Elektronické odpružení E:I Shock v otázkách a odpovědích

O inteligentním elektronickém odpružení E:I Shock, které nedávno ve spolupráci s Ghostem a Lapierrem představil RockShox, už byly popsány stohy papíru. I my jsme se jistou měrou přičinili a dnes budeme pokračovat.

Někdo snad zaspal? Pro jistotu stručně zopakuji, v čem je systém odpružení E:I Shock unikátní. Centrem veškerého dění je řídící jednotka integrovaná do kompjůtru sídlícího na představci. Jejím úkolem je sbírat informace ze senzorů umístěných na spodních nohách vidlice, v oblasti představce a středového pouzdra, získaná data vyhodnocovat a následně úkolovat tlumič. Vzduchový tlumič RockShox Monarch RT3 je osazen elektronickou jednotkou, tedy servomotorem, který v závislosti na pokynech jednotky řídící mění jednotlivé módy tlumiče. Pružení je tak jednoduše otevřeno, uzamknuto, anebo přiškrceno pomocí platformy a tím zmírněn vliv šlapání.
 
Veškerá data se vyhodnocují 10x za vteřinu a systém neustále určuje a mění ideální nastavení v závislosti na okolním terénu, rychlosti, intenzitě šlapání a tak podobně. Pohon, trakce a pohodlí se tak vzájemně nevylučují a mohou být realizovány v každé situaci bez nutných kompromisů. Dodejme, že jedničky a nuly mezi jednotlivými částmi systému běhají po drátech a zásobárnu energie je baterie připevněná na spodní rámové trubce. Teoretický základ máme zdárně za sebou a můžeme se věnovat mnoha praktickým otázkám, které napadají jistě i vás.
 

 
Proč se pozornost tvůrců systému soustředila jen na zadní tlumič?
Protože se jedná o inteligentní systém, který využívá vidlici, jako senzor. Navíc umožňuje, při vývoji biku, zaměřit se pouze na tlumení nárazů, a ne na efektivitu šlapání.
 
Proč Rock Shox?
Spojení nového modelu Monarch RT3 s kapacitou a schopnostmi vývojového týmu dokonale naplňuje potřeby výrobců kol skupiny Accel (majitel značek Ghost a Lapierre, pozn. redakce).
 
Neuvažovali jste o bezdrátovém přenosu?
Objem údajů, které systém dostává a musí zpracovat, vyžaduje vysokou přenosovou rychlost, kterou je možné dosáhnout jen drátovým přenosem. Navíc pro komunikaci po drátu stačí jen jedna malá baterie.
 

 

Co dělat v případě poruchy systému?

Když servomotor nefunguje, tlumič zůstane v poloze, jako před poruchou. Pomocí imbusového klíče je možné přepnout funkci tlumiče: uzamknutý, propedal, otevřený. Pakliže nepracují správně snímače, je možné použít všechny funkce mimo funkce propedal. V případě vady displeje se všechny funkce dají aktivovat pomocí dálkového ovládání na řídítkách. Bez ohledu na to, ve které poloze tlumič zůstane při poruše, nedojde k jeho poškození. Například při nárazu s uzamknutým tlumičem… Přetrhnutí kabelu vyřeší oficiální prodejce.
 

Jak složitá je údržba?
Prostá. Jediná údržba je nabití (výměna) baterie.

 
Jaké parametry má baterie? Životnost, výdrž, doba nabíjení a podobně…
Životnost – po 1000 nabití se stále nabíjí na 80% kapacity. Doba nabíjení 3 hodiny od úplného vybití. Napětí 7,2V (podobně jako u Shimana DI-2). Systém funguje i při velmi nízkém napětí. Výdrž 25 hodin jízdy s provedením 200 změn v nastavení za hodinu.
 

Jaká bude dostupnost náhradních dílů?
RockShock bude zabezpečovat dostupnost servomotorů a tlumičů, výrobce kola zabezpečí ostatní části systému.
 

 

Objeví se E:I Shock i u jiných výrobců?
Tento systém je vyvinutý výhradně pro Ghost/Lapierre. Důvod? Rámy musí být kompatibilní s vedením kabelů vnitřní stranou rámu. Možnost maloobchodního prodeje je v budoucnu možná.
 

Cena a dostupnost systému?
Cena celého systému a jednotlivých náhradních dílů bude oznámená na podzimní výstavě Eurobike. Dostupnost pak před koncem roku 2012.
 

Rozumí si elektronika s rozmary počasí? Je systém voděodolný?
Žádný strach, vše pokrývá certifikát EIXP7. Jako u většiny náramkových hodinek.
 

Dají se očekávat novější verze softwaru?
Ano. Upgrade novějších verzí musí provést oficiální prodejce.
 

Na vidlici je umístěn jeden ze senzorů, je tedy možná její výměna za jiný model? Je poloha snímače vůbec tak důležitá?
Ano, vidlici můžete vyměnit. Poloha uchycení snímače není důležitá, stačí, když je uchycený na spodní noze vidlice.
 
 
 

Proč je systém jen na některých modelech?
Záleží čistě na výrobci, na které modely tento systém použije. Ghost nabídne šest modelů s tímto systémem, Lapierre dokonce deset.

 

Tolik informace, které jsme dostali oficiální cestou. Více se pravděpodobně dozvíme na veketrhu Eurobike a prvních praktických dojmů bychom mohli nabýt, a následně se s vámi o ně podělit, na slíbených podzimních prezentacích.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky