RB Bandit 675 – jízdní dojmy

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiZnalci dobře vědí, že jméno Bandit není v historii značky RB ničím novým a stejně tak vědí, že se Bandit opět vrací na scénu. Zjara tohoto roku jsme testovali pevného Bandita, nyní se snad již konečně blížíme k finální produkční verzi nového endura RB s názvem Bandit 675.

RB Bandit 675 (prototyp) – pohledem Lukáše
Můj první dojem z nového Bandita od RB střídaly pocity robustnosti a lehkosti zároveň. Co dokáže tenhle tank, nebo spíš lehká obrněná zbraň? Na první pohled mě zaujala nová konstrukce zadního zavěšení, která nasvědčovala velmi citlivý chod i na nejjemnějších nerovnostech, což se při jízdě plně potvrdilo.

Chod odpružení byl velmi jemný a aktivní, avšak zdálo se, že tlumič nechce jít dál jak na cca 85% zdvihu. Pak jsem ho ale potrápil na jednom dropu, spíš takovém skoku z kamene na kámen a hned to šlo zas o kus dál.
více >>

RB Bandit 675 se stal skoro až mytickým strojem, jelikož o něm své slyšeli již mnozí příznivci značky, respektive snad úplně všichni její současní obdivovatelé. Mnozí přitom čekají na jeho dokončení a uvedení do prodeje jako na „smilování boží!“

Zcela otevřeně přiznávám, že na tento okamžik čeká s napětím a „trpělivostí pražských řidičů před otevřením tunelového komplexu Blanka“ i celá redakce BikeAndRide.cz. Je to proto, že rám RB Bandit 675 by měl snad ještě letos nahradit naši věrnou testovací mulu RB IQ 575.

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiNa vyhlídce… Hvíždinec.

(Ne)konečná fáze prototypů

Jak jsem již naznačil v úvodu poslední pondělní videonálože, vedle jiných věcí pomalu pracuji na velkém článku o posledních stupních vývojových pracích směřujících k dokončení modelu RB Bandit 675. Jejich součástí, předzvěstí a následným rozšířením bude i toto praktické představení, či přesněji popis jízdních vlastností jednoho z finálních prototypů očekávané novinky.

Abych vás ale nenapínal až do Vánoc – onen článek snad bude hotový podstatně dříve – rád bych ukojil vaši zvědavost popisem praktických postřehů z jízdy na RB Bandit 675.

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiNejdřív se musí nahoru…

Ti z vás, kteří se zajímají o dění okolo značky RB a kteří jezdí pravidelně na domácí enduro závody, dost možná již jeden prototyp nového modelu viděli naživo. Na tomto hrubě opracovaném rámu odjezdil totiž větší část sezóny Enduro Serie 2015 a Enduro X Race 2015 jeden testovací jezdec RB. A právě jeho kolo jsme měli k dispozici na hraní a testování, jelikož Zdeněk, zmíněný tester, jezdí velikost M, což je pro nás v redakci ideální rozměr.

Snad ničemu neuškodí, když prozradím, že jsem zkraje letošní sezony seděl také na osobním prototypu Petra Heiníka, abych mu mohl poskytnout svůj názor a takto přispět malou trošičkou k vývoji. Jeho kolo je ale velké „L“, proto jsme tehdy řešili hlavně projev odpružení a základní vyznění geometrie.

RB Bandit 675 - jizdni vlastnosti…aby se mohlo dolů! Děčínský Sněžník, zelená a červená TZ směr obec Sněžník.

Užili jsme si dost!

Hrubý nelakovaný prototyp RB Bandit 675, který se nejednou mihl na našich FB stránkách, jsme měli na hraní zhruba dva týdny. Za tuto dobu jsme s ním stihli něco málo lokálního bikování, vytáhli jsme ho na Ještěd, když jsme zde fotili Specialized S-Works Demo 8, podíval se s námi na Děčínský Sněžník a nakonec jsem ho protáhl na Brdech. Užili jsme si tedy dost.

Bandit nezůstal jen v mých rukách, ale zkusili si ho jak Zdeněk (korektor a hltač kilometrů na RB IQ 575), tak i Lukáš. Ten mi k němu doplní svůj osobitý pohled, ať je ten slibovaný celkový článek o vývoji a testování skutečně komplexní. Všichni tři jsme se přitom shodli na tom, že tohle bude skutečně parádní kolo, neohrožený stroj, který dost možná posune hranice jezdeckého umu, strachu nebo spíše odvahy, nejednoho ridera.

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiHorní vahadlo vypadá jako slušná kovadlina, produkční verze by nás ale v tomto místě měla ještě překvapit…

Bušit nahoru, nebo bušit dolů?

Dobrá otázka. Ve světě moderního endura je ale potřeba zvládat obojí a pokud mohu chvíli předbíhat svůj vlastní proud myšlenek, pak RB Bandit 675 zvládá obě disciplíny téměř dokonale! Začneme-li nudnější výjezdovou fází, pak je třeba uznat, že s ohledem na spíše vyšší předek a výrazně „sjezdové úhly“, stejně tak i spíše vzpřímený posed, se dá s Banditem vyjet až překvapivě hodně.

Nemusím chodit nikam daleko pro přirovnání, stačí říct, že jsem s prototypem od RB celkem hravě vyjel „Maturitu“ na Točné. Ti, kdož vědí a znají, prostě vědí. Všichni ostatní vězte, že se jedná o jeden krátký záludný technický výjezd, který jednou dáte a třikrát ne. Nebo obráceně. Záleží na kole, drolivosti kamenů a mnoha dalších faktorech.

Bandit, nejen zde, stoupal překvapivě suverénně, cítil jsem jak jistě přenáší sílu mých nohou na zadní kolo, přitom drží zadní pneumatiku hezky u země. Jasně, najdou se mnohem lepší vrchařské speciály, neřku-li že na závodech typu Enduro X Race nakonec člověk stejně většinou tlačí, co jsem chtěl ale říct již zaznělo. RB Bandit 675 se výjezdů nebojí!

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiTestovaný prototyp je skutečně hrubý, surový a neopracovaný. Nádhera!

Teď už jsme na kopci, co bude dál?

Dál? Totální bikové orgie!!! Sodoma Gomora! Porno, Sado-Maso a Heavy Metal v jednom! Vážně, je to prostě pecka. Již zmíněná o něco vyšší hlava, relativně krátký rozvor (Zdeněk „Zed is dead“ někde vyšťoural, že je rozvor Banditu 675 „M“ stejný jako u RB IQ 575 „L“) a krásně položená hlava z vás najednou udělají krále hor.

Ano, i když takové tvrzení má často dvě roviny. Když jsem RB Bandit 675 proháněl kolem Točné nebo na Brdech, byl jsem králem. Podobně tomu bylo na Sněžníku, kde Banditu šéfoval Lukáš, který si paradoxně „stěžoval“, že je kolo až moc stabilní a málo hravé (jezdí dodnes na AGangu Cult). Nakonec mu ale přišel na chuť a pomalu o něm začíná sám uvažovat. Něco zcela jiného ale bylo naše ježdění na Ještědu, kde jsem teprve pochopil, že i takovýto zabiják kopců má své limity.

Je to vlastně jasné a do nebe volající! Bikepark typu Ještěd je zkrátka koncipován pro DH a FR kola a sebelepší enduro na 160 mm zde z logiky věci trpí. Stejně tomu bylo s RB Bandit. Geometrie i zde super, ale na DH lajně a pak na té staré boční co uhýbá pod skalkou doleva, trpělo RB až mi ho bylo líto. Až jsem trpěl fyzicky i psychicky já s ním. Jestli se tímto směrem bude enduro skutečně ubírat, pak už chápu, proč vznikají kola jako je GT Sanction nebo Mondraker Dune XR, které mají vpředu 170 mm zdvih a jsou to vlastně jenom odlehčené sjezďáky!!!

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiTohle u finální varianty asi také nenajdete – varhánky zohýbané spodní trubky.

Z Ještědu na Brdy

To jsem se ale nechal poněkud unést svými specifickými zážitky a zkušenostmi. Dodám k tomu už jen tolik, že když jsem si na Ještědu na chvilku vzal do ruky Demo 8, pochopil jsem, že 200/200 mm a dvoukorunka jsou zde prostě nutnost. Po návratu z Ještědu jsem se pak začal obávat, jestli se mi poštěstí znovu zažít ten pocit totálního nadšení z Bandita a… Stalo se!

Poslední naše společná vyjížďka vedla na Brdy, na moje oblíbené ilegální enduro traily, osobně je nazývám „enduro vraždy“. O jejich přesné lokalizaci, snad z pochopitelných důvodů, radši pomlčím. A právě tady se mi podařilo opět procitnout, když jsem díky RB Banditu 675 sjel i několik obávaných sekcí, přesněji strmých skalek. Jednu z nich jsem již dříve pokořil, už je to ale dávno, s druhou jsem si odbyl svou osobní premiéru.

Aby to něco vypovídalo o zmíněném kole… Celé moje povídání se točí hlavně okolo posedu a geometrie. Již se opakuju, ale vyšší hlava a volnější úhel vidlice činí ovládání RB Bandit 675 i v těžkých a strmých sekcích „blbovzdorným“ nebo také „odvahotvorným“. Radši budu používat ten druhý termín, ať neshazuju sám sebe, protože přesně takovýto projev a set-up mi na mnoha místech hodně pomohl.

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiTohle místo musím nafotit znovu a lépe! Jedná se o tu skalku, které jsem se tak bál! V reálu je mnohem prudší, hlavně ta spodní část co není vidět. Jenže už nebyl čas hrát si s fotkou a hlavně jsem si doma nechal druhý blesk 🙁

Vypadá jako Maestro…

Já vím, mnozí kroutíte hlavou nad tím, proč RB opustilo cestu přímého uchycení tlumiče (RB IQ, odborně se jedná o zavěšení typu McPherson – Wikipedia) a vydali se cestou mnohem konvenčnější. Důvod je až zoufale pragmatický: „Lidi to chtějí.“ A co se týká podobnosti s giantovským Maestrem… Ano, princip je stejný, ale upřímně, rozhlédněte se kolem sebe, kolik dalších značek dnes používá zavěšení obecného typu „dual link“ (VPP a jeho mutace).

Ono to vypadá strašně jednoduše, ale každý strojař, neřku-li strojař, který měl někdy tu čest, čas nebo chuť si s něčím podobným hrát (koukněte třeba na Linkage suspension simulation) vám potvrdí, že stačí pohnout s jedním čepem o pár milimetrů a všechno je rázem jinak. To jen aby se nepsalo, alespoň u nás v diskuzi, že RB Bandit není původním řešením ale bezduchou kopií!

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiPodobnost čistě náhodná! Věřte, že není těžké udělat něco co „vypadá jako Maestro“, těžké je udělat něco, co „chodí jako Maestro“.

…chodí jako Maestro!

A pokud k tomu všemu napíšu, že to „chodí jako Maestro“, pak je to z mého pohledu maximální možná poklona použitému systému. Zcela konkrétně. Za jízdy na rovině a především pak v kopci je znát, jak je zadek stabilizován tahem řetězu (nehoupe se), přitom ale zvládá reagovat na nerovnosti, kořeny a kameny (nezamyká se).

Na rovinkách a ve sjezdech cítíte, že jsou první třetina až dvě třetiny zdvihu neskutečně aktivní a snaživé. Zadní stavba se zbytečně nepropadá, i když se na příčných nerovnostech umí pořádně zhoupnout. V každém případě tam, kde je to třeba, maká o sto šest. Konec kroku, řekněme poslední třetina, naopak vykazuje strmý nárůst progresivity, což přirozeně chrání rám i tlumič proti jejich proražení.

Osobně jsem Bandita nedokázal zmáčknout tak, abych se přiblížil k dorazu na tlumiči víc jak na cca centimetr. Lukáš ale na Sněžníku vyslal pár skoků ne vždy s úplně dokonalým dopadem, spíše kvůli náročnosti terénu, důsledkem čehož pošoupnul kontrolní kroužek necelý centimetr daleko od konce pístnice, což by měl být faktický konec kroku tlumiče RS Monarch. A pak, že to nejde!

RB Bandit 675 - jizdni vlastnostiLukáš prostě umí plachtit… Děčínský Sněžník

RB Bandit 675 – závěr

Koukám, že z rychlého popisu jízdních vlastností se zase jednou vyklubal solidní technický rozbor. Celkový vzkaz, který jsem vám chtěl ale předat, je snad celkem jasný. RB Bandit 675 bude parádní kolo pro ostré a otrlé enduro drtiče. Enduro začátečníkům umožní posunout se o úroveň až dvě dopředu, ostřílené enduro borce pak posune do pozice, že už s nimi nebudu chtít jezdit na kole, abych nepřišel o poslední zbytky svého jezdeckého sebevědomí.

RB Bandit 675 je kolem hodně stabilním, k němuž si budete muset najít svou cestu, máte-li radši kola hravějšího stylu. RB ale konečně bude mít v nabídce pořádnou enduro mlátičku. IQ 575 je skvělé kolo, samo o sobě ale nebylo stavěno za účelem závodění v duchu „DH na malém kole“. Nicméně RB IQ 575 by mělo zůstat nadále v nabídce, proto bude na každém, zda si zvolí lehčí a hravější IQ nebo statnější a neohrožený Bandit.

Počkejme si na příští sezónu, jak se nám bude s Banditem jezdit po závodech! Už se nemůžeme dočkat. Alespoň, že už otevřeli tu Blanku!

Na webu RB-bike.cz se snad již brzy zaplní mezera Celoodpružené Enduro 27,5

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • lukASS

    omlouvam se za OT:

    za prvi se chci pogratulovat za zdolani skalky „na moje oblíbené ilegální enduro traily“,
    za druhe se chci zeptat jestly jste zdolali take toto misto:
    http://babasnusi.rajce.idnes.cz/Hvizdinec/#P1020641.jpg
    ptamse jen proto ze hodne lidi to objizdi a kuly tomu udelaly obrovskou roletu ktera vadi pak pri vyjezdu….

    • Díky, chtělo to pořádné kolo, chrániče a trochu momentálního sebevědomí. Dal jsem si to asi třikrát kvůli fotce a docela mi to stačilo. No a tamto druhé hrdlo, z toho mám docela respekt a zatím jsem ho nejel. Ono je to stejně už dost „zaváté“ a jak píšeš, je vidět, že to většina lidí jezdí jinudy. Jet to na přímo, tak bych se asi hecnul, ale s tím nájezdem do zatáčky je to dost na srdíčko 😀

  • Luky Kuky

    Tak a teď aby bylo v XLku (Seat Tube alespoň 51cm) a Hejník má opět moje prachy!

    • Fazole

      GEO pro XL co jsem dostal od Petra Heiníka 2.6.2015 má seat tube 490mm (na mě málo:( ) – ale od tý doby se to mohlo změnit samozřejmě.

      • Honza

        to nezni dobre… koukam ze my „normalne“ narostli budeme mit snad cim dal vic vyber endur omezen… 🙁

        • A kolik měříte kucí basketballistický? 😀

          • Luky Kuky

            195cm, ale mám trošku delší nohy. Na rámu s ST 483mm a 400mm sedlovkou mi právě ty 3 cm chybí 😉

          • Tak to je pakárna… Mikuláš o tom ví také svoje a proto vozí sedlovky dlouhé až do nebe!

          • Kubo

            Luky aké dlhé máš nohy?

      • Petr Heinik

        Dobrý den, velikost XL – 520 mm.

    • Petr Heinik

      Dobrý den, velikost XL – 520 mm. V nabídce bude i velikost 2XL.

      • Roman

        Dobrý den, u velikosti L bude nejspíše ST 480mm. To bohužel je, ale pro lidi kolem 180cm až dost pokud použijí teleskop 150mm a více. A když jsou dnes k mání teleskopy i se 180mm zdvihu, tak proč je nevyužit. Mám HT s ST 480mm, měřím 182cm a teleskop TS160 mám na doraz a i tak budu muset ST o 5mm zkrátit. Jinak kolo vypadá perfektně a doufám, že budu mít 3. kus od Vás.

        • Petr Heinik

          Dobrý den, u velikosti L bude ST 480. Námitce rozumím, ovšem zdvihy 160 / 180 mm u teleskopických sedlovek zatím nejsou úplným standardem. V případě, pokud se situace změní, budeme na ni určitě reagovat. Samozřejmě, v případě zájmu není problém rám vyrobit s nižší ST s možností aplikovat jakýkoli dlouhý teleskop.

          • Roman

            Dobrý den,
            tak nakonec jste sedlovou trubku zkrátili za což jsem moc rád. Dneska jsem jel na velikosti L po najezděných trailech a musím říct, že je to sakra dobrý svezení. Prodám HT a asi si od Vás pořídím 3tí kolo. Tuhost celku je perfektní a s lepším výpletem to bude perfektní raketka.

  • Luky Kuky

    A též doufám, že zadní stavba bude konečně reflektovat masivní gumy. Stačilo mít trochu měkčí výplet nebo lehkou osmičku a guma začala brousit zadní stavbu 🙂

    • Je pravda, že WTB Trailbos 2,3″ v RB IQ575 se do zadní stavby vejde tip top. Ony jsou WTB gumy dost veliké, ale na Banditu by místo být mělo. Vždyť i Petr vozí Vigilante 😉

    • Petr Heinik

      Dobrý den, ano toto bylo v rámci konstrukce reflektováno a dostatek prostoru je i s pneumatikou rozměru 2,5. Vyzkoušeno například s WTB Vigilante, Breakout nebo Maxxis Minion, High Roller

  • Zdeněk Marek

    Zase pěkný článek, a 100% souhlasím s názorem, že je to převlečený Giant Reign:-) Tohle mně docela štvalo v jarním Velu, kde toto kolo bylo prezentováno jako naprostý originál, přímo lidmi z RB… Přesto se už fakt dost těším, až bude v nabídce. 🙂 Nevíte náhodou kdy??

    • „Převlečený Giant Reign“ je docela silný výraz, i když inspiraci nikdo nezapře. Ale jinak, existovalo několik možných konstrukčních variant a vyhrála tato. Podobu s Maestrem nikdo neokecá, ale na druhou stranu skutečně originální zadní závěs, který bude takhle funkční, by se vymýšlel těžko a nejspíš by to byl stejně jen derivát již jinde používané konstrukce. Tak o co jde. RB IQ bylo a je v dnešní době dost unikátní, ale on i Bandit bude mít ve výsledku poměrně svéráznou a osobitou „tvář“.

      A dokončení produkční verze? Maká se na tom o 106!

      • Zdeněk Marek

        Přijde mi to výstižné, ale nechci RB nijak hanit… Kolo vypadá pěkně a nebude to asi „jenom“ enduro, ale plnohodné drsné AM co si z endura nenadělá do komor.. 🙂

    • Todo

      Snad nezavolá Dave Weagle, jestli tohle je jako ze je kopie zadního trojúhelníku maestra, tak maestro to zas ukradlo prave Dw-linku

  • Zdeněk Marek

    Jen tedy doufám, že finální verze bude mít přípravu na přesmykač…Byla by to škoda, kdyby ne..

    • Určitě tam bude, nejspíš sundavací a zas-tam-dací! Ať si každý vybere. Na RB IQ nám zase držák přesmykače trochu přebývá…

    • Petr Heinik

      Dobrý den, příprava na montáž je součástí rámu – řešena jako demontovatelná.

  • Petr Polák

    Já vám nevim, nevyužitej cenťák chodu tlumiče (+- šestina) mi přijde jako hodně, pokud to neni přepočítaný na zdvih rámu.

    • krabica

      Taky mi přišlo, že je to moc.

      • Teoreticky ano, v praxi to ale z pohledu jezdce tak rozhodně nevypadá. Je to podobné jako u Manitou Mattoc, který se zdvihem 150 mm chodí reálně tak 130 mm, ale i v těžkém terénu z něj má člověk lepší pocit než z Piku, který umí nasoukat kontrolní kroužek až ke korunce. Co je důležitější? Pocit že to funguje, že máte kolo pod kontrolou vždy a všude, nebo neosobní hodnota odečtená na pístnici?

        Nebo taky jinak. Nic proti Canyonu, jejich kola mě baví. U nich si ale člověk musí dávat sakra bacha, nebo si vyvložkovat tlumič, protože o doraz si klepne Strive i Spectral klidně i na trochu větším obrubníku (myšleno s nadsázkou, samozřejmě 🙂

        • Petr Polák

          Já netvrdim, že dobře udělanej menší zdvih nemůže bejt příjemnější než vyšší, ale když tlumič/vidle má fyzickou dýlku umožňující nějakej zdvih, tak by ho podle mě měl využívat, jinak je tam zbytečná váha navíc. Mattoc by určitě moh působit stejně dobře a zároveň chodit 150 mm.

          • Ondra Piskáček

            On se celý zdvih využije v nouzi. 😉 Furt podle mě lepší když to má kam jít než když bys jezdil po dorazech skoro furt. 😉

      • Zbyněk Sypták

        Vy to nepochopit! To je tzv. bezedné zdvih! Skutečný rozdíl mezi RB zavěšením a Giant Maestrem. A pak že to není vlastní koncepce…. 😀 😀 😀

    • Pár faktů!

      Konzultoval jsem věc s Petrem Heinikem a zjistil jsem, což jsem nevěděl a nepátral po tom, že faktický doraz tlumiče RockShox Monarch Plus bývá cca 0,3-0,7 cm od konce pístnice. Tedy ne až na konci jako u Foxu. Tzn. já osobně jsem Bandita na doraz nedostal, možná na Ještědu, ale tím si nejsem jist. Lukáš byl ale, dle všeho, až na konci. Navíc Petr Heinik mi napsal toto:

      „Na trailech okolo Prahy tam většinou nějaká rezerva zůstává, v Kruškách okolo Klínovce nebo u Roba to chodí hezky po dorazech. Alespoň pode mnou.“

      A ještě k Mattocu rozebíranému níže. Před vánocemi ho čeká úprava zdvihu na 160 mm a snížení Hydraulic Bottom Out, díky čemuž bychom z něj měli být schopni vymáčknout ještě víc!

  • Jonas

    Už dříve jsem zaznamenal, že některým se vahadlo nezamlouvá, jelikož je to kovadlina, ale já osobně bych to tak nechal! Naznačuje to jeho postoj a naznačuje hlavně výraz: „Nerozpustím se, jako bych byl z cukru!“ Mám radši osobitý vzhled a né tupý pohled ze stáda, že vše se musí ztenčovat a zmenšovat, to tu za pár generací asi budeme jezdit na bajcích z párátek 😀
    ERBéčku se povedl parádní kousek a rád bych si jej zkusil. Skvělá práce!

    • Kamil Holub

      Zrovna jsem taky chtěl říct, že to vahadlo je úžasné… Kus poctivého materiálu, krásně nahrubo opracovaného.

      Stejně tak varhánky spodní rámovky… Nemám s tím problém. Obojí bych na svém bajku hrdě vozil.

      Mohlo by to být odlišení od dnešní standardní produkce. Tak jako kdysi příhradovka – takzvaný „žebřiňák“ na starém Monsterovi DH.