reklama

reklama

SRAM Apex = 12 speed + elektro + XPLR (TECH NEWS)

Sada Apex figuruje v nabídce SRAMu jako vstupní brána do světa silničního, nebo dnes spíše gravel segmentu řazení. Poslední roky přitom jako by zůstávala lehce mimo zájem vývojářů, kteří se soustředili na vylepšovaní dražších modelů, naposled třeba SRAM Force AXS. Nyní ale došlo i na základní řadu SRAM Apex, která dostává 12 převodů a také bezdrátové ovládání AXS!

Jak se vyvíjí svět kolem nás, ale i my samotní, tak se postupně vyvíjí a proměňují i naše sportovní doplňky. Konkrétně právě dnes odtajněná nová podoba sady SRAM Apex do značné míry zapomíná na své prapůvodní silniční určení a mnohem více se soustředí na štěrkolety, kde se zjevně rýsuje celkově větší potenciál jejího využití.

Nikdo vlastně neříká, že si nejnovější sada SRAM Apex nenajde cestu na silnici, z konstrukčního hlediska tomu nic zásadního nebrání, celkově je ale znát, že se od této cesty, v tomto konkrétním případě, spíše ustupuje.

reklama

Čím demonstrovat „čisté“ gravel směřování sady Apex?

Příkladů se najde hned několik. Předně je nový SRAM Apex koncipovaný jako řazení systému 1×12, i proto se nepočítá s klikami osazenými dvoupřevodníkem, ani s přesmykači. Nové přehazovačky SRAM Apex sice mohou pracovat s kompaktními kazetami (10-36 zubů), jejich označení XPLR ale naznačuje, že se soustředí více na kousky s větším (gravel) rozsahem 10-44 zubů, nebo 11-44* zubů (*12s. kazeta pro klasické ořechy).

Navrch se v mechanické i elektronické verzi objevují „alternativní přehazovačky“, které otevírají sadě Apex cestu ke komponentům z MTB rodiny SRAM Eagle. Tedy ke kazetám s maximálním rozsahem 10-52 zubů!

Důvěra v mechaniku, víra v elektroniku!

Pojďme ale možná udělat jeden drobný krůček zpět a vrátit se na začátek tohoto příběhu. Předně ještě jednou zdůrazněme informaci, že sada SRAM Apex dorovnává své sourozence a staví na základech systému 1×12. Třeba už jen pro větší kompatibilitu s díly z rodiny SRAM Force a dalšími 12s. sadami, s MTB modely Eagle a tak podobně.

Dalším důležitým bodem je skutečnost, že se sada SRAM Apex rozdělí na dvě specifické větve, jedna půjde moderní pokrokovou cestou elektronického bezdrátového řazení – osvědčený systém SRAM AXS –, druhá vsadí na jednoduchost a maximální cenovou dostupnost díky tradičnímu mechanickému ovládání. Mechanický Apex, i ten elektronický (AXS) budou ale stát na stejných základech opakovaně připomínaného systému 1×12!

Gravel klasika XPLR, nebo progresivní MTB Eagle?

Ničím zásadně novým, alespoň pokud máte obecný přehled o funkci a možnostech kombinace celého řadícího ekosystému SRAM, není ani skutečnost, že se sada SRAM Apex bude nabízet jak s tradiční přehazovačkou určenou primárně pro štěrkolety (označení XPLR = „Explore“), tak nabídne i již vzpomínanou možnost propojení s MTB rodinou SRAM Eagle. Díky 12náctkovému řazení to vlastně není problém!

Zajímavé je ale konkrétní řešení v elektronické a mechanické verzi. U bezdrátově ovládané rodiny Apex AXS bude v nabídce figurovat jako přirozený člen této rodiny přehazovačka SRAM X1 Eagle AXS, alespoň tak je uvedená v prezentaci a v katalogu.

Tato skutečnost samozřejmě neznamená, že v případě nasazení Eagle kazety (např. 10-50 z.) musíte sáhnout zrovna po této konkrétní přehazovačce, jen že se nabízí jako nejlogičtější volba a primární alternativa k přehazovačce SRAM Apex XPLR AXS.

Maličko jiná je situace v „mechanické sekci“, kde figuruje jako základ přehazovačka s označením SRAM Apex XPLR (12 převodů, pro kazety s největším převodníkem 44 z.). Vedle ní se bude nabízet alternativa v podobě kousku SRAM Apex Eagle! I zde lze samozřejmě sáhnout po víceméně jakékoliv MTB hazce z rodiny SRAM Eagle, případně máte k dispozici originálně pro tuto sadu navrženou přehazku. Proč ne?

Doporučené kombinace řazení SRAM Apex 1×12

SRAM Apex nové generace – doplňky a bonusy

Oproti vyšším sadám SRAMu je situace v případě Apexu docela jednoduchá a přehledná. Není zde tolik možností a kombinací, přesto se zde objevují i další zajímavé kousky. Kupříkladu jednopřevodníkové kliky SRAM Apex bude možné doplnit o měřič výkonu od značky Quarq, který se snadno začlení do ekosystému elektronické komunikace AXS.

Levá klika s osou a wattmetrem, jako volitelný upgrade, by přitom měla být asi jen o 40 g těžší než standardní provedení bez měření výkonu. Doplňme snad jen odolnost a utěsnění standardu IPX7, AAA baterie pro více jak 400 hodin provozu, případně odkaz na představení sady SRAM Force, kde byla o wattmetrech také řeč.

Jednou z dalších novinek je třeba 12rychlostní kazeta XPLR PG-1231 s rozsahem 11-44 zubů určená pro klasické 11s ořechy, vhodná i pro moderní Flat-top řetězy, které budou nově součástí sady SRAM Apex.

Zajímavým doplňkem pro, řekněme hybridní stroje na pomezí gravel biku a MTB, fitness kola, nebo crossy, jsou brzdy jednoduše označené S-300. Tedy brzdová páka určená pro rovná řídítka (vychází z brzd SRAM Guide), propojená s kompaktním třmenem s úchytem typu Flat-mount. Stačí doplnit vhodné páčkové řazení SRAM Eagle 1×12 a…

reklama

Více možností, více svobody a také více zábavy

Jak krásně demonstruje dnešní představení, nově omlazená sada SRAM Apex se dočkala slušného profesního „povýšení“, ale také zajímavého rozšíření. Z levné mechanické sady o 11 převodech se vyhoupla mezi „12kovou elitu!“ Navíc nabídne jak cenově rozumné mechanické provedení, tak i luxusní a moderní bezdrátové elektronické řešení AXS.

Digitální ovládání převodů, navíc bez otravných kabelů a baterií ukrytých složitě uvnitř rámu, tak bude opět o chlup dostupnější a dostane se časem jistě k většímu počtu nadšených šterkoletců. Zarytí zastánci tradiční mechanické cesty přitom také nemusí ronit slzy, i na ně se myslelo, ale jak se ukazuje, postupný přesun k elektronické podobě změny převodů je stále blíž a blíž.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM

Více informací: www.sram.com