RB IQ 575 – servisní fotostory

RB IQ 575 – posezonni udrzbaVe včerejším článku jsme se podívali na redakční stroj RB IQ 575 a prošli si díl po dílu, abychom zjistili, co na něm po roce utrpělo nejvíce a co naopak drželo od začátku do konce. Slíbil jsem vám také servisní fotostory, což bych teď rád splnil! Pojďme se tedy společně podívat do útrob vidlice SR Suntour Auron RC2 a sedlovky KS LEV Integra.

Servis vidlice SR Suntour Auron RC2

Vidlice po takřka roce provozu znatelně zatuhla a proto bylo na čase ji rozebrat, vyčistit a namazat. Při té příležitosti jsme také vyndali insert ze vzduchové komory, abychom vylepšili chod, jak to radí řada odborníků na webu.

reklama

SAMSUNG CSC
Začínáme, brzda musí dolů, ať je možné s vidlicí dále pracovat…

SAMSUNG CSC
Jako v mnoha jiných případech je třeba nejprve sundat ovládací prvky na spodní straně, zde kolečko odskoku, které je pouze nacvaknuté.

SAMSUNG CSC
Povolit šrouby na obou nohách, aby…

SAMSUNG CSC
…abychom do nich pak klepli a odrazili vnitřní nohy od vnějších.

SAMSUNG CSC
Ty vnější pak jdou krásně stáhnout dolů.

SAMSUNG CSC
Uvnitř vidlice bylo docela čisto a dokonce zde zbylo i něco původní vazelíny.

SAMSUNG CSC
Vnitřní nohy jsou v pořádku, jen v místě horních kluzných pouzder je vyšoupaný nebo spíš vyleštěný malý proužek (na obou nohách). Na funkci by to ale vliv mít nemělo – nohy nedrhnou ani netahají olej.

SAMSUNG CSC
Před důkladnou očistou sundáme pružné o-kroužky na stírátkách.

SAMSUNG CSC
A teď vycídit vnitřek vnějších nohou. André na to používá závitovou tyč, já bych volil něco šetrnějšího, ale když se to dělá s citem a řádně omotaným hadrem…

SAMSUNG CSC
A jde se na „vzduchovku“ (vzduchovou komoru). Nejdříve vypustit vzduch…

SAMSUNG CSC
Pak povolit horní víčko (zátku) s ventilkem.

SAMSUNG CSC
Na ventilku byl nasazen tento kus elastomeru, který zmenšuje objem vzduchové komory a snad slouží i jako možný doraz. Mnohá internetová fóra doporučují vyndat jej ven, což jsme také udělali. A musím potvrdit, že vidlice chodí o poznání lépe. K mému překvapení je méně lineární, nenoří se tolik do zdvihu.

SAMSUNG CSC
Ještě koukneme do útrob vzduchové komory. Pro změnu spodem!

SAMSUNG CSC
Uvnitř se nachází poměrně velká negativní pružina, kombinující dvě tvrdosti ocelové vinuté pružiny.

SAMSUNG CSC
Ten nám tu ještě chyběl – vzduchový píst.

SAMSUNG CSC
A jde se zase skládat. Očištěné vnitřnosti vložíme zpět a poté „pokropíme“ píst trochou tlumičového oleje – v našem případě RockShox RedRum.

SAMSUNG CSC
Pak už jen zpět usadit horní víčko a později vzduchovou patronu znovu nafouknout.

SAMSUNG CSC
Nedalo nám to nepodívat se také do druhé nohy s olejovou patronou. Začneme tím, že „odskočíme“ ovládací prvky na vrchu korunky. Stačí zapáčit, ale radši něčím jiným než šroubovákem!

SAMSUNG CSC
Opět pomohl velký ořech na ráčně a patrona už leze ven…

SAMSUNG CSC
Rozebrat a vyčistit lze pouze ovládací mechanizmus – celkem jednoduchý. Z naší patrony v průběhu roku uteklo něco málo oleje, rozebrat se ale nedá. Nebo šla by, ale to bychom přišli o záruku. Auron si proto udělá výlet do servisního střediska BP Lumen. Tedy od podzimu stále jezdí, včera šel ale dolů, neb na jeho místo nastoupil Krumpáč – Manitou Mattoc Pro!

SAMSUNG CSC
Na vazelínu jsme rezignovali. Trocha tlumičového oleje do vnitřku vnějších nohou nemůže uškodit. Do vzduchové nohy (z pohledu jezdce levá) nalijeme kapku spodem…

SAMSUNG CSC
…zašroubujeme a utáhneme.

SAMSUNG CSC
Do tlumičové nohy (pravá) nelijeme stejné množství, ale pro změnu vrchem. Dole už je mezitím zašpuntováno.

SAMSUNG CSC
Dotáhneme patronu a vrátíme zpět ovládací prvky.

SAMSUNG CSC
Nezapomenout na o-kroužek, který drží kolečko odskoku na jeho místě.

Běžný servis sedlovky KS LEV Integra

Zajíždění sedlovky jsme naším servisem nevyřešili, jelikož jsme se nedostali k její vnitřní patroně. Ještě proto poputuje na odborný servis do Katmaru. Když jsme ale byli v ráži, podívali jsme se alespoň dovnitř a vyčistili co se dalo.

SAMSUNG CSC
Lanko dálkového ovládání bude třeba vyměnit, o tom není pochyb!

SAMSUNG CSC
Matice na těle sedlovky nešla povolit zrovna snadno, avšak za použití vhodných přípravků a hrubé síly se to nakonec podařilo.

SAMSUNG CSC
Pod maticí bylo trochu nečistot, ale na to, co vše si s námi sedlovka za celý rok užila…!

SAMSUNG CSC
Také její tělo něco pamatuje. „Co udělá náš dobře známý samopal vzor 24, když ho ponecháme na větru a dešti?“ „Zrezaví, vole!“ „Ano, ale co hlavně… No koroduje vy tupci!“ (Černí baroni, tuším…)

SAMSUNG CSC
Tato pohyblivá opěrka je jednou z mála technických nedokonalostí nebo spíš záludností sedlovky KS LEV Integra. Kvůli ní se bovden musí pohybovat, čehož se při ovládání uvnitř rámu těžko dosahuje! Ale jde to, jen jsem musel vstup bovdenu do rámu namazat vazelínou a rovněž je třeba udržovat jeho optimální vůli…

SAMSUNG CSC
Spodní část se dala vyšroubovat, ale ničeho jsme tím vlastně nedosáhli…

SAMSUNG CSC
Zámek sedlovky jsme ale rozebrali důkladně, abychom jej poctivě vyčistili a trochu mázli vazelínou. Čas od času to v něm nehezky křupe, vždy ale stačí rozborka a očista.

SAMSUNG CSC
Teď už jen to lego složit zase zpátky a je hotovo!

Foto: Štěpán Hájíček | mechanik: André Vébr | servis: Bike Gallery

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Tak poď Aurone na férofku

    Něco mi tak Tuká, ale chodí čistě jináč Monarch u mě musí k Žitnýmu a matice do RB. A při snaze o tuchost zadní stavby já osobně postupuju při utahování větší silou, což zřejmě ne uplně dobře snáší Novatec; tak budeme testovat SLX.

  • Míraa

    Trochu mi nejde do hlavy ten olej vrchem do pravé nohy a když, tak kolik? Rozuměl bych (a udělal jsem tak) do každé nohy spodem tlumičový (10W nebo 15W) a do levé nohy horem 3-5 ml RedRumu.

    • rudyshy

      lili vrchem protoze mali hlavy derave a uz si spodek utahli. takze nehledaj v tom vedu. ty si nalil spodem sprave „jak pan“

      • Dík za ty „děravé hlavy,“ ale máš v zásadě pravdu. Lilo se to vrchem, protože byla venku celá patrona, jinak by to šlo klasicky spodem. Prostě dostat něco málo oleje do vnější nohy, aby se ta vnitřní průběžně mazala 😉

        • rudyshy

          rado se stalo 😉

  • Henrich Hostak

    Aky velky je ten kluc ktorym sa povoluje horne vicko vzduchovej patrony ? dik

    • To kdybych si pamatoval. Tuším 32 mm?

      • Henrich Hostak

        Ja som myslel ze 27mm podľa servisného videa len som si nebol istý 🙂 teraz si ma úplne už domotal 🙂

        • Tak sorry, ještě můžu zaběhnout do dílny s šuplerou 😉

          • Henrich Hostak

            dikes

          • Tak jsem byl v dílně a je to skutečně 27 mm 😉 Pro zajímavost matice u vzduchové komory RS Pike je na klíč 29 mm. Když už jsem měl tu šupleru v ruce 😀

          • Henrich Hostak

            diky moc pekny vecer