reklama

reklama

Originální tunning Manitou MRD – Tech news

Manitou MRD 2016 - Tech NewsPřed pár dny přistála v redakčním mailu poměrně nabitá PDF brožura pojednávající o novinkách z rodiny Hayes Bicycle Group, konkrétně o možnostech tunningu nejen vidlic Manitou pomocí originálních doplňků.

Poměrně lákavě zní již jen titul a podtitul: „Hayes Trail Guide, aneb manuál pro vylepšení vašich MTB zážitků.“ Jedná se o krutě technický materiál, kde je představeno několik prvků umožňujících naladit vaše odpružení Manitou dokonale dle vašich představ a potřeb.

Vše přitom zastřešuje zkratka, která bude milovníkům značky Manitou dobře známa – MRD, aneb Manitou Racing Development. Těchto „ladítek“ je přitom celá řada, proto to vezmu trochu letem světem, ať se ve všech těch datech neztratíme. I tak je to mazec.

MRD IVA (Incremental Volume Adjust)

Pod tímto „tajemným“ názvem se neskrývá nic jiného než specificky zpracované vložky do vzduchové komory pro systém Dorado Air (vidlice Manitou Dorado Pro/Expert a Mattoc Pro/Expert). Mám-li být konkrétní a trošku netaktní, pak jde o obdobu vložek Bottomless Token od RockShoxu. Pouze zpracování je dosti odlišné.

Manitou MRD 2016 - Tech News

Zatímco se Tokeny jednoduše šroubují jeden na druhý, vložky IVA se nacvakávají na nosný dřík uchycený na čepičce (záslepce) vzduchové komory, která se nachází na korunce. Systém Dorado Air se totiž fouká zespodu! Cílem celého řešení je možnost poupravit progresivitu chodu vidlice, tedy navýšit její stabilitu, což bych u našeho Mattoca rozhodně nedělal.

Abyste si udělali lepší představu, koukněte na přiložené grafy, kdy první ukazuje, co udělá s průběhem zdvihu nárůst tlaku v pozitivní komoře (když vidlici více nafoukáte), druhý pak vykresluje změnu průběhu zdvihu aplikací vložek IVA.Manitou MRD 2016 - Tech News Manitou MRD 2016 - Tech News

Poslední graf ukazuje, jak lze pomocí dvou vložek IVA dosáhnout při nižším základním tlaku (40 psi místo 70 psi) jemnějšího začátku při shodné stabilitě na konci zdvihu – Bottom-Out.Manitou MRD 2016 - Tech News

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Manitou Dorado MRD Kit

Další velké téma se točí okolo originální cesty tunningu vidlic Manitou Dorado, které lze MRD kitem posunout o slušný kus dopředu a navíc je lze naladit dokonale dle potřeb a požadavků každého jezdce, přičemž jeden z použitých prvků lze aplikovat i na vidlice Mattoc.

MRD Trailside Relief (TSR)

(pro Manitou Dorado)

Opravte mě, jestli se pletu, ale víčka nohou vidlice TSR používají drobný červený „čudlík“ jehož pomocí lze „odvzdušnit“ vnitřní prostor vidlice. Upustit tlak vznikající při vysokém zatížení, aby vidlice chodila s menším odporem, jemně a hladce po celý den na závodní trati či v bikeparku. Manitou není první, kdo něco podobného dělá, chytré mi přijde zabudování tohoto prvku do výměnného víčka bez potřeby kupovat si novou vidlici s podobným čudlíkem.

Manitou MRD 2016 - Tech News

MRD Infinite Rate Tune (IRT)

(pro Manitou Dorado a Mattoc)

Specificky konstruovaný, samostatně foukaný plovoucí píst, který umožňuje separátně ladit průběh střední části zdvihu, aniž by to mělo dopad na stabilitu konce kroku. Řešení, které vám umožní přiblížit chod vaší vidlice variantě s vinutou pružinou, bez patrného nárůstu hmotnosti. Více napoví nákres a další graf.

Manitou MRD 2016 - Tech NewsManitou MRD 2016 - Tech News

Opět jde o to, že při správné kombinaci tlaků lze dosáhnout jemnějšího náběhu s minimálně stejnou mírou stability na konci kroku.Manitou MRD 2016 - Tech News

Změny průběhu zdvihu při rostoucím tlaku v u přídavného pístu IRT.Manitou MRD 2016 - Tech News

Porovnání průběhu zdvihu při stabilní hodnotě tlaku v komoře IRT a růstu tlaku v hlavní komoře.Manitou MRD 2016 - Tech News

 

Porovnání průběhu stlačení při použití stejného základního tlaku a nasazení vložek IVA nebo plovoucího pístu IRT.Manitou MRD 2016 - Tech News

Jak lze pomocí přídavných prvků IRT a IVA dosáhnout odlišného průběhu při shodné stabilitě na konci kroku.Manitou MRD 2016 - Tech News

Manitou McLEOD KING CAN

Jednou z „velkých“ novinek roku 2016 je tlumič Manitou McLeod, který se dočkal nové generace pojmenované King Can. Zásadní předností této verze je aplikace zdvojeného pláště hlavní komory, výsledkem čehož je nárůst objemu hlavní vzduchové komory o 25%. Díky tomu lze dosáhnout lineárnějšího průběhu stlačení, zejména u kol s delším zdvihem.

Největší vtip je v tom, že lze objem hlavní komory upravovat v několika krocích, a tak doladit schopnosti tlumiče přesně dle vašeho přání či specifik vašeho rámu. Tajemstvím přitom není, že tlumič Manitou McLeod King Can máme slíbený pro náš nový redakční stroj RB Bandit 675, takže vás o hrátkách s možnostmi tohoto tlumiče budeme ještě hojně informovat.

Manitou MRD 2016 - Tech News

Standardní tlumič McLeod s jednou komorou dosahuje při tlaku 80 psi stejné stability na konci zdvihu jako McLeod King Can tlakem 120 psi. Každopádně King Can nabízí více akce ve středním rozsahu, a to právě díky většímu objemu pozitivní komory. Pokud vám to ale nebude vyhovovat, máte možnost tuto přídavnou komoru o půlku zmenšit.Manitou MRD 2016 - Tech News

15mm HEXLOCK SL

(dostupné v dubnu 2016)

Krom všech výše zmíněných vnitřních ladítek zapracovali v Manitou také na nové a lehčí podobě pevné osy HexLock, která je sama o sobě unikátem. Nespoléhá totiž na pouhé stažení „trubky“ velkého průměru, ale používá šestiúhelníkové zakončení, aby se zamezilo protáčení osy a posílila se tímto tuhost spojení kola (osy) a vidlice.

Nová osa HexLock SL přitom alternuje současné i minulé rychloupínací osy HexLock QR15 a šetří až 32 g tím, že se zbavila zavírací páčky, kterou nahradil prostý imbus. Vše by se mělo ovládat (utahovat/povolovat) jednoduše jedním imbusem velikosti 6 mm, který by vám měl postačit pro montáž a demontáž předního kola z vidlice. No, hezké, čisté, lehké, ale asi zůstaneme věrni naší páčce.

Použitelné pro všechny existující osy Manitou QR15 HexLock v délce 100 a 110 m (Boost).

Manitou MRD 2016 - Tech News