reklama

reklama

LIV Devote (Advanced Pro) – Holky jsou napřed (TECH NEWS)

O jednom z průkopníků moderní podoby gravel biků, o jednom ze zakladatelů této kategorie – Giantu Revolt – slýcháte (čtete) na našem webu vcelku pravidelně, nejednou jsme kola této rodové linie také testovali. Nyní jde přitom Giant Revolt „maličko“ do ústraní, jelikož vlajku inovací v dané třídě aktuálně v rukou třímá „paralelní“ dámská řada Liv Devote v podobě hliníkové i karbonové.

Oblíbený a často i trendy stanovující, nebo alespoň trendy pohotově následující Giant Revolt dostal poslední „update“ v únoru letošního roku. Tehdy byla představena specifická podoba Giant Revolt X (Revolt X Advanced Pro) vybočující z davu především přítomností odpružené vidlice (Fox 32 TC, nebo RockShox Rudy XPLR | obě 40 mm), jakož i trochu jinak, na ostřejší terén a náročnější provoz orientovanou výbavou.

*Připomenout rovněž můžeme poslední test Giantu Revolt Advanced 1, minimálně rámem shodné kolo s aktuálně nabízenými stroji, který jsme vám servírovali v březnu roku 2022.

reklama

Liv Devote – Když holky udávají směr!

Toliko lehké připomenutí pánské varianty Giant Revolt, nyní se pojďme podívat na nejnovější, v posledních týdnech představený, sesterský model Liv Devote, který bude nabízen jak v hliníkové podobě, tak i v provedení Devote Advanced (ušlechtilý karbonový rám) a Devote Advanced Pro (nejlepší možný karbonový rám s top osazením).

Nová rodina Liv Devote je přitom tím, kdo nám ukazuje, jakým směrem se bude v blízké budoucnosti ubírat i kmenová řada Giant Revolt s tím dovětkem, že nyní je právě Liv konstrukčně a technologicky napřed. Pokud tedy nejste osobou z něžnější části lidstva, nebo mužem s extra malou postavou, a pokud chcete jen to nejlepší a nejnovější, pak si na novou generaci Giantu Revolt budete muset ještě nějakou chvíli počkat.

Klíčové body inovace Liv Devote

Kde přitom leží největší technologický a konstrukční posun čerstvě odhalené řady Liv Devote? Klíčových oblastí je více, některé jsou patrné na první pohled, jiné vás do očí nejspíš hnedle nepraští. Co není až tak nápadné jsou různé decentní hrátky s křivkami uhlíkového, ale i základního hliníkového rámu, stejně jako postupná „piplačka“ s vrstvením karbonu, výběrem vhodných vláken, jejich křížení, směřování atd.

Pro dnešek můžeme přeskočit tvrzení, že je nový rám o XY % tužší, lehčí a úžasnější než jeho předchůdce… Stačí přijmout fakt, že se opět intenzivně „bádalo“ nad co nejlepším poměrem nízké hmotnosti, tuhosti v záběru, stabilitou při ovládání a komfortem nejen při jízdě v sedě.

Mnohem podstatnější by mohl být mezigenerační posun v podobě a ztvárnění geometrie, která by měla být opět o něco stabilnější, jistější, agresivnější, přitom by měla nabízet dostatečně jisté a pohotové reakce. Prostě opět o fous lepší kolo, které vám rychle padne do ruky a bude schopné plnit různá zadání svého jezdce. Ostatně nejvíce napoví tabulka geometrie:

Kam si dám duši a bagetu chia semínka?

Ty jo, vlastně vůbec netuším, na co dnes jezdí holky, které s radostí a zápalem prohání štěrkolety po asfaltu i po nezpevněných cestách? Na pivo a párek asi těžko! Možná na nějaká semínka, nebo různé bio tyčinky, ale to je vlastně jedno. Podstatné, pro někoho lákavé či důležité, pro jiného zcela zbytečné, je doplnění úložného prostoru do středu spodní trubky. Podobné řešení najdete například u řady Giant Reign 29 (test 7/2023).

Konstrukce dvířek s úchyty pro košík na bidon je prakticky stejná, již osvědčená u MTB strojů značek Giant i Liv. Vnitřní úložný prostor v rámu není nijak oslnivý, i tak ale do přiložené „ponožky“ z neoperu snadno zamotáte duši, základní nářadí a třeba i nějaká ta chia semínka.

Zdůraznit můžeme skutečnost, že na rozdíl od Giantu Reign, kde se úložný prostor (bez speciálního super-trendy názvu) nachází na kolech karbonových i hliníkových, tak u Liv Devote najdete tento „zlepšovák“ jen u kompozitních kousků Devote Advanced a Advanced Pro.

Chippendales v základním balení!

Dámy prominou… Jestli vás tento mezititulek navnadil a začaly jste si představovat, že vám nový Liv Devote doručí spoře oděný mládenec s „nechutně“ vyrýsovaným „pekáčem buchet“, pak vás musím zklamat. Je mi vážně líto, ale cesta k možná ne tak sexy, zato výrazně chutnějším buchtám v klasickém staročeském stylu, povede spíše přes vlastní kuchyň, troubu (nikoliv přítele/manžela) a pečící plech. Pozvete mě na ochutnávku?

Na co jsem chtěl tímto „výkřikem“ upozornit, je přítomnost otočného prvku (Flip-chipu) na zadní ose, díky němuž lze měnit délku zadní stavby. Tedy dopřát kolu buď více obratnosti a rychlosti, nebo naopak jistoty a stability*. S tímto „střídáním poloh“ souvisí i skutečnost, že v poloze „Short“ pojme zadní stavba pláště maximálně do šíře 45 mm, při využití pozice „Long“ se najde prostor na šířku až 53 mm. Možností k experimentování je tedy víc než dost.

*Pro ilustraci hodnota rozvoru se u velikosti M mění v rozsahu 1026 mm (Short) – 1036 mm (Long). Rozdíl v délce zadní stavby tedy činí 10 mm.

reklama

Zbytek víceméně… Známe!

Pokud by to bylo zapotřebí, mohli bychom se v drobných a méně drobných změnách a mezigeneračních inovacích ještě chvíli šťourat, ale to dnes nebude asi vysloveně nutné. Stačí mrknout na fotky, video a říct si prosté: „Líbí / Nelíbí“. Snad to první.

Ještě jednou, takto v závěru připomeňme, že se nový Liv Devote bude nabízet ve více podobách. Na vrcholu pomyslné hierarchie stojí Liv Devote Advanced Pro s exkluzivním rámem a stejně tak exkluzivní výbavou, i cenou (172 999 Kč). S nejnovější karbonovou sedlovkou D-Fuse, s D-Fuse řídítky atd.

Následují 2 modely Liv Devote Advanced. Jeden zaměřený více na zábavu a dobrodružství (teleskop, moderní řazení SRAM Apex 1×12), druhý spíše sportovního střihu (pevná sedlovka, sada Shimano GRX 2×12). O další stupeň níže najdeme aktuálně 3 hliníkové modely Liv Devote s moderním rámem (ALUXX-grade aluminum), kompozitní vidlicí a řazením Shimano odpovídající úrovně (vždy 2 převodníky – 2×12 až 2×9).

Holky jezdí, kluci čekaj na novou Revoltu!

Pokud tedy vše shrneme, nepřináší nový Liv Devote nic vysloveně převratného, či zlomového, posouvá ale celou tuto kategorii o další vývojový krůček vpřed. Úložný prostor u karbonových rámů je fajn, ale žít se dá v pohodě i bez něj. *S hliníkovými rámy to ani jinak nejde. Zajímavá je o další stupeň modernější geometrie, nové materiály atd.

Co se vlastně nemění je mimořádná všestrannost sedlových trubek, které pojmou jak originální kousky Giant D-Fuse, tak i kulatou klasiku. Konkrétně průměru 27,2 mm (lehké, pružné karbonové sedlovky), nebo velký průměr 30,9 mm – ideální pro instalaci teleskopu. Ten se ostatně nabízí, s ovládací páčkou na řídítkách, již z výroby u pár vybraných modelů.

Dámský Liv Devote již tedy známe, pokud vás přitom zaujal a chtěli byste ty samé konstrukční a materiálové „fíčury“ i na Giantu Revolt, variantě z „Kenova machistického odrazu současného kulturního multivesmíru“, nikoliv z „růžového snu panenky Barbie“ (ČSFD) pak víte, na co se máte těšit, ale netušíte, ani my to nevíme, kdy se na to můžete těšit! On je i současný Revolt fajn kolem, takže…

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Giant/Liv

Více informací na webu: www.liv-cycling.com/../devote

Liv Devote – modely a ceny

Liv Devote Advanced Pro – 172 999 Kč
Liv Devote Advanced 1 – 83 999 Kč
Liv Devote Advanced 2 – 76 999 Kč
Liv Devote 0 –  47 499 Kč
Liv Devote 1 – 45 999 Kč
Liv Devote 2 – 38 699 Kč

Fotky z prezentace kol Giant a Liv 2024