reklama

reklama

Lapierre Spicy – High Pivot, nebo Low? Jde jen o tvoje flow | NEWS

Poslední dobou začíná být svět MTB, nebo lépe řečeno endura, skoro až zaplaven velkým množstvím odlišných kreací postavených na základní myšlence vysoko umístěného čepu zadní stavby – tzv. High Pivot. Zatímco jedni této myšlence skálopevně věří, další se drží zažité klasiky. Snad jen Lapierre na to šel od lesa – ať si vybere sám jezdec, co se mu víc líbí!

Skutečně, francouzský „Lapík“ vzal otázku dilematu „Být, či nebýt…“ dalším v řadě, kdo se naplno oddá vábení High Pivotu, trochu jako chytrá horákyně. Nebo snad princezna koloběžka? Jasně, základní myšlenka vysokého čepu přináší řadu výhod, zejména parádní chování zadního odpružení v náročném terénu, prodlužování zadní stavby v průběhu zdvihu, tedy růst stability v těch nejvíce kritických chvílích, ale má i svoje slabiny.

High Pivoty jsou obecně o něco těžší, některé sestavy vyžadují nestandardně dlouhý řetěz (nemusí být pravidlem), jejich nezbytným doplňkem je pomocné kolečko (klada, nebo též idler) posouvající rovinu řetězu do úrovně hlavního bodu otáčení… Vše toto vede k o něco menší efektivitě, vyššímu odporu při šlapání. Přeberte si to sami…

Kdyby měl člověk nějaké zázračné kolo, které se v průběhu jízdy mění podle aktuálních podmínek, pak by možná chtěl mít bike, který na přejezdech a ve výjezdech zaujme pozici klasického „Low Pivotu“, nahoře na kopci, před divokým sjezdem, se promění (mávnutím kouzelného proutku) v „High Pivot“. Jenže tak daleko ještě nejsme!



reklama

Low/High Pivot čarování

Lapierre proto, pro svou zcela novou generaci enduro mašin Spicy, použil jinou, více realistickou koncepci. Koupíte-li si tento rám, nebo celý bike, dostanete k němu montážní kit, který vám umožní, relativně snadno, přestavět vaše kolo z podoby „High Pivot“ s kladkou na verzi „Low Pivot“ bez kladky.

Z toho, co jsem o tomto řešení zatím stačil nastudovat, nepůjde nejspíš o proces, který byste chtěli dělat vícekrát v jednom dni. Je to spíš o cestě: „Vyber si, nastav, co se ti líbí, víc už na to nesahej.“ Zároveň mi ale přijde sympatické, že tuto možnost vůbec máte.

Fakticky je k přeměně Low Pivotu na High Pivot a obráceně potřeba přesunout (přepíchnout) bod uchycení kyvné vidlice na rámu (2 polohy), přidat či odebrat kladku, vyměnit horní rameno zadní stavby (vše bude v balení k vašemu kolu) a pak ještě správně usadit Flip-chip, který spojuje spodní oko tlumiče se zadní stavbou. Zde jsou k dispozici 3 polohy, které ale neslouží ke svobodným hrátkám s geometrií, naopak mají svá přesná pravidla, podle toho, jestli je váš Pivot Low, nebo High a jestli máte vzadu malé kolo (27,5“), nebo velkou devětadvacítku.


Lapierre Spicy CF – poctivá enduro mašina

Abychom si řekli i něco málo o kole samotném, jeho určení a parametrech. Spicy i nadále zůstává ostrým endurem, které nyní nabídne 180 mm kroku vidlice, vzadu pak bude pracovat v rozsahu 170 mm (29“), nebo 174 mm (mullet).

Nový Lapierre Spicy bude, alespoň zatím, nabízen čistě s karbonovým rámem (CF) v celkem pěti velikostech (XS-XL) a ve čtyřech variantách osazení, plus v jedné podobě rámového setu s tlumičem RockShox Vivid Air. Vedle dalších již zmíněných, nebo možná také zapomenutých vychytávek, můžeme upozornit ještě na dnes skoro nezbytný úložný prostor ve spodní rámové trubce, s nestandardním přístupem z dolní strany.

On vlastně tento koncept úložného boxu navazuje na předchozí generaci Lapierre Spicy, stejně jako i další konstrukční řešení. Vlastně se mi líbí, jak Lapierre pojal vzhled a konstrukci nového modelu Spicy. V jeho podobě sice vidím inspiraci vícero konkurenčními stroji, samotná konstrukce zadní stavby mě osobně asi nejvíc připomíná Cannondale Jekyll, ale zároveň mám pocit, že použité řešení, při troše fantazie, smysluplně navazuje na svého předchůdce.

Já sám testoval Spicy naposled v roce 2019, to by pomalu chtělo napravit, osvěžit a aktualizovat! Snad bude příležitost.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Lapierre Cycles