AGang Patriot 27,5 – ostrý TEST

AGang Patriot 27,5 - testKoncem září jsem vám předložil první dojmy z testování prototypu AGang Patriot 27,5, který se, jak název napovídá, točí na novém středním průměru kol (27,5“ nebo také 650B). Nyní jet ten správný čas, podívat se na toto kolo poněkud blíže.

Není žádným tajemstvím, že původní koncept modelu Patriot počítal s průměrem kol 29“ a zdvihem 120 mm (což je jeden z faktů, který zazněl v rozhovoru s Járou Spěšným na téma koncept 27,5“ v rámci značky AGang). Avšak poté, co se ze všech stran začali valit informace o blízkém masivním nástupu nového parametru 27,5“, překreslil vrchní konstruktér AGangu Ing. Zdeněk Urban svůj původní návrh tak, aby pobral kola 650B, díky čemuž se mohl navýšit zdvih na lákavých 140 mm. Svou premiéru si Patriot 27,5 odbyl letos v září na veletrhu EUROBIKE, kde sklidil zcela zasloužený ohlas domácích i světových médií.

A o měsíc později ho mám v ruce a oba, já i Patriot, se těšíme do akce. Tak už žádné zdržování!
AGang Patriot 27,5 - test

Co se vlastně změnilo?

Prvotním šokem v sedle AGangu Patriot 27,5 je skutečnost, že nepozorujete skoro žádný rozdíl oproti klasice v podobě 26“. Není třeba si zvykat na nějaký extra posed nebo hledat, zkoumat a osvojovat si specifika ovládání nového průměru kol. Posed je kategorii plně odpovídající, tedy spíše kratší s náležitě širokými řídítky pro stabilitu a jisté ovládání v náročném terénu. Rovněž celkový projev kola je krásně vyvážený – rozjezdy svižné a bezprostřední, ovládání jisté a pohotové.
AGang Patriot 27,5 - test

**Zdrcnul se, ale my na tom pracujeme

Ještě bych se zastavil u toho posedu. „Je spíše kratší…“ On je vlastně dost krátký, sedlo je dost vpředu, ale nebojte, na nápravě se již pracuje. S Jardou jsem tuto záležitost konzultoval a snad neprokecnu žádné výrobní tajemství, ale u AGamgu aktuálně řeší, jak vyladit geometrii sériových Patriotů, co by snad měli spatřit světlo světa již příští rok.

Já říkám ANO průměru 27,5“!

A teď zase k původnímu sledu událostí… Na řadu přichází myšlenka, zda má vůbec cenu obdivovat 27,5 palcová kola jako taková, když se jejich projev pocitově blíží zažitému standardu. Já říkám ano! Právě proto, že dokážou nabídnout projev blízký 26“, není jim cizí dostatečně vysoký zdvih a k tomu všemu lze přičíst ještě větší průměr kol, který se projeví větší kontaktní plochou pláště a menším nájezdovým úhlem na překážky – hladší jízdou v terénu. Reálný přínos v tomto smyslu sice částečně skrývá výkonné odpružení, co ale v praxi můžete skutečně porovnat je vyšší přilnavost v náklonu.
AGang Patriot 27,5 - test

Já to snad dnes neutrhnu?!

Několikrát se mi stalo, že jsem v rychlosti vletěl do zatáčky, připravil se předem na potřebu korekce smyku a ono nic! Pláště se lačně zakously do podkladu a AGang Patriot poslušně vykroužil požadovaný oblouk. Svou roli v tom sehrála i vydařená geometrie, která výtečně kombinuje kratší hravý rám a stabilní základní úhly. Luxusní je také její vyvážení. U nejednoho kola jsem zažil, že bylo v zatáčkách potřeba cíleně zatěžovat přední kolo, aby se neutrhlo. AGang Patriot 27,5 ale dokáže přirozeně rozložit hmotnost jezdce, takže stačí jen vyklonit tělo do strany a přemoct přirozený odpor více položené vidlice.
AGang Patriot 27,5 - test

**Laboratoř časopisu BIKE říká něco jiného!

Sám jsem byl překvapen, když jsem zpracovával text o velkém srovnání třech současných průměrů kol do časopisu BIKE, že se exaktním měřením nepotvrdily moje dojmy – tedy přesvědčení, že větší kolo lépe drží v zatáčce. Akecelerometr nezaznamenal žádné zásadní změny, test rideři ale byli trochu jiného názoru a já také. 650B v zatáčce prostě tak snadno neurvete, 29“ pak ještě hůř. Ano, hóóódně to záleží na pláštích, ale průměr kola a styčná plocha také „musí“ udělat své! Proti devětadvacítce mě ale pořád 650B baví víc, protože jsou ta měnší kola víc hravá. 29“ je super na pevné kolo, na sporťáka se 100 mm zdvihu – 120 mm a výš pak vidím jako budoucí výsostné území parametru 27,5“, FR a DH mašiny by pak snad radši měli zůstat u 26“ – tam je důležitá obratnost v kombinaci s vysokým zdvihem, ale kdo ví jak TO celé dopadne…

Járo, já chci Cadillac!

AGang Patriot je zkrátka optimální lehčí enduro, nebo chcete-li výkonný trail-bike se vším co se u takového kola sluší a patří. Přitom ve výčtu pozitiv můžeme směle pokračovat další kapitolou, kterou představuje odpružení. Především to zadní, jelikož u vidlic RockShox jsme již na precizní chod zvyklí. Zavěšení DLP® (Drive Link Pivot) si u Patriotu zachovává pro AGang poměrně typický stabilnější začátek zdvihu, díky čemuž je kolo příkladně stabilní a pohotově reaguje na každý impulz směřující do pedálů. Vnímavost na menší nerovnosti pak suverénně zastoupí pláště, kterým v tomto směru hraje do karet větší průměr kol 27,5“ a tedy i větší objem vzduchu. Na příští rok se ale i v tomto směru plánují určité úpravy a Patriot by mohl teoreticky dostat ještě trochu cadillakovitý nádech pérování – aktivitě pérování třikrát HURÁ, HURÁ, HURÁ!
AGang Patriot 27,5 - test

Ten má ale apetit…

Zapomeňme chvíli na decentní lesní pěšiny, věci zcela zásadní a podstatné se vzadu totiž odehrávají v těžkém terénu, kde Patriot suverénně polyká jeden kámen, kořen a mnoho dalších překážek za druhým. Nezdráhá se přitom vydat se na dalekou cestu až k samotnému dnu svých možností, přičemž tvrdého spodního dorazu dosahuje tlumič spíše výjimečně. Nejen rychlý pohled na kontrolní kroužek, ale především pocit za řídítky bez diskuze ukazuje na nevšední apetit odpružení nad oběma koly.

Nenechte se okrádat o zdvih

Nenasytnost zadní stavby je někdy až na škodu! Ne, to jsem přehnal, tak hrozné to není. Jen jsem narazil na několik málo situací, kdy si zadek opravdu klepl o svoje dno. Pokaždé to bylo při průjezdu příčného žlabu (terénní houpačky). V jednom menším jsem cítil, jak se tlumič při průjezdu spodním obloukem zlehka dotkl dorazu. V druhém případě, na místě kde je na dně žlabu ještě spadlá kláda, pak doraz atakoval celkem tvrdě! Pravdou je, že na tomto místě lze na lopatky dostat nejeden systém. Při pohledu z druhé strany si ale říkám: „Opravdu chcete odpružení, které si i v takové chvíli nechává rezervu pár centimetrů kroku zadní osy?“ To vás přece okrádá o nemálo aktivního zdvihu při běžném nasazení! A kdo chce skákat ze střechy paneláku, ten si stejně koupí úplně jiné kolo!
AGang Patriot 27,5 - test

Maká vpředu, maká vzadu

A abych nezapomněl, ani zmiňovaná vidlice RockShox Revelation se nenechávala zahanbit, čehož výsledkem byla jednoznačná symbióza, vysoká jistota a suverenita i v těžkém horském terénu. Obě partie přitom, nejen zásluhou pevných os, vykazovaly vysokou míru tuhosti, která byla zcela zásadní pro přesné a jisté ovládání celku.

XX1 jsem propral už dřív, co tam máte dál?

Co se týká komponentů, tak tím asi nejvíce zajímavým a obecně nejčastěji propíraným je sada řazení SRAM XX1, jejíž funkci jsme si již popsali v samostatném článku. Hodně se mi také líbily pláště Pacenti Neo-Moto. Že vám jméno této značky nic neříká? Také jsem jí viděl na Gangu Patriot poprvé, ale musím před jejím výkonem smeknout. Pryže Neo-Moto jedou poměrně svižně po hlíně i asfaltu, přitom drží v zatáčkách jak židovská víra!
AGang Patriot 27,5 - test

AGang Patriot 27,5 – závěr

Moje první praktická zkušenost s novým průměrem 650B, kterou mi zprostředkoval prototyp AGang Patriot 27,5  jasně dokazuje, že kola 27,5“ jezdce nešokují svým projevem hned po prvním otočení klik, podobně jako to bývá zvykem u prakticky všech devětadvacítek. Své tajné trumfy, kterých rozhodně není málo (vyšší přilnavost v zatáčkách, vyšší stabilita a jistota ve sjezdech, vyšší stabilita v technických výjezdech, vyšší setrvačnost kol na rovině atd.), vytahují postupně, o to však s větší váhou. Výsledkem je, že je velice snadno přijmete za své a již se s nimi nebudete chtít rozloučit, jako se to stalo mě v případě AGangu Patriot 27,5.
AGang Patriot 27,5 - test

**Krásný závěr! Pravdou je, že poté, co jsem usedl zpět za řídítka 26“ stroje, jsem rozhodně nebyl v šoku. Hláška: „Sakra, co mi to dali za dětská kola!“, mě fakt ani nenapadla. Přestože němečtí testeři v BIKu cítili u kol 650B větší podobnost s 29“ než s 26“ (přestože suchá čísla průměru ráfku jasně poukazují na fakt, že 650B je není na půl cesty mezi zažitými průměry, ale spíše si hoví v 1/3 cesty od 26“ k 29“) já to vidím zcela opačně. Ano, 27,5“ je zajímavá myšlenka, není to ale nic, kvůli čemu byste měli okamžitě nechat sešrotovat svoje 26“ enduro.

Za nějaký ten rok dost možná dojdeme do situace, kdy všechny tři průměry budou existovat vedle sebe, budou se doplňovat podle výšky zdvihu a výšky postavy jezdce. Proč ne! Naopak pokud jednou budete měnit 26“ za 650B, pak bude tento přechod s největší pravděpodobností zcela přirozený – zkrátka nebude nutné se znovu učit jezdit na kole! A o tom to nějak je – kolo nás musí v první řadě bavit. Pročk porovnávat donekonečna tabulky geometrií, osazení, zdvihy atd.? Není nakonec lepší ještě chvíli jezdit na starém kole a pak si prostě koupit to, co se mi fakt líbí? (no na IBIS si asi nenašetřím, ale snít o něm můžu, ne?!).

Líbí se… Dalo by se zlepšit…
Zcela přirozený přechod z 26“
Svižnost kola
Stabilní a přitom hravé a poslušné ovládání
Parádní funkce pérování v terénu
SRAM XX1 – exotika
Při blbnutí v lese nebo na Singltreku to nepoznáte, ale při delších cestách po rovině se projeví kratší posed. To by se ale před uvedením do sériové výroby mělo upravit
SRAM XX1 je krásný, s dvojicí převodníků a klasickými páčkami bych byl ale nejspíš spokojenější. Alespoň do doby než někdo vymyslí opravdu funkční převodovku!

AGang Patriot 27,5 - test

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Honza Braza

    Ahoj. Je znama aspon priblizna cena ram. setu, popr. celyho kola??

    • Bohužel ne! Je to výrobní tajemství. Ale v prvním roce to asi nebude levná sranda. Co mám informace, tak by se měla prodávat jedna komponentově fakt vymazlená verze a pak možná jedna krapet dostupnější, ale ceny jako v Tescu nečekej 😉

      • JKS Cult

        bude to kolem 75 za vymazlenější a kolem 50 za tu horší….

        • Štěpán Hájíček

          To je reálný odhad. Levnější verze se možní dostane i pod 50 tis…

  • geometrie by nebyla?
    Diky

  • Roman

    Takže je to krátký, není to citlivý, ale na dorazy to chodí. Prostě super česko/čínský výrobek.
    Author vypouští víc špatných než dobrých věcí. Arh+ od Authoru byl pěkný šunt ,první cult byla tragédie, ninju jsem teda jel jen chvilku a je to obyčejné FR kolo, na kterém není nic úžasného. Ale česká média se nám tuto značku snaží protlačit jako progresivního výrobce úžasných kol. Přitom je na tom České co? Design? To možná. Kluzná pouzdra? Vždyť to výrobci, kteří to zkusily opouštějí. Jejich systém odpružení? Takových už tu bylo. Výroba v Číně, ale název kola patriot. Něco zkaženého v Naší zemi je.

    • Chlape, tobě ale musel někdo dupnout na kuří oko?!
      Asi si nečetl všechny ty články o testování tlumičů RockShox na Singltreku http://www.bikeandride.cz/2012/04/agang-author-te
      Test Cultu 3.0 http://www.bikeandride.cz/2011/08/agang-cult-3-0-
      Nebo naše původnípředstavení celé značky http://www.bikeandride.cz/2011/08/cim-je-a-kam-kr

      Ale beru to jako dobrý podnět. Další bod na programu je rozhovor s konstruktérem Zdeňkem Urbanem, který stojí za systémem DLP (Drive Link Pivot). Už se na to dlouho chystám a těším, až si budeme několik hodin povídat o vektorech síly, pákách a ramenech 😉

      • Roman

        Já si radši koupím české kolo vyrobené v Čechách. Když už budu chtít aby to bylo vyrobené českou firmou.

      • Roman

        Toto prohlášení samosebou není jen výtka Vám, ale všem českým periodikům. Četl jsem všechny články zde a nikde nevidím, že by necitlivost byla považována za nedostatek v konečném zhodnocení. Mě vždycky pobaví jak konstruktér značky vynáší svůj systém jako nejlepší. Pak se na tento systém musí upravit tlumič aby to fungovalo:) V dnešní době tlumičů kde jde nastavit úplně vše, nechápu honbu za nějakým super 4čepem, který bude eliminovat, to a támhle to. Jde hlavně o masírku pro kupující. Aby si mysleli, že jejich FSR je lepší než jednočep od commencalu, nebo jiné značky.

        • V pohodě, beru. Jen mě vlastně mrzelo, že vidíš AGang tak "obyčejně" – další masovka z Číny. Tak to vážně není. Spaceman a celý jeho tým usilovně řeší každý detail, každý úhel, osazení, cenu. Dokonce jsem byl požádán, nejen já, ale všichni co jsme na kolech AGang 27,5 jezdili, abychom se vyjádřili k tabulce geometrií pro Patriot a Léon 27,5.
          A co se systémů a tlumičů týká, já to vidím naprosto opačně. Když byly v módě jednočepy, tak se musel řešit tlumiče. Proto přišel Manitou SPV, RockShox MotionCointrol, Fox začal víc řešit ProPedal a terraLogic do vidlic atd…
          A dnes. Nic z toho u dobře navrženého systému nepotřebuješ. Jen tlumič s kolečkem odskoku a maximálně ještě páčkou Otevřeno/Zavřeno pro dlouhé výjezdy po asfaltu. Vše ostatní dokáže vyřešit samotný čtyřčep. Opravdu dobře fungovali i jednoduché čtyřčepy Meridy Mission. Ale když to má DW-Link, VPP, FSR, ICT a to už je jedno co, pokud to právě není jen čínské kopito (i číňan se ale nějdy trefí, ani o tom neví), tak to prostě funguje jak má.
          A ladění tlumičů RockShox na AGangu? To je jen o Jardově perfekcionismu. Já mu furt říkám, že chci, aby to bylo ještě citlivější! Proto (nejn kvůli mě), se vykašlal na Foxa domluvil se s RockShoxem, aby to naladili fakt precizně. Jinak by totiž stačilo poslat do RockShoxu rozměry a základní charakteristiky a plácnut tam sériový kus.

          • Roman

            Existují i tlumiče jako CCDB, X-fusion vector,bos stoy… jo sice to je jiná cenovka, ale ten rozdíl. Tunil jsem fox DHX 4.0. Napřed jsem vykuchal propedál a citlivost se zvedla, pak jsem vyhodil kompresní planžetky a chodilo to ještě líp. Pak jsem dal jehlová ložiska a řidší olej. Nechodilo to to špatně a poměrně se to houpalo. Pak jsem koupil HLR a jéje. Citlivost ještě lepší a přitom je tlumič stabilnější pod šlapáním než fox s propedálem. Nastavíš na tom úplně vše na jakou chceš trať od SpS až třeba po DH ve Špindlu. Když to porovnám s se stejným zdvihem u FSR(které mě nevyhovuje nořením do zdihu), tak je to stabilnější pod šlapáním a chodí to líp než FSR s DHX 5.0. Navíc pokud jednočep uděláš správně tak je tužší než všechny tyhle FSR atd.
            Poku se budeme bavit o osazení třeba ninji DH, tak to bych nevyzdvihoval. Sice super lehké, ale u klik odcházejí ložiska, corbon řidítka pro těžšího jezdce nejsou tuhá, kola zmuchlá kde kdo a brzdy pořádně nebrzdí. Ale je to lehké to jo.
            Jinak aby sis nemyslel tak holčina od nás má trinyty, pak je tam cult a ninju jsem si půjčil jen v bikeparku na zkoušku.

      • Roman

        Tak jsem se na tom projel a na dorazy to teda chodí fest. Jinak to není úplně špatný, ty velký kola docela berou, ale tlumič stejně někdy nestíhá.

    • Peter

      Nič Ti priateľu nebráni si kúpiť "americký" bike taktiež vyrobený v číne