GIANT Revolt Advanced (Pro) – Doženu její náskok | TECH NEWS
Gravel-biky jsou dnes věcí a oborem zcela samozřejmým, snad až všudypřítomným. Ne všichni je musí milovat, ale ignorovat je už také nelze. Zároveň je tomu zhruba 10 let, kdy se tato kategorie zrodila, kdy si začala prošlapávat cestu k našim srdcím… U tohoto zrodu přitom stál i Giant Revolt, který se nyní ukazuje v nové podobě a opět se snaží jít příkladem.
Jak ale možná tušíte, možná ne, tak to není s aktuálním představením nové generace oblíbených a svého času průkopnických štěrkoletů Giant Revolt zase tak jednoduché a přímočaré. Ne tak, jako tomu bývalo v případě prezentací předchozích generací.
Zpřeházené pořadí
Co je letos jinak? Kupříkladu nejnovější Giant Revolt sice nese visačku s modelovým rokem 2025, prodávat se začíná, včetně naší malé zemičky, už letos. Jinou nestandardní skutečností je fakt, že byl Giant Revolt (MY25) představen již před pár týdny na veletrhu Eurobike. Příslušný prezentační kit ale dorazil až s jistým zpožděním, do toho se zamotalo pár dní redakční dovolené atd.
Třetím a snad posledním bodem aktuálního, ne zcela obvyklého, scénáře je skutečnost, že nová podoba Giantu Revolt Advanced a Advanced Pro je úzce provázána s dámskými modely Liv Devote Advanced a Advanced Pro, jejichž poslední generace měla svou premiéru již v říjnu roku 2023.
Netradiční přitom na tom je, že zatímco v minulosti s novými materiály, konstrukcemi a řešeními vyrukoval vždy jako první Giant Revolt, nyní tuto úlohu dostaly do ruky modely Liv Devote, přičemž až nyní Revolt dotahuje jejich náskok. Jinak řečeno, znáte-li zásadní novinky Liv Devote, znáte i inovace posledního Revoltu.
Rovnou hlavní chod
Vzhledem k výše naznačené situaci si tak vlastně nemusíme mazat zbytečně mnoho medu kolem pusy, tvrdit, že nový Giant Revolt Advanced (Pro) přichází s něčím radikálně novým, nemusíme kolem toho dělat tak velké HALÓÓÓ! V zásadě bude stačit shrnout klíčové inovace, zajímavé prvky a doufat, že se i nový Revolt výhledově nachomýtne k praktickému testu, ať neztratíme návaznost ve zkoušení řady předchozích podob.
Materiály, vzhled, konstrukce
Pokud se správně dívám, byla předchozí generace Giantu Revolt představena koncem roku 2021 s tím, že jsem následně, na jaře roku 2022 testoval provedení Giant Revolt Advanced 1. Vytahuju to proto, že bych chtěl poukázat na více než zřejmou podobnost současné a nejnovější varianty. Hodně podobná je silueta rámu, specifická kupříkladu níže posazenými vzpěrami zadní stavby.
Rozdílné jsou spíše jen menší detaily, třeba tvar patek atd., než že by došlo k zásadnímu přepracování rámu, jeho celkové siluety či znatelnému překreslení křivek. Rozdílů ale bude jistě více uvnitř, tedy pod lakem než na povrchu. Tentokrát však nikdo nešermuje procenty o zásadním odlehčení, posílení tuhosti, či poddajnosti. Vše by mělo být tradičně o něco více vyladěné, generačně vylepšené.
*Hmotnost rámu zůstává stále zhruba 990 g s tím, že jsou zde nové praktické prvky jako je úložný prostor v rámu (viz níže)
**Rozdíl mezi modely Revolt Advanced Pro a Revolt Advanced je primárně v použité vidlici, kdy verze Advanced Pro využívá lepší SL verzi, která je o 30 g lehčí než u dostupnější varianty (405 g SL verze, 435 g Advanced verze)
Geometrie
Nechtěl jsem to srovnávat úplně číslo za číslem, hodnotu za hodnotou, ale když jsem si namátkově prošel tabulky geometrie u současného Revoltu a srovnal je s čísly u nové generace, nacházím prakticky ty samé údaje. Ale proč ne, respektive, proč měnit něco, co funguje, že?
Flip-chip na zadní stavbě
Svým způsobem shodným prvkem, nebo alespoň nápadem, který rovněž „driftuje“ od starší k nejnovější generaci je Flip-chip na zadní stavbě, jehož pomocí lze tuto partii zkrátit, nebo naopak prodloužit (posun 10 mm, délka zadní stavby 425 mm nebo 435 mm). Účelem je jak změna projevu kola, tedy rychlejší reakce, nebo naopak vyšší stabilita, ale také změna prostoru pro doporučené obutí.
S kratší zadní stavbou (425 mm) se totiž do rámu vejdou pláště do šířky 42 mm, v případě delší sestavy (435 mm) to může být až 53 mm.
*Přední karbonová vidlice pojme také pláště do šířky 53 mm, aby byla situace vyrovnaná
D-Fuse / klasické a teleskopické sedlovky (30,9 mm)
Žádný zásadní posun nenastává ani u sedlovek, kde Giant s oblibou využívá a vychvaluje svoje originální karbonové kousky s profilem písmene „D“ (D-Fuse), které jsou schopné nabídnout flexi až 12 mm pro vyšší komfort jezdce. D-Fuse sedlovka ale není jediným volitelným řešením. Stejně tak lze prohodit adaptéry a do rámu usadit kulatou klasiku průměru 30,9 mm s tím, že v případě této volby se často počítá s teleskopickou variantou.
Specifický tvar a konstrukci zaměřenou na lepší pohlcování vibrací a zajištění vyšší míry komfortu (D-Fuse) najdete u vybraných modelů, opět také na řídítkách Giant.
Úložný prostor v rámu – NOVINKA!
První praktickou (skutečnou) novinkou tak může být nově zahrnutý úložný prostor v rámu, který používá do značné míry shodné řešení jako najdete na horských kolech Giant. Přesněji zcela identické, jaké už rok funguje u sesterského modelu Liv Devote Advanced. Jistě se najdou tací, kteří budou toto vylepšení kvitovat, ale i tací, kterým bude připadat zbytečné. Na druhou stranu uložit si už třeba jen náhradní duši, nebo pár dalších praktických věcí přímo do rámu, když už tady ta možnost je?
Vedení skrz hlavu – NOVINKA!
Druhou, svým způsobem možná také lehce spekulativní novinkou, je vnitřní vedení kabeláže, které se od předchozího přímého vstupu do rámu bude nově ukrývat rovnou v hlavě, bude mizet pod představcem, nebo spíše v jeho nitru. Ano, čistě z hlediska estetiky je to řešení jistě přínosné, jelikož vzhled kola už nikde „nehyzdí“ volně plápolající kabeláž, ale zase ta praktická stránka věci, ta mi nějak nedá spát.
Myslím jak případnou výměnu bovdenů, tak i jen výměnu představce za jiný… Už jen měnit délku nebo sklon představce… Kolik variant bude na výběr, jak to bude pracné? Ale možná to moc řeším a v reálu na to člověk narazí jen výjimečně při nějakém větším servisu, nebo výraznější obměně výbavy.
Spíš jen nutná aktualizace, přitom zcela nový rám!
Když se tak ohlédnu nad sumářem změn a inovací u nové generace Giantu Revolt Advanced (Pro), potvrzuje se můj původní pocit, že se zde neodehrála žádná zásadní proměna, nenastala žádná dramatická revoluce, mladý princ neproťal v noci srdce svému dosluhujícímu předku (ach ty středověké seriály). Spíš se tentokrát jen ladily drobné detaily, vylepšovala praktická řešení, lehce aktualizovalo, co již možná působilo zastarale.
*Nebo je to trochu jinak a inovací bylo mnohem více? Koukněte na video níže, ať se dozvíte detaily o konstrukci nové generace Giant Revolt Advanced
Tak jako tak platí, že je Giant Revolt Advanced stále krásné, stylové a moderní kolo, příkladný reprezentant a nositel letitého odkazu dlouhé linie průkopníků gravel-bikingu. Koho trápí, že mu navíc přibyl „pouze“ úložný prostor v rámu a jeho kabeláž se schovala do představce?
Nastavení délky zadní stavby se osvědčilo, proč ho tedy měnit? Stejně tak možnost vybrat si sedlovku D-Fuse, nebo třeba teleskop. Na funkční věci se nemá sahat a je dobře, že toto pravidlo Giant uznává a nesnaží se „narvat“ do svého rámu nějakou „zlomovou inovaci“ na místech, kde ani není potřeba. Takto praktický přístup rozhodně dokážu ocenit!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant Bicycles
Více informací: www.giant-bicycles.com
GIANT Revolt Advanced (Pro) – modely a ceny
GIANT REVOLT ADVANCED PRO
- Giant Revolt Advanced Pro 0 – 167 999 Kč
- Giant Revolt Advanced Pro 1 – 144 999 Kč
GIANT REVOLT ADVANCED:
- Giant Revolt Advanced 0 – 116 999 Kč
- Giant Revolt Advanced 1 – 86 999 Kč
- Giant Revolt Advanced 2 – 82 999 Kč
- Giant Revolt Advanced 3 – 64 999 Kč