Author Patriot Evo 2015 – TEST

Author Patriot Evo - TESTModel Patriot se začal původně objevovat v nabídce pod značkou AGang a už prototyp budil hodně pozornosti a zvědavosti. V loňské sezoně se objevily první sériové kusy a ohlasy na ně byly obvykle výrazně pozitivní. Záležitosti ohledně přejmenování značky nechme stranou a pojďme se zaměřit na aktuální počin, či přesněji test nového Authoru Patriot Evo, v nižší ze dvou nabízených specifikací.

Druhý pohled – Štěpán Hájíček
Samostatným testem Authoru Patriot Evo jsme si představili naši novou redakční posilu, Jirku Zvolského, alias Zvolouše! Na tomto kole jsme se ale povozili oba dva, a tak bych rád přispěl i se svou troškou do mlýna praktických jízdních poznatků.

Patriota Evo jsme si v průběhu testu několikrát předali z ruky do ruky, a tak jsem si s ním své užil i já sám. A nutno říct, že jsem se bavil více než dobře, až mi bylo líto, když jsem nakonec „Evíčko“ vracel do Authoru. Sice bych asi našel pár drobných výtek či spekulací vztahujících se právě k tomuto provedení a této komponentové sestavě, ale jako celek mě Patriot Evo neskutečně bavil. Vážně už budu muset vymyslet nějakou formu „Bikové garáže snů“, abychom tam takto povedené kousky mohli vystavit.

více >>

Oproti klasickému Patriotu (140 mm), který jste mohli pořídit loni, šel nahoru v první řadě zdvih, který je aktuálně vepředu i vzadu 160 mm. Ale není to jen tak, že by se použila vyšší vidlice a delší tlumič. Řadou změn prošel i samotný rám, který kupříkladu dostal spodní trubku z FR bestie Author Ninja už jen proto, aby něco vydržel. Naopak přední úchyt tlumiče doznal viditelného odlehčení a nohy zadní vidlice zase elegantního a na obou stranách pravidelného zahnutí. Naprosto zásadní u tohoto typu kola je určitě v dnešní době i „střední rozměr kol“ 27,5“ či chcete-li 650B. Ale to už je dnes vlastně samozřejmost.

(Ne)nápadně černé řazení

Když se detailně koukneme na výběr komponentů, jedná se o hodně zajímavý mix, který evidentně upřednostnil plnou výbavu biku s parádně fungujícím řazením SRAM X1 (1×11), teleskopickou sedlovkou a k danému rámu precizně odladěným tlumičem. Zároveň ale celkem rychle odhalíte, že se místy i trochu šetřilo, alespoň psychologicky. Proto tu máme dostatečně silnou vidlici RST Rogue Air vybavenou patnáctimilimetrovou osou a kónickým sloupkem řízení, přesně tak, jak si to doba i jezdci žádají.

Author Patriot Evo - TEST

reklama

Naříkat bychom také třeba mohli nad rádoby obyčejnými náboji AG Lab Disc nebo brzdami Tektro Orion, na obou koncích se 7“ (180 mm) kotouči. Za povšimnutí určitě stojí standardně montované plastové pedály HT-PA12, které se mi jako vyznavači platforem i přes nevýměnné piny celkem zamlouvaly. I když extra dlouhou životnost bych jim rozhodně nevěštil.

Vrchní vodítko E13, které spolu s tvarovaným převodníkem (Narrow-Wide) ze sady SRAM X1 ani jednou nezaváhalo, biku vysloveně sluší. Rychlé pláště Maxxis Ardent byly sice vzhledem k blátivým podmínkám letošního ledna okamžitě prohozeny za zubatější model stejné značky (redakční High Roller II), jinak se ale jedná o příjemnou a kvalitní volbu a určitý pozitivní posun proti loni nasazovaným nezničitelným, ale těžkým Geaxům (dnes Vittoria).

Z vlastní zahrádky

To, na co je Author po právu hodně pyšný, jsou odpružené rámy vlastní konstrukce a ani u Patriotu Evo tomu není jinak. Vcelku originální a už velmi osvědčené zadní zavěšení DLP (Drive Link Pivot) se na 160 mm zdvihu v režimu „enduro využití“ ukazuje jako hodně příjemné. Když jsem se s tímhle kolem setkal poprvé, působilo na mě poněkud těžkopádným dojmem, ale bylo to jednoznačně způsobeno extrémně kopcovitým terénem, kde mě při zpětném pohledu evidentně víc limitovala moje fyzička, než schopnosti stroje samotného.

Author Patriot Evo - TEST
Spodní trubka byla takřka 1:1 převzata z FR/DH mašiny Author Ninja, aby nový svalnatější Patriot něco vydržel

Teď, když jsem se dostal k řádnému testu a svezl se na pro mě známých trailech, kde mám alespoň přibližnou představu pro srovnávání, už to vidím naprosto jinak. Jasně, nejedná se o žádný vrchařský speciál a to jak díky poměrně velkým zdvihům, tak i vcelku výrazně pro jízdu z kopce uzpůsobené geometrii, ale:

Na kopec:

Endurománie jede naplno, a tak se většina bikerů poslední dobou spořádaně vyhne lanovce nebo asfaltu a sápe se do kopce ideálně terénem a po vlastní ose. Author Patriot Evo je přesně ta varianta, kdy vás cesta na kopec nezdrtí a psychicky nezdeptá, pokud máte alespoň trochu natočeno a jste zvyklí něco ušlapat. Ideální je samozřejmě režim, kdy na kopec nemusíte pospíchat, protože bike nejlíp funguje tehdy, když si poladíte posez, třeba i zavřete tlumič a plynule točíte nohama.

Konstrukce zadní stavby i celková tuhost biku si nechá líbit i značně silovou jízdu, ale žádnou raketu, obzvlášť u levnějšího, přeci jenom těžšího modelu, nečekejte. Rozsah převodů s jedinou plackou vepředu sice stoprocentně nenahradí 2×10, ale osobně raději kousek vytlačím, než aby mi visel na kole přesmyk, což je samozřejmě věc názoru.

Author Patriot Evo - TEST
Pro bezmeznou aktivitu zadní stavby byl použit extra dlouhý (216/63 mm) tlumič RockShox Monarch RT3 HV DB s velkým objemem hlavní komory (HV – High Volume) v úpravě Debon Air

Z kopce (ideálně z pořádného kopce):

Dojde-li konečně na svezení z pořádných kopců dolů, pak je všechno podstatně jednoznačnější. Bike je prostě uzpůsobený závodnímu stylu „hurá dolů“, ale i svižným trailům. Moje původní obavy z jakési neohrabanosti se nakonec ukázaly zcela bezpředmětné. Naopak se aktuálně jedná, alespoň z mého pohledu, o jeden z nejživějších biků s tímto zdvihem na středním rozměru kol, co jsem zatím jezdil a to i přes vyšší hmotnost testovaného provedení, či nemalé závodní ambice na měřených RZtách.

Všechny tyhle dojmy se samozřejmě dle doslechu, ale i prostého selského rozumu znásobí zakoupením dražší verze Patriot Evo Team, která nabídne o řád hodnotnější vybavení takřka na všech frontách (odpružení, sedlovka, brzdy atd.), ale také něco lehčích komponentů a v důsledku tak o téměř celý kilogram nižší celkovou hmotnost.

Na trailech a přejezdech:

Pro mě jediné místo, kde mě tenhle bike úplně neuchvátil, jsou ploché traily, kde je potřeba šlapat a držet tempo, aby se konala nějaká zábava. Jasně, že Patriot Evo na nic takového není primárně určen a aktuálně je v nabídce model Trail, který je naopak naprosto dokonalou alternativou. Mě ale prostě pořád Evo více evokuje loňského Patriota, který byl na dovádění po trailech naprosto dokonalou záležitostí a tady Evo svým upgradem k výraznějšímu „endurobiku“ možná cosi ztratilo. To se ale týká hlavně levnějšího modelu, jelikož věřím, že drahá Teamová verze bude skutečně o kilo lehčí, tedy i rychlejší a na rovinkách tím pádem zábavnější.

Author Patriot Evo - TEST
Původně nasazené Maxxisy Ardent jsou za sucha rychlé a jisté, avšak v podmínkách letošního ledna Patriotu Evo mnohem lépe sedly Maxxisy High Roller II

Author Patriot Evo – závěr

Pro letošek zbrusu nový Patriot Evo bych celkově popsal jako hodně univerzální kolo v tom nejlepším možném smyslu slova, zároveň jako kolo bez výrazných slabin. Jasně, že vidlice není bezúdržbová, ale rozhodně spíš příjemně překvapila a když jí přiměřeně často dopřejete lehčí servis v podobě vyčištění a promáznutí, může vám ke spokojenosti sloužit minimálně do té doby, než se vám povede našetřit na váš vysněný TOP model takzvané „prémiové“ značky.

Podobně je to se sedlovkou, která pracuje na čistě mechanickém principu a tak se funkcí trochu odlišuje od dnešní zavedené klasiky. To nic nemění na tom, že pokud si zvyknete na trochu odlišný pocit z aretace a nepatrně hrubší chod, bude vám sloužit pravděpodobně velmi spolehlivě a dlouhou dobu, protože se toho na ní prostě nemá moc co rozbít.

Více informací o tomto kole najdete na webu
www.author.eu
logo_author

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Všestrannost – zvládne výjezdy, sjezdy, roviny, prostě vše!
Komfort – zadní stavba je hodně aktivní a ani vidlice RST se rozhodně neztratí
Řízení
– ovladatelnost a čitelnost
– stabilita ve strmých sjezdech
– dostatečná živost a hravost na běžných trailech
Posed pro bezproblémové šlapání do kopce a dokonalou kontrolu z kopce
Brzdy Tektro – mají delší chod, ale jinak jsou jasně čitelné a výkonné
Sedlovka Promax – stačí si zvyknout, starat se o ni a pak funguje parádně
Vidlice RST Rogue – dostatečně pevná, citlivá, ale také stabilní a jistá na konci kroku
Možná by neškodilo mít ještě jednu alternativu s levnějším řazením a dražším odpružením, ale to je otázka názoru
Brzdy Tektro měly poměrně dlouhý mrtvý krok, nejspíš by ale stačilo je pořádně odvzdušnit
Sedlovka Promax bez ochrany v blátě začne brzo drhnout, ale vyřešit se to dá tunningem za pár korun (DoDo – Dodělat Doma)
Pláště Maxxis Ardent jsou skvělé do sucha, rychlé a stabilní, do zimní sloty jsme ale radši nasadili Maxxis High Roller II a byl to sakra rozdíl!
Author tímhle počinem letos uvedl na trh i v podobě levnějšího Eva kompletní bike, který je schopný posloužit jak k super pojezdům po kopcích s kámošema, tak i k závodnímu nasazení na enduro-akcích a přitom vás finančně nezruinuje. Zároveň vám ale samozřejmě nechává spoustu prostoru pro další smysluplný tunning a doladění dle vašeho osobního vkusu. Potenciální majitel tak může být jak začínající enduro racer, tak i jen panáček, který má rád těžší terén, za nímž si rád dojede po vlastní ose.

AUTHOR Patriot Evo – Jarovská skála from BikeAndRide.cz on Vimeo.

AUTHOR Patriot Evo (2015)
Rám Double butted Alu 6061, 27.5″
Vidlice RST Rogue Air, 15 mm pevná osa, 1.5″ taper sloupek (zdvih 160 mm)
Tlumič ROCK SHOX Monarch RT3 HV DB (216/63 mm)
Zdvihy P/Z 160/160 mm
Řazení SRAM X1 Trigger(1×11)
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X1/vodítko E13
Kliky SRAM X1-1000, 32 zubů, 170/175 mm
Pláště MAXXIS Ardent kevlar 27,5×2,25″
Náboje/Ráfky AG Lab Disc 15 mm přední a 142×12 mm zadní osa / AG Lab Krypton Pro 27.5
Řídítka AG Lab Alu, (750 mm)
Představec AG Lab Alu
Brzdy TEKTRO Orion (disky 7″/180 mm)
Hmotnost 14,6 Kg (vel. M/17″, bez pedálů) / 14,9 Kg (Maxxis High Roller II)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 50 cm
Cena 69 99 Kč – www.author.eu

Author Patriot Evo - TEST

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky