reklama

reklama

Zajímavé novinky konce prázdnin… (Shimano, Trek, Santa Cruz)

V posledních týdnech vypluly na světlo světa informace týkající se hned několika zajímavých novinek… Na jejich podrobnější představení ale bohužel nebyl čas, proto se dnes zkusme letmo ohlédnout a připomenout si společně, co že se to na konci prázdnin a na začátku školního roku na cyklistické scéně objevilo zajímavého.

Dnešní souhrn bude relativně stručný, jelikož zmíněné novinky už byly představeny před nějakým časem a není tak vysloveně nutné nosit další dříví do lesa. Spíš jen tyto události nechceme úplně minout a přejít bez povšimnutí.

Co nás tedy za poslední týdny zaujalo?

Předně to byla inovovaná sada Shimano GRX, která, po nekonečně dlouhém čekání dostala (konečně) 12 převodů! Další zajímavou inovaci představuje oblíbený enduro model Trek Slash, jehož podoba se mezigeneračně dost výrazně změnila, jelikož toto kolo využilo u svého čtyřčepového zavěšení aktuálně dost módní „high pivot“.

Třetím do party může být Santa Cruz Heckler SL, tedy další přírůstek do stále se rozšiřující rodiny odlehčených e-biků, navíc i mulletů, tentokrát postavený na pohonu Fazua Ride 60, podobně jako třeba Pivot Shuttle SL.

reklama

Shimano GRX 12s!

Světě div se, Shimano konečně uvedlo gravel sadu GRX s 12 převody! Jenže nebylo by to Shimano, kdyby celá záležitost nebyla mírně zamotaná. I když na druhou stranu lze ocenit, že se Shimano snaží nabídnout dostatek variant, aby si vybral skutečně každý.

Já sám bych ideálně preferoval podobu řazení 1×12, kdy si můžete vybírat ze sestavy RX820 1×12 s doporučenou kazetou o rozsahu 10-45 zubů (použita je přehazovačka Shimano RD-RX822-GS se středně dlouhým vodítkem) a klikami s jednopřevodníkem. Druhou alternativou je verze s přehazovačkou RD-RX822-GSG využívající delší vodítko, která si poradí s MTB kazetami o rozsahu 10-51 zubů.

*U všech 12rychlostních kazet je nutné využít náboj s ořechem typu Micro Spline, jelikož starší ořechy nenabízely možnost využít nejmenší pastorek velikosti 10 z.

Třetí samostatnou cestou jsou sestavy řazení v režimu 2×12, kde se obvykle využívá dvojpřevodníku 48/31 z. a kazety s rozsahem 11-34 z., případně 11-36 z.

Vzhled a konstrukce přehazovaček pro řazení 1×12 a 2×12 nebude stejná, ale lehce odlišná. Za modernější lze označit přehazovačky určené pro jednopřevodníková řešení, která svým tvarem navazují na MTB sadu Cues. Zajímavá je v tomto případě možnost vcelku snadno vyměnit vodítko (kratší za delší a obráceně) a podle toho případně vyměnit kazetu která končí buď na úrovni 45 zubů nebo 51 zubů.

Brzdy, páky atd.

Určité změny se odehrály i mezi dalšími komponenty. Upravené jsou kliky, převodníky, ale lehčího omlazení se dočkaly třeba i řadící a brzdové páky. Na první pohled to u nich nepoznáte, ale jejich ergonomie by měla být opět o maličko lepší a přívětivější. Jestli je to ještě vůbec možné?!

Určité změny se dotkly také brzdových třmenů, které mají lehce jiný tvar, ale také o 10 % delší chod pístků, díky čemuž by měly být méně náchylné ke škrtání o kotouč. Uvidíme v praxi!

Příjemnou zprávou nakonec může být, že 12kové GRX bude možné obsluhovat i pomocí dostupnějších pák Shimano GRX RX610, které budou nabízeny ve verzi 1×12 i 2×12. Využívat by měly technologii z původní verze GRX RX800.

*Pro doplnění, zde i ve vyšší řadě GRX 820 může být levá páka určena buď pro ovládání převodníku (2×12), nebo pro ovládání teleskopu (1×12), případně může být zcela prázdná (1×12).

Více info na webu: gravel.shimano.com

Trek Slash – 6. generace

Tradiční enduro od Treku, model Slash, mi byl už jen od pohledu vždy poměrně sympatický. S příchodem nové, aktuálně 6. generace, se to možná lehce změní. Na jednu stranu nejsem ani trochu proti myšlence vysokého čepu (tzv. High Pivotu), vždy ale záleží na provedení a zpracování. Trek se přitom vydal… Trošku zvláštní cestou.

Nebo jak se to vezme. Postavit čtyřčepový full s dostatečným zdvihem a High Pivotem k tomu, to prostě není úplná sranda. Ale třeba takové GT Force, nebo Cannondale Jekyll, které jsem sakra stále ještě neměl možnost osobně vyzkoušet, se mi celkově docela líbí a nemám jim zas tak moc co vytknout.

Naopak Trek Slash mi přijde zajímavý, ale ne úplně pohledný. Nic proti umístění klíčové kladky na sedlové trubce, kde se nachází i zvýšený hlavní čep. Plně rozumím i tomu, že tvůrci chtěli zajistit dostatečně „opásání“ převodníku řetězem, proto použili i druhou napínací kladku, tentokrát ve volném prostoru za klikami a převodníkem. Technicky je to smysluplné, ale vzhledově… No řekněte sami.

Po faktické stránce by to ale mělo fungovat parádně z kopce i do kopce, jak alespoň tvrdí Cam McCaul v prezentačním videu:

Další detaily a parametry

Co se mi také úplně nelíbí je kratší horní rameno, tedy trojúhelníkové vahadlo, jehož horní hrana je snad až zbytečně strmá. Ano, hezky navazuje na horní vzpěry a tato konstrukce přidá jistě i na efektivitě při šlapání. Ale zase… Za mě by mohlo být opticky alespoň o něco delší.

Co se týká klíčových parametrů, pak před sebou máme stroj se 170 mm zdvihu nad oběma koly a s jejich rozdílným průměrem (29“/27,5“). Takže další sériový mullet. Proč ne! Každopádně po výměně spodního úchytu tlumiče lze nový Trek Slash snadno přestavět na čistou devětadvacítku. Ať zazní vše podstatné.

Tím to ale samozřejmě celé nekončí. Nový Trek Slash má i poměrně agresivní geometrii, s úhlem hlavy 63,5°, který lze ale změnit pomocí oválného uložení ložisek v hlavě. Dále je zde úložný prostor v rámu, důsledná ochrana spodní trubky a mnoho dalšího co stojí za pozornost. Stačí mrknout třeba na video níže.

Více info: www.trekbikes.com

reklama

Santa Cruz Heckler SL

Už to bude nějaký čas, kdy se i slovutný Santa Cruz obul do kategorie eMTB. Respektive před 3 lety znovu oživil modelovou řadu Heckler (představení rok 2020), která se jako první v této rodině stala nositelem elektrického pohonu. Nyní přichází mladší, modernější a lehčí bratříček Heckler SL. Ten, oproti původní variantě s motorem Shimano EP8 a baterkami aktuálně s kapacitou 720 Wh, vsází na lehkou a kompaktní sestavu pohonu Fazua Ride 60 doplněnou o lehkou baterii s kapacitou 430 Wh.

S tímto řešením pohonu jsem se už jednou osobně seznámil na Pivotu Shuttle SL a odnesl si z něj převážně kladné dojmy (hodnocení motoru Fazua Ride 60). Ostatně celý koncept lehkých eBiků se mi rozhodně líbí a držím mu palce k dalšímu rozvoji. S motory jako zmíněná Fazua, nebo nový Bosch Performance Line SX by to mohlo jít vcelku snadno.

All-mountain s baterkou pod 20 kg

Každopádně nový Santa Cruz Heckler nabídne zmíněný systém Fazua Ride 60 s maximálním točivým momentem 60 Nm, již vzpomínanou baterii o kapacitě 430 Wh a cílovou hmotnost okolo 19 kg. Do budoucna by měla přibýt i možnost doplnit kolo o originální „range extender“ od Fazuy, tedy přídavnou baterii montovanou na rám pro rozšíření dojezdu.

Z hlediska základní parametrů jen zlehka připomeňme skoro samozřejmý plně karbonový rám, ale také důležité parametry jako je zdvih 160/150 mm, nebo již osvědčené odpružení Santa Cruz VPP.

Bez povšimnutí bychom neměli přejít ani fakt, že nový Santa Cruz Heckler SL bude nabízen pouze v provedení MX (Mixed wheels), tady mullet (29“/27,5“). Že se nám ty mullety ale rozrůstají! Každopádně i toto je změna proti základní řade Heckler, která umí fungovat jak s velkými koly, tak i v MX (mullet) konfiguraci.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: mix internet

Více info na webu: www.santacruzbicycles.com