GT Zaskar LT | Trailový HT pro Evropu a UK! (Tech News)
Trailové hardtaily jsou poměrně specifickou záležitostí, která má asi největší těžiště ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska, ale do značné míry prosakují i na kontinentální část Evropy. GT se přitom rozhodlo připravit primárně pro nás Evropany specifický, britskou scénou inspirovaný, model GT Zaskar LT.
GT Zaskar sám o sobě je skutečný pojem, jelikož se jedná o jeden ze služebně nejstarších modelů, či modelových názvů, jaký se ve světě MTB vůbec vyskytuje. Představen poprvé v roce 1991 si Zaskar prošel mnoha fázemi a módními trendy v MTB, proto se není čemu divit, že toto jméno má svůj zápis v rámci Mistrovství světa v DH, v XC, v Dual Slalomu, ale také v trialu.
Aktuální GT Zaskar přitom známe primárně coby sportovní, či chcete-li závodní hardtail s hliníkovým či karbonovým rámem. Připomenout jen tak na okraj můžeme třeba i skutečnost, že svého času existoval i plně odpružený GT Zaskar 100. Zavzpomínat můžeme společně prostřednictvím článku Porovnání Zaskar 100 26“ a 29“ (rok 2012), nebo lze vytáhnout něco méně archivního, třeba test GT Zaskar Carbon Expert z roku 2018.
GT Zaskar LT – 29“ / 130 mm
Vraťme se ale do současnosti k Zaskaru LT, jehož posun, oproti klasické sportovní verzi, lze nejlépe demonstrovat na zdvihu vidlice 130 mm (GT Zaskar – 100 mm vidlice) a rovněž na náležitě upravené geometrii ve stylu „long and low“ (dlouhý a nízký).
Čísla zde sice nejsou nijak extrémní (úhel hlavy 66° | rozvor cca 1205 / 1229 mm – M/L | reach 445/465 mm – M/L), ale i tak to vypadá jako zajímavé a zábavné kolo. V jednom prezentačním článku jsem se přitom dočetl, že použité vidlice budou připravené pro případné navýšení zdvihu na 140 mm, čímž by se geometrie i využitelnost v náročnějším terénu opět o něco posunuly.
Nevím, zda je vlastně nutné zmiňovat přítomnost 29“ kol, kdy u vyššího ze dvou nabízených modelů – GT Zaskar LT Expert – budou obuty pláště Maxxis Minion DHF a DHR II v rozměru 29×2,5“, respektive 29×2,4“. Levnější Zaskar LT nabídne pláště WTB Breakout 29×2,3“.
Pro doplnění též dodejme, že je nový Zaskar LT postaven na hliníkovém rámu s legendární konstrukcí Triple Triangle™. Nikoho z příznivců značky GT dnes asi zásadně nezarazí fakt, že se horní vzpěry nedotýkají sedlové trubky, jdou okolo a pojí se výlučně s horní trubkou. S touto konstrukcí se primárně začalo u poslední generace GT Grade, paralelně ale byla využita i u drtivé většiny hliníkových či karbonových hardtailů GT roku 2020 (novinky GT 2020).
Vzhledem k tomu, že se trailový hardtail jeví jako dobrý nápad, ale nejspíš to nebude vyslovený bestseller, je logické, že budou k dispozici (jen) dva modely, jak již bylo zmíněno výše. Dražší GT Zaskar LT Expert přitom nabídne vidlici RockShox 35 a řazení SRAM NX Eagle 1×12, levnější Zaskar LT Elite se bude spoléhat na pružinovou vidlici SR Suntour Zeron 35 a stejně tak dvanáctkové řazení SRAM Eagle, ale z dostupnější rodiny SX.
Další specifikace si můžete nastudovat na stránkách www.gtbicycles.com. Dle informací na domácím webu www.gtbicycles.cz bychom se těchto kol mohli dočkat na českém trhu na podzim roku 2020. Pokud to bude jen trochu možné, tak se pokusíme jeden stroj získat pro test.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: GT Bicycles