reklama

reklama

GIANT Anthem Advanced Pro (MY22) | It’s all about speed! (tech news)

Posledních deset let lze situaci v oblasti závodního XC shrnout jednoduše – neustálý vývoj! I proto je XC dnes zcela jiným sportem, než jak vypadal o dekádu dříve. Zejména na profesionální úrovni jsou současné závody rychlejší, intenzivnější a technicky náročnější, na což musí reagovat i použitá technika.

Naštěstí vývojáři specializující se právě na tento segment rozhodně nespí, naopak neustále pracují, sledují dění na závodní scéně, analyzují podobu tratí a jejich postupnou proměnu, na základech čehož hledají nové cesty, navrhují nové konstrukce a rovněž postupně upravují geometrie svých strojů.

Nedávno jsme v podobném duchu psali o zcela novém pevňáku Cannondale Scalpel HT, který částečně mění pravidla hry v oblasti strojů bez zadního odpružení. Nyní zde máme zbrusu nový Giant Anthem Advanced Pro 29, který také přepisuje učebnice XC techniky.

Prioritně by se dalo mluvit o přepisování vlastních dějin, jelikož se Giant s novou generací Anthemu vydává trochu jinou konstrukčně filozofickou cestou, než jak tomu bylo doposud. Odhlédnuto od tohoto „detailu“ je nový Anthem důležitým modelem i tak, dostatečně důležitým strojem pro cross-country jako takové.

Jeden starší kousek, co jsem tak vyšťoural ze svého archivu – Giant Anthem Advanced Pro 29 0 – a jeden starší článek z roku 2017.
Nejnovější Giant Anthem Advanced Pro 29 (*závodní speciál, tovární team GFORT)
Surový závodní prototyp

reklama

Karbon a nic než karbon!

Giant u této řady, kterou známe a vídáme již od roku 2005, vůbec poprvé opouští dobře známé zadní zavěšení Maestro (virtuál) a namísto něj nasazuje „přepákovaný jednočep“ pojmenovaný FlexPoint Pro. Ve zkratce by se dalo říct, že celá koncepce vychází z podobny původního Maestra, celá zadní stavba tak i vlastně na první pohled vypadá. Chybí zde „pouze“ spodní vahadlo, které je nahrazeno nepřerušovanou zadní vidlicí protaženou až ke spodnímu oku tlumiče.

Proč již ne Maestro? Odpověď je jednoduchá. Při zdvihu 100 mm není vliv „virtuálu“ zase tak výrazný jako u vyšších zdvihů, proto jej lze „ošidit“, což lze na druhé straně snadno obhájit vyšší tuhostí (7 % torzní tuhosti navíc oproti předchozí generaci, samotná středová partie je údajně o 20 % pevnější), ale zejména úsporou hmotnosti. Zde se operuje s číslem 250 g, které se podařilo ušetřit v porovnání s aktuálním kouskem postaveným na systému Maestro.

Vývojáři tedy dali přednost pevnosti a nižší hmotnosti, což jsou vlastnosti, které XC závodníci ocení více než zcela dokonalé kopírování terénu za všech okolností. Ve světě XC se ostatně hraje více na výkon, tuhost a efektivitu, už jen vysokými tlaky a jinak specifickým nastavením odpružení, proto lze pochopit, že tato nová generace lehounce rezignuje na dokonalou „žehličkovitost!“

Ještě k titulku… Díky využití systému FlexPoint Pro může být prakticky celý rám karbonový. Přední trojúhelník, kompletně i zadní trojúhelník, u Giantu typicky horní rameno a… Pak už zbývají jen šrouby, podložky, ložiska, tlumič (kovové). Abych nezapomněl, karbonové vzpěry samozřejmě lehce pruží, aby dokázaly suplovat absenci jednoho z čepů na zadní stavbě.

Geometrie a ovládání

Solidně progresivní by měla být také geometrie nového Anthemu Advanced Pro, který bude stavěn výlučně na 29“ kolech, jež v této kategorii dávají jednoznačný smysl (na rozdíl třeba od nedávno představeného Giantu Trance X 27,5“). V řeči čísel vyzdvihuje samotný Giant hodnoty jako je sedlový úhel 75,5°, tedy strmější, než tomu bylo doposud, pro lepší rozložení těžiště v náročných strmých výjezdech.

Dalším „ostře sledovaným údajem“ je úhel hlavy, který se u novinky ustálil na hodnotě 67,5°. Pravda, v XC lze dnes najít i radikálnější, více uvolněné hodnoty, ale věřil bych, že to mají u Giantu dobře spočítané a promyšlené. On se také stejný úhel na pevném kole a na fullu projevuje trochu jinak (na HT tabulkový úhel hlavy se sagem stoupá, u fullu zůstává zachován). Jiný, často diskutovaný údaj, je dosah, neboli „reach“, kde se posouváme z hodnoty 437 mm na 450 mm (starší/novější, velikost M.)

Přehlédnout bychom v této souvislosti neměli skutečnost, že nový Giant Anthem Advanced Pro povyrostl také zdvihově, kdy se posunul z původní sestavy 100/90 mm na současných 110/100 mm (P/Z). Je to vlastně jen malý posun, ale i ten jasně naznačuje, kam moderní XC směřuje.

Výbava a ceny

Poslední blok textu věnujme výbavě, kde Giant kupříkladu upozorňuje na nový představec Giant Contact SL, zejména pak na karbonová řídítka průměru 35 mm (Giant Contact SLR XC Flat, 760×35 mm).

Při rychlém pohledu do tabulky výbavy je zajímavý třeba fakt, že nejvyšší model Anthem Advanced Pro 29 0 bude postaven na kolech DT Swiss XRC 1200 Spline, „jednička“ a „dvojka“ pak na továrních kolech Giant XCR. U Anthem Advanced 1 to bude luxusní set s širšími ráfky (XCR 1, 30 mm), u vstupního modelu levnější varianta s užší základnou (XCR 2, 25 mm). Vše ale, samozřejmě, striktně na bezduších.

Neméně zajímavá situace je na postu odpružení, kde jasně kralují jednotky Fox (např. vidlice Fox 34 SC). Dva vyšší modely přitom spoléhají na inteligentní, elektronicky řízené odpružení Fox Live Valve (naše praktické představení). Pouze základní varianta Giant Anthem Advanced Pro 29 2 si musí vystačit se „zakázkově laděným“, čistě vzduchovo-hydraulickým tlumením Fox v podobně vidlice Fox Float 34 SC a tlumiče Fox Float DPS.

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Giant bicycles

Více informací na webu: www.giant-bicycles.com

Giant Anthem Advanced Pro 29 – ceny kompletních kol a rámové sady

GIANT Anthem Advanced Pro 29 0 – 319 999 Kč / 12 299 EUR
GIANT Anthem Advanced Pro 29 1 – 189 999 Kč / 7 349 EUR
GIANT Anthem Advanced Pro 29 2 – 135 999 Kč / 5 199 EUR
GIANT Anthem Advanced Pro 29 (rám s tlumičem) – 99 999 Kč / 3 849 EUR

reklama