news
DW-Link je systém číslo 1 v potlačování nechtěného pohupování při šlapání, proto žádnou „umělou inteligenci“ nepotřebuje – Turner Czar

Důsledky elektrifikace

Pojďme se ale obloukem vrátit k původnímu tématu elektrifikace. Pomalu to totiž vypadá, že bez baterky na rámu či v rámu si za chvíli ani neškrtneme. Jelikož Fox a Shimano spolu úzce spolupracují, je jen otázkou času, kdy se začnou objevovat kola s jedinou baterií, s jedním řídícím okruhem a s centrálním ovládáním. Vlastně to dává smysl. Představte si třeba tohle:

Řazení Shimano XTR Di2 2×11, vše ovládané synchronně jedním řazením, třeba klasicky vpravo. U představce jeden malý kontrolní displej a z něj vedoucí datová sběrnice rozbíhající se po rámu. Vlevo na řidítkách ty samé páčky jako vpravo, nebo třeba trochu jiné, jen s tím rozdílem, že jedna ovládá odpružení (zamčeno-otevřeno-automatika), druhá pak teleskopickou sedlovku. Ano, i o elektrické verzi sedlovky Fox D.O.S.S. se již dříve v bikových kuloárech cosi šuškalo. Zní to jako pohádka, ale…

EUROBIKE 2014 - part#2 (fotogalerie)
Všechna data putují na jedno místo… (Shimano XTR Di2)

Opravdu to chceme?

Klidně si říkejte, že jsem zpátečník, ale já elektroniku na své kolo nechci. Líbí se mi, že je čistě mechanické a že se nemusím starat o další baterku. Jako bychom už teď nebyli otroky elektrických zástrček, USB kabelů a hromady nabíječek. Navíc až jednou přijde sluneční superbouře nebo nějaký chytrák z východu sestaví a odpálí namísto TNT EMP (Elektromagnetický impuls), co se pak stane? Nepojedou auta, shoří nám mobily a vše s elektronikou uvnitř bude bezcenné?

Nechci přivolávat na zemi žádnou moderní apokalypsu, ale kdyby se to náhodou stalo, bylo by fajn, pokud by alespoň naše kola zůstala pojízdná a my si mohli dojet do vedlejší vesnice k sousedovi pro brambory …

slunecni_erupce
Sluneční superbouře (foto: astro.cz)

Nemusí jít ale hned o katastrofu!

To ne, stačí, když jednou v budoucnu zapomenete nabít baterku, budete někde v divočině nebo se přihodí něco jiného a my zůstaneme bez šťávy. Co pak? Odemčené odpružení asi ničemu nevadí, sedlovka se snad na poslední chvíli vrátí do výchozí polohy, ale z 22 převodů vám zůstane jen jeden! Tak se pak zas všichni vrátíme na singlespeed a torpédo a bude vystaráno!!!

Pokroku třikrát hurá, hurá, hurá. Stejně nás ty elektrony jednou semelou…

Takže nepůjdeme radši jen tak jezdit?Turner Burner 275 – první dojmy

Turner Burner 275 from BikeAndRide.cz on Vimeo.

THE BEST MEDICINE / NEJLEPŠÍ LÉK from Slavik Petr on Vimeo.