CDuro Epona – Černé zlato ze Sušice (by CompoTech) | ROZHOVOR
Minulý týden jsme si, v podobě klasického redakčního testu, blíže představili unikátní český karbonový výtvor, dle jeho tvůrců koncept tzv. „light endura“, stroj označený CDuro Epona. V rámci zmíněného textu jsem sliboval, že se na tento bike podíváme ještě jednou a odkryjeme trochu více z pozadí jeho vzniku, motivace jeho tvůrců, ale třeba i specifického zaměření, podoby a jeho konstrukce. Nyní nastal ten čas!
Primárním hybatelem projektu CDuro je Ondřej Uher, sušický patriot, inženýr a podnikatel, který zde spoluvlastní společnost CompoTech zabývající se výrobou kompozitních dílů s pestrými možnostmi jejich praktické aplikace. Dnes možná častěji průmyslovými než sportovními, ale ani sportovní větev není rozhodně zanedbávána.
Pojďme poprosit přímo Ondru, ať nám blíže představí společnost CompoTech a dá nám nahlédnout pod pokličku jejích technologií, nápadů, zajímavých řešení, nebo příkladů jejich využití. Zapomenout ale rozhodně nesmíme ani na motivy vzniku a smysl specifické stavby a podoby „jeho“ bikového dítěte – CDuro Epona.
Ondro, zkusme to vzít trochu zeširoka, můžeš představit svoji společnost CompoTech a říct nám, čím se zabývá, co jsou její hlavní produkty?
Jasně, CompoTech není rozhodně jen moje firma. Zakládali jsme ji dva, já a Vít Šprdlík, konkrétně v roce 1995 v Sušici, kde působíme dodnes. Od té doby se zázemí firmy poněkud rozšířilo, dnes jsme proto už 4 společníci.
V CompoTechu se zabýváme vývojem a výrobou špičkových kompozitních produktů z uhlíkových vláken, které se využívají ve skutečně širokém spektru oborů. Řada našich výrobků míří do všemožných průmyslových odvětví, ale zásobujeme také letectví, obranný průmysl a samozřejmě se nevyhýbáme ani oblasti sportu. Nejsou to přitom zdaleka jen kola, ale třeba i stěžně sportovních plachetnic a podobné obory či disciplíny.
Z předchozích zkušeností a dřívějších návštěv v CompoTechu vím, že využíváte dost specifické postupy pro výrobu vašich karbonových produktů. O dost jinou technologii, než je klasické „cyklistické“ ruční skládání předem nachystaných plátů a následné vypékání ve formě. Řekni nám o tom víc, prosím.
Pravda, u nás si na zmíněnou titěrnou ruční práci příliš nepotrpíme. Raději spoléháme na sofistikované a přesně naprogramované navíjecí stroje, které jsme sami vyvíjeli a nyní tuto technologii, krom jiného, dodáváme ‚na klíč‘ zákazníkům z různých oborů.
V první řadě je tím myšlena technologie ‚RAFL‘ (Robot Assisted Fiber Laying). To je právě řešení, kdy se místo ručního skládání předem nastříhaných plátů karbonu požadovaný výrobek splétá pomocí specificky naprogramovaných robotů, jež, bez zásahu člověka, kladou a navíjí jednotlivá vlákna, nebo spíše svazky uhlíkových vláken do požadované podoby a formy.
Mezi naše zákazníky patří celá řada prestižních společností. Kupříkladu pro českou Meoptu, což je v první řadě výrobce špičkových optických zařízení, ale také mikročipů, navrhujeme a vyrábíme různé kompozitní nosníky pro jejich specifické a extrémně přesné výrobní stroje.
Z praktického hlediska mohou být zajímavé i kompozitní přepravní palety vyráběné pro PalletX, které jsou výrazně lehčí než tradiční dřevěné nebo odolné ocelové palety, díky čemuž se snižují náklady na dopravu a nepřímo i množství emisí CO2.
To by byla, řekněme, průmyslová část vaší výroby. Jak je to s tou sportovní? Kdo je třeba v tomto směru vaším tradičním zákazníkem?
V oblasti sportu je naším významným a dlouhodobým zákazníkem především společnost Festka, vyrábějící špičková a exkluzivní kola. S ní spolupracujeme již dobře 10 let. Naše společnost CompoTech přitom pro Festku nejenže vyrábí karbonové trubky, z nichž se pak staví jednotlivé rámy, ale tyto trubky i strukturálně navrhuje dle konkrétních požadavků. Ve Festce se následně tyto trubky, obvykle ručně, skládají ve výsledný exkluzivní celek.
Zásluhou Festky jsme se konečně trochu přiblížili cyklistice, nabízí se tedy otázka, jakými cestami a z jakých pohnutek jste se dopracovali až do situace, kdy máte vlastní značku, svoje vlastní horská kola CDuro?
Já a Vít, coby dva zakladatelé společnosti CompoTech, jsme oba bývalými reprezentanty ve sjezdu na divoké vodě, proto nás to historicky vždy táhlo spíše ke sjezdu, nebo prostě k jízdě na horském kole než k silnici, která je naopak stěžejní pro Festku. Tím spíš, že jsme oba ze Sušice, kde je všude okolo řada kopců a skvělých podmínek právě pro horská kola. Ostatně stačí zmínit zdejší tradice a atrakce, jako jsou závody Enduro X race nebo traily Bike X Zone a hned by mohlo být každému jasnější, odkud vítr fouká?
Určitě, to dává dokonalý smysl. Z toho tedy mezi řádky vyplývá, že bylo CDuro Epona postavené a navržené do značné míry pro sušické traily a do sušických podmínek, že?
V principu ano, ale nejde jen o zdejší traily. Původním zadáním vývoje vlastního kola bylo postavit stroj, na který si může sednout i relativně nezkušený jezdec s tím, že se jeho kolo o něj dobře postará. Tím je myšleno, že mu pomůže dostat se co nejsnadněji na kopec díky své efektivitě, hmotnosti a dalším podobným vlastnostem. Proto třeba využíváme ta nejlepší uhlíková vlákna současnosti.
Zároveň by mělo takové kolo poskytnout, i onomu méně zkušenému jezdci, dostatek jistoty a nadhledu, aby byl schopen bezpečně zvládnout i poměrně náročné traily, včetně řady technických sekcí, jaké člověk najde třeba v okolí Sušice. První ze zmíněných aspektů řeší zejména konstrukce rámu a použité materiály, tu druhou zase geometrie, kdy naší inspirací byla kola jako je Nicolai Geometron nebo různé modely od finského Pole.
Když se v tomto bodě na chvíli zaměřím na podobu samotného rámu a jeho specifické smyčky spojující jednotlivé trubky. Nejlépe je to viditelné třeba na hlavové trubce. Jsou zrovna tyto smyčky výsledkem jednoho z originálních řešení vašeho robotického navíjení uhlíkových vláken?
Ano, zmíněnému řešení říkáme ILT (Integrated Loop Technology), česky bychom mohli mluvit o ‚robotickém ovíjení spojů‘. Tento výrobní postup rovněž nachází uplatnění v mnoha různých konstrukcích a aplikacích.
Kupříkladu se může jednat o super lehký karbonový žebřík. U něj lze díky ILT snížit až o 50 % množství použitého materiálu a o 40 % snížit čas potřebný na jeho výrobu. Nemluvě o tom, že takový žebřík je pak extrémně lehký, přitom nekompromisně pevný.
Další skvělou demonstrací praktického využití technologie ILT je náš rám CDuro Epona, který je unikátní už jen svým vzhledem, přitom nabízí skutečně mimořádné technické vlastnosti, zejména co se týká poměru hmotnosti a tuhosti.
Odkloňme se od samotných technologií ke konstrukci kola jako takového. Sám jsem slyšel mnoho hlasů, které se podivují nad tím, že Epona využívá dost „obyčejný“ jednočep. Proč? Zároveň by mě zajímalo, čím to je, že se na vašich kolech poslední dobou tak často objevují up-side-down vidlice Intend, či jejich ojedinělé tlumiče?
Když to vezmu lehce oklikou, tak spojení našeho jednočepu a komponentů značky Intend předcházelo, do značné míry náhodné, osobní seznámení s majitelem německé firmy Intend, Corneliem Kapfingerem. Ten totiž jeden rok přijel se svým teamem do Sušice na závody Enduro X race. Konkrétně v roce, kdy byl zdejší podnik zařazen jako kvalifikační start pro světový pohár EWS.
Já a Cornelius jsme se potkali při tréninku, když jsem pomáhal organizátorům jako řidič dodávky, který vyvážel závodníky na Svatobor a další místa. Při jedné takové jízdě jsme se dali do řeči a tím položili základ naší další spolupráce. Já mu nabídl, že může CompoTech vyrábět karbonové vnější nohy pro jejich up-side-down vidlice Intend, Cornelius za sebe doplnil možnost upravit jejich tlumiče přesně pro potřeby našeho rámu Epona.
To je rozhodně zajímavý příběh a šťastná náhoda, jak v tom ale figuruje ten jednočep?
Jednoduše. Jak mě řada lidí od konstrukce s jednočepem často spíš odrazovala, tak právě Cornelius byl tím, kdo mě v názoru na smysluplnost této cesty utvrdil. Zejména když mi začal vyprávět, že dobře naladěný tlumič na vhodně navrženém jednočepu dokáže mnohdy více, než složitý zadní závěs s mnoha čepy a rameny.
Věci pak nabraly docela spád, načež se Cornelius stal jedním z našich prvních spokojených zákazníků. Skvělé na tom je, že Cornelius na našich kolech nejen sám jezdí, zároveň je rád využívá k umístění a demonstraci svých vlastních produktů. Stačí se podívat na stránky intend-bc.com, třeba na tlumiče Hover Refrigerator, které jsou nafocené právě na našem kole.
Tohle je ale vlastně jen taková špička ledovce, potvrzení dobrých vztahů v osobní i obchodní rovině. Obecně nás spolupráce se značkou Intend velice těší, jelikož se CompoTech vždy snažil aktivně zapojit do sportu. Ostatně prvním naším produktem byla žerď pádla (rok 1994). Poté následovaly, v roce 1995, nohy vidlice legendární české značky Kangaroo, kde byl šéfkonstruktér Petr Kuba! Uhlíkovými nohami vidlic Intend, které by se měly brzy dostat do produkční fáze, se tak celý kruh krásně uzavírá.
Stylový závěr! Děkuju Ondro za tvůj čas a také za možnost osedlat finální Eponu. Budu se těšit na další zajímavé produkty, které z vaší továrny časem vzejdou.
Text a foto: Štěpán Hájíček