reklama

reklama

Whyte ELyte 150 Works – Vyšší třída v lehké váze | TEST

Na testování kol značky Whyte se těším prakticky pokaždé. Tato britská, veskrze inženýrská, ale také jezdecká značka nám totiž s oblibou servíruje různá zajímavá řešení, nápady, neotřelé myšlenky. Třeba jako lehký eBike Whyte ELyte postavený na systému Bosch Performance Line SX, který rozhodně není jen „dalším z řady“. Třeba i díky tomu, že se rovnou prodává s přídavnou baterií!

Okolo strojů Whyte ELyte (na rámu, nebo různě na webu psáno také E-Lyte) pulzuje určitá aura výjimečnosti již od chvíle, kdy se tato kola, nebo alespoň jejich koncept, poprvé ukázala na veřejnosti. Shodou okolností to bylo prakticky před rokem, kdy se Whyte se svým novým konceptem lehkého karbonového eBiku, „živeného“ jednotkou Bosch SX, pochlubil na veletrhu Eurtobike 2023.

K oficiálnímu představení a seznámení veřejnosti, se všemi detaily, parametry, ale také s různými podobami tohoto kola, došlo následně v listopadu 2023 (představení Whyte E-Lyte). V tomto materiálu se přitom, jako obvykle, dost podrobně věnuju všemu podstatnému, co byste, alespoň v teoretické rovině, měli a snad i chtěli vědět o kolech Whyte ELyte.

reklama

Teorie letem světem  

Dnes zase jednou lehce zkrátíme úvodní popis a půjdeme o to rychleji k věci a k praktickým dojmům. Před tím ale můžeme připomenout, že stroje Whyte ELyte budou nabízeny čistě na karbonovém rámu, což je v kategorii lehkých eBiků obvykle jediná a zcela logická volba. Logická se zdá i preference velkých 29“ kol. S variantou mulletu se zde, v prvním sledu, nikterak nepočítá.

Zdůraznění si jistě zaslouží i rozdělení řady Whyte ELyte na lehčí a sportovnější kousky ELyte 140 a trochu hrubší biky ELyte 150. Číslovka v názvu přitom hovoří o zdvihu vidlice, vzadu následně najdeme rozsah 135 mm, respektive 142 mm.

Náročnější terén Whytu ELyte vrásky na čele rozhodně nedělá…

Bosch SX = 400 + 250 Wh energie

Už párkrát zmíněný byl také pohon Bosch Performance Line SX, který nabídne točivý moment 55 Nm, špičkový výkon až 600 W a primární, pevně v rámu usazenou baterii s kapacitou 400 Wh. *U tohoto modelu se nedá baterie vyndat bez demontáže motoru.

Technickou libůstkou nových modelů Whyte ELyte je specifické, na první pohled nepříliš nápadné pootočení motoru jeho přední stranou dolů. Je tomu tak proto, aby byla jednak co nejníž v rámu usazená hlavní baterie, jednak aby mohl být hodně nízko také přídavný rozšiřující akumulátor Bosch PowerMore 250 Wh.

Nalodím se na Lko

Snad to nevypadá, možná ano, že si stěžuju pokaždé, když nemám na test z mého pohledu ideální velikost M. Někdy to prostě nevyjde, naštěstí Lka také v pohodě zvládám, navíc obvykle toto téma řeším zejména pro vaši lepší orientaci v nabízených velikostech a jejich zasazení „v kontextu“. Vybírat jsem si tentokrát skutečně nemohl, jelikož zkoušený Whyte E-Lyte 150 Works byl, alespoň v době testu, jediným jezditelným exemplářem v ČR, možná i ve střední Evropě!

Ale k věci… V reálu jsem sice cítil, že by bylo Mko o fous lepší, ale…Třeba už jen posed na Whytu ELyte je, i v dané velikosti, stále velice příjemný, trailově vyvážený, nahrávající efektivnímu šlapání i jistému ovládání.

Na větší rám bych tak mohl svádět snad jen pocit někdy až zbytečně vysokého úchopu (mám v tomto hodně specifický vkus), za kterým jistě stojí především hlava dlouhá neskromných 140 mm (u Mka je to 127 mm). Takto jsem měl každopádně nad věcmi trochu větší nadhled, zároveň jsem „byl nucen“ častěji a více cíleně zalehávat přední kolo. Tedy podle toho, jestli byla v rámu druhá baterka, nebo ne?!

Kilo a půl – když tam není?!

Záměrně naznačeným obloukem se přesuňme k otázce, co udělá s ovládáním kola přítomnost druhé baterky Bosch PowerMore 250? Případně, jak se Whyte ELyte chová s ní a bez ní? Ponechme na chvíli stranou skutečnost, že usazením druhé baterie přidáme celému rámu 1,5 kg, naopak se zaměřme na to, kam si to kilo a půl sedne!

Už jen z fotek je zřejmé, že se PowerMore uvelebí kousek nad středem, tedy v nejnižším přístupném bodě dolní trubky. Tento bod přitom nebyl vybrán náhodně, ale zcela cíleně s ohledem na vhodné zatížení předního kola.

Při jízdě s maximálně lehkým rámem, tedy bez přídavné baterky, jsem totiž místy narážel na pocit, že je těžiště nikoliv v ideálním středu, ale lehce za ním. Proto jsem se místy obával, že by mi mohlo přední kolo někde „utéct ze zatáčky“. Tento pocit mě nepronásledoval vždy a všude, ostatně obvykle stačilo lehce zatížit řídítka svým tělem a hned se to srovnalo. Jestli to nebude i tou vyšší hlavou?

Kilo a půl – v tom správném bodě

Naopak v situacích, kdy jsem do rámu usadil druhou baterii, se opakovaně dostavil pocit, že právě tento prvek je ideálním závažím rozhodujícím o klíčové rovnováze na miskách vah. Stačí totiž správně umístěné „kilíčko a půl“ a hned je zatížení obou kol snad až dokonale vyvážené!

Výsledkem je pocit, že je Whyte najednou ukázkově přilepený k zemi, vy na něm můžete cvičit, jak se vám zrovna zachce, on si přitom bude krouhat svoje zatáčky s jistotou a nadhledem a nenechá se ničím rozhodit. Jistě, své udělá i celková vyšší hmotnost, ale to je vše součástí dobře promyšlené hry. Zkrátka a dobře, pro jednou se zas ukazuje, jaké detaily mohou rozhodovat o kole průměrném a skvělém!

Jak je ale dobře známo, každá mince má dvě strany. Proto s druhou baterkou v rámu sice získáte trochu „přítlaku“ a rovnováhy navíc, zároveň se tím ale lehce ochudíte o hravost a rozvernost. Třeba už jen přední kolo se s druhou baterií v rámu zvedá maličko hůř, než když tam tento doplněk není a k odlepení celého kola do vzduchu to chce více rychlosti a vhodný odraz.

S (ba)Terkou či bez, jenom tvůj je tenhle les!

Možná že vás v této souvislosti napadla otázka, kolik že vlastně tento Whyte ELyte váží? Nuže, v základu, jak kolo vidíte na fotkách, postavené na bezduších (vzadu je vložka Cush Core) ukáže na váze hezkých 19,86 kg (vel. L, bez pedálů). Přídavná baterie Bosch PowerMore 250 pak přidá, opakovaně vzpomínaných 1,5 kg (1,45 kg bez kabelu).

V celku logicky se Whyte ELyte o něco lépe ovládá v situaci, kdy jezdí bez druhé baterie. Je pak krásně hravý, v ruce lehký a mimořádně obratný. Svým základním projevem se mnohem více blíží pocitu lehkého a obratného trail-biku, nikoliv úzkoprofilově zaměřeného endura.

Zároveň i s druhou baterií na rámu jsem měl pocit, že stále sedlám kolo lehké a obratné, které patří do jiné váhové kategorie než tradiční „full-size eBiky“. Ono kilo a půl navíc znát je, alespoň při přímém srovnání, zvyknout si na něj lze ale velice rychle, zejména když máte pro tu trochu kapacity navíc praktické využití. Ale pokaždé tam být rozhodně nemusí.

Už jsem si na eBiky natolik zvykl, že…

Asi to bude i tím, že jsem za poslední rok sedlal tolik elektrických kol, že už nemám potřebu bojovat s jejich vyšší hmotností. Ostatně i klasická endura se dnes vyšplhala k 15, 16 i více kilogramům. Když si proto sednete na odlehčený eBike s dobře navrženým rámem a geometrií, který váží kolem 20 kg, pak máte pocit, že je jeho ovládání tak přirozené, jako by snad ani žádné elektrické závaží nevezl.

reklama

Ovládání do odvolání

Odložme na chvíli stranou povídání o tom, jak se chová Whyte ELyte s jedním či dvěma akumulátory a pojďme se podívat na jeho geometrii a obecný projev řízení. V tomto směru jsem už vícekrát zmiňoval vyšší hlavu, rozložení těžiště, či nutnost hrát si trochu se svým tělem a dopřát kolům potřebný přítlak. To vše ale jezdec brzy pochopí a přijme za své.

Hodně se mi přitom líbilo, jak nenápadně a přirozeně se Whyte ELyte projevuje na běžných trailech, na přesunech, ve výjezdech atd. Je to prostě kolo s obrovskou porcí všestrannosti, které se rozhodně nebude nudit, ani když mu naservírujete „pouze“ jednodušší flow traily, nebo jen nenáročné pěšinky za domem. Klíčem k zábavě je, tak jako tradičně, rychlost, kterou, i díky motoru Bosch SX, naberete jedna dvě!

Jak tato rovina řízení krásně a přirozeně funguje v lehčím a středně náročném terénu, tak může být až překvapivý projev v sekcích výrazně těžších. Pokud totiž dojde na strmější sklon, více rozbité stezky a celkově náročnější techniku, tak se záhy ukáže, že i pro takové situace má Whyte ELyte dostatečné vlohy!

Sušenka ke kávičce

Občas jsem měl pocit, že se v podobných „vyhrocených“ situacích řízení jako by samo přepnulo z módu „A“ do módu „B“. Že se ELyte na chvíli zbavil svého rozverného já a místo něj nastolil rozvážné, na věc soustředěné a značně cílevědomé „endurové alter-ego“!

Nebudu vám tvrdit, že jsme spolu zakoušeli nějaké dramatické extrémy, na ty tentokrát nedošlo, ale cokoliv jsem si vyhlédl a cokoliv mi připadalo jako přiměřená výzva, to jsme spolu pokořili jako… Jako sušenku ke kávičce! Nádhera!!!

Jemná ovčí vlna

Další položkou na seznamu by mělo být odpružení, k němuž jsem si chtěl vypomoct nějakou zvířecí asociací, jenže kde ji vykřesat? Whyte má v logu jelena (paroháče), z jehož srsti asi jemnou přízi hned tak nevyrobíte?! A co třeba Shetlandská ovce? Anglie, Skotsko… Nebo už to moc překrucuju?

Nevadí, pointa měla být v tom, že jemná ovčí vlna by mohla sloužit jako krásné připodobnění, snad již tradiční, jemnosti a hebkosti chodu odpružení „dalšího“ Whytu. Chvíli jsem dokonce přemýšlel nad tím, jestli to dělá jenom zadní stavba, nebo si Whyte nechal specificky naladit i vidlice Fox 36 Factory, že to celé tak krásně a jemně chodí?

Vlastně by právě toto zjištění nemuselo překvapit nikoho, kdo už alespoň jednu moji „Whyte recenzi“ někdy četl. Tato značka prostě věří jemnému, plynulému a aktivnímu kroku odpružení, proto se není čemu divit, že v tomto módu frčí i Whyte ELyte.

(Ne)bezpečné, či (ne)příjemné rozhoupání

Někdo by možná mohl spekulovat nad tím, zda je tento přístup správný, vhodný, žádaný, všestranný atd. Za mě spíše ANO! Sám za sebe s oblibou a nahlas říkám, že mám rád odpružení spíše citlivější, aktivnější, lineárnější, proto se mi líbí, jak Whyte svá kola ladí.

Uznávám zároveň, že by někomu mohl přijít tento přístup snad až zbytečně rozvolněný, rozvlněný a mohl by se bát slabší opory v členitějším terénu. I když ani to bych neviděl jako problém. Jen je prostě lepší udržovat Whyte ELyte spíše v plynulém tempu, než se pohybovat přískoky vpřed.

Je-li potřeba k tomuto tématu ještě něco doplnit, pak snad jen fakt, že popisovaný obecně aktivnější a lineárnější projev odpružení lze celkem snadno zkrotit pomocí tokenů vložených do vidlice či tlumiče. Jen se tím připravíte o onu jemnost hřejivé ovčí příze…


Koukám na tuhle fotku a přemýšlím, zda by se to dalo vyjet i nahoru?!

Bosch SX jako nášup

Vedle řady jiných faktorů je Whyte ELyte zajímavý pochopitelně i tím, že je osazen nejnovějším, velikostně a hmotnostně úsporným motorem Bosch Performance Line SX. Což je novinka loňského roku, kterou jsem doposud neměl možnost důkladněji otestovat ve svém vlastním revíru, kde má člověk to nejlepší srovnání.

Dnes bych vám proto rád nabídl stručnější souhrn svých doposud nabitých zkušeností a přidal příslib toho, že se k systému Bosch SX ještě jednou vrátíme podrobněji v samostatném textu.

Víc síly netřeba!

Jak shrnout do pár odstavců vše podstatné? V první řadě bych rád zdůraznil, že i nyní, v domácím a dobře známém prostředí, jsem byl z pohonu Bosch SX opět a znovu nadšený! Líbí se mi, jak to celé funguje, kolik síly má tento motor, jak ochotně vám ji dává k dispozici a v jaké formě. Obecně preferuje spíše sportovnější styl jízdy, tedy vyšší míru zapojení jezdce, reprezentovanou v první řadě vyšší kadencí klik. Vše je ale tak dobře nastavené a vyvážené, že o tom nebudete snad ani chvíli přemýšlet, jen bude točit klikami a užívat si, jak to jede!

Vlastně všechny moje dosavadní zkušenosti s řešením Bosch SX křičí do světa nadšenými slovy: „Tohle je krása, víc výkonu (pro 95 % jízdních situací) ani nepotřebuju!“ Papírově se možná zdá, že třeba oněch 55 Nm je proti 85 Nm u CX docela málo, k tomu ale musím doplnit, že špičkový výkon 600 W dostanete jak z jednotek Bosch CX, tak i Bosch SX! Jen jde o ty otáčky… Modelově, při kadenci 70 ot/m. dodává Bosch SX maximálně 440 W, Bosch CX už zde nabídne plných 600 W.

Jenže u SX je to celé o stylu jízdy, případně své udělá i individuální nastavení v aplikaci eBike Flow, kde jsem si já maličko přiostřil režim eMTB a hodně nadupal mód TURBO, který jsem ale používal vlastně jen výjimečně.

Někdy až na druhý pokus, ale jde to!

S Whytem ELyte a motorem Bosch SX jsem toho najel za dobu testu víc než dost a jen skutečně výjimečně jsem narážel na limity ve výkonu tohoto motoru. Prakticky se tak stává jen při pokusech zdolat moje oblíbené „ultimátní eMTB výjezdové výzvy“. Většinu z nich jsem ale nakonec, snad i trochu překvapivě, pokořil. Jen to někdy chtělo víc pokusů, najít vhodný převod, kadenci, nájezdovou rychlost. A taky zapojit o něco víc vlastní síly.  

Přestože mám podobné eMTB taškařice rád, nejsou pro mě vyslovenou nutností, spíš jen občasnou kratochvílí. Respektive, s podobně stavěným kolem jsem ani neměl zásadní touhu tyto atrakce pokoušet neustále dokola, jen jsem se obvykle chtěl dostat co nejrychleji na kopec a poté si naplno užít cestu dolů! V tom žádný limit nebyl!

*­Zajímavé je následné srovnání, když si po chvíli na SX motoru sednete zase zpět na silnější CX. Jak je přechod z CX na SX snadný a bezbolestný, tak je návrat z SX na CX zajímavě šokující… Člověk si jen řekne: „Aha, až tak silné to může být?

Když se vám zachce, není problém projet si řadu oblíbených trailů odspodu nahoru. Jen buďte obezřetní a ohleduplní, ať nevznikají zbytečné konflikty.

Bosch SX & Bosch PoweMore 250 – výdrž!

Mnohé bude jistě také zajímat, kolik toho Bosch SX vydrží, kolik toho najede se svou základní baterií a kolik přidá PowerMore 250?

I v tomto směru jsem rozhodně spokojený a jen uznale kývám hlavou. Moje preferované měřítko výdrže jsou přitom nastoupané metry, do čehož bychom měli promítnout i moji hmotnost (81 kg + oblečení, výbava, batoh atd.), preferenci spíše aktivního stylu jízdy a oblíbený režim eMTB.

ComapactTube 400 Wh – dojezd

V základní konfiguraci jsem dospěl ke zjištění, že když to člověk hodně pálí, drtí nahoru i dolů hlava nehlava, tak lze základní (400 Wh) baterku zničit na 600 metrech převýšení, klidně i za necelé 2 hodiny. Když se ale člověk trochu snaží, jede více na výdrž a vybírá rozumná (efektivní) stoupání, pak se lze dostat s klidem na 700 m, za ideálních podmínek i na 800 výškových metrů.

ComapactTube 400 Wh + PowerMore 250 Wh

Když ke kolu přidáte druhou baterii PowerMore 250, pak možná zjistíte, že máte k dispozici takovou kapacitu, až máte problém ji celou vyčerpat. Já sestavu 400+250 Wh dojel na nulu jen jednou a byla to docela fuška. Opět jsem se zbytečně neomezoval, jezdil jsem primárně na eMTB a v závěru bojoval spíše s vlastní motivací a přemýšlel, jaký ještě kopec zdolat?

Když to srovnám se svým „služebním“ eBikem Mondraker Crafty R s motorem Bosch CX a baterií PowerTube 750 Wh, pak jsem schopný dostat se, za vhodných okolností, ještě o 100 až 200 výškových metrů dál/výš. Ale to už se musí docela zadařit, jelikož třeba zkraje jara, při teplotách lehce pod 10°C, jsem opakovaně končil kolem hranice 1100 m.


KOMPONENTY



reklama

Whyte ELyte 150 Works – závěr

Jedno z okřídlených rčení říká, že je lepší nechtít poznat svoje hrdiny! Někdy to asi bude vhodná cesta, jak se vyvarovat zbytečného zklamání. Jindy by byla škoda nechat se takovou „hloupostí“ odradit a promarnit otevírající se šanci.

Třeba jako v případě eBiku Whyte ELyte 150 Works, na který jsem se již od loňského podzimu těšil jako malý kluk a nyní, když toto kolo prošlo mýma rukama, na něj vzpomínám s nadšením a snad i s menší slzou v oku.

Hodně se mi líbí, jak je toto kolo postavené, jak je promyšlené a jak dohromady skvěle funguje. Osobně bych zvolil menší velikost (M) a rozhodně se spokojil s dostupnější výbavou, ale jinak? Přesně tohle je typ kola, který bych si přál mít v garáži (vedle nezbytného „tréninkového“ gravelu).

Obdivuju, jak je Whyte ELyte lehký, hravý a obratný. Jak krásně jede, jak jeho motor funguje, žene vás vpřed, přitom z vás nedělá pouhého pasažéra, motorkáře. Sedí mi také koncept, kdy máte lehké e-kolo s menším motorem a kapacitou dostatečnou pro rychlé svezení třeba odpoledne po práci. Na víkend pak na rám zavěsíte druhou baterku a rázem máte co dělat, abyste obě za jeden den vycucali do nuly!

Při střetu s realitou opakovaně narážíme na cenu, která, z logiky věci, asi nikdy nebude u lehkých e-biků (v brzké době) zrovna lidová. Ale jako koncept, jako kategorie, jako směr vývoje to celé z mého pohledu dává obrovský smysl. Tím spíš, když se celý bike postaví a promyslí tak dobře, jako je tomu v případě Whytu ELyte.

Text a foto: Štěpán Hájíček

PLUS

  • Celkově vysoká kvalita rámu, dobré nápady, zpracování, druhá baterie součástí výbavy…
  • Whyte ELyte je velice příjemné kolo, které v ruce působí nádherně lehkým dojmem, snadno se ovládá a ochotně poslouchá svého jezdce
  • Díky nízké hmotnosti, celkovému projevu, geometrii a svižnosti jeho pohonu jsou s Whytem ELyte zábavné i jednoduché stezky za domem
  • Příjemné překvapení čeká v náročnějším terénu, kde tento bike dokáže nabídnout dostatek jistoty, klidu a odhodlání
  • Hodně se mi líbí jemný a aktivní chod odpružení, které ale není zbytečně „rozbředlé“
  • Výtečný je projev motoru Bosch SX, přesněji celého systému Bosch. Výkon motoru je zcela dostatečný, navíc vás svým projevem přirozeně motivuje a následně i odměňuje svižností jízdy.
  • K vlastnímu překvapení jsem i se slabším motorem dokázal pokořit i mnohé záludné výjezdové výzvy
  • Palec nahoru patří i dostatečné kapacitě, či spíše výdrži jak se základní baterií (400 Wh), o to více s přídavnou baterií PowerMore 250 Wh

MÍNUS

  • Vzhledem k okolnostem jsem jezdil na kole velikosti L, ač bych radši bral Mko. Větší problém jsem s tím neměl, třeba délka posedu mě nijak netrápila. Osobně bych ale uvítal nižší hlavu, a tedy i nižší úchop.
  • Jak se zdá být vše do detailu promyšlené a dotažené, třeba usazení baterie, krátký propojovací kablík atd., tak mi trochu vadilo, že po připojení druhé baterky není kam schovat nebo rozumně upevnit kryt nabíjecího konektoru.
  • Co se týká výbavy – nejsem zrovna velký fanda brzd Hope. Obdivuju sice jejich vzhled, zpracování nebo možnosti nastavení, jejich projev mě ani zde úplně neohromil. Síly mají dost, pracuje se s nimi dobře, ale jejich výkon není kdovíjak stabilní a také občas nehezky pískaly.