reklama

reklama

GT Zaskar LT Expert – Trailové juchůůů! (TEST)

Nedávno jsem dával do Videonálože jeden snímek z Britských ostrovů, jehož titulek zněl: „Trailový hardtail – jediné kolo, které potřebujete!“ Ono je to vlastně docela pochopitelné, jelikož v UK jsou, už třeba jen kvůli deštivému počasí, trailové pevňáky hodně populární. Proto se také jejich podobou inspiruje řada světových značek, nyní včetně GT a jeho nového modelu Zaskar LT.

Zaskar sám o sobě je velký pojem, vydávat se ale po cestě jeho historie dnes radši nebudeme, jelikož by to znamenalo pořádný výlet hluboko do minulosti MTB. Poprvé byl totiž představen v roce 1991, díky čemuž je Zaskar jedním z nejstarších a nejdéle sloužících modelů mezi horskými koly vůbec! Za tu dobu už toho zažil…

Jenže on není Zaskar jako Zaskar. Vedle klasických modelů této řady, na hliníku či s karbonovým rámem, s primárně sportovním zaměřením, najdeme nyní v nabídce GT také Zaskar LT, kdy zkratka za jménem znamená (nejspíš) Long Travel! 

reklama

Jak moc LONG je tenhle TRAVEL?

Zajímavé, když to člověk řekne nahlas, nebo napíše, začne přemýšlet, zda není toto označení poněkud zavádějící? Co je dnes 130 mm u vidlice? Ve světě plného odpružení to rozhodně není žádný „Long Travel“, ale oproti pevným strojům se zdvihem obvykle rovných 100 mm, to jistý nárůst znamená.

Pravda, ani zde nijak skokový, jelikož pokud se zrovna nejedná o závodní speciály, je dnes i u pevňáků vlastně celkem běžné, mají-li vidlice se zdvihem řekněme 120 mm, nebo někde okolo této hodnoty. 

Ano, taková je dnes situace a v tomto směru GT Zaskar LT rozhodně nikoho neohromí. Naštěstí je zde i řada dalších aspektů, díky nimž si naši pozornost rozhodně zaslouží. Tady se totiž neodehrála inovace ve smyslu: „Dej tam vyšší vidlici, pár odolnějších komponentů a máme hotovo!“ Ne, ne! Tady se stavělo hezky od základu, začalo se rámem, geometrií apod. Prostě důsledná inspirace ostrovními hardtaily, jak už jsem minimálně jednou zmiňoval!

Rám GT Zaskar LT Expert si vystačí s poměrně jednoduchými křivkami bez zbytečných kudrlinek
Vstup kabeláže do rámu jistí jednoduché gumové krytky
Naopak výstup u středu je řešen vcelku netradičně. Tento velký výstupní otvor by přitom mohl usnadnit práci mechanikům.

Vysoký, dlouhý, ale můj! 

Již ve svém sumáři prvotních jízdních dojmů jsem zmiňoval, že jsem dostal toto kolo ve velikosti L, ač bych se osobně viděl spíše v sedle menšího stroje (M). Ale to je vlastně dost ohraná písnička. Nicméně, jak se záhy ukázalo, byl tento „nedostatek“ záležitostí čistě teoretickou, jelikož jsem se jinak s GT Zaskar LT velice rychle a snadno skamarádil. 

Co mě možná trochu vadilo, spíše teoreticky než vysloveně prakticky, byl relativně vysoký rám, který vedle mě působil skoro až nepřirozeně. Vedlejším efektem právě řečeného byla skutečnost, že Zaskar LT měl teleskop se zdvihem pouze 130 mm, přičemž při jeho velikosti a při mojí postavě (180 cm, ale kratší nohy a delší trup) bych do něj nasoukal kousek se zdvihem maximálně 150 mm, nebo jen o maličko delší. 

Na dnešní dobu, kdy se prosazují skutečně dlouhé teleskopy, to není zrovna trendy přístup. Kupříkladu moje Norco Sight velikosti L pobere sedlovku s délkou kroku 200 mm! Při mé postavě hodně těsně, ale vejde se a můžu si tak užívat skutečně radikální rozsah možného zasunutí sedla!

Pro GT charakteristická konstrukce Triple Triangle™ se u posledních generací rámů obejde bez pevného propojení vzpěr a sedlové trubky (tzv. Floating Seatstays), což slibuje více komfortu.
Nohy zadní vidlice jsou jednoduché, poměrně štíhlé a není zde žádný spojovací můstek.
Zajímavě řešené jsou patky přivařené k oblouku spojení zadní vidlice a vzpěr.

Kdo ovládá koho? 

Tady jsem ale hned z kraje slušně odbočil, i když jen na paralelní prašnou cestu, nikoliv zcela mimo zamýšlený azimut… Chtěl jsem totiž upozornit na toto specifikum dříve, než se naplno ponořím do hlubší analýzy, a než začnu převážně chválit. Jak je totiž rám GT Zaskar LT na jedné straně až „zbytečně vysoký“, tak je na straně druhé příjemně dlouhý (reach u vel. L 465 mm). Zprvu mi přišla délka posedu až dost protažená, ale brzy jsem si zvykl a již s tím neměl nejmenší problém. 

Ano, velikost M by mi byla asi celkově bližší, ale takhle se mi také velice dobře sedělo, krásně a efektivně šlapalo, a přitom jsem měl v technice a ve sjezdech pocit, že mám celé kolo plně ve své moci, nikoliv že by ovládalo ono mě!

Dnes vlastně již standardní řešení usazení zadního třmene dovnitř rámu.
Šrouby spojující třmen s rámem jsou dostatečně přístupné – zadní ideálně na dlouhý inbus.

Položený příliš, nebo příliš málo?

V případě pevných trailových biků mám mnohdy jistý problém s úhlem jejich vidlice… Často mám totiž pocit, že není dostatečně položená, že je předek až moc živý apod. Že se řízení zkrátka nechová stejným způsobem jako na podobně koncipovaném fullu.

Z této „slepé uličky“ přitom vedou obvykle dvě cesty. Jedna spočívá v tom, že si člověk na dané ovládání zvykne a přijme jej za své. Zrovna toto se mi stalo již mockrát a při zpětném pohledu to neberu jako výslovné negativum. Naposled třeba u Yeti Arc.

Druhou cestu reprezentuje situace, kdy je vše hezky vyladěné a namíchané dohromady, načež o něčem podobném nemusím vůbec přemýšlet! Pokud se nyní domníváte, že se tento příklad vztahuje i na GT Zaskar LT, pak máte naprostou pravdu!

Geometrie tohoto kola je skutečně parádní, až jsem neměl ani na chvíli pocit, že by bylo nutné v jejím uspořádání cokoliv měnit. Možná je to dané i zmíněným delším rámem, jelikož úhel vidlice není nijak ohromující (66°), to zde ale vůbec nevadilo. Tady jsem prostě sedl za řídítka, sevřel gripy, trochu si Zaskara LT oťukal a brzy poté mu začal plně důvěřovat! 

Pokud bych si měl hodně vymýšlet, pak bych asi sáhl po kratším představci než je původní kousek s délkou 45 mm.
Řídítka GT All Terra (15 mm Rise, 5° upSweep, 9° BackSweep, 780 mm wide)
Pro holou ruku i v rukavicích jsou rozhodně příjemné gripy Fabric Funguy

Přirozená stabilita 

Základem všeho je přitom velice, velice slušná stabilita a jistota v přímém směru znatelná jak ve vyšších rychlostech, tak i v těžších a strmějších pasážích. Přiznám se, že jsem při postupném posouvání hranic našel i určité limity ovládání, kdy mi došlo, že je Zaskar LT skutečně spíše schopný trailbike než pevné enduro! Extra strmé a technické sekce pro něj totiž byly již lehce nad limit, a místy i nad limit jeho vybavení. Tím se ale jen potvrdilo jeho zamýšlené zařazení! 

Jinak totiž geometrie fungovala skvěle! To už jsem říkal, ne? Stabilní základ v přímce a příjemné chování v oblouku, do nějž je potřeba kolo řádně naklopit, načež Zaskar LT zbytek vyřeší sám. Pověstný MTB carving!

Jasně, toto kolo, navíc v dané velikosti, je vlastně dost dlouhé, takže se neohne úplně vždy a všude… Pokud za to ale umíte vzít, pokud mu udělíte přesné a jasné pokyny, tak se Zaskar LT vlastně poměrně rád prosmýkne i značně utaženými oblouky, jako třeba na mém krátkém videu níže (první průjezd bez kamery byly o něco dynamičtější, až mě to ze dvou zatáček téměř vykoplo). 

V rychlosti, nebo na hraně rovnováhy?

Pokud bychom hledali limity tohoto kola na různých frontách, pak lze zmínit, že se GT Zaskar LT, při troše snahy, nechá protáhnout i přes pomalejší trialové sekce, kdy i zde pomůže jeho delší rozvor a přirozená stabilita. Pár takových sekcí jsem si záměrně střihnul a často byl při nájezdu lehce nervózní. Většinou ale stačilo na chvíli zatajit dech a poté následovalo naopak příjemné překvapení z toho, nakolik suverénně jsme daný spot spolu zvládli!

Obecně ale delšímu rámu vcelku pochopitelně sedí vyšší rychlost a plynulá jízda, méně rozbité traily a obecně pořádné „flow“!

Již mnohokrát zmiňovaný delší rám je, při jiném úhlu pohledu, zároveň jednoznačnou výhodou v prudkých a technických výjezdech. Mnohdy přitom záleží hlavně na vašem odhodlání a síle v nohách, či vnitřním nastavení: „kolik toho chcete vyjet!“ Zaskar LT je totiž v předozadním směru stabilní víc než dost, proto obvykle stačí jen dupat a za chvíli jste na vrcholu nejednoho vyhlášeného výjezdu. 

Tento nájezd do šutrů mě pokaždé trochu rozechvěl, ještě když jsem se snažil trefit do fotky. Pokud jsem ale na začátku neudělal vyslovenou botu, tak to GT Zaskar LT prodrncal jako nic! 👍🏻
Jiná specifická trialová sekce, kde není moc místa, aby se člověk srovnal při nájezdu. Už jsem to párkrát dal, takže jsem se ani s GT Zaskar LT nebál!

reklama

Když 35 válí!

K samotnému rámu se musí, zcela pochopitelně, přičíst i ostatní komponenty, které se rovněž podílejí na dobrém pocitu z ovládání a celkovém chování tohoto stroje. U hardtailu je klíčová vidlice, která je zde jediným prvkem aktivního odpružení. Alespoň pokud pomineme práci plášťů, případně i celých kol. GT přitom svou vyšší verzi Zaskar LT Expert obsadilo vlastně dosti ekonomickým mixem komponentů, což si blíže rozebereme v příslušné sekci, nyní bych se chtěl zaměřit primárně na vidlici. 

Jako vhodný kandidát byl u tohoto modelu zvolen kousek značky RockShox, konkrétně relativně dostupný model s prostým označením 35. Tato číslovka přitom, nepřekvapivě, udává průměr vnitřních nohou. Její konstrukce vychází z modelů jako je Yari, nebo ze starších variant slavného Piku (zde třeba i shodný průměr nohou 35 mm). Vnitřní systémy jsou ale spíše jednodušší, než jaké obvykle najdete u těchto dvou zmíněných řad. 

Vidlice RockShox 35 má tedy vcelku elegantní a zatím snad i nestárnoucí křivky a vnitřní systémy, které sice nejsou výkřikem posledních konstrukcí a technologií, i tak ale fungují více než slušně. Co mě trochu překvapilo bylo větší plastové kolečko odskoku s poměrně hrubými kroky indexace, vhodný útlum jsem si i tak našel vcelku snadno. Druhým negativem byla trochu větší provozní vůle, než by se mi líbilo, ta mě ale za jízdy vlastně nijak netrápila. 

Vidlice RockShox 35 Gold RL (zdvih 130 mm, osa 15×110 mm, Offset 51 mm)

Aktivita, nebo stabilita?

Co mě naopak potěšilo, nebo vlastně také zprvu dost překvapilo, byla až nečekaně vysoká míra citlivosti a skutečně mimořádně aktivní krok. Třeba už jen jemné nerovnosti mizely ve vidlici jako mávnutím kouzelného proutku, a to i při dodržení tabulkového tlaku. Na druhou stranu bylo oné aktivity někdy skoro až moc, jelikož v jistých situacích, kde člověk potřeboval více opory v rukách, byla třicet-pětka vlastně až zbytečně aktivní! Dost se divím, že to říkám zrovna já! 

Pomoc ale byla logická a snadná. Prvních pár jízd jsem nechal vidlici v původním doporučeném nastavení, později mi to nedalo a k původnímu tlaku jsem přidal cca 10-20 psi. Citlivost sice trochu ustoupila, zato jsem ale dosáhl stavu, kdy byla vidlice RockShox 35 slušně aktivní, zároveň ale i dobře čitelná a stabilní tam, kde jsem to potřeboval. I v této formě se občas podívala zblízka ke dnu svého kroku (žádný tvrdý doraz jsem naštěstí nepotkal), avšak žádné propadání ani jiné nečekané efekty se nedostavily! 

Vzhledem k cenové hladině a provedení mě tedy RockShox 35 vlastně dost příjemně překvapil. Není to žádný rozmazlovací kousek, svou úlohu ale plní svědomitě a opět se mi potvrzuje, že základní nebo střední úroveň odpružení od velkých jmen oboru, bez zbytečně složitých systémů a řešení, často plní své poslání nad očekávání dobře! 

Kolečko odskoku je takové dost obyčejné a má poměrně hrubé stupně. Optimální nastavení tlumení byste ale i tak měli snadno najít.
Tlumení Motion Control™ bylo kdysi chloubou značky RockShox, avšak za roky své existence se postupně „propadlo“ až do základních řad.

Základ PEVNÉHO vztahu 

Dříve, než uzavřeme celkové hodnocení, pojďme se ještě věnovat samotnému rámu, tedy krom toho, že jsem se navážel do jeho vyšší stavby a omezeného prostoru pro teleskop. Tyto „detaily“ již nechme stranou a pojďme si říct, že vedle velice příjemné geometrie, kterou jsem již také více než dostatečně rozpitval a vychválil, není vůbec špatný ani samotný rámový základ. 

Tím chci především říct, že je hliníková kostra GT příjemně tuhá a pocitově pevná, a to jak při záběrech do pedálů, tak hlavně na trailech a v technice. Tu a tam jsem se poněkud zapomněl a pár věcí projel či skočil podobně jako s nějakým fullem, což mě „vytrestalo“ tvrdší ranou do zadního kola. Respektive ranou, která byla jasně znatelná, ale v konečném důsledku nebyla přehnaně ostrá a tvrdá. Kola GT Zaskar LT i jeho rám se skutečně snažily a ledacos, v rámci HT možností, utlumily. 

Solidní byla i jízda přes vystupující kořeny a kameny. Zde si ale můžeme na rovinu říct, že pokud si projedete stejné traily jako znáte z fullu na pevném rámu, brzy zjistíte, že je zde mnohem více kořenů a jiných překážek, které vám vaše celopéro dlouhodobě zatajuje. Ale to je prostě život s hardtailem, kdy tomuto typu kola musí člověk přizpůsobit rychlost, lépe volit stopu a více se soustředit na styl jízdy. 

Hezky toto téma rozebral Kuba Svoboda ve svém článku: Proč jezdit na trailovém hardtailu?

Doplnit a uzavřít toto téma lze snad ještě tím, že GT Zaskar LT slušně jede, ač srovnávat jej třeba s nedávno zkoušeným Yeti ARC, s luxusním karbonovým rámem, by nebylo vůbec fér. Vlastně též z důvodu propastných rozdílů v osazení (a také v ceně), kdy u GT Zaskar LT Expert najdeme, světě div se, klasický střed s ložisky uvnitř rámu!

Tedy žádná velká dutá osa, ložiska venku, nebo dokonce PressFit! Zapomeňte! Sice by mě donedávna ani ve snu nenapadlo, že něco takového najdu na kole s cenovkou přes 40 000 Kč, ale ono to vlastně také funguje a vzhledem k tomu, jak se letos mění ceny nových kol…

GT Zakar letos slaví 30 let, prodejna Štěrba existuje (dle samolepky) již od roku 1992, takže je jen o rok mladší.
Osa vlastně není až tak hubená, ale střed s ložisky kdesi v rámu…
Dnes už se to sice nenosí, ale kdo by moc chtěl, mohl by Zaskar LT doplnit i o přesmykač!

KOMPONENTY 

Komponentové výbavy jsem se vlastně již na pár místech dotkl, třeba v podobě vidlice. Většinu dalších věcí asi nemá smysl obšírně popisovat, jelikož se rozhodně nejedná o žádné šperky, ale naopak dost často o poměrně běžné, až by se dalo říct základní kousky. Většina z nich mě vlastně nijak nezklamala, tedy snad jen brzdy Shimano! Tady by to chtělo rozhodně přitvrdit, jelikož… Jak občas zaznívá třeba u recenzí aut, že je podvozek rychlejší než motor – zde je rám, a také podvozek, rychlejší než brzdy! 

Řadící páčky SRAM NX Eagle jsou sice dost obyčejné a dost plastové, jejich ergonomie mi ale prostě sedí!
Přehazovačky z řady NX naštěstí nemají tak pošramocenou pověst jako kousky z rodiny SX Eagle, takže by tento kousek mohl vydržet než si našetříte třeba na GX.
Z rodiny SX Eagle každopádně pochází kazeta (11-50 zubů), stejně jako řetěz. Oboje to jsou použitelné díly, které lze upgradovat po jejich opotřebení.
Ocelový převodník je takový hezky vzdušný a jistě nějaký čas vydrží. Oproti Shimanu přitom pro jeho výměnu nepotřebujete žádné speciální nářadí – stačí povolit tři inbusy!
Sedlovka TranzX Dropper je slušný a fungující díl. Její ovládací páčka je sice vcelku prostá, ale je poměrně příjemná do ruky a dobře se s ní pracuje.
Sedlovce jsem osobně naměřil cca 130 mm kroku. Při výběru jiného modelu bych se asi dokázal dostat na zdvih 150-160 mm, tak aby se vše vešlo rozumně do rámu.
Brzdy Shimano MT410 jsou asi největší slabinou výbavy GT Zaskar LT Expert. Už třeba jen vzhled a tvar jejich pák.
Také základní dvoupístkové třmeny mnoho síly vyprodukovat nedokáží a brzy vadnou.
Pro začátek by mohlo stačit vyměnit destičky a kotouče. Už jen tato základní investice může znamenat až nečekaný posun v projevu a síle brzd.
Vzpomenete si třeba, nakolik pracně se nastavovala vzdálenost pák u brzd Hayes HFX9? Tehdy to chtělo hodně lepidla na závity, aby se to furt nepovolovalo! U brzd Shimano MT410 je toto základní nastavení také dost pracné, v dosažené poloze ale páky naštěstí již drží.
Maxxis Minion DHF je prostě Minon DHF! Se základní směsí se hodí spíše do sucha, ale rozhodně i tak funguje velice dobře!
Maxxis Minion DHF 29×2,5” WT, Dual Compound, EXO Casing
Maxxis Minion DHR II 29×2.4” WT, Dual Compound, EXO Casing

reklama

GT Zaskar LT Expert – závěr 

Trailové hardtaily pro mě rozhodně nejsou ničím neznámým, vícero strojů této kategorie jsem již testoval, ač to nebývá zase tak často a pravidelně, jako v případě plně odpružených strojů. Nicméně další trailový hardtail mi právě přistál doma, takže můžeme v tomto tématu záhy pokračovat!

Časy a zvyky se přitom za poslední roky výrazně mění i v této oblasti. Pro mnohé je přitom jasnou inspirací vícekrát skloňovaná „britská škola“, kde se tato kola těší asi stále největší oblibě, díky čemuž se zde odehrává i jejich zásadní vývoj, či se zde rodí současná trail-HT evoluce.

Proto není divu, že se GT inspirovalo právě na Britských ostrovech a myslím, že udělalo rozhodně dobře! Tvůrcům Zaskaru LT se totiž podařilo namíchat velice vydařený mix, který vhodným způsobem reflektuje aktuální trendy v této oblasti. Za místo, kde tvůrcům lehce ujela ruka, by se dala označit snad až zbytečně vysoká stavba rámu, ale to není nic tak hrozného, s čím by se nedalo žít. Tedy pokud nutně nepotřebujete kilometr dlouhý teleskop! 

Jinak ale konstruktéři z GT odvedli výtečnou práci, když v jeden celek spojili dostatečně dlouhý a díky tomu stabilní rám, rozumný úhel vidlice a další podstatné veličiny geometrie. Výsledkem je příjemně klidný, jistý a stabilní celek, který rozhodně není nijak strnulý, naopak se moc hezky ovládá. Nejlépe se GT Zaskar LT cítí ve vyšších rychlostech a na méně rozbitých trailech, avšak, když na to dojde, zvládá i charakteristicky české pomalé trialové sekce či šoupavé sjezdy. 

Jedním dechem bych mohl doplnit, že je GT Zaskar LT kolem s poměrně jasným určením a zřetelně narýsovanými hranicemi. Jinak řečeno, jako ryba ve vodě se bude cítit, pokud jej budete prohánět jako správný hravý trailbike, pozor ale na tendence dělat z něj pevné enduro!

GT Zaskar LT zkrátka ví kam patří, zejména do rukou mladých divochů, kteří ocení dobře postavený základ za vcelku rozumnou cenu s tím, že místy slabší a ochuzenou výbavu stejně postupně nahradí za lepší, až ta původní doslouží, nebo když při nácviku nových triků prostě nevydrží! 

Škoda snad jen toho, že GT nenabízí i nějakou ještě vyšší variantu s vybavením, kterou by ocenili jezdci zvyklí na vyšší standard, u nichž by Zaskar LT mohl plnit roli zábavné alternativy k jejich primárním MTB šperkům, nebo třeba jako připomínka mládí a jejich počátků v MTB. Ale i zde by se dalo jistě postupovat cestou pozvolného vylepšování. 

Text a foto: Štěpán Hájíček

GT Zaskar LT Expert – základní údaje

Cena: 44 999 Kč
Hmotnost: 14,8 kg (vel. L, bez pedálů)
Kola: 29“
Zdvih (vidlice): 130 mm
Kokpit (řídítka/představec): 780/45 mm
Sedlovka (zdvih): 130 mm

Více o tomto kole na webu: gtbicycles.cz
Prodejci kol GT v ČR: gtbicycles.cz/prodejci

PRO 

  • Moderně střižený rám s ryze současnou geometrií dle „britské školy“
  • Celkově delší rám (delší rozvor) zaručující jistotu a stabilitu ve vyšších rychlostech i v (přijatelně) strmých sekcích 
  • Dobře zvolený úhel vidlice pomáhající klidnému vedení směru a přirozenému ovládání, zejména při potřebném tempu a flow 
  • Samotný rám působí dojmem rozumné hmotnosti a dostatečné odolnosti 
  • Líbilo se mi, jak se podařilo spojit jistou odezvu na šlapání a schopnost solidně tlumit ostřejší rázy – otevřená konstrukce Triple Triangle™ (Floating Seatstays)
  • Delší pevný rám je solidním pomocníkem, pokud se rozhodnete zdolávat náročné technické výjezdy 
  • Vidlice RockShox 35 je sice levnějším kouskem z tohoto rodu, její chod byl ale až překvapivě jemný a aktivní 
  • Po jistém čase opět setkání s řazením SRAM. Sice v poměrně základní podobě – NX Eagle –, přesto musím říct, že mi ergonomie SRAMu zkrátka sedí!
  • Výbava tohoto kola byla většinou ze střední či nižší střední třídy, přesto vše fungovalo poměrně hezky a spolehlivě (až na…)
  • Po čase jsem potkal pláště Maxxis se základní směsí (Minion DHF/Minion DHR II). Pravda, žádné velké bláto jsme nezažili, každopádně i tak musím uznat, že i tato nejnižší řada obutí od Maxxis s oblíbenými vzorky funguje velice dobře! 

PROTI 

  • Nějak si nemůžu pomoci a stále narážím na fakt, že je rám GT Zaskar LT až zbytečně vysoký (nejen proto, že jde o velikost L) 
  • Vyšší rám znamená jisté omezení v maximální délce sedlovky, jaká se vejde do rámu. Já bych sem nacpal maximálně 150 mm (+/-). Na druhou stranu i základní kousek s krokem délky 130 mm mi vlastně většinou stačil. 
  • Jestli bych něco brzy měnil, nebo se snažil vylepšit, pak by to byly jednoznačně brzy Shimano MT410, které by potřebovaly více výkonu a čitelnější modulaci. Pro začátek alespoň vyměnit kotouče a destičky (optimálně za Galfer).
  • Nečekal bych, že na kole s touto cenovkou potkám kliky se „starým“ typem středu s hluboko utopenými ložisky. Možná je to hlavně psychologická otázka, ale silnější osa a ložiska vně rámu by mi zvedla jezdecké sebevědomí! 😎