Rozhovor – Jaromír Spěšný a koncept 27,5″

Rozhovor – Jaromir Spesny a koncpet Patriot 27,5 - Foto: Barbora BerdychovaO nový střední průměr kol (27,5“ nebo také 650B) je mezi odbornou veřejností velký zájem. Minimálně po teoretické stránce. Proto jsme vyzpovídali Járu Spěšného, produktového manažera značky AGang, která u nás zatím nejsilněji razí cestu parametru 27,5“.

Není to náhoda, že volba padla právě na AGang a Járu, alias Spacemanna. S tímto pámen máme velice dobré vztahy i díky tomu jsme jako první zástupci médií u nás mohli podrobně otestovat prototyp AGang Patriot 27,5“. Prvotní jízdní dojmy z tohoto kola najdete v článku ZDE. Kompletní test (nezkrácenou verzi z časopisu BIKE) uveřejníme na BikeAndRide.cz ještě tento týden.

A teď již k samotnému rozhovoru:

„650B je logická evoluce, která musela přijít po boomu 29“ kol!“

Rozhovor – Jaromir Spesny a koncpet Patriot 27,5 - Foto: Barbora Berdychova

Bylo vaším dlouhodobým záměrem postavit trail-bike na kolech 650B nebo jde spíše o náhodu, či logickou evoluci?

„Asi bych řekl, že je to kombinace všeho. Jasným dalším krokem byl pro AGang trail bike se zdvihem 140 mm s naším vlastním systémem DLP®. Byla zde i vize 29“ fullu se 120 mm zdvihu, ale nějak jsme se nemohli s touto myšlenkou náležitě ztotožnit. Také vývoj příslušného rámu byl dost náročný. Před rokem se opět a ve velkém stylu otevřelo téma dalšího rozměru 27,5“, alias 650B, přičemž prakticky hned od začátku se této myšlenky chytli všichni světoví výrobci komponentů. Ing. Zdeněk Urban, tedy člověk, který je tvůrcem našeho systému DLP®, taktéž viděl velký potenciál v rozměru 27,5“ a proto je tu Patriot na kolech 650B. Ano, myslím si, že je to logická evoluce, která musela přijít po boomu 29“ kol!

Měnili jste při stavbě Patriotu 27,5 nějak zásadně základní konstrukci nebo se jen „zvětšily míry“ převzaté z šestadvacítky?

„AGang Patriot 27,5 má zcela nový rám! Jedná se o novou generaci, která v sobě snoubí nejnovější konstrukční prvky a řešení. Konkrétně taper hlavu, střed BB30 Press Fit, zadní osu 12×142 mm, Post Mount uchycení zadního třmene brzdy na rozměr kotouče 170 mm z obecných technologických trendů, dále pak dvojité broušené sváry a vedení ovládání teleskopické sedlovky vnitřkem rámu. Vše je nové, přitom ale z velké části odzkoušené na našem sjezdovém kole AGang Ninja DH, z kterého jsme určité poznatky přenesli právě na model Patriot 27,5. Geometrie rámu je specificky navržena pro kola 650B. Jinými slovy, k žádnému „zvětšování mír“ nedošlo, to by ani nebyla správná cesta! Je zapotřebí se u každého rozměru kol soustředit na všechna pozitiva a negativa a podle toho navrhnout rám a systém odpružení.“
Rozhovor – Jaromir Spesny a koncpet Patriot 27,5

Jaká je předpokládaná budoucnost parametru 650B v sestavě AGang?

„V tuto chvíli již pracujeme na kolekci 2014 a tato otázka je zásadní i pro nás. Kombinace AGang a 27,5“ rozhodně nebude jen o fullech. Testování ukazuje, že výhoda kol 650B je znát i na pevných rámech (vedení stopy a rychlost), přitom kolo vůbec neztrácí na ovladatelnosti. Já osobně bych si dokázal představit nahrazení všech pevných 26“ pánských horských kol pod značkou AGang rozměrem kol 27,5“. Již teď vím, že co se týká komponentů, tak nebude žádný problém postavit pevné kolo od 10 po 50 tisíc korun. Ale uvidíme… Ještě nás čekají v blízké době jednání na Taiwanu a finální rozhodnutí, u kterého nebude chybět ani Martin Havlena, majitel značek Author a AGang. Každopádně všichni mohou očekávat víc 27,5“ kol ve více segmentech nabídky AGang a to již v blízké v budoucnosti.“

Dokážu si představit, že bychom nahradili všechny pevné 26“ pánské biky rozměrem 27,5“.

Rozhovor – Jaromir Spesny a koncpet Patriot 27,5

Poslední dotaz, který jistě zajímá mnoho lidí. Nakolik je reálné zařazení modelu AGang Patriot 27,5 do nabídky 2013 a jak je na tom Léon 27,5?

„Těžká otázka! Jednoznačně chceme, aby byl Patriot 27,5 v prodeji již příští rok. Nezáleží ale jen na nás samotných, nýbrž také na dodavatelích komponentů, kteří se budou na stavbě tohoto modelu podílet. Nechci nic slibovat, můžu ale říct, že na tom tvrdě pracuje. A ocelový Léon? U toho visí velký otazník… Nečekali jsme takový poprask, jaký tento ocelový bike způsobil a také vlastně nevíme, co přesně ten poprask znamená? Mají lidi opravdu zájem o ocelový rám s 27,5“ koly? Nic ještě není rozhodnuto, ale Patriot 27,5 má rozhodně v tuto chvíli větší prioritu.“

Díky za rozhovor a už se těším na test dalších čerstvě upečených kousků AGang na kolech 650B

Rozhovor – Jaromir Spesny a koncpet Patriot 27,5 - Foto: Barbora Berdychova

Představení AGangu Patriot 27,5″ na veletrhu EUROBIKE 2012

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • T.R.

    Vyjde další číslo časopisu BIKE? Kdy prosím? Díky za info!

    • Bohužel nikoliv, respektive ne za naší účasti. S vydavatelstvím jsme se nedomluvili na podmínkách spolupráce, proto se naše cesty rozešli.
      Zklamání ale není na místě. Je zde totiž jiný projekt, další připravovaný časopis, jehož bude tým BikeAndRide.cz součástí. Bližší informace již brzy na webu a facebooku BnR http://www.facebook.com/BikeAndRide.cz